Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Av ren nyfikenhet, vet man vart smärtgränsen är där majoriteten av befolkningen inte längre skulle kunna bo kvar om räntan når en viss nivå?

Bankernas kalkylräntor ligger kring 6.5-7.0% och det klarade "alla" vid tillfället när de fick lånet beviljat men mycket kan ha hänt efter det (fler barn, inflation, sämre betalt arbete etc.). Skulle räntan efter rabatt hamna på 6%+ under några år blir det riktigt svettigt för många skulle jag tro, men det är ju fortfarande en skaplig bit kvar dit och många har kanske någon del av sitt bolån bundet och buffertar att ta av etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Bankernas kalkylräntor ligger kring 6.5-7.0% och det klarade "alla" vid tillfället när de fick lånet beviljat men mycket kan ha hänt efter det (fler barn, inflation, sämre betalt arbete etc.).

Mycket kan ha hänt åt andra hållet också, höjda löner, helt eller delvis amorterade lån, barn som flyttat hemifrån o.s.v.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Bankernas kalkylräntor ligger kring 6.5-7.0% och det klarade "alla" vid tillfället när de fick lånet beviljat men mycket kan ha hänt efter det (fler barn, inflation, sämre betalt arbete etc.). Skulle räntan efter rabatt hamna på 6%+ under några år blir det riktigt svettigt för många skulle jag tro, men det är ju fortfarande en skaplig bit kvar dit och många har kanske någon del av sitt bolån bundet och buffertar att ta av etc.

I andra vågskålen har du folk med äldre lån med ursprungligen högre kalkylräntor, låga eller inga lån (gäller även en del brf:er), folk med nu påtagligt högre inkomst, folk som bor i hyresrätt osv. Sedan är det skillnad på att det inte är roligt och man inte har råd med annat än att bo, och att det faktiskt går så mycket back ihålligt att det inte är hållbart.

Om majoriteten av befolkningen ska få svårt att bo kvar genom räntehöjningar i sig, såsom frågan var ställd, så tror jag att något annat brakar först. Det kan förstås sedan sekundärt slå vidare genom kraftigt ökad arbetslöshet osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

I andra vågskålen har du folk med äldre lån med ursprungligen högre kalkylräntor, låga eller inga lån (gäller även en del brf:er), folk med nu påtagligt högre inkomst, folk som bor i hyresrätt osv. Sedan är det skillnad på att det inte är roligt och man inte har råd med annat än att bo, och att det faktiskt går så mycket back ihålligt att det inte är hållbart.

Om majoriteten av befolkningen ska få svårt att bo kvar genom räntehöjningar i sig, såsom frågan var ställd, så tror jag att något annat brakar först. Det kan förstås sedan sekundärt slå vidare genom kraftigt ökad arbetslöshet osv.

Absolut, missade att det stod majoriteten. För 50%+ ligger det nog högre än så, men å andra sidan har nog ekonomin redan tankat totalt om ens 30% inte kan betala sina bolån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

men å andra sidan har nog ekonomin redan tankat totalt om ens 30% inte kan betala sina bolån.

Ska nog upp en bra bit över 7% innan 30% inte kan betala sina bolån längre.

Folk påstod att ekonomin skulle tanka totalt om räntan blev 5%, nu är vi nästan där och jag ser inga tecken på total tankning…

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Ska nog upp en bra bit över 7% innan 30% inte kan betala sina bolån längre.

Folk påstod att ekonomin skulle tanka totalt om räntan blev 5%, nu är vi nästan där och jag ser inga tecken på total tankning…

Det är många som fortfarande har bundna lån och besparingar. De kan ta personlån för att täcka upp, låna pengar av släktingar, sälja av saker. För de som redan nu sitter i skiten kan pausad amortering också vara ett alternativ, det skalar bort 1-3 procentenheter av kostnaden beroende på hur belånade de är. Så 5% kan i realiteten motsvarar en lägre kostnadshöjning för de högt belånade som får amorteringspaus.

Sånt här tar tid. Om man ser på grafer över när arbetslös, konkurser, lågkonjunktur kickar in efter räntehöjningar, så är det 1-3 år senare. Ökade konkurser och banker som går omkull kan hålla i sig ännu längre.

