Manglad dator gör Postnord till världskändis

Permalänk
Melding Plague

Manglad dator gör Postnord till världskändis

Möte med gaffeltruck är en möjlig anledning bakom den tillknycklade datorn som toppar Reddit. SweClockers tar ett snack med både systembyggaren och den förvånade kunden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Frågan är varför det inte är något dämpande ens mellan chassikartongen och ytterkartongen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Frågan är varför det inte är något dämpande ens mellan chassikartongen och ytterkartongen?

Det enda materialet som skulle kunnat hindra skadan skulle vart en centimeter tjockt stål. Enorma krafter har slagit emot den datorn, att den blivit påkörd med en motviktstruck är inte helt orimligt med tanke på bristen av skador på kartongen.

Inte bara Postnord som gör så, det var ett tag sedan så kommer inte ihåg vilket företag ens, DHL eller Schenker krossade en massiv bordsskiva jag hade beställt. Som att det hade legat på en truck och blivit inkört i en vägg. Säljaren var lite paff även då.

Permalänk
Medlem

Postmord passar ovanligt bra här.

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Nozomi:

Frågan är varför det inte är något dämpande ens mellan chassikartongen och ytterkartongen?

Fritt fram att både läsa artikeln och titta på bilderna LTT mottog utan det yttre emballaget, som fanns med vid första leveransen – men som inte är dimensionerat för gaffeltruck.

Permalänk
Medlem

Och PostNord hör av sig EFTER han fått hem datorn. Hade det inte varit för Reddit hade dom inte hört av sig över huvud taget, det kan jag garantera.

Stolpskott.

Permalänk
Inaktiv

och tänk att den VD'n på Postnord kammar hem nästan en halv mille SEK om månaden. Skär ner pengapungen till 70K månaden och fokusera på tjänsterna istället.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wittwang:

Fritt fram att både läsa artikeln och titta på bilderna LTT mottog utan det yttre emballaget, som fanns med vid första leveransen – men som inte är dimensionerat för gaffeltruck.

Så den här bilden ovan är från LinusTechTips och inte Svensken? Ser du något mellan NZXT och Shark kartongerna förutom upptill?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

I tidningstället bakom så finns bland annat aftonbladet. Så bilderna borde vara tagna i sverige och inte canada. Iaf den vänstra bilden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PlogarN97:

I tidningstället bakom så finns bland annat aftonbladet. Så bilderna borde vara tagna i sverige och inte canada. Iaf den vänstra bilden.

Tog Svensken ur all vaddering från kartongen i bild 2 eller är det så de skickar datorer från shark?

Permalänk
Medlem

Kul och se att postnord får reklam utomlands 😅

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Nozomi:

En av de punkterna som Linus Sebastian anmärker på i videon är att de inte mottar datorn med något skyddande emballage, något som dock fanns under resan från Danmark till Sverige. I den högre bilden i ditt inlägg är luftkuddarna bortplockade på toppen, men artikeln är nu uppdaterad med bild där dessa syns, för att undvika missförstånd.

Permalänk

Av någon anledning har jag aldrig haft några problem med Postnord personligen. Jag har väl haft tur helt enkelt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av heterjagolle:

Av någon anledning har jag aldrig haft några problem med Postnord personligen. Jag har väl haft tur helt enkelt.

Samma här, jag har mestadels positiva erfarenheter av Postnord. De kanske är värre desto längre Norrut man kommer i Sverige?

Permalänk
Avstängd

Den effektiva vadderingen var nog inte riktig nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heterjagolle:

Av någon anledning har jag aldrig haft några problem med Postnord personligen. Jag har väl haft tur helt enkelt.

Samma här när det gäller skador iallafall

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Postnord har nu på paket utskick lagt till.

Alla paket som skickas måste minst tålas att bli överkörda av en M1 Abrams stridsvagn, om inte så gäller ej vår fraktgaranti.

Permalänk
Medlem

Själv har man bara dåligt erfarenhet av DHL.
Jobbat på lager och skickat vansinnigt mycket paket och pallar.
En gång skickades pall iväg med dyrbara oljor i aluminiumdunkar och småfat, allt väl packat och skyddat, en bra bit in på pallen.
Tro fan det, kom det bilder från kund att pallen var tillknycklad och faten buckliga. Och tydliga skador från truck.
Och DHL ville så klart inte erkänna sig skyldiga utan skyllde på oss som packade dåligt. Lmfao

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem

Fick ett ganska rejält jack i ett pizzastål som fraktades av postnord. Det jag undrar är hur de lyckades med detta då det är en 9mm tjock stålplåt vilket jag gissar är hårdare än det mesta andra saker den har stött på.

