EU satsar 487 miljarder kronor på kretstillverkning

Permalänk
Melding Plague

EU satsar 487 miljarder kronor på kretstillverkning

EU har nått en överenskommelse om "European Chips Act" som ska ta hem kretstillverkningen och säkerställa framtida tillgång.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det var på tiden

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Bra, kommer behövas när Kina går in i Taiwan och alla länder ska ha handelsembargo mot Kina.

Hoppas bara att de bygger fort!

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Inte en dag försent!

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Grymt. Får kosta vad de kostar, vi behöver få hem en massa skit till Europa igen.

Öppna fabriker i Balkan och Östeuropa. Skapa jobb och få de att känna en sammanhet med resten av oss och så kan vi alla utvecklas tillsammans.

Det bör inte vara så jävla svårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Öppna fabriker i Balkan och Östeuropa. Skapa jobb och få de att känna en sammanhet med resten av oss och så kan vi alla utvecklas tillsammans.

100% men om flera fabriker ska byggas, sprid dem geografiskt jämt. Det gör allt mycket mindre sårbart både från externa håll men också interna konflikter i EU.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Utöver finansiering omfattar handlingsplanen även lagstiftning och ramverk för att upprätta fabriksanläggningar inom Europa, förenkla för EU-länder att ge statsstöd till kretstillverkning, samt verktyg för att hantera och vidta åtgärder vid krissituationer till följd av kretsbrist.

Citat:

The Chips for Europe Initiative is expected to mobilise €43 billion in public and private investments, with €3,3 billion coming from the EU budget. These actions will be primarily implemented through a Chips Joint Undertaking, a public-private partnership involving the Union, the member states and the private sector.

För att vara lite cynisk så förväntas denna summa komma från EU-stater och privata bolag, och stödet från EU är enbart 3,3 miljarder Euro. Vilket får mig att undra var, vem och när vi kan tänka oss ha de facto (nya) fabriker som pumpar ut wafers till den grad att Europa ökar marknadsandelen på den globala marknaden från 10 % till 20?

För att sätta summan och marknadsandelen i relation så har både TSCM och Intel nyligen gått ut med investeringar på över 60 miljarder USD de kommande 5-10 åren - enbart i USA.

Detta är onekligen ett bra mål hur man än vänder och vrider på det, men tomma tunnor skramlar mest. Nu är det upp till bevis. Hade lugnat mig om de haft några stater eller bolag med på tåget redan nu, eller iaf uppvisat biljett

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Medlem

Vem är det som ska nyttja dessa fabs? Biltillverkare vad jag vet använder fortfarande >90nm tillverkning.
Trots att USA krälade och bad fick Arizona enbart en fab på 5nm från TSMC.

Får verkligen ryska/kinesiska vibbar där dom egentillverkar kretsar som presterar som dom amerikanska gjorde för 15-20år sedan.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

European Chips Act - lol

Skulle gjorts för längesen, bygg och sprid ut fabrikerna i Europa.

Permalänk
Medlem

Jaha va ska ta tillbaka tillverkningen samtidigt som vi ska släppa ut mindre, lägga ner stabil kärnkraft, förbjuda förbränningsmotorer och vara all världens välfärd? Hmm får inte ihop ekvationen....

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Bra, kommer behövas när Kina går in i Taiwan och alla länder ska ha handelsembargo mot Kina.

Hoppas bara att de bygger fort!

Blir svårt att hinna med, det tar lite tid att bygga allting 😊

Permalänk
Medlem

Behöver börja utveckla egna kretsar också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lanhead:

Jaha va ska ta tillbaka tillverkningen samtidigt som vi ska släppa ut mindre, lägga ner stabil kärnkraft, förbjuda förbränningsmotorer och vara all världens välfärd? Hmm får inte ihop ekvationen....

