Är Android-mobiler Döende?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Apple bara fungerar. Haft en del androids och de har buggar och kraschar lite då och då.

Ska faktiskt säga tvärt om...Gick från en s20FE till en 14 pro och tycker att jag har haft buggar i apple apparna än jag kom ihåg jag haft tidigare. Värst är att ibland bara fryser saker. Man sitter och läser swec på telefonen och sen bara kan man inte klicka på saker längre eller scrolla. Startar man om safari (eller chrome, har också haft liknande i photos och settings) hoppar det igång direkt igen eller så får man sitta där och vänta som ett fån.
Polaren gick från en 11 pro till en 14 pro och tyckte 14 pro var mer bråkig så den kanske är syndarbarnet men skulle säga den är mer strulig än vad jag tycker en 14kkr telefon ska vara.

Notifikationer är någon blind baboon som designat. Ingen gruppering per app eller kanal (typ slack etc) och ingen koll på att medelanden är länkade. så får man 15 medelanden och klickar på en för att se konversationen så får man sitta och swipa bort de andra 14 notifikationerna.
Sen kommer notifikationer som jag vet jag clearat tillbaka i notification center för jag klickade inte på notifikationen och bara swipa (releterar not till problemet innan)

Det tycker jag ger väldigt buggigt beteende även om det inte är regelrätt krash eller knasighet så är det bara askasst.

Sen är autocorrect värdelöst, som svensk i techbolag så är svenska och engeska använt i princip tillsammans och det bara kan den inte hantera så man måste switcha mellan svenska engelska hela tiden. De 3 är det som kommer få mig tillbaka till samsung nästa byte, inge fel på resten, bara klarar inte av så att hantera det varje jäkla dag när jag vet att jag inte hade det problemet förr. Men också märkt jag börjat ignorera det mer och mer men det talar också nog för att många inte ens vet hur idiotiskt det är....och att jag själv inte vet vad för idioti min samsung gjorde för ens jag byter tillbaka och glömt av alla sånna grejer

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Fastnade i blog-mode, sorry.

Tror att telefon som statussymbol är på väg ut. Det var en grej förr i tiden; "har du iPhone 3 eller iPhone 4"? Nu är det, som alla påtalat, inte samma grej. Folk hittar hela tiden sätt att stratifiera tillvaron socialt. Förr i tiden var examen viktigt; har man en examen från universitet är man "fin", har man inte det är man en "arbetare". Sedan började alla få kandidatexamina. Okej, så då fixade vissa masters eller så. Men nu är det inte heller en predikator för vad människor är, eller går för, vilken bakgrund de har eller vad de förmår, etc - en universitetsexamen säger nästan ingenting. Så kommer något nytt; vad har du för bil, vad har du för lägenhet, vart åker du på semester. En viktig sån har varit huruvida man tränar eller inte, vad man har för fysik, eller hur många följare man har på sociala medier.

Detta började jättetidigt. Vissa Italienska städer för tusen år sedan, där höjden på familjernas hus avgjorde deras sociala status. Då tävlade man, ungefär som folk nu tävlar om vem som har största Audin. Under urbaniseringen blev yta viktigt - på landsbygden kände alla alla, och då var rykte och heder och förutsägbarhet viktigt och ingen kunde fejka sig till något, då man hade trackrecord på alla sedan generationer tillbaka. Men i urbana miljöer kunde man lajva, genom yta, då alla kom färska till staden och där det var en sån miljö att det är svårare att ha koll på folk över tid. Opera-genren kom till under denna tid, som bygger på hur tokiga förväxlingar kan bli, mellan vilka människor utger sig för att vara och vilka de är. Det är där vi har varit nu ett tag, men från vad jag ser är detta på väg ut. Jag ser mångmiljonärer som inte bryr sig - varför skulle de? Det är extremt efterblivet att tro att den-eller-den telefonen är en flex. Det är få människor i arbetslivet som inte kan gå in i en Tre-butik och signa en iPhone. Detta att slänga sig på såna saker som statusmarkörer, påminner mig om rappare under 90-talet i USA när genren slog. Människor som levt i slummen under hårda omständigheter hade plötsligt pengar, och de första de gjorde var att fixa guldtänder eller hydralik till en bil, allt för att visa och bevisa något. Om något är detta bara avslöjande.

