Dålig säljstart för Playstation VR 2

Permalänk
Melding Plague

Dålig säljstart för Playstation VR 2

En månad efter släppet av Playstation VR 2 skymtas mindre imponerande säljsiffror och analytiker uppmanar prissänkning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Finns ju redan exemplar ute på blocket mellan 5-6000:- som är knappt använda..

Det roligaste är att se antal PS5or som är ute till salu nu helt plötsligt. Har nog räknat till över hundra stycken.. Känns helt klart som köparens marknad där nu. Jag försöker plocka upp ett nu med en maxbudget på 5000:-. Mer känns det inte värt med en potentiell slim variant runt hörnet.

Permalänk

Dyrt VR-Set, användbarheten kan ifrågasättas, många som är tidiga att testa har redan köpt ett VR-Set och vill inte köpa ett dyrt till som högst är marginellt bättre.
Nå Sony får sänka priset, jag tror det är det absolut största hindret.

Jag själv äger ett VR2-Set, har knappt använt det sedan jag köpte den. Har iofs inte startat PS5an heller.
Och det är väl lite det som är problemet. Att vi äldre som har råd inte har lika mycket fritid.

Permalänk
Medlem

sjukt konstigt när det kostar nästan 8000 för en bundle och knappt finns några spel...
Tänk om den funkat till PC också, lätt köpt en då med tanke på tekniken och panelerna.

Permalänk
Medlem

Skitdyrt med VR och ganska få dedikerade spel som man har mer än fem timmars nöje av.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Vet inte hur det är med playstation VR mot andra.. men hur är det med 3de part? Obefintligt?
Varför köpa nått som är så låst istället för nått som funkar till dator eller med 3depart?

Sen vadå, 13000-14000kr för ps5 och VR? Vem fan har råd med det när allt annat blivit 20% minst dyrare senaste året.

Permalänk
Medlem

Priset måste ner, och fler spel måste släppas innan den kommer bli aktuell för den större massan.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Skulle köpa direkt om det var kompatibelt med pc. Dom missar en stor del av marknaden genom att låsa det till PS5.

Permalänk
Avstängd

Trist, men det var väntat med tanke på priset

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Hade de släppt det så det även fungerat till pc, så hade det nog sålt, även til det högre priset.

Permalänk
Medlem

Inte direkt peak VR-hype som det var för några år sedan. De satsade nog lite högt på nivån, de hade kunnat gjort en billigare variant så hade det nog blivit lite mer rimligt. Också dålig timing när alla pengar halverats i värde på kort tid

Permalänk
Medlem

Lägre pris hade varit najs. typ 2500kr.. jag köpte mitt PSVR 1 för 1600 kr

Permalänk
Medlem

Detta är fel, Trots detta har headsetet inte flugit av butikshyllorna och säljsiffrorna är långt ifrån målet på två miljoner sålda enheter, vilket baseras på Sonys köp av komponenter till headsetet.

En levnad tid för konsolen är säkert 5 år att dom skulle sälja 2mil sets direkt är hel fel, utan dom har tillverkat 2 mil sets

Sonys finanschef Hiroki Totoki uppgav nyligen vid en Morgan Stanley-konferens att Sony är rimligt säkra på att PSVR2 under sin livstid på marknaden ska kunna sälja i fler exemplar än de omkring 5 miljoner enheter som såldes av det ursprungliga Playstation VR-headsetet, enligt Bloomberg News.

https://www.placera.se/placera/telegram/2023/03/30/tobii-svag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

sjukt konstigt när det kostar nästan 8000 för en bundle och knappt finns några spel...
Tänk om den funkat till PC också, lätt köpt en då med tanke på tekniken och panelerna.

Knappt några spel? PSVR2 releasen kan jämförelsevis vara den mest innehållsrika "konsol releasen" i historien.
Det finns spel och kommer nya, är man nybörjare finns det hur mycket som helst.

Skrivet av Elakekocken:

Skitdyrt med VR och ganska få dedikerade spel som man har mer än fem timmars nöje av.

Samma svar där, nej det finns inte få spel och framför allt inte spel som bara duger i 5 timmar..

Ang artikeln så är det samma författare som "gillar skriva skit" om VR och konsoler, gaming i allmänt.
Det är samma svammelbajsare som skrev att det skulle tillverkas 2 miljoner headsets till release och att sen sony backat för det var dåligt med förbokningar.
Vilket dementerats av Sony och författarens tidigare svammlerier dementerats an Nintendo och MS.

Sen är det inga "dåliga siffror". PSVR2 säljes i dom störta regionerna endat online av Sony själva, dvs inga PSVR2 i butiker.
Kombinera det med obefintlig marknadsföring innan release.
Så svaret är, det är en sk soft launch som var nu i Februari.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av Myllerman:

Skulle köpa direkt om det var kompatibelt med pc. Dom missar en stor del av marknaden genom att låsa det till PS5.

Yep. Skulle åkt rakt upp i toppen på priolistan.

Permalänk
Medlem

Känns som man förlorar rätt mycket på att köpa en så pass låst VR-lösning där allt måste accepteras av Sony för att fungera. Det roligaste jag sett och använt är på PC där man dels har mycket som lanseras som en färdig VR-lösning men även kan testa folks VR-experiment, moddar/hack för att ge VR-stöd i spel och annan mjukvara som aldrig skulle få stöd för detta.