Allt åt alla på en och samma gång 👍

Detta ÄR en legitim fråga.
Jag önskar att det inte var det, men det är det.
Ekvationen haltar om vi ska behålla levnadsstandarden vi har nu. Det ska vi kanske inte???

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Blir det OLW eller Estrella som får jobbet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Vem är det som ska nyttja dessa fabs? Biltillverkare vad jag vet använder fortfarande >90nm tillverkning.
Trots att USA krälade och bad fick Arizona enbart en fab på 5nm från TSMC.

Får verkligen ryska/kinesiska vibbar där dom egentillverkar kretsar som presterar som dom amerikanska gjorde för 15-20år sedan.

Exakt och de enda som hittills kan tänka sig bygga i Europa är Intel och vi vet ju hur cutting edge dom är nuförtiden. Å andra sidan än det nog inte där den stora massan behöver ha sitt, utan på större nm för ex bilindustrin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av epple:

För att vara lite cynisk så förväntas denna summa komma från EU-stater och privata bolag, och stödet från EU är enbart 3,3 miljarder Euro. Vilket får mig att undra var, vem och när vi kan tänka oss ha de facto (nya) fabriker som pumpar ut wafers till den grad att Europa ökar marknadsandelen på den globala marknaden från 10 % till 20?

För att sätta summan och marknadsandelen i relation så har både TSCM och Intel nyligen gått ut med investeringar på över 60 miljarder USD de kommande 5-10 åren - enbart i USA.

Detta är onekligen ett bra mål hur man än vänder och vrider på det, men tomma tunnor skramlar mest. Nu är det upp till bevis. Hade lugnat mig om de haft några stater eller bolag med på tåget redan nu, eller iaf uppvisat biljett

Ska man vara lite cynisk i en annan riktning, så får jag en känsla av att chiptillverkarna kan komma att bli de nya asylbaronerna. Det har bestämts att det tvunget ska tillverkas chips i EU motsvarande hur asylsökande tvunget skulle huseras i Europa. Finns inte faciliteterna ska de ordnas till vilket pris som helst, något annat alternativ finns inte. Resultatet blir att chiptillverkarna, precis som asylbaronerna, kan skrika om kostnader och hej och hå, få allt de pekar på, fuska loss, och berika sig med de enorma marginalerna utan att egentligen åstadkomma något konkurrenskraftigt.

Inser förstås att frågan är ganska komplex, och att jag inte har den detaljkunskap som krävs för att analysera situationen, men hoppas verkligen att det läggs upp på ett sätt som förhindrar att man i slutändan bara får produktion av undermåliga produkter till överpriser.

Edit: Ebbas uttalande är i övrigt ett helt fantastiskt exempel på politisk bullshit. Löften om enorm framgång, få med "grön omställning" i det hela, spela på beroendesituationen. Slutar det med att vi får ingenting för massor av miljarder kan man alltid följa upp med "vi har varit naiva"

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Ska man vara lite cynisk i en annan riktning, så får jag en känsla av att chiptillverkarna kan komma att bli de nya asylbaronerna. Det har bestämts att det tvunget ska tillverkas chips i EU motsvarande hur asylsökande tvunget skulle huseras i Europa. Finns inte faciliteterna ska de ordnas till vilket pris som helst, något annat alternativ finns inte. Resultatet blir att chiptillverkarna, precis som asylbaronerna, kan skrika om kostnader och hej och hå, få allt de pekar på, fuska loss, och berika sig med de enorma marginalerna utan att egentligen åstadkomma något konkurrenskraftigt.

Inser förstås att frågan är ganska komplex, och att jag inte har den detaljkunskap som krävs för att analysera situationen, men hoppas verkligen att det läggs upp på ett sätt som förhindrar att man i slutändan bara får produktion av undermåliga produkter till överpriser.

