Kan Apple TV (2022) orsaka slumpmässiga omstarter av TV?

Permalänk
Inaktiv

Kan Apple TV (2022) orsaka slumpmässiga omstarter av TV?

Någon som har Apple TV av senare modell som har varit med om eller hört talas om/känner till om Apple TV kan få TV att starta om sig slumpmässigt? Apple TV startar däremot inte om sig utan pausar istället det man tittar på (om man tittar på något, vanligast) eller om skärmsläckaren var på så dyker skärmsläckaren bara upp igen.

Detta oregelbundet. Ibland efter en kort stund eller efter flera timmar. Ibland kan det gå dagar emellan. Kan det vara Apple TV?

Jag har provat stänga av "Styr TV och mottagare" under Inställningar > Fjärrkontroll och enheter > Hemmabioreglage. Det har inte löst problemet. TV har inte automatiskt avstängning påslaget (och förklarar inte heller hur den kan stänga av efter t.ex. 30 minuter eller stänga av flera gånger under samma tillfälle).

Försökt googla på problemet men får ofta bara fram problem som innebär att även Apple TV startar om sig vilket min inte gör. Att stänga av "Styr TV och mottagare" har inte heller hjälpt.

TV:n ifråga är inte smart själv.

Permalänk
Medlem

Om du stängt av HDMI-CEC eller HDMI kontroll eller vad det nu kan heta på just din TV och Apple TV, stängt av automatiskt avstängning på TV så låter det konstigt om din Apple TV kan starta om din TV.
Kan det vara så att du programmerat Apple TV fjärren med din TV fjärr, ta isåfall bort även det.

Det borde inte ha någon påverkan då du stängt av allt som kan styra TV men sätt även en pinkod på Apple TV;n så vet du att det inte är någon granne eller dina barn som skämtar med dig.

Permalänk
Medlem

Låter som att CEC är aktiverat

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Någon som har Apple TV av senare modell som har varit med om eller hört talas om/känner till om Apple TV kan få TV att starta om sig slumpmässigt? Apple TV startar däremot inte om sig utan pausar istället det man tittar på (om man tittar på något, vanligast) eller om skärmsläckaren var på så dyker skärmsläckaren bara upp igen.

Detta oregelbundet. Ibland efter en kort stund eller efter flera timmar. Ibland kan det gå dagar emellan. Kan det vara Apple TV?

Jag har provat stänga av "Styr TV och mottagare" under Inställningar > Fjärrkontroll och enheter > Hemmabioreglage. Det har inte löst problemet. TV har inte automatiskt avstängning påslaget (och förklarar inte heller hur den kan stänga av efter t.ex. 30 minuter eller stänga av flera gånger under samma tillfälle).

Försökt googla på problemet men får ofta bara fram problem som innebär att även Apple TV startar om sig vilket min inte gör. Att stänga av "Styr TV och mottagare" har inte heller hjälpt.

TV:n ifråga är inte smart själv.

Vad är det för TV? Har en Samsung ur RU-serien (2019) som höll på och kraschade/spontanrebootade lite som den ville åtminstone första året jag hade den, tills det sent omsider kom en firmwareupdate som åtminstone gjorde det mycket mer sällan förekommande. Nu händer det väl nångång ibland, typ.

Givet vad man kan hitta i servicemenyn på min TV, så ser det ut som att i princip alla modeller åtminstone från det året använder samma mjukvara. Har du en Samsung från 2019 kan det ju vara ett bra första steg att kolla så firmwaren är uppdaterad.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av reverend benny:

Om du stängt av HDMI-CEC eller HDMI kontroll eller vad det nu kan heta på just din TV och Apple TV, stängt av automatiskt avstängning på TV så låter det konstigt om din Apple TV kan starta om din TV.
Kan det vara så att du programmerat Apple TV fjärren med din TV fjärr, ta isåfall bort även det.

Det borde inte ha någon påverkan då du stängt av allt som kan styra TV men sätt även en pinkod på Apple TV;n så vet du att det inte är någon granne eller dina barn som skämtar med dig.

