Amazon - dela med er av era erfarenheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Hela den här sörjan kokar ner i att Amazon har packat alldeles för dåligt, men ger dig skulden, och dessutom anklagar dig för bedrägeri när du blev sänd till deras OFM-avdelning.
Med största sannolikhet har det tunga väggfästet åkt rakt genom lådan och försvunnit när den var under Postnords ansvar.
Alltså ska en reklamation upprättas av avsändaren (Amazon), och inte en polisanmälan, eftersom det inte finns någon grund i att något som helst brott har begåtts.

Dock gjorde ditt postombud fel från första början, dom skulle aldrig stämplat in ditt paket som utlämnat, utan den skulle direkt gått tillbaka till Postnord/Amazon. Då hade du sluppit all den här huvudvärken.

Tja,

Jag är av exakt samma åsikt som du.

Amazon är dock fast bestämda på att en polisanmälning krävs för att dem ska bemöda sig fundera på att följa konsumentköpslagen.

Ska under morgondagen försöka slå mig ett samtal till polisen för att rådfråga, dem har inte följt konsumentköpslagen och dessutom krävt att jag gör en polisanmälan i ond tro och om detta konstituerar något brott polisen är intresserade av att följa upp. Således inte för Amazons vägnar utan för att kunna skicka till banken att polisanmälan är gjord tillsammans med protokoll samt en orderbekräftelse på täckningsköp i hopp om att få pengar tillbaka av banken.

Postombudet är en lokal ICA som har delat ombud/kassa, dem har gjort fel i att inte anmäla det direkt samt att ha levererat ut paketet på "ombudstationen" innan dem gav det till mig i kassan så att jag kunde vägra leverans innan det levererades ut. Svårt dock att klandra en kassör på något sett. Dem har sina arbetsuppgifter att utföra och detta är överlägset det förfarande som tar minst tid. Kassören/ombudet bad oss säkerställa att varan fanns i och hjälpte oss med att ångra utlämningen i den hast som fanns till deras förfogande så dem hanterade ärendet bäst dem kunde när det väl stod klart att något gått fel.

Amazon har dock vägrat följa konsumentköpslagen, har systematiskt försökt krånga till ärendet så mycket det bara går i alla led, anklagat mig för bedrägeri och nu nått en vägg där dem helt enkelt vägrar att häva köpet eller omleverera trots att det är deras lagstadgade skyldigheter.

Detta är inte någon person som begått ett fullt mänskligt fel utan ett otroligt stort företag som satt i system att inte följa våra svenska lagar.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur det funkar med tullavgift på Amazon? Vill beställa en liten reservdel till föräldrarnas högtryckstvätt. Men osäker på ifall varan kommer från Kina eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mgsrex:

Någon som vet hur det funkar med tullavgift på Amazon? Vill beställa en liten reservdel till föräldrarnas högtryckstvätt. Men osäker på ifall varan kommer från Kina eller inte.

Vad gäller marketplace:
https://www.amazon.se/gp/help/customer/display.html?nodeId=20...

Men, du ska beställa den varianten som kostar (klicka på: Andra säljare på Amazon)
144,94 kr
GRATIS hem- och ombudsleverans på första beställningen skickad av Amazon. Detaljer
Säljs av: Amazon

Då slipper du tull och grejor

edit: Direktlänk
https://www.amazon.se/gp/product/B07NWCQKLR/ref=ox_sc_act_tit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mgsrex:

Någon som vet hur det funkar med tullavgift på Amazon? Vill beställa en liten reservdel till föräldrarnas högtryckstvätt. Men osäker på ifall varan kommer från Kina eller inte.

Skrivet av Bozzeta:

https://www.amazon.se/gp/help/customer/display.html?nodeId=20...

Du ska beställa den varianten som kostar
144,94 kr
GRATIS hem- och ombudsleverans på första beställningen skickad av Amazon. Detaljer
Säljs av: Amazon

Då slipper du tull och grejor

När du handlar på Amazon.se (och Amazon.de) så MÅSTE säljaren stå för alla extra kostnader, så som tull och/eller momsavgifter mm enligt Amazons regler. Kontakta säljaren i första hand om du skulle åka på avgifter. Vägrar säljaren kontakta Amazon.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

När du handlar på Amazon.se (och Amazon.de) så MÅSTE säljaren stå för alla extra kostnader, så som tull och/eller momsavgifter mm enligt Amazons regler. Kontakta säljaren i första hand om du skulle åka på avgifter. Vägrar säljaren kontakta Amazon.