Inflationen kommer också ta tid att få ner. De bekämpar inflationen genom att öka inflationen kortsiktigt. Räntehöjningarna i sig motsvarar ju 20-25% av inflationen just nu. Sedan kan vi lägga till indirekta kostnadsökningar av räntehöjningarna som spär på inflationen ytterligare. Det är först när de slutar höja räntan som inflationstakten kan gå ner på riktigt. Men detta verkar vara lite svårt att ta in, att höjd ränta också är inflation.

Men det verkar ju tack och lov som att de lugnar ner sig nu. Det blir nog inte mer än 0.25-0.5 procentenheter mer om man läser vad analytikerna tror. Först om ett år kan vi då se inflationen gå ner på riktigt när kostnadsökningarna av räntan ebbat ut. Då når vi en topp på ca 5% i bolåneräntor vilket de flesta borde klara av i ett eller ett par år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Ska nog upp en bra bit över 7% innan 30% inte kan betala sina bolån längre.

Folk påstod att ekonomin skulle tanka totalt om räntan blev 5%, nu är vi nästan där och jag ser inga tecken på total tankning…

Ja, 30% var bara något jag tog ur luften. Jäkligt otydliga inlägg från mig, skyller på att vi nyss har flyttat 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Ska nog upp en bra bit över 7% innan 30% inte kan betala sina bolån längre.

Folk påstod att ekonomin skulle tanka totalt om räntan blev 5%, nu är vi nästan där och jag ser inga tecken på total tankning…

Svensk detaljhandel. Värsta siffran sedan mätningen startade 92, och värre.

Hade det inte varit för den svaga kronan eller industrin hade det varit nattsvart.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Har stort lån med rörlig ränta på SEB, de har just höjt till 5,49% som listränta på rörligt medan 1 års bundet ligger på 4,54%. Bör väl vara klokt att binda 1 år givet det, prognoserna är väl att det kommer ligga kvar på dessa nivåer eller t.o.m. höjas lite till de kommande månaderna?

Förutsätter att min ränterabatt blir densamma oavsett bindningstid, eller funkar det inte så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Har stort lån med rörlig ränta på SEB, de har just höjt till 5,49% som listränta på rörligt medan 1 års bundet ligger på 4,54%. Bör väl vara klokt att binda 1 år givet det, prognoserna är väl att det kommer ligga kvar på dessa nivåer eller t.o.m. höjas lite till de kommande månaderna?

Förutsätter att min ränterabatt blir densamma oavsett bindningstid, eller funkar det inte så?

Man förutspår att räntan kommer gå ner till hösten för att eventuellt fortsätta gå ner under nästa år. Att SEB höjer listräntan och ger rabatt på 1 år påvisar bara detta ytterligare. Banker vill tjäna pengar och om de sänker räntan för 1 år så förutspår dem att räntan kommer vara lägre än det dem valt.

I dagsläget skulle jag inte binda något utan ha is i magen till hösten och följa nyheterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Har stort lån med rörlig ränta på SEB, de har just höjt till 5,49% som listränta på rörligt medan 1 års bundet ligger på 4,54%. Bör väl vara klokt att binda 1 år givet det, prognoserna är väl att det kommer ligga kvar på dessa nivåer eller t.o.m. höjas lite till de kommande månaderna?

Förutsätter att min ränterabatt blir densamma oavsett bindningstid, eller funkar det inte så?

Nej, så funkar det inte.
Rörligt skulle jag tro att de flesta får 1% eller mer rabatt, men tror väldigt få skulle få det ettårsräntan, iaf på den nivån du nämner.

Sist jag förhandlade fick jag 1,2% rabatt rörligt, minns inte riktigt på 4-års som jag valde då, men det var betydligt mindre.
1,39% fram till 2026 känns dock som jackpot just nu

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Hej!

Har en situation som orsakar en del huvudbry, hoppas någon kan assistera.

