Bästa sätt att överkomma problemet med reflektioner i skärm

Permalänk
Medlem

Bästa sätt att överkomma problemet med reflektioner i skärm

Hej!

När jag jobbar hemma så har jag en 42" skärm i hörnet på mitt rum, och har fönster vid sidan av det (d.v.s. precis bredvid, så ingen reflektion från fönstret direkt).

Det är superbra med fönster, för att ljuset gör att jag inte blir trött. Men, min skärm är blank vilket gör att jag hela tiden speglar mig i skärmen, vilket gör att mina ögon fokuserar på min spegelbild istället för texten.

Ett sätt att komma runt det är att köra alla interface i ljusa färger, men det har alltid gett mig huvudvärk, så därför kör jag mörkt tema.

  • Har någon provat att köpa en matt skärmfilter och applicerat på motsvarande stor skärm eller en mindre skärm och kommit runt problemet?

  • Eller måste jag köpa en annan skärm med inbyggt matt filter?

  • Har någon tips på themes i VSCode som är halvljusa, men ändå lätta att läsa?

Det är väldigt trevligt att ha sådan fin bild i 4k, med fantastisk färgåtergivning, men spelande hinner jag inte med så mycket så borde nog anpassa för jobb.

Permalänk
Bildexpert 📺

Ifall ljus/normalt gränssnitt ger huvudvärk är första förklaringen att du kör skärmen för ljusstarkt. Pupillen måste hela tiden öppna/stänga beroende på var du tittar för stunden och detta tröttar ut vilken ge huvudvärk.

Vitt/ljust gränssnitt gör även att flimmernivåer likt de från PWM-reglerade lysdioder bli mycket tydligare.

Fönster bredvid är kanske nödvändigt av orsaker som du nämner runt exempelvis trivsel. Men det är också ett problem i sig då dagsljus varierar med faktor x100 beroende väder och årstid. Faktor x1000 om du talar om kvällar och tidig morgon vinterhalvår. Där kan en tunn och diffuserande gardin få betydelse. Men också att du faktisk drar för gardiner vid solsken så att det blir mindre variationer.

Sommartid med växlande molnighet är en besvärlig sits för alla typer av bildskärmsjobb. Då går det kanske inte oavsett hur mycket man försöker med reflexfilter och belysning. Då är det väldigt skönt med rullgardin.

Ett filter framför skärmen riskerar göra saker värre och kommer per funktion att påverka hur bilden ser ut.

Fler pauser är aldrig fel, brukar alltid rekommenderas av ergonomer och andra. Fast du kanske är som jag och gärna djupfokuserar så att tiden försvinner? Då är det svårt att bryta för brytandes skull eftersom det kostar så mycket att skifta fokus fram och tillbaka.

Matt skärm minskar reflektionen men kommer inte lösa sådant som hur mycket det varierar med ljus i rummet och hur ögonen reagerar på det. Fast det kan vara tillräckligt för just dina ögon och ditt rum.

Vad är det för 42-tumsskärm för övrigt? OLED C2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ifall ljus/normalt gränssnitt ger huvudvärk är första förklaringen att du kör skärmen för ljusstarkt. Pupillen måste hela tiden öppna/stänga beroende på var du tittar för stunden och detta tröttar ut vilken ge huvudvärk.

Vitt/ljust gränssnitt gör även att flimmernivåer likt de från PWM-reglerade lysdioder bli mycket tydligare.

Fönster bredvid är kanske nödvändigt av orsaker som du nämner runt exempelvis trivsel. Men det är också ett problem i sig då dagsljus varierar med faktor x100 beroende väder och årstid. Faktor x1000 om du talar om kvällar och tidig morgon vinterhalvår. Där kan en tunn och diffuserande gardin få betydelse. Men också att du faktisk drar för gardiner vid solsken så att det blir mindre variationer.

Sommartid med växlande molnighet är en besvärlig sits för alla typer av bildskärmsjobb. Då går det kanske inte oavsett hur mycket man försöker med reflexfilter och belysning. Då är det väldigt skönt med rullgardin.

