Helgsnack: Radikala datoråsikter du brinner för

Permalänk
Skrivet av johanandersson:

Vi borde generellt ha fyrkantiga skärmar. Det är helt vansinnigt både för spel och produktivitet att allt ska vara så extremt utdraget.

Webbinnehåll är i stort sätt vertikalt organiserat och man tjänar inget på fullt med död yta vid sidorna. Mer fyrkantiga aspekter hade hjälpt med problemet att taskbars i operativsystem, webbläsare och andra program normalt är horisontella och därmed äter av det begränsade vertikala utrymmet.

Även film och spel överdriver utdragningen mot kanterna på tok för mycket. Mänsklig syn är bara lite bredare än högre, och knappast i närheten lika förvriden som moderna filmer. Söker jag på en screenshot från ett FPS spel på nätet så får jag en vy där spelaren inte ens kan se marken närmare än 5-6 meter framför hen. Det är inte så personer faktiskt ser världen!

Det har med takhöjden att göra.

Permalänk
Medlem

16:9 är förlegat

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Är man kass på 60Hz så är man kass på 144Hz och uppåt. Det är inte skärmen det är fel på, det är dig.

Fast är man bra på 144 Hz behöver man inte vara bra på 60 Hz.

Vid 30:46 om den inte börjar där som den ska.
Väldigt svårt att argumentera mot den datan. Extra tydligt med staplarna några sekunder senare.
60 fps räcker inte för att vara riktigt bra på spel.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Kablar är djävulens påfund (förutom ethernet)

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

MacOS fönster hantering är bra.

...om man har Rectangle som stöd!

För övrigt anser jag att fönsterhanteringen i Windows har varit trasig sedan Windows 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omega5509:

16:9 är förlegat

1920x1080 har aldrig varit bra i jämförelse med 1920x1200 som finns fortfarande som tur är.

Permalänk
Medlem

Mitx är lökigt, framför allt alla som MÅSTE klämma in så många 4090n och 13900ks is en låda för 15000

Visa signatur

AMD Ryzen 5600x | Gigabyte B550 S2H | Gskill Trident Z Neo 2x16 3600cl16-16 | Palit GameRock OC 3070 | Fractal design ion+ 650w | Lian li O11 mini | Samsung Odessy G7 | Sennheiser GSP-670 | ROG Claymore MX Red | ROG Chakram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geimvera:

Mitx är lökigt, framför allt alla som MÅSTE klämma in så många 4090n och 13900ks is en låda för 15000

Kan hålla med. Testade en gång för länge sedan för att det verkade coolt, men var bara till besvär. Jag har gott om plats för ett luftigt miditower!

Permalänk
Medlem

Snabbväxande trådar på internetforum är skit.

Nästan allt med internet är dåligt.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geimvera:

Mitx är lökigt, framför allt alla som MÅSTE klämma in så många 4090n och 13900ks is en låda för 15000

Ja, lite. Hela grejen med ett moderkort som är för litet för att ha 4 DIMM-platser och sedan ett enormt grafikkort är rätt fånig. Sen är jag inget fan av enorma torn heller - min låda är 23L idag.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

60 fps räcker
och större nätagg är tystare än små

Visa signatur

rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Om du känner att du behöver modda ett spel så är det ett dåligt spel. Därav så ska inte utvecklarna uppmuntra det och istället implementera förslag som spelarbasen har, om dom tycker det är bra. Eller utveckla ett nytt spel/expansion.

Det är normalt och okej att ha över 500 flikar öppna vid alla tillfällen

En medelsvensson bör inte äga en privat-dator

Det går snabbare att skriva på laptoptangenter än traditionella mekaniska brytare

Branchen tar skada av all UX redesign som hela tiden sker

720p 144hz är bättre än 1440p 60hz (Vid 24 tum)

Forum är underskattade och discord är överskattat

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geimvera:

Mitx är lökigt, framför allt alla som MÅSTE klämma in så många 4090n och 13900ks is en låda för 15000

Här tycker vi olika. Hade jag inte haft behovet jag har att ha en skärm i mitt chassi så hade ett litet bygge varit aktuellt. Det 11 liter lilla Lian Li A4-H2O kostar bara 1600 kr och rymmer 4090 FE och vissa partnerkort. Skulle man köra 7800X3D skulle man kunna köra helt luftkylt.

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Att ha med 4K i CPU-recensioner är helt onödigt och säger inget.

Permalänk
Medlem

640kb ram räcker för all evighet

Permalänk
Medlem

Arroganta och grandiosa jävlar som tar företag i försvar i försök att framhäva sig själva genom att uttrycka det "coola att säga" när man slår ned på "folk som klagar". Gruppstryk istället för lajks kanske vore något?!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zeedarn:

Om du känner att du behöver modda ett spel så är det ett dåligt spel. Därav så ska inte utvecklarna uppmuntra det och istället implementera förslag som spelarbasen har, om dom tycker det är bra. Eller utveckla ett nytt spel/expansion.

Radical. Wicked.

Synd bara att de flesta som tycker om att modda spel gillar spelet ifråga.
~Morrowind, Oblivion, Fallout 3, Fallout New Vegas, Skyrim, Fallout IV.

__

8GB räcker väl. Alla är inte elitist gamers som måste spela på Ultra.
(On that bombshell. Nvidia kommer ju snart med sin komprimeringsteknik som reducerar VRAM med >30%)

Permalänk
Inaktiv

8GB i ett grafikkort avsett för spel är pissdåligt år 2023. Det är underhållande hur kränkta vissa blir av detta faktum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Du överskattar nog den genomsnittliga användaren, flera på mitt jobb som hade problem att byta mellan iPhone och Samsung.

Gjordes ju något försök för några år sen i någon tysk delstat och det slutade med att supportkostnaden översteg vinsten.

