Permalänk
Medlem

Tyst, 1440p gaming, 20-25k budget

Hallå i stugan!

Nu är det så att jag behöver köpa mig en dator då det vankas LAN inom en snar framtid. Man kan säga att jag dragit ut på det här köpet i typ 5 år... Har snyltat på laptops jag lånat från jobbet men det är slut på den biten nu, hehe. Dags att köpa eget!

Mina mål/krav:

  • Bra prestanda i 1440p (gärna runt 120 fps)

  • Tyst!

  • Helst AMD, tänkt dualboota Linux

  • Sa jag tyst?

  • Köper helst allt från Inet, men det går att tumma på

Jag och min studerande sambo har våra skrivbord i samma rum, därav det lite hårdare kravet på låga ljudnivåer. Vet inte hur det är med ljudnivåerna nuförtiden, men när jag senast byggde dator för 15 år sedan då lät även så kallat tysta produkter helt förjävligt. Gissar att det ändrats en hel del på den punkten nu dock.

Jag har knåpat ihop denna på Inet:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/blwTAdaShw7EPYNIjVLOIni7b6Y/dataar

Fläskade på med PSUn, gillar tanken på bra hållbarhet i den produkten då jag hoppas kunna återanvända den i ett antal år framöver.

Läste på lite om 7600X och siktar på att köra ECO mode där, men jag vet inte om kylaren räcker för det ens...?

Behöver absolut inte stöd för raytracing, men har gärna lite GPU-headroom ifall man skulle råka köpa en monitor med ännu högre refresh-rate framöver.

Vad tror ni? Är jag helt ute och cyklar?

Visa signatur

E6750 2.66GHz | Sparkle 8800gt 512MB | Westen Digital Caviar 500 GB 7200 RPM | Gigabyte P35 DS3 | 2GB Corsair XMS2 800Mhz DDR2 | Logitech G15 | Microsoft Intellimouse Explorer 3.0

Permalänk
Medlem

Tänk på att chassit kanske inte kommer med alla fläktar, d.v.s du kanske behöver köpa till en 120-140mm fläkt för utblås. Fractal brukar inkludera ett par fläktar men ofta vill man ha 2 framtill, 1 baktill, eller något liknande.
Då kan du med fördel köpa en be quiet som matchar cpu-kylaren.

Permalänk
Medlem

Aha, bra poäng! Såg att chassit inkluderar 1st 120mm och 1st 140mm, så en sån här framtill borde fungera bra då? https://www.inet.se/produkt/5324057/be-quiet-silent-wings-4-1...

Visa signatur

E6750 2.66GHz | Sparkle 8800gt 512MB | Westen Digital Caviar 500 GB 7200 RPM | Gigabyte P35 DS3 | 2GB Corsair XMS2 800Mhz DDR2 | Logitech G15 | Microsoft Intellimouse Explorer 3.0

Permalänk

Om du vill ha en tyst dator hade jag satsat mer på AIO kylning till CPUn. Har samma CPU och bytte till en artic freezer 280 och nu går den mycket tystare. DVS hade en luftkylare innan. Nya Ryzen serien går väldigt varmt.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/5322982/arctic-liquid-freezer-ii-...
Byggde en and burk med denna till fruns bröder. Väldigt imponerad av hur tyst den var. Då ditt chassie endast klarar 240 i top så är det denna storlek, annars får du plats med upp till 360 i front, att tänka på då är att din gpu blir något varmare.

Kortfattat;
AIO i toppen, något varmare CPU,
AIO i fronten, något varmare GPU

Om du inte kör vattenkylning på grafikkortet hade jag i så fall maxat kylningen i toppen, eftersom du vill att den skall vara tyst.

Då kan du köpa ett fempack arctic och köra 3st front för att få in maximalt med luft. Ut bak behövs inte enligt mig då du ändå kör aio i toppen. Med denna config får du ganska bra positivt tryck i chassiet.

Notis; jag har 14st Arctic fläktar, kring 1200rpm är det något hummande ljud som kan vara störigt, dock går mina fläktar aldrig över 700 rpm

Permalänk
Medlem

ljudmässigt har jag fått bättre resultat med chassie med mesh front som då gjort att jag kunnat köra fläktar på lägre hastighet.
se till att justera fläkt kurvor och inte köra på auto.

