Benify-erbjudanden på Samsung-TV [utbruten tråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av mstoltz:

Hmm...

Kollade en film i hdr10.
Det var "Antman and wasp" på disney plus.

Tyckte det var lite väl mycket blooming i vissa scener.
Jag kör på movie mode.

( Vet inte vilket som är bäst... Film maker, eller movie mode?)

Någon som har en bra inställning?
Helst där man även kan ha kontrastförbättring på låg eller hög.

Det var faktiskt vår första film också. Jag kör samma läge som tipsats med inställningar tidigare.
Om det var blooming eller inte vet jag inte, både jag o sambo var sjukt nöjda.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det var faktiskt vår första film också. Jag kör samma läge som tipsats med inställningar tidigare.
Om det var blooming eller inte vet jag inte, både jag o sambo var sjukt nöjda.

Hade du kontrast förbättring på eller av?
När jag stänger av den, blir det liksom mörkare och inget direkt "popp" i bilden, utan mer mörk och platt.

Permalänk
Skrivet av mstoltz:

Hade du kontrast förbättring på eller av?
När jag stänger av den, blir det liksom mörkare och inget direkt "popp" i bilden, utan mer mörk och platt.

Du kan prova att istället öka på shadow detail, alternativt välja BT1886 - ST2042 med mer positiv inställning. Då kan det vara möjligt att du behöver minska lite på color.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av TobiasStockholm:

Kan hålla med dig men å andra sidan kan man få alla högtalare att ge för mycket distortion om man tillåter för hög volym.

Fler som reagerat på det
https://eu.community.samsung.com/t5/tv/2022-qn95b-vibrating-b...

Edit: hittade supportartikel om det
https://www.samsung.com/us/support/troubleshooting/TSG0121622...

Verkar bara drabba QN95B och 8k modellerna, inte QN90B.

Man kan ju undra om denna sw update eq:ar bort bas?

"Fortunately, you can fix this issue with an upcoming software update."

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Skrivet av Mumu55:

Man kan ju undra om denna sw update eq:ar bort bas?

"Fortunately, you can fix this issue with an upcoming software update."

Det gör den garanterat.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av mstoltz:

Hade du kontrast förbättring på eller av?
När jag stänger av den, blir det liksom mörkare och inget direkt "popp" i bilden, utan mer mörk och platt.

Jag tror jag har den på låg. Tänk på att du måste ändra inställningarna en gång utanför app i sdr och sen en gång i app med hdr igång lite dumt sådär.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underkiller:

Du kan prova att istället öka på shadow detail, alternativt välja BT1886 - ST2042 med mer positiv inställning. Då kan det vara möjligt att du behöver minska lite på color.

Hej 😊

Det går inte att ändra BT1886 - ST2024 i HDR...

Att ändra på color, detta ljusare inte upp bilden och ger mer "popp" i bilden med kontrast förbättring av väl?

För har jag kontrast förbättring av så blir bilden lite för mörk och platt tycker jag.

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag tror jag har den på låg. Tänk på att du måste ändra inställningarna en gång utanför app i sdr och sen en gång i app med hdr igång lite dumt sådär.

Hej

Hänger inte riktigt med, hur menar du? 😉
Om jag sätter på en hdr film, ska jag behöva ändra kontrastförbättringen även utanför hdr 🤷‍♂️

Permalänk
Medlem
Skrivet av mstoltz:

Hej 😊

Det går inte att ändra BT1886 - ST2024 i HDR...

Att ändra på color, detta ljusare inte upp bilden och ger mer "popp" i bilden med kontrast förbättring av väl?

För har jag kontrast förbättring av så blir bilden lite för mörk och platt tycker jag.

Hej

Hänger inte riktigt med, hur menar du? 😉
Om jag sätter på en hdr film, ska jag behöva ändra kontrastförbättringen även utanför hdr 🤷‍♂️

Sålänge du ställt in HDR-inställningarna en gång så är det ju lugnt.
Menade bara att man måste tänka på att det är två helt separata inställningar för SDR och HDR.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Ahh jo men det vet jag 😉

Jag pratade just HDR, att jag hade lite väl mycket blooming.

Att det förekommer blooming det har jag accepterat, men jag undrade om det gick att minska med någon inställning?