Sant, men orka bråka med tredjepart (som man inte vet något om) när man kan beställa produkten direkt av Amazon och den kommer direkt istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

När du handlar på Amazon.se (och Amazon.de) så MÅSTE säljaren stå för alla extra kostnader, så som tull och/eller momsavgifter mm enligt Amazons regler. Kontakta säljaren i första hand om du skulle åka på avgifter. Vägrar säljaren kontakta Amazon.

Skrivet av Bozzeta:

Sant, men orka bråka med tredjepart (som man inte vet något om) när man kan beställa produkten direkt av Amazon och den kommer direkt istället.

Tack för era svar. Okej då förstår jag hur det funkar. Har beställt några spel på Amazon tidigare men då har säljaren alltid varit Amazon själva. Minns att jag åkte på en störande tullavgift för några år sedan på Ebay så är lite bränd av händelsen

Skrivet av Bozzeta:

Vad gäller marketplace:

Men, du ska beställa den varianten som kostar (klicka på: Andra säljare på Amazon)
144,94 kr
GRATIS hem- och ombudsleverans på första beställningen skickad av Amazon. Detaljer
Säljs av: Amazon

Då slipper du tull och grejor

edit: Direktlänk
https://www.amazon.se/gp/product/B07NWCQKLR/ref=ox_sc_act_tit...

Såg i efterhand att frakten på den jag skickade låg på en hundring. Så den varianten du länkade är mycket bättre. Tackar.

Permalänk
Medlem

Då var det dags... Skit företag Amazon är kort sagt!
Handlade från Amazon med leverans av Bring, allt verkar bra tills leveransen.
Inget paket dyker upp, men det är levererat enl. Bring.
Kontaktar Amazon och meddelar att inget paket dykt upp. De svarar med att de undersöker och hör jag inget ska jag kontakta dem efter ett antal dagar.
Ett antal dagar går och säger att jag inte hört något från dem och ställer då frågor om hur man går vidare i ärendet och hur ev. återbetalning sker.

Får ett email där de säger att jag "begärt återbetalning för ett antal olika beställningar" och "mängden problem med dina beställningar överskrider förväntningarna och strider mot våra villkor" och riskerar alltså att stänga av mitt konto... Öhh what?

Blir inge mer Amazon för min del

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Blir inge mer Amazon för min del

Hur många gånger har du skickat tillbaka saker då?
Beställde du av Amazon eller marketplace?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Hur många gånger har du skickat tillbaka saker då?
Beställde du av Amazon eller marketplace?

0 returer, 0 reklamationer och inga återbetalningar.
Var en säljare där det fraktades av Amazon, blir väl marketplace?

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

0 returer, 0 reklamationer och inga återbetalningar.
Var en säljare där det fraktades av Amazon, blir väl marketplace?

Låter som fullfilled by Amazon ja.

Permalänk
Medlem

Tänkte köpa några usb-minnen från dagens fynd-tråden.
Loggar in, måste 2-faktor autentisera med en kod som kommer på min mejladress
Kontot blir låst. Inget mejl dyker upp i min inkorg.
Kan inte kontakta kundtjäst om jag inte är inloggad
Finns ett telefonnummer men sitter på jobbet.
Ingen support-chatt eller support-mejl som man kan hitta på bra sätt utan inlogg.