Inget de flesta kanske bryr sig om, eller ens vet eller inser möjligheterna som finns med VR på PC men detta är en av flera punkter till varför PSVR2 inte är så speciellt intressant. Nu hör jag till minoriteten som tycker att priset inte är oskäligt jämfört med vad som redan finns på marknaden, men det gör det fortfarande inte till en bra deal med tanke på det begränsade spelutbudet. Mest gamla portar från PC + Horizon. Men jag hade hellre köpt en Valve Index eller Meta Quest 2 i dagsläget. Än hellre invänta vad som ersätter dessa, vilket är där jag är idag med min gamla Oculus Quest.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Största problemet är helt klart utbudet av spel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av burger_:

Lägre pris hade varit najs. typ 2500kr.. jag köpte mitt PSVR 1 för 1600 kr

Antar att du menar begagnat för det priset då?

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem

Hade det kostat max 5000 inkl. Några spel hade det varit lite intressant

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hade de haft stöd för PC/Steam VR så hade jag övervägt att köpa som uppgradering till min OG Vive.

Permalänk
Medlem

Svag säljstart för VR överhuvudtaget sedan 2016, för det är en dyr huvudvärk och dammsamlare. Så länge man inte kör en massa simulatorer.

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem

Ja, hårdvaran är låst. De lite som att låsa handkontroller till sitt ekosystem. Sony vet om dock att en upplåsning främst skulle gynna Microsoft då pc community'n är mer villiga att spendera på sin hobby än konsolgänget. Men hur var de nu med att Sony brydde sig om en hälsosam marknad där alla konkurrerar

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

Antar att du menar begagnat för det priset då?

Inte OP, men det var inga problem att köpa ett PSVR för under 2k när det begav sig. Standardpriset var väl 2495, och köpte själv mitt (v2) för 1995. Fanns billigare också, men då var det v1.

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Känns som man förlorar rätt mycket på att köpa en så pass låst VR-lösning där allt måste accepteras av Sony för att fungera. Det roligaste jag sett och använt är på PC där man dels har mycket som lanseras som en färdig VR-lösning men även kan testa folks VR-experiment, moddar/hack för att ge VR-stöd i spel och annan mjukvara som aldrig skulle få stöd för detta.

Inget de flesta kanske bryr sig om, eller ens vet eller inser möjligheterna som finns med VR på PC men detta är en av flera punkter till varför PSVR2 inte är så speciellt intressant. Nu hör jag till minoriteten som tycker att priset inte är oskäligt jämfört med vad som redan finns på marknaden, men det gör det fortfarande inte till en bra deal med tanke på det begränsade spelutbudet. Mest gamla portar från PC + Horizon. Men jag hade hellre köpt en Valve Index eller Meta Quest 2 i dagsläget. Än hellre invänta vad som ersätter dessa, vilket är där jag är idag med min gamla Oculus Quest.

+1. VR-modden till Alien Isolation hamnar på en stabil andraplats efter Half Life Alyx när det kommer till VR-upplevelser för min del. Tredjeplats är nog modden till Half Life 2. VR-communityt är det som håller virtuell verklighet vid liv 2022-2023.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem

Släpp pc stöd och jag kommer springa och köpa en idag

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

De borde lärt sig av Nintendo. Släpp några storsäljare samtidigt. I N fall Mario eller Zelda något.
En remake på Virtual Tenis 3 till PS4 och 5 hade nog kunna varit en hit om det släpte bra online stöd samtidigt som polarna kunde se vad som hände på skärmen. Lite för fest eller paus då man väntar på maten i ugnen eller på spisen. Hade valv vart med hade det vart kolt med en variant av Alexi som titel vid släppet.

Hoppas fortfarande på VR även om det går segt.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Alla som säger att spelutbudet är svagt - vilka spel hade fått er att köpa? Det finns väl lätt över 50 spel nu (?), i olika genres. Jag har ett par spel som jag fortfarande inte ens spelat men har inte lagt ner 100 timmar i PSVR2 heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Skulle köpa direkt om det var kompatibelt med pc. Dom missar en stor del av marknaden genom att låsa det till PS5.

What’s in it for Sony? Ingenting.

Även om de med tanke på den väl tilltagna prislappen knappast lär gå back på att sälja PSVR2, så vore det en engångsinkomst som vid användning på PC inte genererar några ytterligare intäkter. Sonys långsiktiga mål är ju att sälja fler konsoler och framförallt fler spel där de håvar in licensintäkter.

Att öppna upp för användning på PC kanske skulle öka efterfrågan men det är ju rent kontraproduktivt om det resulterar i att konsolspelare får svårt att få tag i PSVR2. Endast om de räknat monumentalt fel och sitter på en enorm överproduktion som konsolspelarna inte vill ha skulle det möjligen vara meningfullt att sälja av dem till PC-användare.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Trist att de straffas när de gör något som faktiskt verkar bra. Kanske hade fler AAA-titlar kunnat hjälpt.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

What’s in it for Sony? Ingenting.

Även om de med tanke på den väl tilltagna prislappen knappast lär gå back på att sälja PSVR2, så vore det en engångsinkomst som vid användning på PC inte genererar några ytterligare intäkter. Sonys långsiktiga mål är ju att sälja fler konsoler och framförallt fler spel där de håvar in licensintäkter.

Att öppna upp för användning på PC kanske skulle öka efterfrågan men det är ju rent kontraproduktivt om det resulterar i att konsolspelare får svårt att få tag i PSVR2. Endast om de räknat monumentalt fel och sitter på en enorm överproduktion som konsolspelarna inte vill ha skulle det möjligen vara meningfullt att sälja av dem till PC-användare.

Tja. Varför tacka nej till pengar? Sony säljer knappast dessa till förlust.