Tråden om Nintendo Switch och Switch Lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Chansen är nog egentligen rätt låg att de tar upp det på en Indie World, det känns mer som ett Direct-spel. Men med Nintendo så vet man ju aldrig...

Nog för att silksong är efterlängtat, men Team Cherry klassas väl fortfarande som indieutvecklare?

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av doomas:

Samma här.. jag kanske avbokar mitt fysiska ex av Zelda och köper det senare när jag faktiskt har tid att spela det.

Jag ska ha min Collectors Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Nog för att silksong är efterlängtat, men Team Cherry klassas väl fortfarande som indieutvecklare?

Ja, men Silksong är ju ett av de mest efterlängtade spelen på Switch, och jag tror i alla fall att det är något de vill spara till ett Direct. Fast å andra sidan så är det inte ett Switch-exklusivt spel, så Nintendo kanske inte kan styra det helt själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Gillar att fixa och trixa med mina prylar så har CFW på nästan alla mina konsoler, har kvar min v1 för just det 😀

https://external-preview.redd.it/X-teR_se0cpWryDQtxiEQpcsDvdCW2FUlhPrsmRfZ5I.jpg?auto=webp&v=enabled&s=1481e5817202c27451939153ac03fcd75488024d

Det som jag gillar mest med Switch Atmosphère (CFW) är programmet sys-clk som gör så man kan överclocka enheten. Gör så fler spel får mindre fps drops. Rekommenderas stark

En liten fråga angående CFW på switch, den är inte permanent (som på vitan) va?
Varje gång man vill "enable:a" CFW, så måste man "hacka" om den, men har då access till allt man har lagt på minneskortet.

Har du en Jig, kanske rentutav en RCM loader? så du kan enable:a CFW utan dator?
typ en sådan:
https://www.amazon.se/-/en/gp/product/B09F3W1JF2/ref=ppx_yo_d...

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

En liten fråga angående CFW på switch, den är inte permanent (som på vitan) va?
Varje gång man vill "enable:a" CFW, så måste man "hacka" om den, men har då access till allt man har lagt på minneskortet.

Har du en Jig, kanske rentutav en RCM loader? så du kan enable:a CFW utan dator?
typ en sådan:
https://www.amazon.se/-/en/gp/product/B09F3W1JF2/ref=ppx_yo_d...

Hackade switchen igår, hittat mycket bra material på youtube
RetroArch setup just nu, sen blir det Mission Control (köra native ps5 / ps4 controllers på switch)
Bra alternativ för många coop soffa spel!

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem

Hej, har precis köpt en begagnad Nintendo Switch (i närmast nyskick) för att kunna spela Metroid Prime Remastered och tänkte höra med er hur ni gör för att inte skrapa själva plattan när ni sätter i och tar ur plattan ur dockan (både baksida och skärm). Det sitter redan på ett skärmskydd (härdat glas) på skärmen men tänkte att jag frågar ändå. Såg en video på nätet (se nedan) där han klistrar fast smala remsor av typ "filtväv" men det är kanske att ta det ett steg för långt?

https://www.youtube.com/watch?v=akUagw6RHYE&t=229s

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Hej, har precis köpt en begagnad Nintendo Switch (i närmast nyskick) för att kunna spela Metroid Prime Remastered och tänkte höra med er hur ni gör för att inte skrapa själva plattan när ni sätter i och tar ur plattan ur dockan (både baksida och skärm). Det sitter redan på ett skärmskydd (härdat glas) på skärmen men tänkte att jag frågar ändå. Såg en video på nätet (se nedan) där han klistrar fast smala remsor av typ "filtväv" men det är kanske att ta det ett steg för långt?

https://www.youtube.com/watch?v=akUagw6RHYE&t=229s

Har haft skärmskydd i glas på min sen jag köpte den ny i maj 2017. Inga repor att tala om än. Jag är generellt rädd om mina grejer och switchen bor i dockan mestadels, men jag tror inte du behöver vara rädd.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Såg en video på nätet (se nedan) där han klistrar fast smala remsor av typ "filtväv" men det är kanske att ta det ett steg för långt?

Jag kör med möbeltassar i min

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jag kör med möbeltassar i min

Funderade faktiskt lite på det också då jag har just möbeltassar i flera olika varianter. Hur funkar det tycker du?