Update: Ringde kundtjänst och fick prata med två helt inkompetenta medarbetare. Sa att dom inte fick fram nåt på min mejl, men då hade jag inte ens uppgett vilken mejl det handlade om. "Vi kan inte se information om kunder eller konton". 20 minuter senare tar dom mina uppgifter för att lämna vidare till en "specialist" för handläggning inom 2 dagar. 3 minuter senare får jag ett mejl om att mitt konto är upplåst.
Helt omöjliga att prata med på tel-slingan, de förstod inte alls vad problemet var. Men de satt ändå och gissade på vad felet kunde bero på, utan att ta fram nån slags information där på sina datorer.

uppdaterade berättelsen
Permalänk
Medlem

Har handlat mängder på sistone, allt har fungerat toppen. Minst 4 returer som fungerat jättebra, två stycken headset samt kläder.
Reklamerat ett par högtalare som var trasiga.
Inga varor försvunna, allt levererat med hemleverans.
De gånger jag inte handlat på månadsfaktura så har återbetalningstiden varierat från omedelbart till två veckor.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Hade beställt en Brennenstuhl under Prime och den hade lämnat lagret i Tyskland.
Men nu står det bara att paketet inte kan levereras och returneras, pengarna ska återbetalas om 3-5 dagar.
Låter korkat att de inte bara skickar ut en ny om de har leveransproblem...

Permalänk
Skrivet av mini-ryttge:

Tja,

Jag är av exakt samma åsikt som du.

Amazon är dock fast bestämda på att en polisanmälning krävs för att dem ska bemöda sig fundera på att följa konsumentköpslagen.

Ska under morgondagen försöka slå mig ett samtal till polisen för att rådfråga, dem har inte följt konsumentköpslagen och dessutom krävt att jag gör en polisanmälan i ond tro och om detta konstituerar något brott polisen är intresserade av att följa upp. Således inte för Amazons vägnar utan för att kunna skicka till banken att polisanmälan är gjord tillsammans med protokoll samt en orderbekräftelse på täckningsköp i hopp om att få pengar tillbaka av banken.

Postombudet är en lokal ICA som har delat ombud/kassa, dem har gjort fel i att inte anmäla det direkt samt att ha levererat ut paketet på "ombudstationen" innan dem gav det till mig i kassan så att jag kunde vägra leverans innan det levererades ut. Svårt dock att klandra en kassör på något sett. Dem har sina arbetsuppgifter att utföra och detta är överlägset det förfarande som tar minst tid. Kassören/ombudet bad oss säkerställa att varan fanns i och hjälpte oss med att ångra utlämningen i den hast som fanns till deras förfogande så dem hanterade ärendet bäst dem kunde när det väl stod klart att något gått fel.

Amazon har dock vägrat följa konsumentköpslagen, har systematiskt försökt krånga till ärendet så mycket det bara går i alla led, anklagat mig för bedrägeri och nu nått en vägg där dem helt enkelt vägrar att häva köpet eller omleverera trots att det är deras lagstadgade skyldigheter.

Detta är inte någon person som begått ett fullt mänskligt fel utan ett otroligt stort företag som satt i system att inte följa våra svenska lagar.

Hur gick det? Du beställde väl inte från tredjepart? Alla affärer som säljer i sverige måste följa konsumentköplagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur gick det? Du beställde väl inte från tredjepart? Alla affärer som säljer i sverige måste följa konsumentköplagen.

Beställde av Amazon.

Det gick som väntat mer eller mindre, Amazon tvärvägrade att ens överväga någon som helst sorts efterföljande av Konsumentköplagen.

Jag kom aldrig till någon polisanmälan då baken direkt dömde till min fördel utan några som helst frågor och jag fick tillbaka pengarna via banken. Dem tvärvägrade även att bekosta mellanskillnaden för mitt täckningsköp.

Alla affärer måste följa KKL, men gör dem inte det är ARN eller rättegång konsumentens enda alternativ, vilket Amazon har satt i system att utnyttja. ARN tar inte upp fall under 500kr.

Jag har större tilltro till gemene skicka pengar så skickar jag vara på blocket än vad jag har till Amazon. Mitt sista köp där är gjort.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Då var det dags... Skit företag Amazon är kort sagt!
Handlade från Amazon med leverans av Bring, allt verkar bra tills leveransen.
Inget paket dyker upp, men det är levererat enl. Bring.
Kontaktar Amazon och meddelar att inget paket dykt upp. De svarar med att de undersöker och hör jag inget ska jag kontakta dem efter ett antal dagar.
Ett antal dagar går och säger att jag inte hört något från dem och ställer då frågor om hur man går vidare i ärendet och hur ev. återbetalning sker.