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem

Har jobbat på både DHL, Schenker och postnord och kan meddela att alla har ungefär samma skadestatistik. Diffar hundradelar fram o tebax från år till år.

Och många som jobbar på terminalen via bemanningsföretag jobbar på samtliga firmor samtidigt så det är samma stolpskott i trucken eller paketbanan oavsett vilket bolag ni väljer

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Kul och se att postnord får reklam utomlands 😅

Hahaha. Gjorde min kväll.
Jobbade på posten paket för typ 20 år sedan(ja jag är gammal). Kan säga att jag aldrig skulle beställa en färdigbyggd dator så som det gick till där. Däremot enstaka komponenter inga problem.....

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem

Enda jag fått som varit rejält kass var en lite display controller som jag köpte för att återanvända en display from en iMac. Paketet var helt vikt. Typiskt irriterande eftersom prylen kostade en hundralapp eller så, så det var ingen idé att bråka om det.

Påminner om en gammal historia från 80-talet. En fotograf som hade ruttnat på att posten alltid vek hans kort när han skickade dem till en kund, producerade ett ”kuvert” i 9mm stålplåt och placerade i ett vanligt kuvert, med foton inuti. Tanken var att kunden skulle skicka tillbaka stålkuvertet tomt efteråt. Tyvärr drabbades fotografen av hybris, och skrev ”Bocka det här om ni kan!” på det yttersta kuvertet. Kuvertet kom fram…prydligt bockat i 90 graders vinkel. Någon på posten verkar ha använt en hydralpress.

Ingen aning om den är sann, det kan vara råttan i pizzan på den.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Detta är ändå ingenting jämfört mot Bring eller UPS

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Beställde en dator ifrån Webhallen och var faktiskt förvånad över att paketet inte hade några skador.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem

Klarat mig hyfsat bra genom åren men för ett år sedan kom en skärm hem med en liiiten paketskada mitt på fronten av paketet, så litet att jag inte noterade den vid unboxing av första lager kartong.. Sedan såg jag, det genomgående hålet hela vägen fram till mitten av displayen. Helt kass display, löste sig som tur var då portnord fick stå för skadorna. Tog ett par veckor men det kan jag inte klaga över.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Vid mitt senaste datorbygge tappade Postnord bort paketet helt.. lyckligtvis skickade Inet nya prylar direkt. Man blir ändå nyfiken på hur dom lyckades..

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Det mest häpnadsväckande är dock att allt utom chassi och SSD fungerar utan problem, vilket visar på att hårdvara – med lite tur – står pall för riktigt hårda tag.

Detta stämmer inte riktigt, de bytte ut ett flertal delar efter att de testat mer noggrannt (efter att videon var i princip färdig).
De nämner detta här: https://www.youtube.com/watch?v=MoGKwig8dwU#t=19m38s

De bytte chassi, moderkort, GPU, nätagg och SSD. Det som inte byttes var CPU och RAM.
Oklart om alla dessa var trasiga eller om det var delvis för att vara schyssta dock

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Frågan är varför det inte är något dämpande ens mellan chassikartongen och ytterkartongen?

Det var det ju. Luftkuddar.
Går du vidare till LTT och kommentarstråden så visar ju Shark Gaming hur de packar sina datorer och därefter visar dom hur mycket kraft som krävs för att få skador som liknar Zuperznovas etc etc…

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk

Måste ändå säga att jag tycker att alla inblandade har behandlat detta på bästa sätt. Möjligtvis att postnord kunde agerat innan dem såg videon men förstår också att det är svårt då det mest troligt bara är några få medarbetare hos postnord som faktiskt vet vad som hänt och som har transporterat paketet.

Att Shark är snabba på att göra bemöta allt och "hänga" på "hypen" är fan bra PR. Jävligt mycket gratis reklam dem fick av LTT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bruna Baronen:

Måste ändå säga att jag tycker att alla inblandade har behandlat detta på bästa sätt. Möjligtvis att postnord kunde agerat innan dem såg videon men förstår också att det är svårt då det mest troligt bara är några få medarbetare hos postnord som faktiskt vet vad som hänt och som har transporterat paketet.

Att Shark är snabba på att göra bemöta allt och "hänga" på "hypen" är fan bra PR. Jävligt mycket gratis reklam dem fick av LTT.

Verkligen. Deras svar på LTT-videon har nästan 7000 tummar upp och idel positiva kommentarer från de som svarat på deras inlägg.