En kollega som snart går i pension hade svårt att byta från en gammal iPhone till en nyare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Vi borde generellt ha fyrkantiga skärmar. Det är helt vansinnigt både för spel och produktivitet att allt ska vara så extremt utdraget.

Webbinnehåll är i stort sätt vertikalt organiserat och man tjänar inget på fullt med död yta vid sidorna. Mer fyrkantiga aspekter hade hjälpt med problemet att taskbars i operativsystem, webbläsare och andra program normalt är horisontella och därmed äter av det begränsade vertikala utrymmet.

Även film och spel överdriver utdragningen mot kanterna på tok för mycket. Mänsklig syn är bara lite bredare än högre, och knappast i närheten lika förvriden som moderna filmer. Söker jag på en screenshot från ett FPS spel på nätet så får jag en vy där spelaren inte ens kan se marken närmare än 5-6 meter framför hen. Det är inte så personer faktiskt ser världen!

Till skillnad från runda skärmar? Femkantiga? Ja fyrkantigt är ju mer praktiskt. Kvadratiskt dock? Nja...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Sötast
Skrivet av Dyluck:

Windows och Mac har förbaskat dålig fönsterhanterare.

Precis samma sak med Linux.

Eller?

Man installerar ju, eller moddar bara till en bättre.
Oavsett os!

Skrivet av huttala:

Det har i göra med att Mac OS tycker att man inte ska ha annat än 4-5k skärmar så de renderar text som en påse skit med 1440 skärmar.

Ladda ner "better display" och välj den upplösning din skärm har fast i hidpi läge så ska du se att de inte ser ut som skit längre.

Min åsikt är dock att Mac OS är skit, de enda bra med Mac OS är att de va snabba på att få arm att fungera bra, och de är därför deras laptops fungerar riktigt bra som arbetsmaskiner.
I övrigt är windows och framförallt Linux 100 gånger bättre.

Those bastards!

Mjukvarumässigt har jag hela tiden sagt att de är en kult men hårdvaran har jag inte kunnat klaga på.
Jävla svin, nu ser min 3440P skärm mycket bättre ut! :@

Oh well, tack till dig och denna tråden att lära mig denna viktiga läxa!

Och ja! Jag har Asahi Linux på den också och väntar på att det skall bli brukbart.

Macbook blev för mig en stepping stone mellan Windows och Linux.

Kör linux på alla mina servrar, förutom freebsd på routern.
Anledningen till MacOS är att de gör det linux communityt aldrig kommer att klara av.
En desktop version som inte är våldsamt dålig!
Vägrar både linux och windows på skrivbordet numera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Elitism har alltid funnits, och var lika skadligt för forumet då som nu.

Det var inte Elitism, det var kompetens.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Till skillnad från runda skärmar? Femkantiga? Ja fyrkantigt är ju mer praktiskt. Kvadratiskt dock? Nja...

I framtiden borde alla skärmar vara sfäriska, som en spåkula/palantir.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

1. Uppskalning, frame interpolation och andra liknande tekniker för spel är att ljuga åt slutanvändaren. Ska något renderas så ska det renderas fullt ut, utan fusk
2. 60fps film är framtiden. Kolla bara på en sakta kamera panorering i 24fps, ser ju för j*vligt ut
3. Windows ME och Windows XP 64 är de hittills bästa Windows versionerna
4. Att betala extra för ett visst hårdvaru märke är ren idioti
5. Det finns inga bra foto/video redigerings program på Linux

Permalänk
Avstängd

Att man måste ha t.ex. antivirus program tyder på att människan är en hyfsad misslyckad och korkad varelse

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av enterthewoid:

1. Uppskalning, frame interpolation och andra liknande tekniker för spel är att ljuga åt slutanvändaren. Ska något renderas så ska det renderas fullt ut, utan fusk
2. 60fps film är framtiden. Kolla bara på en sakta kamera panorering i 24fps, ser ju för j*vligt ut
3. Windows ME och Windows XP 64 är de hittills bästa Windows versionerna
4. Att betala extra för ett visst hårdvaru märke är ren idioti
5. Det finns inga bra foto/video redigerings program på Linux

För video finns ju iaf Davinci Resolve vilket jag gillar skarpt. Vet dock inte hur det håller ihop om man jobbar på större projekt med fler personer.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Linux är de bästa operativsystemet för desktop.

Permalänk
Medlem

Nästan alla moderna program har åt h-e för glesa gränssnitt.

Permalänk
Medlem

Min åsikt är att ska man byta grafikkort och inte skall byta vartannat år så skall man ha Amd, är som ett bra vin, blir bättre med åren

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon138754:

8GB i ett grafikkort avsett för spel är pissdåligt år 2023. Det är underhållande hur kränkta vissa blir av detta faktum.

Länkar dessa två då det känns som att ingen sett dessa.

Påståenden som att "8GB är pissdåligt" är långt ifrån sanningen förutsatt att spelutvecklaren gör sitt jobb och spelkonsumenterna slutar försvara dåligt optimerade spel. Och tredjepartsutvecklaren som inte är Naughty Dog har alltså visat sig kapabla till att reducera mängden VRAM (upp till 1.5GB mindre) samtidigt som de enormt FÖRBÄTTRAT texturkvaliteten.
Och de som köper ett kort under 7000 kr är ändå inte den typ av konsumenten som har 4K i åtanke.

Och här pratar Tech Jesus om de uppkommande grafikkorten från Nvidia, dess Cache som fungerar i principen samma som på Ryzens processorer och även lite om den nya AI baserade komprimeringstekniken som ännu inte släpps än. Konstigt att Sweclockers inte har en artikel eller så om detta trots nyhetstorka.

Dold text