Jag och min flickvän planerar att flytta ihop och det är viktigt för båda att vi äger lika mycket i lägenheten så att renoveringar kan delas lika osv. Hon ska initiera en försäljningsprocess av sin lägenhet (1 rum) och vill sedan köpa in sig i min.

Till saken hör att vi vill att det går korrekt till från bådas sida. Jag köpte lägenheten för 2 miljoner för ett antal år sedan och nu är den värderad till cirka 2.4.

Vi tänker att hon köper in sig på en värdering av min som sker nära försäljningsdatum av hennes lägenhet, så att det blir som att hennes bostadskapital bara byter placering.

Hur gör vi för att jag ska få realisera halva min vinst (400k / 2) och så att hon samtidigt har pengar i lägenheten? Vi vill helst ha lika mycket pengar i lägenheten. Eventuellt ska jag ha lite mer i lägenheten, trots att vi äger 50/50 (antar skuldebrev tarvas då?).

Detta är eventuellt enklare att lösa än vi tror men vi har slagit knut på oss i tankarna. Hon har begränsat kapital och kan troligen inte gå in med mycket mer än 200k totalt (ev 300).

Hjälp/bollning uppskattas. 😊

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem
Skrivet av EagiZ:

Hej!

Har en situation som orsakar en del huvudbry, hoppas någon kan assistera.

Jag och min flickvän planerar att flytta ihop och det är viktigt för båda att vi äger lika mycket i lägenheten så att renoveringar kan delas lika osv. Hon ska initiera en försäljningsprocess av sin lägenhet (1 rum) och vill sedan köpa in sig i min.

Till saken hör att vi vill att det går korrekt till från bådas sida. Jag köpte lägenheten för 2 miljoner för ett antal år sedan och nu är den värderad till cirka 2.4.

Vi tänker att hon köper in sig på en värdering av min som sker nära försäljningsdatum av hennes lägenhet, så att det blir som att hennes bostadskapital bara byter placering.

Hur gör vi för att jag ska få realisera halva min vinst (400k / 2) och så att hon samtidigt har pengar i lägenheten? Vi vill helst ha lika mycket pengar i lägenheten. Eventuellt ska jag ha lite mer i lägenheten, trots att vi äger 50/50 (antar skuldebrev tarvas då?).

Detta är eventuellt enklare att lösa än vi tror men vi har slagit knut på oss i tankarna. Hon har begränsat kapital och kan troligen inte gå in med mycket mer än 200k totalt (ev 300).

Hjälp/bollning uppskattas. 😊

Ta hjälp av banken / jurist för att göra allt rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EagiZ:

Hej!

Har en situation som orsakar en del huvudbry, hoppas någon kan assistera.

Jag och min flickvän planerar att flytta ihop och det är viktigt för båda att vi äger lika mycket i lägenheten så att renoveringar kan delas lika osv. Hon ska initiera en försäljningsprocess av sin lägenhet (1 rum) och vill sedan köpa in sig i min.

Till saken hör att vi vill att det går korrekt till från bådas sida. Jag köpte lägenheten för 2 miljoner för ett antal år sedan och nu är den värderad till cirka 2.4.

Vi tänker att hon köper in sig på en värdering av min som sker nära försäljningsdatum av hennes lägenhet, så att det blir som att hennes bostadskapital bara byter placering.

Hur gör vi för att jag ska få realisera halva min vinst (400k / 2) och så att hon samtidigt har pengar i lägenheten? Vi vill helst ha lika mycket pengar i lägenheten. Eventuellt ska jag ha lite mer i lägenheten, trots att vi äger 50/50 (antar skuldebrev tarvas då?).

Detta är eventuellt enklare att lösa än vi tror men vi har slagit knut på oss i tankarna. Hon har begränsat kapital och kan troligen inte gå in med mycket mer än 200k totalt (ev 300).

Hjälp/bollning uppskattas. 😊

Lite knepigt.
Och vet inte vad som är rätt. Men min första tanke är att hon köper in sig för vad du köpte för. Så ni har lån på 1miljon vardera. Vinsten (enligt värderingen just nu) är att du ska få 400.000kr mer av vinsten när ni väl säljer en dag. Så säljer ni en dag för tex 3miljoner så får du 400.000kr av vinsten och sen delar ni på 600.000kr av den resterande vinsten.