Får ett email där de säger att jag "begärt återbetalning för ett antal olika beställningar" och "mängden problem med dina beställningar överskrider förväntningarna och strider mot våra villkor" och riskerar alltså att stänga av mitt konto... Öhh what?

Blir inge mer Amazon för min del

Du får gå via banken/kreditkortsutgivare för att få pengarna tillbaka, Amazon har satt detta i system.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

Jag har beställt mycket av Amazon, särskilt sen jag tog Prime. Det enda "problemet" jag har haft ett par gånger är att de levererat det jag beställt för tidigt. Dvs. vissa saker som skickas från utlandet utlovas ett visst datum men sen får man besked att de levererar en dag tidigare. Ena gången jobbade jag natt och sov förbi tiden då man senast kunde ändra leveranstiden. Synd om killen som körde i onödan, men jag fick den dagen efter. Och nu andra gången då leveransen utlovades till på torsdag, men kommer imorgon. Vilket i och för sig passar mig då jag är ledig. Så inget ont som inte har nåt gott med sig

*edit*
Måste säga att det är väldigt smidigt och enkelt att returnera vara som man inte är nöjd med. Jag hade beställt ett par för mig dyra hifi-hörlurar som jag inte tyckte hade ljudkvalité som kunde motivera priset. Inget knussel utan fick direkt en QR-kod i deras app att visa upp hos postnord som skrev ut adresslappen och så var det klart. Hade för övrigt ett trevligt samtal med kundtjänst som var snabbt tillgänglig på telefon (det gäller att kunna engelska) som kunde förklara vad jag gjort för fel i en avbeställning. Fortsätter de så här så är risken stor att jag blir den amazon-zombie som de vill ha som kunder

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound
OS: Bazzite

Permalänk
Medlem

Att reklamera något är ju förfan stört omöjligt.

Provade deras chattfunktion och det tog 30(!) minuter att få en reklamation godkänd.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Har beställt ett fåtal gånger men nu var det sista gången.

Beställde två saker som kom upp i tipstråden här på sweclockers.
Två "Eve weather station" och en "WD Black M2 SSD", båda från amazon som återförsäljare och leverans 17:e samt 18:e Juli.

Först fick jag ett mail om att dom hade prissatt väderstationen fel och tydligen hade rätt att häva den ordern men att jag skulle få köpa en till det utlovade priset, det är något som jag köper om dom nu har det i sitt avtal.

Men sedan till det som gör att jag inte kommer handla mer, sakerna är fortfarande inte skickade och datum för leverans står fortfarande kvar med 17:e samt 18:e.

Var i kontakt med kundtjänst på chat som behövde 2 dagar på sig för att se vad som har hänt med ordern. Fick svar idag om att väderstationen var slut och oklart när/om den skulle komma tillbaka i lager.
SSD:n hade kundtjänst fortfarande inget svar på hur statusen är, utan jag skulle få svar någon gång på måndag (fredag idag).

Om man går in och kollar aktuell status på grejerna så går väderstationen inte att bställa, men SSD:n går att beställa med leveransdatum 1:a Augusti (tisdag).

Hur kan ett företag ha så fruktansvärt dålig koll på lager och leveranser?

Som sagt sista gången jag handlade därifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andy_Ka:

Har beställt ett fåtal gånger men nu var det sista gången.

Beställde två saker som kom upp i tipstråden här på sweclockers.
Två "Eve weather station" och en "WD Black M2 SSD", båda från amazon som återförsäljare och leverans 17:e samt 18:e Juli.

Först fick jag ett mail om att dom hade prissatt väderstationen fel och tydligen hade rätt att häva den ordern men att jag skulle få köpa en till det utlovade priset, det är något som jag köper om dom nu har det i sitt avtal.

Men sedan till det som gör att jag inte kommer handla mer, sakerna är fortfarande inte skickade och datum för leverans står fortfarande kvar med 17:e samt 18:e.