Och just en sån inställning är just att stänga av kontrastförbättring.
Problemet blir då att bilden blir lite väl mörk och platt

Permalänk
Medlem

Det skulle vara intressant om folk som har denna tv-n med senaste fw ( vad det nu kan vara) skriver vad de tycker om den.
Jag som sitter på 1096, vågar ej koppla upp den mot internet. Vill ej riskera buggar. Men samtidigt så missar jag kanske buggfixar och annat.

Vet ej riktigt hur jag ska göra. Men tror att jag får avvakta ett tag o se vad folk tycker.

Visa signatur

CPU: Intel 13700K GPU: Asus Geforce RTX 4090 TUF RAM: Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600MHz CL36 Moderkort: ASUS Prime Z790-A WIFI PSU: Corsair RM1000x Shift SSD: WD Black SN850X 2TB Gen 4 Chassi: Fractal Design Define 7 Skärm: Samsung QN95B 75"

Permalänk
Medlem
Skrivet av rumplantation:

Det skulle vara intressant om folk som har denna tv-n med senaste fw ( vad det nu kan vara) skriver vad de tycker om den.
Jag som sitter på 1096, vågar ej koppla upp den mot internet. Vill ej riskera buggar. Men samtidigt så missar jag kanske buggfixar och annat.

Vet ej riktigt hur jag ska göra. Men tror att jag får avvakta ett tag o se vad folk tycker.

Jag körde aldrig min med nåt annat än senaste då den hann uppdatera redan under setup-wizard för min del, så jag hann ju aldrig jämföra... Förutom ljusnivån/HDR på PS5:an så har jag inte reagerat på nåt alls, men det var ju bara en inställning enligt inlägg tidigare i tråden.

Har inte haft några problem eller annat med den som jag reagerat på. För egen del tycker jag problemen verkar extremt uppblåsta av hifi-petimetrar som letar issues...

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av rumplantation:

Det skulle vara intressant om folk som har denna tv-n med senaste fw ( vad det nu kan vara) skriver vad de tycker om den.
Jag som sitter på 1096, vågar ej koppla upp den mot internet. Vill ej riskera buggar. Men samtidigt så missar jag kanske buggfixar och annat.

Vet ej riktigt hur jag ska göra. Men tror att jag får avvakta ett tag o se vad folk tycker.

Jag hade 1096 men körde direkt igång FW update till 1430. Inga problem alls.
Men jag spelar ju inte med game mode utan enbart streamingappar / youtube tex. Så kan inte svara på den biten.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jag har senaste firmware 1430.1

Tycker tv är bra överlag.
Det ända jag funderar på just nu är Dse.

Jag har dse på min i form av "rutor" och lodräta linjer på bakgrunder som tex himmel, vit bakgrunder osv

Ibland syns dom lite /nästan inget alls, men ibland syns dom tydligt..... Speciellt när jag spelar xbox serie x och scener med tex himmel med en måne som lyser och när jag panorerar sakta från höger till vänster syns dom

Jag har spelat in detta och ska se om jag kan lägga ut en film på det.

Jag hör ju många som säger sig ha vunnit panel lotteriet och inte har någon dse, och då börjar man fundera om man ska kontakta Samsung och få den utbytt.

Risken ju också att man får en sämre också.

Hur är det med er som har qn95b 75"???
Ser ni nått av det jag beskrivit ovan på era?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mstoltz:

Jag har senaste firmware 1430.1

Tycker tv är bra överlag.
Det ända jag funderar på just nu är Dse.

Jag har dse på min i form av "rutor" och lodräta linjer på bakgrunder som tex himmel, vit bakgrunder osv

Ibland syns dom lite /nästan inget alls, men ibland syns dom tydligt..... Speciellt när jag spelar xbox serie x och scener med tex himmel med en måne som lyser och när jag panorerar sakta från höger till vänster syns dom

Jag har spelat in detta och ska se om jag kan lägga ut en film på det.

Jag hör ju många som säger sig ha vunnit panel lotteriet och inte har någon dse, och då börjar man fundera om man ska kontakta Samsung och få den utbytt.

Risken ju också att man får en sämre också.

Hur är det med er som har qn95b 75"???
Ser ni nått av det jag beskrivit ovan på era?

Jag vann nog lotteriet. Ingen DSE alls i form av rutnät osv. Enbart lite lägre ljusstyrka (det är ju LED) i ytterkanterna. Absolut inget som syns utanför helfärgad bild. Min fjärrkontroll som är packad med står på undersida 2022-03-08 så det är nog en av de väldigt tidigt tillverkade.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av swe-mighty:

En kompis (och tre flaskor vin) senare sitter 85tum på väggen
33 mm på kanterna med slim fit wall mount.

Vilken slim fit-väggfäste använde du till din QN90B 85 tum? Kan jag få en länk till produkten, det skulle göra mig glad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mstoltz:

Jag har senaste firmware 1430.1

Tycker tv är bra överlag.
Det ända jag funderar på just nu är Dse.

Jag har dse på min i form av "rutor" och lodräta linjer på bakgrunder som tex himmel, vit bakgrunder osv

Ibland syns dom lite /nästan inget alls, men ibland syns dom tydligt..... Speciellt när jag spelar xbox serie x och scener med tex himmel med en måne som lyser och när jag panorerar sakta från höger till vänster syns dom

Jag har spelat in detta och ska se om jag kan lägga ut en film på det.

Jag hör ju många som säger sig ha vunnit panel lotteriet och inte har någon dse, och då börjar man fundera om man ska kontakta Samsung och få den utbytt.

Risken ju också att man får en sämre också.

Hur är det med er som har qn95b 75"???
Ser ni nått av det jag beskrivit ovan på era?

Det är nog inte DSE dock utan att du ser FALD-zonerna. Tvivlar på att det finns någon av dessa TV-apparater som inte har det problemet, men sen är det en fråga om hur synligt det är och hur uppmärksam tittaren är samt så klart även storleken på TVn i förhållande till tittavståndet.

https://www.digitaltrends.com/home-theater/what-is-dirty-scre...

Permalänk
Medlem

För den som vill testa DSR så är detta den inofficiella testvideon som brukar vara med i recenssioner osv. Om man inte störs av detta idag dock så kanske man ska fundera en och två gånger på om det är värt att göra testet, för det är svårt att inte se det när man väl lärt sig se det

https://www.youtube.com/watch?v=Vs84_xCJPbc

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Det är nog inte DSE dock utan att du ser FALD-zonerna. Tvivlar på att det finns någon av dessa TV-apparater som inte har det problemet, men sen är det en fråga om hur synligt det är och hur uppmärksam tittaren är samt så klart även storleken på TVn i förhållande till tittavståndet.

https://www.digitaltrends.com/home-theater/what-is-dirty-scre...

Ja så är det, FALD zonerna.... För jag ser även som en slags ruta runt objekt som tex en måne som lyser.

Och panorera jag höger till vänster ser man även dom lodräta strecken....

Detta syns tex när jag spelar xbox

Står och velar om jag ska byta ut den eller inte.

Sen en sak till....

Det är lite sjukt att min gamla Samsung q9fn är bättre på att hantera blooming än denna denna nya qn95b.

Jag jämförde samma film, samma scen i nästan exakta förhållande och på min gamla Q9fn syntes ingen blooming alls.

Jag provade att ha samma inställningar på 95b, som jag hade på Q9fn, men hjälpte inte.

Filmen jag ser blooming är Antman wasp, quantumania på disney plus.
Som börja 1:07 in i filmen där han flyger in i ett stort mörkt tomrum.

När han landar och multiplicerar sig

Någon som kan kolla om dom också ser blooming i dom scenerna?

Även med kontrastförbättring på låg
Scenen är

Permalänk
Medlem

Satan vilken pjäs 75” QN90B är, i mitt fall är jag glad att jag inte klev på 85” Går från 65” i nöjesrummet. Väldigt bra bild, och bra storleksuppgradering tror jag. Har den bara på fot just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underkiller:

Vilken slim fit-väggfäste använde du till din QN90B 85 tum? Kan jag få en länk till produkten, det skulle göra mig glad.

Inte från den du citerar men själv köpte jag Samsungs väggfäste för samma modell https://www.hifiklubben.se/samsung-slim-fit-wall-mount-wmn-b5...

Otroligt bra. 7,5 cm från vägg och väldigt smidig funktion med att vika ut tv för att komma åt anslutningarna.