Ha en fin söndag 😊

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av EagiZ:

Hej!

Har en situation som orsakar en del huvudbry, hoppas någon kan assistera.

Jag och min flickvän planerar att flytta ihop och det är viktigt för båda att vi äger lika mycket i lägenheten så att renoveringar kan delas lika osv. Hon ska initiera en försäljningsprocess av sin lägenhet (1 rum) och vill sedan köpa in sig i min.

Till saken hör att vi vill att det går korrekt till från bådas sida. Jag köpte lägenheten för 2 miljoner för ett antal år sedan och nu är den värderad till cirka 2.4.

Vi tänker att hon köper in sig på en värdering av min som sker nära försäljningsdatum av hennes lägenhet, så att det blir som att hennes bostadskapital bara byter placering.

Hur gör vi för att jag ska få realisera halva min vinst (400k / 2) och så att hon samtidigt har pengar i lägenheten? Vi vill helst ha lika mycket pengar i lägenheten. Eventuellt ska jag ha lite mer i lägenheten, trots att vi äger 50/50 (antar skuldebrev tarvas då?).

Detta är eventuellt enklare att lösa än vi tror men vi har slagit knut på oss i tankarna. Hon har begränsat kapital och kan troligen inte gå in med mycket mer än 200k totalt (ev 300).

Hjälp/bollning uppskattas. 😊

Kolla om din bank har någon intern jurist som kan hjälpa till men annars kontaktar ni enkelt en jurist som hjälper er. Det kostar några tusenlappar men är väl investerade pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EagiZ:

Hej!

Har en situation som orsakar en del huvudbry, hoppas någon kan assistera.

Jag och min flickvän planerar att flytta ihop och det är viktigt för båda att vi äger lika mycket i lägenheten så att renoveringar kan delas lika osv. Hon ska initiera en försäljningsprocess av sin lägenhet (1 rum) och vill sedan köpa in sig i min.

Till saken hör att vi vill att det går korrekt till från bådas sida. Jag köpte lägenheten för 2 miljoner för ett antal år sedan och nu är den värderad till cirka 2.4.

Vi tänker att hon köper in sig på en värdering av min som sker nära försäljningsdatum av hennes lägenhet, så att det blir som att hennes bostadskapital bara byter placering.

Hur gör vi för att jag ska få realisera halva min vinst (400k / 2) och så att hon samtidigt har pengar i lägenheten? Vi vill helst ha lika mycket pengar i lägenheten. Eventuellt ska jag ha lite mer i lägenheten, trots att vi äger 50/50 (antar skuldebrev tarvas då?).

Detta är eventuellt enklare att lösa än vi tror men vi har slagit knut på oss i tankarna. Hon har begränsat kapital och kan troligen inte gå in med mycket mer än 200k totalt (ev 300).

Hjälp/bollning uppskattas. 😊

Enklaste är att ni bägge köper lägenheten av dig, dvs ni tar ut ett lån tillsammans på 2.4M och köper lägenheten av dig för det. Du kommer då lösa det lån du har för närvarande och realisera din vinst.

Därefter är ni kvar med ett 50/50 lån på lägenheten och ni har båda lika mycket investerat.

Köpekontrakt kan du hitta online, godkänner banken det så är det inga problem sen. Jag gjorde nästan exakt samma sak själv och det var inga problem.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Administrativ avgift

Vilken ränta kan man förvänta sig på ett lån runt 1.25-1.5miljoner med 20-25% kontantinsats? Vilken bank erbjuder bäst? Förväntar mig att binda i iaf 5år mest för att bara få en stabil utgift.

Lön före skatt: 36,000:-
Kommunanställd
Söker för mig själv för tillfället
Hus i mindre ort

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Skrivet av andra94:

Vilken ränta kan man förvänta sig på ett lån runt 1.25-1.5miljoner med 20-25% kontantinsats? Vilken bank erbjuder bäst? Förväntar mig att binda i iaf 5år mest för att bara få en stabil utgift.