Var i kontakt med kundtjänst på chat som behövde 2 dagar på sig för att se vad som har hänt med ordern. Fick svar idag om att väderstationen var slut och oklart när/om den skulle komma tillbaka i lager.
SSD:n hade kundtjänst fortfarande inget svar på hur statusen är, utan jag skulle få svar någon gång på måndag (fredag idag).

Om man går in och kollar aktuell status på grejerna så går väderstationen inte att bställa, men SSD:n går att beställa med leveransdatum 1:a Augusti (tisdag).

Hur kan ett företag ha så fruktansvärt dålig koll på lager och leveranser?

Som sagt sista gången jag handlade därifrån.

Även jag köpte Eve Weather station och Eve Thermo 4 pack.
Jag köpte 2x Eve Weathers och 2x Eve Thermo 4 pack.

Det blev reducerat till 1 av varje. Men mina pengar hade ju dragits (Cirka 1800 för Thermos och 500 för weathers). Det handlar om lite över 1000kr som drogs för produkterna som sen togs bort eftersom att jag ska få tillbaka pengarna för 1 av varje produkt.

Först var jag i kontakt med supporten som sa att det var inget fel. Pengarna som dragits var korrekta.
Sen ringde jag till supporten som sa att chatten hade fel och det var pengar som ska tillbaka till mitt konto. Men att det kan ta upp till 7 bankdagar.

Det har nu gått 2 veckor och 2 dagar sedan beställningen och 12 bankdagar. När jag kontaktade supporten igen så får jag inte tillbaka pengarna innan ordern är skickad. Men den är ju sen som fan!?

Så jag får välja mellan att avbryta ordern eller vänta.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

Beställde av Amazon.

Det gick som väntat mer eller mindre, Amazon tvärvägrade att ens överväga någon som helst sorts efterföljande av Konsumentköplagen.

Jag kom aldrig till någon polisanmälan då baken direkt dömde till min fördel utan några som helst frågor och jag fick tillbaka pengarna via banken. Dem tvärvägrade även att bekosta mellanskillnaden för mitt täckningsköp.

Alla affärer måste följa KKL, men gör dem inte det är ARN eller rättegång konsumentens enda alternativ, vilket Amazon har satt i system att utnyttja. ARN tar inte upp fall under 500kr.

Jag har större tilltro till gemene skicka pengar så skickar jag vara på blocket än vad jag har till Amazon. Mitt sista köp där är gjort.

Intressant att höra. Flera personer i Sverige och Europa tror att konsumentköplagen är ~5 års garanti som går via återförsäljen. Den är på tre år och de första två är bevisbördan för ursprungligt fel butikens. Kan hända att Amazon har en process för de två första åren, kan nog inte hända att de har en som ofta ger ett för kunden positivt utfall för det tredje.

Företag blir bara såhär stora genom att vara totalt hänsynslösa.
Och affären är inte direkt den största delen. "AWS kontrollerar runt 40% av världens molnberäkningskapacitet" https://www.bbc.com/reel/playlist/bbc-select?vpid=p0fzd265

En fördel med ett jättelikt företag är såklart att de inte behöver följa svenska återförsäljares priser om det inte vill, varför folk kommer att handla där när precis allt blir dyrare med stormsteg.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Jag drog iväg ett mail till supporten om mitt case igår. Blev uppringd på kvällen. Snubben sa att lagret krånglade och han skulle återkomma om 4-5 dagar.

När jag tog upp faktumet att Amazon har dragit lite över 1000kr för mycket så visste han inte vad jag snackade om. Jag förklarade tre gånger på telefonen. Nu är det fjärde gången jag pratar med någon om problemet.
Snubben upprepade flera gånger att det kan ta upp till 7 bankdagar. Även när jag sa att jag beställde den 12 juli, det vill säga, långt över 7 bankdagar har gått.

Men han trodde att det handlade om att återbetalningen sker när varorna skickades. Han försökte även få mig att avbryta ordern. De vill verkligen inte att jag ska få köpa produkterna asså.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Värsta jag varit med om.
Nu fick jag ett mail om att Amazon väljer att avbryta mina beställningar. Jag får vänta ytterligare 7 bankdagar på att få tillbaka mina pengar.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Beställt kanske 10 tillfällen, alltid fungerat bra, snabb leverans. Tar alltid på faktura så man får prylarna innan man betalar. Men det är väl som alla ställen, det är först när något strular som man får veta hur bra support dom har.