Skrivet av Heenk3:

Låter som att CEC är aktiverat

Inaktiverade CEC i TV-inställningar och hade "Styr TV-apparater och fjärrkontroller"i ATV-inställningar avstängt. TV fortsätter slumpmässigt att starta om.

Siri Remote är inte programmerad med min TV Remote. Tror inte ens det går i denna basala TV. Inga barn eller någon annan människa som rör min TV mer än jag själv.

Antar att felet ligger hos TV och inte ATV? Ska höra med Macforum.

Permalänk
Medlem

https://www.reddit.com/r/appletv/comments/r1r6xw/apple_tv_4k_...

Verkar ju inte vara utbrett men heller inte bundet till specifika märken/modeller. Skumt!

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yorg:

https://www.reddit.com/r/appletv/comments/r1r6xw/apple_tv_4k_...

Verkar ju inte vara utbrett men heller inte bundet till specifika märken/modeller. Skumt!

Tack för länk. Försökt söka på problemet men inte hittat något som liknar mitt problem. Ja, det var verkligen olika generationer av ATV och olika TV märken/modeller. Frågan är om de också har provat att stänga av "Styr TV-apparater och mottagare" i ATV samt inaktiva CEC i TV. För enligt föregående talar här ska inte ATV kunna stänga av/reboota TV då. Hm... Vad tror du problemet ligger? Hos TV eller ATV? Det märkliga är att min ATV inte betett sig likadan på en annan TV (testad i varje fall 2-3 dagar). Vet inte om jag ska fortsätta testa den på annan TV. Får se vad Macforum säger också.

Permalänk
Medlem

Det är inte "matcha bildfrekvens" och/eller "matcha dynamiskt omfång" som går in och orsakar detta? TVn blinkar då till i någon sekund när den matchar signalen som ATV skickar - se https://support.apple.com/sv-se/HT208288.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Skyclaw:

Det är inte "matcha bildfrekvens" och/eller "matcha dynamiskt omfång" som går in och orsakar detta? TVn blinkar då till i någon sekund när den matchar signalen som ATV skickar - se https://support.apple.com/sv-se/HT208288.

Tvivlar på att det hjälper men jag ska testa.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Skyclaw:

Det är inte "matcha bildfrekvens" och/eller "matcha dynamiskt omfång" som går in och orsakar detta? TVn blinkar då till i någon sekund när den matchar signalen som ATV skickar - se https://support.apple.com/sv-se/HT208288.

Båda var AV men inget blinkande eller matchande? Var bara att välja PÅ men ingen skillnad mot att slå PÅ/AV annan inställning.

Permalänk
Inaktiv

Kontrollerade även HDMI-anslutningen under Inställningar > Video och ljud i ATV och det såg bra ut stod det.

Permalänk
Medlem

Prova ändra krominans till 4:2:0 istället för 4:4:4 bara för att se om de är problemet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sweckid:

Prova ändra krominans till 4:2:0 istället för 4:4:4 bara för att se om de är problemet.

Var hittar jag det? Menar du i Apple TV eller i TV?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Var hittar jag det? Menar du i Apple TV eller i TV?

Apple tv

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sweckid:

Hittar ingen "krominans" i inställningar i Apple TV (eller dessa siffror). Får inte fram något av att googla heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Hittar ingen "krominans" i inställningar i Apple TV (eller dessa siffror). Får inte fram något av att googla heller.

Inställningar > Video och Ljud

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sweckid:

Inställningar > Video och Ljud

Finns inget som heter så där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Finns inget som heter så där.

Kan heta nått annat, som t.ex. färgformat.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Finns inget som heter så där.

Då har du fel övriga inställningar

Format: 4k SDR (pga att appletv ställer om till vision/hdr/etc själv sen för att match innehållet)
Hdmi-utgång: YCbCr
Krominans: 4:4:4 (byt om det inte fungerar bra)
Matcha innehåll: omfång och bildfrekvens

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sweckid:

Då har du fel övriga inställningar

Format: 4k SDR (pga att appletv ställer om till vision/hdr/etc själv sen för att match innehållet)
Hdmi-utgång: YCbCr
Krominans: 4:4:4 (byt om det inte fungerar bra)
Matcha innehåll: omfång och bildfrekvens

Format: 4K Dolby Vision

Står inget om HDMI-utgång eller krominans. Däremot har jag aktiverat matcha innehåll (omfång och bildfrekvens).

