EU är på väg att införa en lag som innebär att all din kommunikation kommer att övervakas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Det är ett så dåligt argument att jag inte vet vad. Det är skillnad på stater och stater. Det är lite som att säga att vi inte borde ha en Arme eller en Polis för det har ju Nord Korea och Kina som använder dessa till att förtrycka. Sen måste man ju vara vaksam så att man inte blir en stat som börjar förtrycka folk men alternativet att ha en minimal statsapparat med noll skyddsnät är knappast önskvärt eller?

Vad tycker du vi ska göra för barnen som svälter? Vi ger enorma mängder biståndspengar och människotimmar, både statligt och frivilligt till länder som har det svårt.

Du talar för döva öron. Det finns en anledning till att politiska frågor selektivt inte tolereras här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Rätt trött på att när man vill inskränka på medborgares frihet och rättigheter så drar man till med barnporrkortet och det goda syftet.

Reagerade på det här vilket också är uttjatat "Med rent mjöl i påsen behöver du inte vara orolig...".
Bara för att jag rent mjöl i påsen betyder inte det att jag vill dela med mig av allt, jag väjer själv vad vill dela med mig utav.

Om man ska skoja till det lite:
Då kan de som bestämt detta dela ut sina visitkort med bankuppgifter och koder, om det nu inte är någon fara att det hamnar i orätta händer.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

EU är bra skit...
SWEXIT NU!

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Det är ett så dåligt argument att jag inte vet vad. Det är skillnad på stater och stater. Det är lite som att säga att vi inte borde ha en Arme eller en Polis för det har ju Nord Korea och Kina som använder dessa till att förtrycka. Sen måste man ju vara vaksam så att man inte blir en stat som börjar förtrycka folk men alternativet att ha en minimal statsapparat med noll skyddsnät är knappast önskvärt eller?

Vad tycker du vi ska göra för barnen som svälter? Vi ger enorma mängder biståndspengar och människotimmar, både statligt och frivilligt till länder som har det svårt.

Hade EU och världen velat lösa svält så hade de gjort det, så att ständigt utnyttja människovärdet för att egentligen inskränka rättigheter är ganska tröttsamt.

Likadant under pandemin, det finns uteliggare, prostituerade, människor som far illa, men helt plötsligt så var den enskilda medborgarens välmående högsta prio.

Det finns gott i världen, men jag har inga illusioner om vilka typer som generellt lyckas slå sig fram i politiken och vad som driver dem.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Hade EU och världen velat lösa svält så hade de gjort det, så att ständigt utnyttja människovärdet för att egentligen inskränka rättigheter är ganska tröttsamt.

Likadant under pandemin, det finns uteliggare, prostituerade, människor som far illa, men helt plötsligt så var den enskilda medborgarens välmående högsta prio.

Det finns gott i världen, men jag har inga illusioner om vilka typer som generellt lyckas slå sig fram i politiken och vad som driver dem.

Mvh

Du får gärna informera mig vad det innebär att "lösa svält"? Vill du att vi ska gå in med trupper och skapa en bättre fungerande byråkrati i de värst drabbade länderna eller vad har du för lösning som är så enkel? Du pratar stora ord så jag hoppas du kan leverera för att du får det att låta förvånansvärt simpelt?

Jag vet inte om du inser det men att "lösa" allt du räknar upp innebär inskränkningar på en rad rättigheter. Staten kan inte tvinga folk att göra saker utan att inskränka på rättigheter och det blir lite catch 22 när du sitter och motsätter dig just sådana lösningar men samtidigt tycker att dem ska lösa det.

Permalänk
Medlem

"Årets nobelpris i dumhet tilldelas återligen EU".

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

"Årets nobelpris i dumhet tilldelas återligen EU".

EU är inte mer än de sopprötter som befolkar dess olika institutioner, i det här fallet med Ylva Johansson i spetsen:

Förstår man inte varför detta är något som hör hemma i diktaturer, så tror jag att man behöver börja förklaringen på en nivå som börjar långt under det här förslaget i sig. Det här ett förslag som givetvis kommer att leda till att staterna i praktiken kan efterfråga den information som passar i längden. Varför inte se till att FRA kan tråla precis allting, med obefintlig insyn, eftersom det ju är så att även övervakningen av övervakningen där är sekretessbelagd. IB-affären lär kunna bli en västanfläkt i så fall...

Det mest facincerande i ljuset av det här är den nyliga tingsrättsdomen (om den är korrekt är en annan fråga), där rätten kom fram till att vaccinmotståndaren och konspirationsteoretikern det rörde, hade fått sin rätt till privatliv enligt Europakonventionen (!) kränkt av SVT:s journalistiska metoder med smygfilmning. Lägg till GDPR där det är ajabaja att skicka data som omfattas till t ex USA.

Och hur regeringen, med juristen tillika tidigare advokaten (!), Strömmer i spetsen inte omedelbart säger att det borde köras i papperstuggen, dränkas i bensin och antändas med hjälp av eldkastare är tamejif*n obegripligt!

Permalänk
Medlem

Jag blir faktiskt lite förvånad att SD har ställt sig emot detta då det i grunden är i linje med deras tidigare retorik. De kanske är rädda att deras egna förehavanden ska komma i ljuset? Man behöver som sagt inte vara särskilt klyftig för att förstå att detta kommer handla om mer än brott mot barn.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Richard Jomshof är ju ordförande i justitieutskottet. What could possibly go wrong?

Är det bara något vardagligt hat och ljug (man ofta läser om) mot ett visst parti som detta baseras på? Eller ligger det något bakom dina spekulationer?

Regeringen vill kunna kontrollera alla digitala meddelanden
Även Socialdemokraterna stöder förslaget. Sverigedemokraterna och Centerpartiet är emot.
https://sverigesradio.se/artikel/regeringen-vill-kunna-kontro...

Undersökning i EU-parlamentet: SD mest Putin-kritiskt av svenska partier
Undersökning i EU-parlamentet: SD mest Putin-kritiskt av svenska partier
https://sverigesradio.se/artikel/undersokning-i-europaparlame...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Jag blir faktiskt lite förvånad att SD har ställt sig emot detta då det i grunden är i linje med deras tidigare retorik. De kanske är rädda att deras egna förehavanden ska komma i ljuset? Man behöver som sagt inte vara särskilt klyftig för att förstå att detta kommer handla om mer än brott mot barn.

Skulle det - hör och häpna - möjligen kunna röra sig om populism?

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Skulle det - hör och häpna - möjligen kunna röra sig om populism?

Då du inte behagade att svara på min föregående fråga här ovan så kanske du kan svara på om du tycker att populism är dåligt?

Om folket nu inte vill att myndigheter ska kunna kontrollera alla digitala meddelanden, är det då illa att det finns ett par partier (C+SD) som står upp för detta tycker du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Skulle det - hör och häpna - möjligen kunna röra sig om populism?

Är absolut ingen vän av SD, snarare tvärtemot, men jag är tveksam till det då jag är ganska säker att de allra flesta svenskar inte har en aning om detta och vad det faktiskt innebär. Möjligen ett missriktat försök till populism i sådana fall.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Saying you don’t need privacy because you have nothing to hide is like saying you don’t need freedom of speech because you have nothing to say.