Permalänk
Medlem

Amazon har gått från en utmärkt till en stelbent och totalt oflexibel leveransservice. De bristande valmöjligheterna när det gäller frakten gör att Amazon inte på något sätt lever upp till den egna devisen om att vara Earth's most customer-centric company.

Det verkar som att Amazon i högsta möjliga mån väljer att leverera beställningar via Airmee (som man verkar vara delägare i). Paketen levereras via cykelbud på kvällarna där jag bor. Ingen omdirigering till ombud är möjlig eftersom Airmee saknar avtal med ombud.

Men Amazon verkar fullständigt ha glömt alla oss som arbetar kvällar och därför inte har någon som helst möjlighet att ta emot paket via Airmee. (Jag kan bara konstatera att jag inte längre alls kan ta emot paket via Airmee och att vidare diskussioner och tips angående detta är meningslösa i mitt fall.)
När jag beställer från tyska Amazon finns inte längre något annat leveransalternativ än min hemadress. Hälften av mina senare beställningar från tyska Amazon har levererats via Airmee och har därför fått gå i retur.
När jag beställer från svenska Amazon kan jag fortfarande välja leverans till ombud, vilket jag alltid gör, men Amazon har sedan vid flera tillfällen bytt leveransalternativ mot min vilja och dirigerat om paket till leverans via Airmee. Dessa paket har förstås också fått gå i retur.

När jag chattar med Amazons kundtjänst får jag efter en inledning där man säger att man ska göra sitt absolut bästa för att hjälpa mig sedan bara standardursäkter om att de tyvärr inte kan påverka någonting – inte ens när de själva har ändrat mitt fraktval (de kan inte själva se detta i sina system). Hörde jag Earth's most customer-centric company?

Så nu förlorar Amazon en trogen kund sedan över 10 år till dess att de ändrar sina fraktalternativ.

P.S.
Airmee är också överlag väldigt dåliga på att leverera. När jag under förra året var hemma på kvällarna och kunde ta emot leveranser via Airmee kom de nästan aldrig på utlovad tid. Leveranserna sköts hela tiden fram och sköts ofta även upp till nästa dag. Några leveranser sköts även upp till nästa dag två gånger!
Tror Airmee verkligen att jag har tid att sitta hemma och vänta på dem en hel kväll, än mindre flera kvällar i rad?

Visa signatur

Tar en paus från Swec och har gått in i ett passivt lyssningsläge med enstaka, oregelbundna besök här.
Ha det gôtt allihop!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Amazon har gått från en utmärkt till en stelbent och totalt oflexibel leveransservice. De bristande valmöjligheterna när det gäller frakten gör att Amazon inte på något sätt lever upp till den egna devisen om att vara Earth's most customer-centric company.

Det verkar som att Amazon i högsta möjliga mån väljer att leverera beställningar via Airmee (som man verkar vara delägare i). Paketen levereras via cykelbud på kvällarna där jag bor. Ingen omdirigering till ombud är möjlig eftersom Airmee saknar avtal med ombud.

Men Amazon verkar fullständigt ha glömt alla oss som arbetar kvällar och därför inte har någon som helst möjlighet att ta emot paket via Airmee. (Jag kan bara konstatera att jag inte längre alls kan ta emot paket via Airmee och att vidare diskussioner och tips angående detta är meningslösa i mitt fall.)
När jag beställer från tyska Amazon finns inte längre något annat leveransalternativ än min hemadress. Hälften av mina senare beställningar från tyska Amazon har levererats via Airmee och har därför fått gå i retur.
När jag beställer från svenska Amazon kan jag fortfarande välja leverans till ombud, vilket jag alltid gör, men Amazon har sedan vid flera tillfällen bytt leveransalternativ mot min vilja och dirigerat om paket till leverans via Airmee. Dessa paket har förstås också fått gå i retur.