Folk slutar bry sig, för att samhället är så individualiserat så att vinna gillandet från en främling på gatan inte längre är en meningsfull valuta. Den största flexen är att kunna leva det liv man vill, kanske godartade barn, etc. Jag byter bara telefon när den jag har fysiskt går sönder eller blir utdaterad på ett sätt som gör att det är mer rationellt att köpa ny än att reparera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Ni som kör med iPhones de senaste åren varför gör ni det? Skulle ni kunna tänka er ett byte? Om inte varför då? Vad tror ni om framtiden för Android? Har nån mer än jag gjort liknande observationer hos de unga?

Jag har haft alla möjliga telefoner, när apptelefonerna blev stora så körde jag iphone 3Gs och 4s sedan ett gäng android innan jag nu senast bytte tillbaka till apple igen.
Kan helt klart säga att iphones lirar i en annan liga. Allt bara flyter på, laggar aldrig, smidiga lösningar för lagring osv osv. Funkar kanon i jobbet också, vilket är anledningen till att jag bytte tillbaka till iphone.
Tror inte det blir någon Android mer för min del, trots att man är en techie.
Samtliga andoridlurar har känts oslipade.

Någon nämnde statussymbol, det stämmer ju helt klart för Apple-telefoner, även om jag inte hör till den skaran själv som måste ha senaste telefonen. Idiot-priser idag på telefoner.
Varför har dom blivit en statussymbol då? Jo förmodligen för att de alltid haft en tilltalande design som är genomtänkt och allt det jag nämnde ovan. Det är en genialisk telefon som bara fungerar.

Kan dock inte föreställa mig att Apple står för så himla stor del av totala antalet telefoner där ute. Dom är för dyra.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Satt på bussen i ett säte riktat bakåt så hade översikt över hela bussen och en hel skolklass elever gick på som såg ut som åk 9'or. Säkert hälften av dem började fippla med sina mobiler under resan och det som slog mig då var att i stort sett varenda elev hade en iPhone av nått slag. Detta chockade mig lite faktiskt men fick mig också undra över hur det blev så? Apples mobiler har ju alltid dominerat i Sverige men så här pass extremt har jag inte sett det förr och med tanke på att dessa är ungdomar som anlägger sina vanor för framtiden så fick det mig att undra över om Apple med sina iPhones kommer ta över helt och Android inte kommer vara "a thing" i framtiden? Vad tror ni om detta? Varför tror ni att Apple blivit så dominant hos ungdomarna? Det var ju ett tag under några år då det svängde åt andra hållet (2016-2018) men sen svängde det tillbaka och det rejält vad jag förstått.

Ni som kör med iPhones de senaste åren varför gör ni det? Skulle ni kunna tänka er ett byte? Om inte varför då? Vad tror ni om framtiden för Android? Har nån mer än jag gjort liknande observationer hos de unga?

Varför iPhone? Fastnade för ekosystemet och att man allt som oftast inte behöver fippla med deras produkter utan de är ”bara att koppla ihop”. Ja det tar bort all frihet som finns med android och det är väl därför det fungerar så bra som det gör - även om det inte passar alla.

Tänka mig ett byte? Nej har ingen nytta av ett byte jag är nöjd - det blir snarare krångligt att byta speciellt när jag fått allt jag vill funka med homekit att faktiskt funka. Samt om jag ser till andra produkter; Airpods, Apple TV, iPad Pro, HomePod och kompabiliteten dem emellan - oslagbart. Du får inte det med Android tyvärr att allt synkar så himla bra och fint.