Jag har inte valt 4K Dolby Vision utan det gjorde ATV själv. Så det är fel?

Permalänk
Inaktiv

Fick fram HDMI-utgång och krominans om jag bytte till 4K SDR, även om jag inte förstår varför jag inte ska kunna köra Dolby som förvalt då TV ska stödja det. Står 4:4:4 på krominans men jag ska ändra det till 4:2:0?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Format: 4K Dolby Vision

Står inget om HDMI-utgång eller krominans. Däremot har jag aktiverat matcha innehåll (omfång och bildfrekvens).

Jag har inte valt 4K Dolby Vision utan det gjorde ATV själv. Så det är fel?

Byt till 4k sdr och sen som jag skrev

https://www.reddit.com/r/appletv/comments/960muf/4k_hdr_or_4k...

Permalänk
Inaktiv

Nu har jag i varje fall ställt in 4K SDR, HDMI-utgång YCbCr och krominans 4:2:0. Ska se om det hjälper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

om jag inte förstår varför jag inte ska kunna köra Dolby som förvalt då TV ska stödja det.?

Det är för att om du väljer Dolby Vision eller Hdr så fejkas de för content och appar som inte stödjer det med risken att bilden blir dålig.

Väljer du 4k sdr och sen låter den matcha omfång och frekvens själv så får du bästa möjliga som källmaterialet erbjuder vs va din tv kan visa.

https://www.reddit.com/r/appletv/comments/960muf/4k_hdr_or_4k...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sweckid:

Då har du fel övriga inställningar

Format: 4k SDR (pga att appletv ställer om till vision/hdr/etc själv sen för att match innehållet)
Hdmi-utgång: YCbCr
Krominans: 4:4:4 (byt om det inte fungerar bra)
Matcha innehåll: omfång och bildfrekvens

Efter att jag gjorde detta (satt krominans till 4:2:0) så beter sig ATV/TV konstigt. När jag ska växla app efter pausat uppspelad video blinkar en svart bild till. Så var det inte tidigare innan jag ändrade till dessa inställningar. Väldigt störigt.

Här är en video:
https://www.dropbox.com/s/n5185kx1qsa3i5l/20230428_123823.mp4...

Se 00:10-00:18, 00:40-00:52 och 02:15. Orkade inte klippa videon.

Verkar bara hända vid uppspelning av video som pausas och jag växlar app. Händer även när skärmsläckaren kommer på om jag har pausat en video.

Har inte suttit nån längre stund för att utesluta att TV inte startar om sig men detta beteendet är störigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Verkar bara hända vid uppspelning av video som pausas och jag växlar app. Händer även när skärmsläckaren kommer på om jag har pausat en video.

Det är by design. Det är så det skall fungera, om du vill ha en så korrekt bild som möjligt, dvs med HDR/DV aktivt endast om materialet som spelas upp är i det formatet.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mayhem SWE:

Det är by design. Det är så det skall fungera, om du vill ha en så korrekt bild som möjligt, dvs med HDR/DV aktivt endast om materialet som spelas upp är i det formatet.

Okej. Då är det inget fel i varje fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Efter att jag gjorde detta (satt krominans till 4:2:0) så beter sig ATV/TV konstigt. När jag ska växla app efter pausat uppspelad video blinkar en svart bild till. Så var det inte tidigare innan jag ändrade till dessa inställningar. Väldigt störigt.

Här är en video:
https://www.dropbox.com/s/n5185kx1qsa3i5l/20230428_123823.mp4...

Se 00:10-00:18, 00:40-00:52 och 02:15. Orkade inte klippa videon.

Verkar bara hända vid uppspelning av video som pausas och jag växlar app. Händer även när skärmsläckaren kommer på om jag har pausat en video.

Har inte suttit nån längre stund för att utesluta att TV inte startar om sig men detta beteendet är störigt.

Det ska vara så