Edit: Ebbas uttalande är i övrigt ett helt fantastiskt exempel på politisk bullshit. Löften om enorm framgång, få med "grön omställning" i det hela, spela på beroendesituationen. Slutar det med att vi får ingenting för massor av miljarder kan man alltid följa upp med "vi har varit naiva"

Jag skulle vilja påstå att riskerna med beroendesituationen är den absolut mest drivande faktorn.
Tyvärr måste alla nu säkra upp självförsörjning inom allehanda områden.

Permalänk
Medlem

Klokt, inte en dag förtidigt!

Visa signatur

UT2k4. för dina barns skull

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Grymt. Får kosta vad det kostar, vi behöver få hem en massa skit till Europa igen.

Det får kosta vad kostar…förutom i varannan tråd här där ”ni” klagar på för dyra grafikkort och processorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Det får kosta vad kostar…förutom i varannan tråd här där ”ni” klagar på för dyra grafikkort och processorer.

Vi betalar redan dyra priser för typ allt idag. Ta en T-shirt för 300kr eller tröja för 600kr fastän dessa göra i Asien någonstans. Och arbetarna får 1kr i timmen.

Problemet idag är att produktionskostnaderna är små och vinstmarginalerna enorma. Kan man behålla samma pris, med högre produktionskostnader och lägre vinstmarginaler så är vi hemma. Och det är väl det jag menar med att ta hem allt till Europa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Jag skulle vilja påstå att riskerna med beroendesituationen är den absolut mest drivande faktorn.
Tyvärr måste alla nu säkra upp självförsörjning inom allehanda områden.

Skrivet av Bobiri:

Vi betalar redan dyra priser för typ allt idag. Ta en T-shirt för 300kr eller tröja för 600kr fastän dessa göra i Asien någonstans. Och arbetarna får 1kr i timmen.

Problemet idag är att produktionskostnaderna är små och vinstmarginalerna enorma. Kan man behålla samma pris, med högre produktionskostnader och lägre vinstmarginaler så är vi hemma. Och det är väl det jag menar med att ta hem allt till Europa.

Är helt övertygad om att man skulle kunna tillverka integrerade kretsar till ungefär samma pris i EU som i Kina. Processen är högeligen automatiserad, får för mig att löner till anställda - som ju är Kinas stora konkurrensfördel - är en ganska liten del av kakan.

Problemet är just beroendesituationen och brådskan. De man försöker locka kommer sannolikt maximera just det, och kräva överdrivet fördelaktiga avtal. I praktiken kommer det i stort sett röra sig om något som kan liknas vid en utpressningssituation, och bli jäkligt dyrt för oss.

Jämför med projektet kring att locka big tech att bygga serverhallar i Sverige för att skapa jobb. De fick skattebefrielse på redan billig el och i övrigt oerhört fördelaktiga villkor. Sverige fick en handfull vaktmästarjobb per serverhall, och ytterligare belastning på ett redan överbelastat elnät, vilket vi förstås får betala för nu.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Vi betalar redan dyra priser för typ allt idag. Ta en T-shirt för 300kr eller tröja för 600kr fastän dessa göra i Asien någonstans. Och arbetarna får 1kr i timmen.

Problemet idag är att produktionskostnaderna är små och vinstmarginalerna enorma. Kan man behålla samma pris, med högre produktionskostnader och lägre vinstmarginaler så är vi hemma. Och det är väl det jag menar med att ta hem allt till Europa.

Vad är incitamentet för bolagen att flytta till EU om de ska förlora pengar på det?
En stor anledning till varför vi ens har outsourcing är för att det är billigare för bolagen (kanske sämre kvalité men ändå).

Någon kommer att behöva betala för detta och om vi gör det via skatt eller på produkten du köper det får vi se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Vad är incitamentet för bolagen att flytta till EU om de ska förlora pengar på det?
En stor anledning till varför vi ens har outsourcing är för att det är billigare för bolagen (kanske sämre kvalité men ändå).

Någon kommer att behöva betala för detta och om vi gör det via skatt eller på produkten du köper det får vi se.

Ne och du har en klockren poäng. Det är väl det som är det svåra men något behövs göras.