Android och framtiden
Det vore konstigt om alla gillade iOS - förstår de som inte gör det också. Speciellt om man är nördig och gillar teknisk frihet - då blir man ju begränsad - även om sådana som jag ser det som en klar fördel då allt lirar så fint.

Observationer jag har gjort
Alltså… jag tycker alla mobiltelefoner är så sjukt lika idag så jag ser inte på avstånd vad folk faktiskt använder…

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Inaktiv

Jag gick nyligen över till Iphone och är relativt nöjd om än de såklart har sina nackdelar. Största fördelen med Iphone imo är att man kan ta bort all extra skit som är installerad.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Snusfri

Kort svar: Nä
Långt svar: Nej

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

i min "krets" ser jag enbart Samsung och Oneplus lurar, känner ingen som använder iPhone, vi har en stycke äppleprodukt här hemma och det är en iPad 2021 basmodell då den var mest prisvärd i klassen då.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Jag tror du underskattar betydelsen av en (subjektivt) trevlig användarupplevelse. Det man sett överallt i världen är att när folk får råd så börjar många av dem - långt ifrån alla, men många - köpa iPhone.

Dessutom finns naturligtvis en viss motivation/lock-in i hushåll där de flesta redan kör en av plattformarna: allt från köpta filmer, gemensamma kalendrar, hemkomstnotifikationer, eller annat man kan tänkas använda till att barn ärver telefoner av sina föräldrar.

Jag personligen kör apple stenhårt där jag kan för det är sjukt smidigt.
Men jag har inte köpt en egen telefon/laptop sedan jag började jobba och det skulle ta emot något ofantligt att lägga 15k privat på en telefon.

Skrivet av Joakim Ågren:

Ni som kör med iPhones de senaste åren varför gör ni det? Skulle ni kunna tänka er ett byte? Om inte varför då? Vad tror ni om framtiden för Android? Har nån mer än jag gjort liknande observationer hos de unga?

Jag kör iphone för att jag är van vid det och det fungerar jäkligt smidigt med alla andra appleprodukter.
Jag skulle kunna tänka mig att byta om apple tog bort de "mindre" telefonerna och bara släppte 6"+ tablets. Jag vill ha en så liten ios device som möjligt och vill inte kånka runt på en tablet.
Ge mig en iphone med iphone 4 formfaktor med lite uppdaterad hårdvara och bra batteritid så skulle jag vara väldigt nöjd

Edit: Sedan skulle jag inte vilja ha en android för jag tycker inte att google behöver veta mer om mig. Jag litar inte på att ett företag vars affärside är att sälja riktad reklam skulle respektera min integritet. Även om den så var gratis.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk

Har man en telefon from 2018+ så spelar det ingen roll.

Jag kör IPhone 12 och är supernöjd....... hade Samsung S8 tidigare och hade fortsatt några år till om inte laddningsporten börja glappa.

Känns som att "ha kontroll" idag är att ha kontroll när man vill uppdatera appar. Har automatiskt på så mina appar uppdateras automatiskt...... jäkligt bra..... orkar inte att när man ska betala en räkning... "EERERRRRR! DU MÅSTE UPPDATERA FÖR ATT GÖRA DET!"....

Men det är personlig preference som sagt....

Det är bra att båda existerar i alla fall........ Har en Sony med Android-TV..... Supernöjd!

Permalänk
Medlem

Har haft iPhone sedan 5:an. Den sista jag hade innan Android tog över var en 6S. Det var den absolut sämsta telefonen jag ägt. Fick byta batteri flera gånger tills jag gav upp och köpte en S9+. Den var jag nöjd med overall, men skadorna vart så stora på den så jag köpte en S20 Ultra. Var rätt besviken på hur lite skillnad det var mellan dom två telefonerna. Men slets med den i två år tror jag.