Permalänk
Medlem

Tack hörni! Intressant där med AIO, tänkte direkt att det var ett no-go pga pumpljud osv... Men det verkar ju onekligen som att luftkylare behöver jobba röven av sig med 7000-serien. Hmm... Får fundera lite.

Visa signatur

E6750 2.66GHz | Sparkle 8800gt 512MB | Westen Digital Caviar 500 GB 7200 RPM | Gigabyte P35 DS3 | 2GB Corsair XMS2 800Mhz DDR2 | Logitech G15 | Microsoft Intellimouse Explorer 3.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pigma:

Tack hörni! Intressant där med AIO, tänkte direkt att det var ett no-go pga pumpljud osv... Men det verkar ju onekligen som att luftkylare behöver jobba röven av sig med 7000-serien. Hmm... Får fundera lite.

Hade kört ett chassi med mesh front för att det flyttar mer luft och med optimerade fläktkurvor så blir det väldigt tyst. AIO vs luftkylare är en svår debatt, jag tycker oftast att stora luftkylare är tystare men tror allt grundar sig i vad för typ av fläktar man använder sig utav.

Hade kört något i denna stilen, Lian Li chassit p.g.a dem stora fläktarna i fronten som flyttar mycket luft på låga varm och håller tempen nere på resterande komponenter. Bytte ut till en 7700 utan X då den presterar som en X i spel men på 65 W så den håller sig betydligt svalare och den stora kylaren för att den håller CPU väldigt sval och det borde hålla nere ljudnivån.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/oF0TAdBksY41vIFBoD1ZbINEgaY/pigma

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

Noterade att du valde en större disk med lägre hastigheter, hur är det på den fronten egentligen? Den jag plockade ut (https://www.inet.se/produkt/4305264/kingston-fury-renegade-m-...) har ju sinnessjukt hög läs- och skrivhastighet, men jag misstänker att den inte lyckas hålla den utanför syntetiska benchmarks...? Märks det av, liksom?

Visa signatur

E6750 2.66GHz | Sparkle 8800gt 512MB | Westen Digital Caviar 500 GB 7200 RPM | Gigabyte P35 DS3 | 2GB Corsair XMS2 800Mhz DDR2 | Logitech G15 | Microsoft Intellimouse Explorer 3.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pigma:

Aha, bra poäng! Såg att chassit inkluderar 1st 120mm och 1st 140mm, så en sån här framtill borde fungera bra då? https://www.inet.se/produkt/5324057/be-quiet-silent-wings-4-1...

Japp, ser bra ut. Finns nog billigare från dem som är tysta nog också.

Skrivet av Pigma:

Tack hörni! Intressant där med AIO, tänkte direkt att det var ett no-go pga pumpljud osv... Men det verkar ju onekligen som att luftkylare behöver jobba röven av sig med 7000-serien. Hmm... Får fundera lite.

Undantag nya 7800x3d, som lätt kyls utan aio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pigma:

Noterade att du valde en större disk med lägre hastigheter, hur är det på den fronten egentligen? Den jag plockade ut (https://www.inet.se/produkt/4305264/kingston-fury-renegade-m-...) har ju sinnessjukt hög läs- och skrivhastighet, men jag misstänker att den inte lyckas hålla den utanför syntetiska benchmarks...? Märks det av, liksom?

Du har störst användning utav dem snabbare diskarna om du ofta flyttar stora filer och arbetar i program som kräver snabbare skrivhastigheter, men i en ren speldator så gör det verken bu eller bä. Därav mitt val utav den med lägre skriv/läshastighet och större lagring

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen allihopa! Dator inköpt. Blev ingen AIO, får se om jag ångrar mig.

Visa signatur

E6750 2.66GHz | Sparkle 8800gt 512MB | Westen Digital Caviar 500 GB 7200 RPM | Gigabyte P35 DS3 | 2GB Corsair XMS2 800Mhz DDR2 | Logitech G15 | Microsoft Intellimouse Explorer 3.0