Ett filter framför skärmen riskerar göra saker värre och kommer per funktion att påverka hur bilden ser ut.

Fler pauser är aldrig fel, brukar alltid rekommenderas av ergonomer och andra. Fast du kanske är som jag och gärna djupfokuserar så att tiden försvinner? Då är det svårt att bryta för brytandes skull eftersom det kostar så mycket att skifta fokus fram och tillbaka.

Matt skärm minskar reflektionen men kommer inte lösa sådant som hur mycket det varierar med ljus i rummet och hur ögonen reagerar på det. Fast det kan vara tillräckligt för just dina ögon och ditt rum.

Vad är det för 42-tumsskärm för övrigt? OLED C2?

Det är guld att du alltid tar dig tid att svara Du har hjälpt mig flera ggr innan.

Skärmen jag har är en Philips BDM4350UC, och jag sitter ca 85cm-100cm från skärmen:
Panelspecifikationer
Skärmstorlek 42.5 "
Bildskärmsupplösning 3840 x 2160
Paneltyp IPS
Bildformat 16:9
Uppdateringsfrekvens 60 Hz
Responstid 5 ms
Kontrast 50M:1
Ljusstyrka 300 cd/m²
Betraktningsvinkel H/V 178° / 178°

Jag har suttit i ett rum med endast litet fönster förut, men jag blev så extremt trött och nästan deprimerad av det, så numera försöker jag undviker jag det. Som du säger varierar ljuset kraftigt med dagen. På kvällen är skärmen helt fantastiskt när man släcker ner, och på dagen så varierar det med sol och molnighet. Jag flyttar blicken ofta ut genom fönstret för att bli piggare och "motionera" ögonen.

  • Bra tips med gardiner. Jag borde faktiskt ta och prova att ta några tunna gardiner som sprider ljuset bättre och tror jag har några hemma jag kan prova. Jag har fönsterbyte denna vecka/nästa vecka så får prova när det är klart.

  • När jag kör mörkt tema så kör jag skärmen väldigt mycket mer ljusstarkt förstås, men jag kanske ska att prova allt i ljus tema igen med lägre ljusstyrka.

  • Ett problem jag har är att om jag inte kör mörkt tema så har jag i princip omöjligt att skilja på färger i texteditorn pga svag röd/grön färgblindhet. Med mörkt tema är det inget problem. Något du/någon upplever?

  • Jag programmerar hela dagarna, så pauser är viktiga, men samtidigt så känns det kostsamt att avbryta sitt flow.

Så om jag tolkar dig rätt borde jag testa att modifiera min omgivning istället för att testa att applicera ett matt filter?
Jag insåg nyss att det är en del reflektioner kommer av skrivbordet i skärmen, så att bara måla det svart/byta skiva skulle kunna ta bort delar av problemet, alternativt köpa en till gigantisk musmatta

Permalänk
Bildexpert 📺

"Ljusstyrka 300 cd/m²" och liknande är bara specar. Du behöver bekanta dig mer med hur skärmens reglage fungerar och vilken ljusstyrka du faktiskt kör för stunden.

Nu har jag ju testat skärmen även om det var länge sedan. Finns lite ideér runt om kanske och vilka reglage du ska ha koll på:

https://www.sweclockers.com/test/22165-philips-bdm4350uc-dato...

Ifall du upptäckt variationer med mörkt/ljus för hur du upplever färg är du nog inne på eget spår om vad som fungerar för ditt seende.

Utöver det kan det bli en del problematik runt hur skärmen drivs, likt ifall du kör RGB-signal eller YCbCr med subsampling vilket kan spöka till sådant som hur färgerna på text ser ut beroende på bakgrunden. Även Cleartype påverkar.

Permalänk
Medlem

Tack för din input @laxpudding

Jag köpte en matt 32" ips skärm här på sweclockers och har nu provat igår. Jag märker att med mörkt tema på allt, med lägre ljusstyrka så kan jag läsa mycket bättre.