Man kan skatta sönder produkter och annat från andra länder som gör det billigare för företagen att tillverka och distribuera i Europa.

Det finns lösningar men vad som är bäst låter jag kostymnissarna i Bryssel lösa.

Permalänk
Medlem

Prata om att torka sig i röven med tusenlappar...

Permalänk
Medlem

De ju bra men håller inte med om att skattepengar ska gå till att etablera Intel t.ex i Europa när de från början valde Asien. Sen vet vi att landet med sämst arbetsvillkor i Europa kommer få ta detta, t.ex Rumänien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Prata om att torka sig i röven med tusenlappar...

Av någon anledningen kände jag för att räkna på detta.

Antag att en genomsnittlig bajsning plägar 6 torkningar, och det behövs 4 tusenlappar per torkning.

Det finns 705 EU-parlamentariker. 705 x 24 = 16 920 tusenlappar om alla bajsar en gång.

Enligt Google tömmer man i genomsnitt tarmen 2ggr per dag. Det ger således 33 840 tusenlappar per dag.

487 000 000 / 33 840 = 14 391 - antal dagar som EU-parlamentarikerna kan bajsa för våra pengar.

Det skulle ta nästan 40 år innan pengarna var förbrukade.

Permalänk
Medlem

Inte en dag för sent.

Permalänk
Medlem

Vad ska de göra då, starta upp DIAB och börja serietillverka DS90 igen?

Det kommer ta lång tid att bygga upp något som producerar motsvarande högteknologi från fjärran östern som vi är beroende av idag. Att pumpa in massa statliga bidrag är nästan en garanti för att detta mynnar ut i serieproduktion av någon halvt föråldrad dussinprodukt som ingen kommer köpa eftersom de kommer kosta dubbelt så mycket konkurrenterna. Därefter kommer man hitta på subventioner för att sälja dem till något annat statssubventionerat fantasiprojekt typ Stålverk 80/Hybrit, och så kan några eurokrater dunka varandra i ryggen över att de "tagit hem tillverkningen". Med tiden sinar subventionerna och då lägger man snabbt ner verksamheten, varpå toppmoderna anläggningar säljs till kineser (via bulvaner, som vanligt) långt under både marknadsvärdet och pengarna de kostat skattebetalare i hela EU.

Hela EU är en jätte på lerfötter.

Kom ihåg var ni läste det först.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Jag tror INTE att det senaste kommer göras i Europa. Helt för dyrt att bygga upp allt från start.

Skrivet av Sveklockarn:

Vad ska de göra då, starta upp DIAB och börja serietillverka DS90 igen?

Det kommer ta lång tid att bygga upp något som producerar motsvarande högteknologi från fjärran östern som vi är beroende av idag. Att pumpa in massa statliga bidrag är nästan en garanti för att detta mynnar ut i serieproduktion av någon halvt föråldrad dussinprodukt som ingen kommer köpa eftersom de kommer kosta dubbelt så mycket konkurrenterna. Därefter kommer man hitta på subventioner för att sälja dem till något annat statssubventionerat fantasiprojekt typ Stålverk 80/Hybrit, och så kan några eurokrater dunka varandra i ryggen över att de "tagit hem tillverkningen". Med tiden sinar subventionerna och då lägger man snabbt ner verksamheten, varpå toppmoderna anläggningar säljs till kineser (via bulvaner, som vanligt) långt under både marknadsvärdet och pengarna de kostat skattebetalare i hela EU.

Hela EU är en jätte på lerfötter.

Kom ihåg var ni läste det först.

Tror jag med

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet vad nuvarande 10% som nämns i artikeln är för något? När jag var på Saab (försvarskoncernen) nämndes det att en del av deras chip byggdes i europa pga hur hemligt och sekretessbelagt det var. Men jag kan inte se hur det användarfallet skulle kunna uppgå till 10% av hela marknaden.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?