När jag chattar med Amazons kundtjänst får jag efter en inledning där man säger att man ska göra sitt absolut bästa för att hjälpa mig sedan bara standardursäkter om att de tyvärr inte kan påverka någonting – inte ens när de själva har ändrat mitt fraktval (de kan inte själva se detta i sina system). Hörde jag Earth's most customer-centric company?

Så nu förlorar Amazon en trogen kund sedan över 10 år till dess att de ändrar sina fraktalternativ.

P.S.
Airmee är också överlag väldigt dåliga på att leverera. När jag under förra året var hemma på kvällarna och kunde ta emot leveranser via Airmee kom de nästan aldrig på utlovad tid. Leveranserna sköts hela tiden fram och sköts ofta även upp till nästa dag. Några leveranser sköts även upp till nästa dag två gånger!
Tror Airmee verkligen att jag har tid att sitta hemma och vänta på dem en hel kväll, än mindre flera kvällar i rad?

Du kan ju i kassan välja att få paketet till ditt ombud. Då skickas paketet inte med Airmee. Vill du promp få alla paket hemlevererade? Jag har aldrig fått något paket med Airmee, men jag väljer också alltid att få mitt paket till ett ombud

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Du kan ju i kassan välja att få paketet till ditt ombud. Då skickas paketet inte med Airmee. Vill du promp få alla paket hemlevererade? Jag har aldrig fått något paket med Airmee, men jag väljer också alltid att få mitt paket till ett ombud

Snälla, läs mitt inlägg ordentligt innan du kommenterar. Jag vill inte ha ett enda paket hemlevererat utan endast få mina paket levererade till ombud.

Jag skriver ju dessutom följande:
När jag beställer från svenska Amazon kan jag fortfarande välja leverans till ombud, vilket jag alltid gör, men Amazon har sedan vid flera tillfällen bytt leveransalternativ mot min vilja och dirigerat om paket till leverans via Airmee.

Jag tycker att jag uttryckte mig tydligt nog.
Eller trollar du bara?

Visa signatur

Tar en paus från Swec och har gått in i ett passivt lyssningsläge med enstaka, oregelbundna besök här.
Ha det gôtt allihop!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Amazon har gått från en utmärkt till en stelbent och totalt oflexibel leveransservice. De bristande valmöjligheterna när det gäller frakten gör att Amazon inte på något sätt lever upp till den egna devisen om att vara Earth's most customer-centric company.

Det verkar som att Amazon i högsta möjliga mån väljer att leverera beställningar via Airmee (som man verkar vara delägare i). Paketen levereras via cykelbud på kvällarna där jag bor. Ingen omdirigering till ombud är möjlig eftersom Airmee saknar avtal med ombud.

Men Amazon verkar fullständigt ha glömt alla oss som arbetar kvällar och därför inte har någon som helst möjlighet att ta emot paket via Airmee. (Jag kan bara konstatera att jag inte längre alls kan ta emot paket via Airmee och att vidare diskussioner och tips angående detta är meningslösa i mitt fall.)
När jag beställer från tyska Amazon finns inte längre något annat leveransalternativ än min hemadress. Hälften av mina senare beställningar från tyska Amazon har levererats via Airmee och har därför fått gå i retur.
När jag beställer från svenska Amazon kan jag fortfarande välja leverans till ombud, vilket jag alltid gör, men Amazon har sedan vid flera tillfällen bytt leveransalternativ mot min vilja och dirigerat om paket till leverans via Airmee. Dessa paket har förstås också fått gå i retur.

När jag chattar med Amazons kundtjänst får jag efter en inledning där man säger att man ska göra sitt absolut bästa för att hjälpa mig sedan bara standardursäkter om att de tyvärr inte kan påverka någonting – inte ens när de själva har ändrat mitt fraktval (de kan inte själva se detta i sina system). Hörde jag Earth's most customer-centric company?

Så nu förlorar Amazon en trogen kund sedan över 10 år till dess att de ändrar sina fraktalternativ.

P.S.
Airmee är också överlag väldigt dåliga på att leverera. När jag under förra året var hemma på kvällarna och kunde ta emot leveranser via Airmee kom de nästan aldrig på utlovad tid. Leveranserna sköts hela tiden fram och sköts ofta även upp till nästa dag. Några leveranser sköts även upp till nästa dag två gånger!
Tror Airmee verkligen att jag har tid att sitta hemma och vänta på dem en hel kväll, än mindre flera kvällar i rad?