Lön före skatt: 36,000:-
Kommunanställd
Söker för mig själv för tillfället
Hus i mindre ort

Lägsta snitträntan just nu är 3,8% på 5-åringen så förvänta dig någonstans däromkring. Något bättre om du har bra förutsättningar/förhandlar bra, något sämre om du har sämre förutsättningar / förhandlar sämre.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Avstängd
Skrivet av andra94:

Vilken ränta kan man förvänta sig på ett lån runt 1.25-1.5miljoner med 20-25% kontantinsats? Vilken bank erbjuder bäst? Förväntar mig att binda i iaf 5år mest för att bara få en stabil utgift.

Lön före skatt: 36,000:-
Kommunanställd
Söker för mig själv för tillfället
Hus i mindre ort

Låt compricer sköta jobbet så slipper du spekulationer här.

Permalänk
Skrivet av Triffid:

Enklaste är att ni bägge köper lägenheten av dig, dvs ni tar ut ett lån tillsammans på 2.4M och köper lägenheten av dig för det. Du kommer då lösa det lån du har för närvarande och realisera din vinst.

Därefter är ni kvar med ett 50/50 lån på lägenheten och ni har båda lika mycket investerat.

Köpekontrakt kan du hitta online, godkänner banken det så är det inga problem sen. Jag gjorde nästan exakt samma sak själv och det var inga problem.

det känns ju inte optimalt.
ex:

du köper en lägenhet för 2miljoner. säljer till "dig själv och sambon" för 3M, skattar då 300k vinstkatt. och får ut 2.7M

nytt lån på 3 miljoner tillsammans med sambon (=dyrare lån än det du hade från första början, för att man tvångt ville vinstskatta).

om lägenheten sedan går ner i värde, och säljs för 2M igen, ja då har man helt plötsligt skattat 300k + att man får en skuld, istället för att bara behålla gamla lånet på 2M för en lägre månadskostnad.

nej, det bästa är att du skriver ett samboavtal, om att lägenheten är din, och sedan delar ni på månadskostnaden (med hänsyn till den kontantinsatsen du lagt, dvs den som inte äger lägenheten bör betala mer månadsvis) tills ni flyttar till ett större boende.

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av HickeHiskelig:

det känns ju inte optimalt.
ex:

du köper en lägenhet för 2miljoner. säljer till "dig själv och sambon" för 3M, skattar då 300k vinstkatt. och får ut 2.7M

nytt lån på 3 miljoner tillsammans med sambon (=dyrare lån än det du hade från första början, för att man tvångt ville vinstskatta).

om lägenheten sedan går ner i värde, och säljs för 2M igen, ja då har man helt plötsligt skattat 300k + att man får en skuld, istället för att bara behålla gamla lånet på 2M för en lägre månadskostnad.

nej, det bästa är att du skriver ett samboavtal, om att lägenheten är din, och sedan delar ni på månadskostnaden (med hänsyn till den kontantinsatsen du lagt, dvs den som inte äger lägenheten bör betala mer månadsvis) tills ni flyttar till ett större boende.

Man kan väl skjuta upp vinstbeskattning?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EagiZ:

Hej!

Har en situation som orsakar en del huvudbry, hoppas någon kan assistera.

Jag och min flickvän planerar att flytta ihop och det är viktigt för båda att vi äger lika mycket i lägenheten så att renoveringar kan delas lika osv. Hon ska initiera en försäljningsprocess av sin lägenhet (1 rum) och vill sedan köpa in sig i min.

Till saken hör att vi vill att det går korrekt till från bådas sida. Jag köpte lägenheten för 2 miljoner för ett antal år sedan och nu är den värderad till cirka 2.4.

Vi tänker att hon köper in sig på en värdering av min som sker nära försäljningsdatum av hennes lägenhet, så att det blir som att hennes bostadskapital bara byter placering.

Hur gör vi för att jag ska få realisera halva min vinst (400k / 2) och så att hon samtidigt har pengar i lägenheten? Vi vill helst ha lika mycket pengar i lägenheten. Eventuellt ska jag ha lite mer i lägenheten, trots att vi äger 50/50 (antar skuldebrev tarvas då?).