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem

Du kan dra på en tjockare strumpa i lämpligt tyg eller köpa en cover man drar över 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Hej, har precis köpt en begagnad Nintendo Switch (i närmast nyskick) för att kunna spela Metroid Prime Remastered och tänkte höra med er hur ni gör för att inte skrapa själva plattan när ni sätter i och tar ur plattan ur dockan (både baksida och skärm). Det sitter redan på ett skärmskydd (härdat glas) på skärmen men tänkte att jag frågar ändå. Såg en video på nätet (se nedan) där han klistrar fast smala remsor av typ "filtväv" men det är kanske att ta det ett steg för långt?

https://www.youtube.com/watch?v=akUagw6RHYE&t=229s

Jag trodde att jag nästan bara skulle spela i dockat läge... men det blev tvärtom! Att lira switch i soffan medans frugan kollar på en mindre kul serie är livet

Köpte ett bra skärmskydd då switch:et åker ur och i dockan en hel del. Har dock fått byta skärmskyddet en gång då första appliceringen blev sådär...

Permalänk
Konsolgrävare

Varning: The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom har läckt ut. Så se upp för spoilers!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Tänker inte spoila något men spenderat en del av natten och morgonen att kolla på streams och läsa om folks upplevelser av TotK på reddit och resetera.

Jag kan säga såhär, jag var otroligt tveksam tidigare men utifrån det jag sett och läst så kommer det här bli något i hästväg, jag har förbokat spelet nu.

Om ni har frågor får ni gärna ställa dom, så svarar jag i spoilertag.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Tänker inte spoila något men spenderat en del av natten och morgonen att kolla på streams och läsa om folks upplevelser av TotK på reddit och resetera.

Jag kan säga såhär, jag var otroligt tveksam tidigare men utifrån det jag sett och läst så kommer det här bli något i hästväg, jag har förbokat spelet nu.

Om ni har frågor får ni gärna ställa dom, så svarar jag i spoilertag.

Hur såg frameraten ut vara?

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Zeroastic:

Hur såg frameraten ut vara?

tyvärr går den ner på 20 då och då :/ men detta är utan release patch så får se hur det ser ut sen.

The Legend of Zelda: Breath of the Wild Fick tex en Performance patch.

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Lustigt det där, jag bryr mig allt mindre om spoilers med åren och särskilt i spel, hela upplevelsen ligger ju i att spela det. Det skulle ju vara klart tråkigare om inget fanns kvar att upptäcka, men då skulle jag ju behöva sitta och kolla på 30 timmar spoilers i princip.

Inget direkt i storyn som jag bara längtar efter att få reda på eller som skulle göra mig särskilt upprörd över att få spoilat. Det börjar närma sig 40 år med Zelda och Link i olika inkarnationer, storyn gör i regel sitt jobb med att bära upp spelen, men frikopplar man det från spelmekaniken så är det ju knappt så att det uppnår verkshöjd.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

Hur såg frameraten ut vara?

Verkar vara mest problem i tutorial området, med dippar ner mot 20fps som tyvar nämner nedan. Dock är det många som kommit ut i overworld som säger att den är rätt låst på 30fps, men brinner det lite gräs osv så dippar det mer än gärna.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem

För den som missat det och behöver något att passera tiden med tills TotK släpps så har GameSpot en serie med "Things You STILL Didn't Know In BOTW"-videor på Youtube som efter 2 år nu är uppe i hela 25 avsnitt, det senaste kom ut så sent som i förrgår.

Även om titeln är lite click-baitig så stämmer den faktiskt ganska bra, BotW verkar innehålla nästan oändligt med referenser till äldre Zelda-spel och små detaljer som de inte hade behövt implementera men ändå gjorde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

Du kan dra på en tjockare strumpa i lämpligt tyg eller köpa en cover man drar över 🙂

Har läst att det kan vara olämpligt pga. att konsolen kan bli varm och detta rimmar illa ihop med ett tygskydd?

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem

Jag hoppas verkligen att man kommer ihåg att göra hål för ventilationshålen (in och ut) om man drar en strumpa över haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Jag hoppas verkligen att man kommer ihåg att göra hål för ventilationshålen (in och ut) om man drar en strumpa över haha.

En strumpa över dockan tror jag vi pratar om här. Att dra en över själva konsolen är nog inte så klokt

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem

Är det någon som har bytt batteri i sin Switch? Vilket ersättningsbatteri använde du, och var det lätt att byta?

