Permalänk
Medlem

Hjälp med moderkort som inte bootar!

Hej, jag har nyss köpt ett begagnat moderkort med tillhörande processor. Det är inget fel på psu eller kabel dragning, jag har plockat bort batteriet på kortet i ett tag, jag har testat att boota med 1 ram sticka åt gången i alla slottar, jag har kollat socket så det är inga pins som är böjda, RGB belysningen funkar på kortet. är tacksam för all hjälp jag kan få /Mvh

Asus tog strix b460-f Gaming
i9-10900kf
CX650M

Permalänk
Medlem

Efter att BIOS gjort sitt, så försöker den boota OS (Windows/linux). Sker något alls innan dess? Pip eller något som visas på skärmen,

Kabeldragning är ok säger du, har du ryckt ut kontakter och kopplat in dom igen?
Har du något annat inkopplat, förutom CPU, RAM? Inga andra kablar, tangentbord, mus, diskar, GPU osv.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: ASUS TUF Gaming B650M-Plus RAM: Kingston Fury Beast 6000MHz 64GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: Samsung 49" Odyssey G9 240 Hz Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Medlem

Ja jag har kopplat om kablaget, testat utan hårddisk och övriga komponenter, har återinstallera processorn också, inget bip eller dylikt, har testat med skruvmejsel istället för knappen, processorn är testad på annat moderkort så den fungerar, nätaggregat är testat och fungerar, ram minnerna är också testade, det enda som händer är att ”heatsink” snett nedanför grafikkortet blir extremt varmt efter nån minut, moderkortet måste ju vara trasigt?

Permalänk
Medlem

Pröva att rensa cmos?

Permalänk
Medlem

Vad har du för grafikkort? 10900kf har ingen integrerad gpu så du måste ha ett dedikerat. Se också till att du har kopplat skärmen i nämnt grafikkort

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heenk3:

Pröva att rensa cmos?

Aa har testat det med..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oppna:

Vad har du för grafikkort? 10900kf har ingen integrerad gpu så du måste ha ett dedikerat. Se också till att du har kopplat skärmen i nämnt grafikkort

Det är jag medveten om, 1660 super som är testat och fungerande.