Detta är eventuellt enklare att lösa än vi tror men vi har slagit knut på oss i tankarna. Hon har begränsat kapital och kan troligen inte gå in med mycket mer än 200k totalt (ev 300).

Hjälp/bollning uppskattas. 😊

200k är ju knappt pengar. Hur ska hon kunna äga 50/50 med så lite pengar?

Lättast är att antingen så äger du allt och ni delar på föreningavgift 50/50. Ränta och amortering betalar du själv. All vinst får du sedan själv. Hon kan sätta sina pengar i en indexfond.

Eller så säljer ni bägge två, köper ngt tillsammans, och fördelningen blir efter respektive kontantinsats.

Om ni inte är säkra på om ni passar ihop än är lösningen självklart att hon hyr ut sin lgh och betalar hälften av både räntekostnader och föreningsavgift på din lgh.

Permalänk
Skrivet av PuMaH:

Man kan väl skjuta upp vinstbeskattning?

Bara om man köper ny bostad vilket han inte skulle göra i det fallet.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

det känns ju inte optimalt.
ex:

du köper en lägenhet för 2miljoner. säljer till "dig själv och sambon" för 3M, skattar då 300k vinstkatt. och får ut 2.7M

nytt lån på 3 miljoner tillsammans med sambon (=dyrare lån än det du hade från första början, för att man tvångt ville vinstskatta).

om lägenheten sedan går ner i värde, och säljs för 2M igen, ja då har man helt plötsligt skattat 300k + att man får en skuld, istället för att bara behålla gamla lånet på 2M för en lägre månadskostnad.

Du kommer inte undan vinstskatten hur du än gör ifall du någonsin vill ta ut vinsten.

I ditt specifika scenario där man skulle senare sälja mot förlust gör du avdrag för förlusten vilket kommer kompensera för den vinstskatt du betalade. Det går inte helt jämt ut men nära nog, speciellt ifall man håller sig till realistiska exempel istället för dina siffror.

I bästa fall har du kanske investerat vinsten du tog ut och inte bara supit upp pengarna också

Skrivet av HickeHiskelig:

nej, det bästa är att du skriver ett samboavtal, om att lägenheten är din, och sedan delar ni på månadskostnaden (med hänsyn till den kontantinsatsen du lagt, dvs den som inte äger lägenheten bör betala mer månadsvis) tills ni flyttar till ett större boende.

Detta är dock inte vad han frågar om, han vill ju specifikt gå från att äga själv till att dela på ägandet. Det blir mkt svårt att göra utan att få ut vinst baserat på marknadsvärdet.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Skrivet av Triffid:

Du kommer inte undan vinstskatten hur du än gör ifall du någonsin vill ta ut vinsten.

I ditt specifika scenario där man skulle senare sälja mot förlust gör du avdrag för förlusten vilket kommer kompensera för den vinstskatt du betalade. Det går inte helt jämt ut men nära nog, speciellt ifall man håller sig till realistiska exempel istället för dina siffror.

I bästa fall har du kanske investerat vinsten du tog ut och inte bara supit upp pengarna också

Detta är dock inte vad han frågar om, han vill ju specifikt gå från att äga själv till att dela på ägandet. Det blir mkt svårt att göra utan att få ut vinst baserat på marknadsvärdet.

Han har rätt i att det var ett dåligt upplägg du föreslog. Ingen jurist kommer föreslå den lösningen som någon av de bästa lösningarna.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Han har rätt i att det var ett dåligt upplägg du föreslog. Ingen jurist kommer föreslå den lösningen som någon av de bästa lösningarna.

Varför är det dåligt?

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Skrivet av Triffid:

Varför är det dåligt?

Av den anledning han skrev. Dumt att realisera en vinst om man inte behöver och dessutom inte får den utbetald.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Av den anledning han skrev. Dumt att realisera en vinst om man inte behöver och dessutom inte får den utbetald.

Vad rekommenderar du för lösning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Av den anledning han skrev. Dumt att realisera en vinst om man inte behöver och dessutom inte får den utbetald.

Som jag förstår det så vill han realisera vinsten. Vet inte vad du menar med att han inte får den utbetald...?

Tror det blir svårt att lösa på andra sätt men går kanske.

Han ska ju ha 1.2M för 50% av lägenheten.

Hon kan gå in som medlånetagare på hans existerande lån, och då kan han reducera kostnaden för henne med 50% av lånet.

Så om hans nuvarande lån är 75% av 2M = 1.5M och hon går in som medlånetagare så har hon "betalt" 750K.

Återstår fortfarande 450k för att göra honom "hel" så att säga. Jag ser inte hur det kommer gå utan att han säljer lägenheten. KANSKE om han ägt den 5år redan att han kan låna upp till 75% av 2.4M = 1.8M, och då går hon in som medlånetagare med 900K lån och om hon skrapar ihop 300K cash blir det jämt sen.

Givetvis behövs ju då ett något mer komplicerat kontrakt där hon får 50% ägande mot cash + att hon blir medlånetagare. Det måste någon jurist skriva antagligen...

Hur det funkar skattemässigt har jag dock ingen aning om, och det bygger ju på att omvärdering och upplåning är möjligt.

Finns ju skuldebrev också, ifall de tycker det är ett alternativ kan de slippa låna upp. Hon går in som medlånetagare, drar av 50% av lånet från 1.2M, ger 200k cash och restrerande skrivs som skuldebrev.

Det är iaf alternativen jag ser.. men så är jag inte jurist heller

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Skrivet av Triffid:

Som jag förstår det så vill han realisera vinsten. Vet inte vad du menar med att han inte får den utbetald...?

Tror det blir svårt att lösa på andra sätt men går kanske.

Han ska ju ha 1.2M för 50% av lägenheten.

Hon kan gå in som medlånetagare på hans existerande lån, och då kan han reducera kostnaden för henne med 50% av lånet.

Så om hans nuvarande lån är 75% av 2M = 1.5M och hon går in som medlånetagare så har hon "betalt" 750K.

Återstår fortfarande 450k för att göra honom "hel" så att säga. Jag ser inte hur det kommer gå utan att han säljer lägenheten. KANSKE om han ägt den 5år redan att han kan låna upp till 75% av 2.4M = 1.8M, och då går hon in som medlånetagare med 900K lån och om hon skrapar ihop 300K cash blir det jämt sen.

Givetvis behövs ju då ett något mer komplicerat kontrakt där hon får 50% ägande mot cash + att hon blir medlånetagare. Det måste någon jurist skriva antagligen...

Hur det funkar skattemässigt har jag dock ingen aning om, och det bygger ju på att omvärdering och upplåning är möjligt.

Finns ju skuldebrev också, ifall de tycker det är ett alternativ kan de slippa låna upp. Hon går in som medlånetagare, drar av 50% av lånet från 1.2M, ger 200k cash och restrerande skrivs som skuldebrev.

Det är iaf alternativen jag ser.. men så är jag inte jurist heller

Jo jag ser nu att han skrev att han vill realisera vinsten men tror inte det är det han menar egentligen, för det är en dålig lösning. Han vill att de ska äga lika mycket och han vill säkra sin vinst. Skuldebrev är till 100% det bättre upplägget att lösa situationen på. Den enda fördelen med din lösning är att partnern slipper överta hans anskaffningsvärde, men alla andra nackdelar väger tyngre enligt mig. Helt riktigt bäst att låta en jurist hjälpa till med upplägget. Men de kommer garanterat inte föreslå en försäljning till partnern som du rekommenderade.

Med att inte få den utbetald menade jag att han ju kommer behöva gå in med pengarna igen i lägenheten eller ta större lån.

Skrivet av joakim99:

Vad rekommenderar du för lösning?

Att han skänker halva lägenheten till partnern och reglerar både orealiserad aktuell vinst, eventuell framtida vinst/förlust, handpenning och eventuellt övervärde/övertaget anskaffningsvärde i ett skuldebrev. Det tror jag garanterat är vad en duktig jurist skulle föreslå som bästa lösning men jag är ingen jurist så konsultera en duktig jurist som specialiserar sig på detta (tänk på att vem som helst får kalla sig jurist).

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