Nu är jag tillbaka i Apple träsket igen. Köpte en iPhone 14 Pro 256GB. Jag längtar inte tillbaka till Android alls. Det finns ingenting hos en Android jag känner att jag saknar, och allt bara rullar på utan problem. Inga appkraschar eller liknande. Köpte väl den för snart ett halvår sedan så det återstår väl att se hur den beter sig i längden. Batteriet har börjat gå ner nu mot 90% så risken finns väl att det blir samma historia igen med denna. Men kanske beror på hur man laddar den.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Min första iPhone för dryga 10 år sen "hatade" jag för att man blev så inlåst. Så den sålde jag snabbt och körde på Androidtelefoner. Men sen började jag tilltalas av estetiken efter att ha använt AppleTV i några år så jag köpte en iPhone för några år sen (2019 vill jag minnas) Märkte att jag plötsligt ville vara inlåst då allting bara fungerade så mycket enklare på så vis. Vi tvingas använda Android på jobbet och jag är nu så van att ha det mycket enklare, så nej, jag har svårt att se att jag skulle gå tillbaka till Android. Jag har en Pixel 6 liggande som jag fick gratis från Telia när jag band telefonabonnemanget, men det finns inget som lockar.

Vad är det som inte fungerar eller är svårare med Android?
Att teknik "bara fungerar" skulle jag säga gäller generellt nu för tiden och är inte på något vis unikt med Apple. (Förutom (ironiskts nog) när det gäller just Appleprylar då som man medvetet gjort sämre ifall de inte används med andra apple-enheter).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Avstängd

iPhone for the win.

Permalänk
Medlem

Jag har iPhone, har tidigare även kört Android. Tycker helt enkelt att iPhone känns rappare. Sen att de oftast får säkerhetsuppdateringar över en längre tidsperiod är ett stort plus.

Men helst skulle jag köra Windows Mobile.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Nej android är knappast på väg att dö ut.
I Sverige är det kanske 50-50 men i många låglöneländer är det ju i stort sett bara (billigare) androidmodeller som gäller.

Kör själv Apple men har testat android några gånger (två gånger Samsung och en Huawei) och åtminstone Samsung (som då var toppmodeller) upplevde jag sega och laggande efter några månader.
Huawein (p30pro) var desto bättre men jag var aldrig riktigt ”kompis” med den.
Bästa android jag testat var grabbens första mobil (Samsung A40) som funkade galet bra till ett lågt pris.

Men även om jag föredrar Apple så vill jag knappast att android försvinner, tvärt om, eftersom konkurrensen behövs! En till aktör hade inte skadat alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kan bero på att Apple väldigt aktiva försöker tränga sig in i skolorna med plattor och datorer och sedan blir det grupptryck bland ungdomarna att välja Appletelefon.

Är det inte nåt med imessage också att man får en annan statussymbol, typ blå chattruta? Reason enough för ungdomar antagligen. 😂

Hade det inte gått att roota, ta bort trackers och köra adblockers på android hade jag nog kört iphone istället.

Permalänk
Medlem

i min närhet,både jobb å privat så har dom flesta android mobiler.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Jag tror förklaringen är ganska enkel, telefoner håller så pass länge att det blir allt vanligare att barnen ärver föräldrarnas telefoner. Som vuxen finns det sällan anledning att byta mellan android och iPhone då skillnaderna inte är värt besväret som kommer med att byta OS. Kör då föräldrarna redan iPhone, varför krångla till det och köpa android till barnen?

Jag byter jobbtelefon var 2-3 år, den gamla kan jag i regel köpa ut för en symbolisk summa. Att då ge nåt av barnen en lätt begagnad iPhone 12 för 2-300kr medan jag själv får ut en ny kontra att köpa en ny android är en no-brainer.