Permalänk
Medlem

Fick installerat 85"-aset igår helt själv, med lådan stående på tvbänken. Ett jävla projekt som tog typ 2h. Tänker inte leta aktivt efter fel för jag blir lätt manisk över sånt. Men inte sett något fald-rutnät, bara att kanterna är lite ljussvagare, som nån annan beskrev. Förväntat med tekniken. Blooming stör mig inte då mina gubbögon har det naturligt, dvs jag upplever blooming på min oled med även fast den inte finns. Men det är en dröm att slippa backlight bleed som är mitt största hat när det gäller skärmar, och att få sån svärta och ljusstyrka. Men HDR är så överskattat alltså. Jag var inte imponerad av det på min LG A1 men tänkte det var för det är budgetmodellen som inte blir särskilt ljusstark. Men är inte impad nu heller. Tror inte jag ens skulle se skillnad på SDR och HDR.

Permalänk
Medlem

Fick upp min 85” på tv bänken nu och wow vilken bild. Glad att jag fick 75” makulerad och kunde välja qn90b 85” istället.
Verkar ha fått ett tidigt tillverkat exemplar. Datum på fjären är mars 2022 och firmware är 1110. Behåller det så tillsvidare.
Jag har inte letat fel heller. Bara njutit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underkiller:

Vilken slim fit-väggfäste använde du till din QN90B 85 tum? Kan jag få en länk till produkten, det skulle göra mig glad.

Jag köpte i alla fall detta: https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/hemelektronik/tv-...

Supernöjd! Sitter riktigt bra på min vägg nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrillthebill:

Jag köpte i alla fall detta: https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/hemelektronik/tv-...

Supernöjd! Sitter riktigt bra på min vägg nu. <Uppladdad bildlänk>

https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/k...

Varsogod! Tacka mig sen när frugan tackat dig.

(OBS, behöver definitivt inte vara samma kabellist som ovan).

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/k...

Varsogod! Tacka mig sen när frugan tackat dig.

(OBS, behöver definitivt inte vara samma kabellist som ovan).

Haha tack! Jag fick upp teven med några vänner 5 minuter innan jag postade inlägget så har inte hunnit så långt ännu. 😝 Riktigt nice med One-Connect osv osv. Blev cleant samt att väggfästet var otroligt lätt att sätta upp. Inte 84 delar, utan 4 skruv och plugg i princip. MEN - använd eget vattenpass för guds skull! 😜

Permalänk
Medlem

Jag har fått hem min 75 Qn95b och är mycket nöjd!
Men ett litet problem… jag har ingen TV-bänk och har problem att placera one connect…. Tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrikNystrom:

Jag har fått hem min 75 Qn95b och är mycket nöjd!
Men ett litet problem… jag har ingen TV-bänk och har problem att placera one connect…. Tips?

<Uppladdad bildlänk>

Om du vill gömma den bakom tvn så 3D-printad box/hållare, vinkeljärn, kardborreband, bygg en egen hållare av några bitar trä, häng den i snören från väggfästet för tvn. Bara några ideér, endast fantasin sätter gränser

Permalänk
Medlem
Skrivet av Or0s:

Om du vill gömma den bakom tvn så 3D-printad box/hållare, vinkeljärn, kardborreband, bygg en egen hållare av några bitar trä, häng den i snören från väggfästet för tvn. Bara några ideér, endast fantasin sätter gränser

Jo men den tanken har jag!
Men skulle vilja ha ett väggfäste som länkas ovan, bara några millimeter tjock… då behöver boxen sättas på väggen hur öppet som helst… inte populärt, haha

Permalänk
Medlem

Packade precis upp min QN800B och det verkar inte följa med spacers för att kunna vägghänga via valfritt VESA-stativ Snålt, det följde med min förra Samsung TV!

Permalänk

Fick upp min QN95B 55" igår. Ersatte 11 år gamla LG 47" och känner en smärre liten shock över vilket lyft med QLED/Mini-LED/HDR gör på mina gamla gubbögon. Rena rama stölden för 5900:- :).
Dags att titta om Dune 2021,Tenet,Top Gun Maverik,BladeRunner2049,John Wick4 i 2160p och bli solbländad av HDR.

Grattis ännu en gång till alla som lyckades beställa och ha en underbar sommar med nya Sammisen.