Tyvärr på bekostnad till bildkvalitet förstås. 42 tumaren ger klart bättre bild, men jag tror jag nog får gå över till matt skärm efter provat att justera ljusinställningar, provat ljust/mörkt tema, gardiner...

Som du säger är det nog väldigt individuellt. Jag ska nog prioritera min ögon på dagtid i detta fall, även om gaming upplevelsen samt färgåtergivning är sämre. Jag jobbar inte med något färgkritiskt.

Att ha mycket lampor samt fönster i rummet gör mig både piggare och gladare, men ger också reflektioner i blank skärm så jag kör på detta ett tag för att utvärdera på längre sikt.

Permalänk
Bildexpert 📺

Precis detta som är syftet med matt filter. Skönt att höra att det hjälper!

Allt ljus i rummet blir som en diffus hinna över bilden med matt filter vilket sänker kvaliteten för färger och sänker kontrast. Det är lite sak samma vad man ha för panelteknik ihop med en del matta filter, man ser ändå inte skillnad på högre och lägre kontrastförhållande eftersom det är så mycket ströljus som studsar runt och lägger sig som en hinna över det som är svart i bilden. Samtidigt kan kan man ha den matta skärmen lite placerad hur man vill (eller som chefen vill) utan att skarpa reflektioner blandas med innehållet på skärmen.

Vill man ha en blankare skärm för kontrasten och kvaliteten måste man för ljusa rum och kontorssituationer arbeta mer med placeringen och ljuskällorna. Jag rekommenderar att ha skrivbordet vänt ut mot rummet med en neutral vägg bakom, dvs att man sitter med ryggen mot den väggen med skrivbordet och rummet framför sig. Skärmens baksida (och sladdar) är det som möter rummet.

Vanligt att man gör tvärtom och sätter skrivbordet mot väggen och sitter med ryggen och panelen vänd ut mot rummet och däremd alla ljuskällor och pryttlar som kan reflekteras. Sämre förutsättningar för bra bild fast bättre förutsättningar för att dölja de där sladdhärvorna mellan skärm och vägg vilket kan trigga någons OCD. Personligen skulle det krypa i mig att sitta med ryggen mot rummet och ansiktet mot väggen, men alla är nog olika där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Precis detta som är syftet med matt filter. Skönt att höra att det hjälper!

Allt ljus i rummet blir som en diffus hinna över bilden med matt filter vilket sänker kvaliteten för färger och sänker kontrast. Det är lite sak samma vad man ha för panelteknik ihop med en del matta filter, man ser ändå inte skillnad på högre och lägre kontrastförhållande eftersom det är så mycket ströljus som studsar runt och lägger sig som en hinna över det som är svart i bilden. Samtidigt kan kan man ha den matta skärmen lite placerad hur man vill (eller som chefen vill) utan att skarpa reflektioner blandas med innehållet på skärmen.

Vill man ha en blankare skärm för kontrasten och kvaliteten måste man för ljusa rum och kontorssituationer arbeta mer med placeringen och ljuskällorna. Jag rekommenderar att ha skrivbordet vänt ut mot rummet med en neutral vägg bakom, dvs att man sitter med ryggen mot den väggen med skrivbordet och rummet framför sig. Skärmens baksida (och sladdar) är det som möter rummet.

Vanligt att man gör tvärtom och sätter skrivbordet mot väggen och sitter med ryggen och panelen vänd ut mot rummet och däremd alla ljuskällor och pryttlar som kan reflekteras. Sämre förutsättningar för bra bild fast bättre förutsättningar för att dölja de där sladdhärvorna mellan skärm och vägg vilket kan trigga någons OCD. Personligen skulle det krypa i mig att sitta med ryggen mot rummet och ansiktet mot väggen, men alla är nog olika där.

Största problemet är att jag ser sakerna på mitt skrivbord samt mig själv i reflektionen Det skulle kunna gå att vända skrivbordet så jag har vit väg bakom mig, men då kommer jag inte få plats med min vr yta (inte för att jag använder den så mycket, men ändå ).