Haft min sen november 2017 och batteriet håller inte så länge nu när jag har börjat spela mer handhållet och mindre dockat. Har inga exakta siffror men runt 10-12% på 10 minuter.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Är det någon som har bytt batteri i sin Switch? Vilket ersättningsbatteri använde du, och var det lätt att byta?

Haft min sen november 2017 och batteriet håller inte så länge nu när jag har börjat spela mer handhållet och mindre dockat. Har inga exakta siffror men runt 10-12% på 10 minuter.

Nu har jag inte bytt batteri, men det är inte svårt att skruva upp enheten och komma åt batteriet i alla fall. Borde finnas guider som visar vad som krävs.

Om du nu inte kör CFW och du gillar handhållet kan det kanske vara värt att sälja och köpa en bättre begagnad OLED. 2017-varianten är ju eftertraktad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Är det någon som har bytt batteri i sin Switch? Vilket ersättningsbatteri använde du, och var det lätt att byta?

Haft min sen november 2017 och batteriet håller inte så länge nu när jag har börjat spela mer handhållet och mindre dockat. Har inga exakta siffror men runt 10-12% på 10 minuter.

iFixit har väldigt bra steg-för-steg guider för att byta allt möjligt i Switch:en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Nu har jag inte bytt batteri, men det är inte svårt att skruva upp enheten och komma åt batteriet i alla fall. Borde finnas guider som visar vad som krävs.

Om du nu inte kör CFW och du gillar handhållet kan det kanske vara värt att sälja och köpa en bättre begagnad OLED. 2017-varianten är ju eftertraktad.

Misstänker att CFW är något hack för att köra piratkopierade spel? En OLED version av switchen hade ju varit riktigt trevligt men vet inte riktigt vad den skulle kunna ge vid försäljning och hur smidigt det är att flytta alla sparfiler till en ny enhet.

Skrivet av perost:

iFixit har väldigt bra steg-för-steg guider för att byta allt möjligt i Switch:en.

Tack för tipset, ska kika på det

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Misstänker att CFW är något hack för att köra piratkopierade spel? En OLED version av switchen hade ju varit riktigt trevligt men vet inte riktigt vad den skulle kunna ge vid försäljning och hur smidigt det är att flytta alla sparfiler till en ny enhet.

Exakt, och bara 2017-modellen kan man göra det på ett smidigt sätt, så dess värde är högre. Brukar gå för ~2500:-, så det blir ju lite dyrare att köpa en begagnad OLED, men i mitt tycke en stor uppgradering. Att flytta sparfiler/konton är sjukt smidigt (bäst att ha bägge konsoler samtidigt vid flytt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Exakt, och bara 2017-modellen kan man göra det på ett smidigt sätt, så dess värde är högre. Brukar gå för ~2500:-, så det blir ju lite dyrare att köpa en begagnad OLED, men i mitt tycke en stor uppgradering. Att flytta sparfiler/konton är sjukt smidigt (bäst att ha bägge konsoler samtidigt vid flytt).

Kvittar det om man uppgraderat mjukvaran på switchen eller inte? Har en relativt tidig 2017-modell, inte ens funderat på att installera CFW men kan ju va värt att hålla koll på ifall jag vill sälja den i framtiden.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Varning: The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom har läckt ut. Så se upp för spoilers!

Spelet är ju inte släppt hur kan det läcka ut ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HazZarD:

Spelet är ju inte släppt hur kan det läcka ut ?

ISO fil eller nått, som folk sen spelar på PC med emulator. Har beställt så till Switchen så jag kan lugnt vänta in den..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Kvittar det om man uppgraderat mjukvaran på switchen eller inte? Har en relativt tidig 2017-modell, inte ens funderat på att installera CFW men kan ju va värt att hålla koll på ifall jag vill sälja den i framtiden.

Det spelar ingen roll om du uppdaterar mjukvaran. Sårbarheten som hacket utnyttjar ligger i hårdvaran och finns på alla enheter tillverkade före sommaren 2018, därefter patchades den bort av Nintendo.
Det kan vara en bra idé att undvika att installera nya fw-uppdateringar dag 1 då det oftast tar ett par dagar innan det finns CFW ute som fungerar med ny FW.

Om man vill ta redan på om en switch är patchad eller inte går det att kolla med serienummer här tex.

https://ismyswitchpatched.com/