Visa signatur

Asus ROG Strix X570-E || AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI Radeon 6800 XT "FE" || Corsair AX850W || Fractal Design Define 7 Compact || Noctua NH-D15 Chromax || Samsung 980 Pro 1TB || Samsung 980 Pro 2TB

Permalänk
Medlem

Telefoner som ansågs vara smarta(efter iphone 2007) var rätt kul i början då man faktiskt såg stora skillnader både i prestanda( i operativsystemet främst) och hur de såg ut och utvecklades.
Idag så är det väldigt liten skillnad oavsett vad du väljer. Operativsystemet flyter på bra även på budget telefoner och du behöver bara dyra prestanda telefoner om du spelar eller gör andra krävande saker.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Wtf! LoL no, Android är inte dött HAHA

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja, hur mycket vikt ska man lägga vid tonåringars val av saker? Inte så mycket i mina ögon. De är ju benägna att falla för grupptrycket på sätt som varken äldre eller yngre personer gör exempelvis.

Vuxna faller väl snarare för åsikter när det gäller grupptryck. Tänk inte, tyck som tidningen och twitter.

Och skaffa en tesla.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Ni som kör med iPhones de senaste åren varför gör ni det? Skulle ni kunna tänka er ett byte? Om inte varför då?

Ett hundra procent beroende på om det finns en relativt liten tele som går att operera med en hand när jag byter samt om det kommer säkerhetsuppdateringar ett par år framåt garanterat. Allt annat har med appar att göra där jag aldrig haft ett problem mellan OS:en, oftast finns samma, ibland finns lika bra alternativ.

Tyvärr verkar små telefoner bra mycket mer utrotningshotade än Android.

(Har just nu en iPhone 2020SE som ämnar ha till 2025 ca, eller när den slutar få uppdateringar. Batteriet är på 88% max eller så så detta förutsätter att jag antingen överlever kortare batteritid eller att ett byte inte orsakar problem)

Edit. Har ingen annan Apple-produkt.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Om Android skulle börja dö ut, så får nog Apple problem utan konkurrens.
Android är ju skapat av Google och de är ju kända för att aldrig lägga ned något... eller vänta nu...

Jag undviker Apple produkter i allmänhet, inte för att de är dåliga, men de är dyra och alldeles för nedlåsta till Apples egna produkter.

Permalänk
Medlem

När min iphone 8 gett upp eller slutar få uppdateringar (vilket troligen sker i år) tänkte jag prova på android igen, frågan är vilken...
Inte haft en android på 13 år.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

På mitt jobb har strax under 2% en telefon med Android, vi är 280 personer just nu, alla får välja valfri telefon.

Apple är mästare på att få saker att fungera ihop till skillnad mot Google, att man blir inlåst spelar ingen roll för de som inte piratar.

Permalänk
Medlem

Tror det är 50/50 i min bekantskapskrets och på jobbet. Så skulle nog inte säga att Android är påväg bort från vad jag kan se. Men man vet ju aldrig. Fanns en tid när olika märken konkurrerade och var innovativa. Men nu när en ny telefon lanseras oavsett märke så är det lite bättre skärm.. Lite bättre kamera. Tråkigt. Utvecklingen har stannat av.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Tycker jag det flest iphones i Stockholm men då rent anekdotiskt.

Själv har jag iPhone en längre period då jag alltid haft bra användarupplevelse. Min tidigare android övergavs mjukvarumässigt av tillverkaren efter drygt ett och ett halvt år vilket kändes tråkigt. Den var bra annars.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk

Stable Diffusion för nyhetsbilderna numera?

Jag tänker främst på "klorna" då händerrendering är något av AI:s akilles häl just nu.

Det finns även en dinosaurie med en Androidlur (längst uppe i mitten)!

Mvh,
WKL.

Visa signatur

<WKL:"En kodrad i taget!";/>

Permalänk
Medlem

Jag kör iPhone för att det är ett rimligt avvägande mellan lättanvänt och personlig integritet. Man kanske kan få Android bättre än iPhone på den punkten genom att installera egen ROM och köra en brandvägg för utgående trafik osv, men är väldigt omständigt.

Tyvärr tror jag knappast det är därför Apple har framgångar, det är nog inte ens 0.1 % som bryr sig nämnvärt om det här.

Permalänk
Medlem

Nej iPhones är för dyra för att ta över, speciellt nu.