Jag hade liknande problem fast med UPS. Chattade med Amazon och frågade om jag kunde ta bort UPS som alternativ för leveranser. Då svarade dom att det inte gick, men att jag kunde få ha dom som lägst prio av alla leveransalternativ. Så dom ändrade det. Sedan dess har jag inte fått något med UPS. Men när jag läser ditt inlägg undrar jag om dom bara hittade på detta. Men jag har ju kvar chattloggarna, så känns konstigt att dom skulle ljuga. Kanske att dom ändrat detta på sista tiden (att man kan välja prio) och att dom själva hela tiden prioriterar Airmee nu då. Jag får2/3 med Airmee och typ resten med Postnord.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 13 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Jag hade liknande problem fast med UPS. Chattade med Amazon och frågade om jag kunde ta bort UPS som alternativ för leveranser. Då svarade dom att det inte gick, men att jag kunde få ha dom som lägst prio av alla leveransalternativ. Så dom ändrade det. Sedan dess har jag inte fått något med UPS. Men när jag läser ditt inlägg undrar jag om dom bara hittade på detta. Men jag har ju kvar chattloggarna, så känns konstigt att dom skulle ljuga. Kanske att dom ändrat detta på sista tiden (att man kan välja prio) och att dom själva hela tiden prioriterar Airmee nu då. Jag får2/3 med Airmee och typ resten med Postnord.

Jag har chattat med Amazons kundtjänst vid ett flertal tillfällen och alltid fått samma svar – att de inte kan ändra ett beslutat fraktval.
Det här gäller även om de själva har ändrat fraktvalet mot min vilja efter att jag har valt leverans till ombud när jag handlat på svenska Amazon. Om jag mot förmodan gör någon mer beställning ska jag ta en skärmbild av mitt fraktval.
Jag är dessutom Primemedlem, vilket jag kommer att avbryta så snart som möjligt.

Amazon lär vara delägare i Airmee och det känns som att det här främst kokar ned till att man vill hålla fraktkostnaderna så låga som möjligt. Men vilken kundservice är det för oss som inte är hemma och kan ta emot paketen på kvällstid?
Om som jag skrev tidigare om någon annan blir sugen på att kommentera just detta: jag kan bara konstatera att jag inte längre alls kan ta emot paket via Airmee och att vidare diskussioner och tips angående detta är meningslösa i mitt fall.

Visa signatur

Tar en paus från Swec och har gått in i ett passivt lyssningsläge med enstaka, oregelbundna besök här.
Ha det gôtt allihop!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Jag har chattat med Amazons kundtjänst vid ett flertal tillfällen och alltid fått samma svar – att de inte kan ändra ett beslutat fraktval.
Det här gäller även om de själva har ändrat fraktvalet mot min vilja efter att jag har valt leverans till ombud när jag handlat på svenska Amazon. Om jag mot förmodan gör någon mer beställning ska jag ta en skärmbild av mitt fraktval.
Jag är dessutom Primemedlem, vilket jag kommer att avbryta så snart som möjligt.

Amazon lär vara delägare i Airmee och det känns som att det här främst kokar ned till att man vill hålla fraktkostnaderna så låga som möjligt. Men vilken kundservice är det för oss som inte är hemma och kan ta emot paketen på kvällstid?
Om som jag skrev tidigare om någon annan blir sugen på att kommentera just detta: jag kan bara konstatera att jag inte längre alls kan ta emot paket via Airmee och att vidare diskussioner och tips angående detta är meningslösa i mitt fall.

Jag fattar det med beslutat fraktval. Det jag fick till mig var alltså att man kunde få en viss logistikpartner nedprioriterad så att Amazon ska välja den i så få fall som möjligt. När en fraktpartner väl är beslutad är det väl vad det är men detta var alltså något som var som en inställning som påverkar valet. Sen om det fortfarande är möjligt, ingen aning. Verkar dock ha funkat för mig.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 13 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata