Tyst kylning. Torrent + NH-D15 vs. Design R5 + 2x2x140mm radiatorer
Har nyligen bytt upp mig från 3700X till 5950X och kör denna med NH-D15 i ett ljuddämpat Define R5.
Originalfläktarna i fronten och 2x 140mm Noctua i botten. Minneskontrollern orkar nu köra 4x16GB ECC i 3600C14 istället för 3333C14. Kräks på ljudnivån dock, och drar jag ner fläktkurvorna till behagligare ljudnivå så tappar jag från 4450MHz all-core till ~3900MHz all-core och temperaturen går från 60-61° med toppar runt 64° då det boostar till 5084MHz på en/ett par kärnor till 74-80° med toppar runt 84°. Temperaturtopparna överhettar också minneskontrollern med ECC-korrektioner som följd.
Kollar jag Gamers Nexus ljudnormaliserade tester så har det ju hänt en del med chassina på ett årtionde.
Det snarlika Design R7 når 62.5° CPUΔ vid 34,6dB.
Medans Fractal Torrent klarar 45,6°Δ vid 36dB.
Det känns som den enklaste åtgärden och ger kanske 10-15°, möjligen kombinerat med Noctuas uppföljare till NH-D15 som ska komma detta kvartal, förutsatt att det inte blir ytterligare förseningar.
En annan tanke är att försöka mig på vattenkylning. Kollar jag GN igen så har ALF II 420 ~10° lägre temp vid 35dB:
Dock med 195W last istället för 142W PPT, så nånstans runt 7° om vi skalar ner effekten och sen ytterligare en del pga. ökat luftmotstånd med radiatorerna. Två stycken 280x140mm radiatorer känns som ett minimum för att det ska börja ge någon vettig skillnad, men det känns fortfarande rätt tveksamt.
Här gjorde jag ett sidospår och funderade över monteringsoffset, och hittade "der8auer RYZEN 3000 OC Bracket Custom Mount".
https://der8auer.com/ryzen-3000-oc-bracket/
Utöver vattenkylningen så bör ju den fungera med fyrhålsmonteringen för NH-D15? Hittar dock ingen som testat den med luftkylning, vilket är förståeligt, kostar en del och hjälper mest bara vid temperaturspikar och inte mättad kylare, men då spikarna är ett problem är jag lite sugen på att testa oavsett kylningsmetod.
Ett problem är också att det är stor risk att det fryser här vid längre strömavbrott, så jag måste köra rätt stor andel glykol med dess lägre värmekapacitet och högre viskositet. Jag vill heller inte sätta en radiator i taket på chassit, spontant tänker jag att det är bättre ljudmässigt att hålla reservoaren högst i systemet för att ha hela cirkulationen mättad med vatten istället för att vattnet ska bli turbulent med luft någonstans i systemet.
Nästa steg upp i dimensioneringen blir väl att replikera bygget GN gjorde med 2x180mm + 2x140mm: https://www.youtube.com/watch?v=UKknmoatTJA
Tyvärr så ger de ju inga siffror på hur bra det fungerar, det känns högst oklart hur bra 180mm-fläktar klarar att trycka luft genom en 45mm radiator, och jag hittar inget vettigt på annat håll heller. Risken finns ju att de vid låga varvtal mest bara vispar runt luften på framsidan av radiatorn utan att trycka igenom i nån vidare utsträckning.
Några kommentarer och/eller idéer? Den lätta lösningen är ju Torrent + sänka prestandakraven, har heller inte hunnit leka så mkt med CO. Men det känns inte orimligt att lägga en hyfsat summa på vattenkylning som går att underhålla och kan få hänga med ett bra tag.