Metallfläkt lovar knäpptyst prestanda

Permalänk
Avstängd

Hittade en bild på andra sidan av fläkten här, vet inte om jag förstår skillnaden i motorupphängning mot en vanlig dock, men den ser ju väldigt platt ut i alla fall.

Permalänk
Medlem

Alltså ser riktigt bra ut (enligt dem) men, vem bryr sig om chassi fläktar? Har aldrig haft ljud problem med dem, och 400kr/fläkt tänker jag inte spendera.

Däremot CPU och framförallt GPU fläktar, där skulla jag vilja se detta/liknande.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Tror bestämt att vi behöver testa denna. Pratade med några branschkollegor som sett/hört den på Computex och de var imponerade rent subjektivt.

Permalänk
Medlem

Lika banbrytande som denna 20 år gamla legendar (japp, har ett gäng nya ligger):

Eller vänta nu.
En metallram gör lika stor skillnad som LED för kylningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Lika banbrytande som denna 20 år gamla legendar (japp, har ett gäng nya ligger):

https://i.imgur.com/JYmYjYd.jpeg

Eller vänta nu.
En metallram gör lika stor skillnad som LED för kylningen.

En riktig klassiker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Lika banbrytande som denna 20 år gamla legendar (japp, har ett gäng nya ligger):

https://i.imgur.com/JYmYjYd.jpeg

Eller vänta nu.
En metallram gör lika stor skillnad som LED för kylningen.

Naaajs! Jag kom ihåg det fanns en metallfläkt på den gamla goda tiden som jag ville visa i den här tråden, men kom inte ihåg vad den hette... Tackar för att du hittade den och för nostalgiflashbacken

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Svensktiger:

Lika banbrytande som denna 20 år gamla legendar (japp, har ett gäng nya ligger):

https://i.imgur.com/JYmYjYd.jpeg

Eller vänta nu.
En metallram gör lika stor skillnad som LED för kylningen.

Wow, vilka minnen! Sålde massa av de där under mina butiksdagar. De var inte skitbra, men metallramen gav åtminstone 10 C placebosänkning i temperatur.

Permalänk
Medlem

Om fläktarna är så bra som DeepCool hävdar blir det ju ett givet köp. Som andra sagt låter det dock lite för bra för att vara sant.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Jag saknar en tryck/flödes-kurva.
Hur väl presterar den (flöde och ljudnivå) med mottryck?

Skrivet av pa1983:

Så metallram är nått nytt som magiskt gör fläkten tyst?

Det ändrar resonansfrekvenserna, vilket kan göra den tystare.
Tittar vi sedan på specialfallet med skevt monterade fläktar så lär en styvare ram hjälpa.
När jag som mest höll på att leta tysta fläktar runt 2005 var det mest Pabst (med metallram) som gällde om man ville ha bra flöde och lågt ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Jag saknar en tryck/flödes-kurva.
Hur väl presterar den (flöde och ljudnivå) med mottryck?

Det ändrar resonansfrekvenserna, vilket kan göra den tystare.
Tittar vi sedan på specialfallet med skevt monterade fläktar så lär en styvare ram hjälpa.
När jag som mest höll på att leta tysta fläktar runt 2005 var det mest Pabst (med metallram) som gällde om man ville ha bra flöde och lågt ljud.

Ja alltså om det inte framgick så har jag använt fläktar med metallram med, det gör igen nämnvärd skillnad rent subjektivt, definitivt inte att en 3000rpm fläkt låter som en lika dan 1000rpm fläkt bara för den ena är i plast och den andra i metall.
Det är rent absurt att tro att 2900rpm låter som 900rpm om båda är 120mm om vi jämför moderna fläktar och inte nåt från 90 talet eller tidigare.
Har som sagt använt både 120x38mm metallram och 120x38 plastram runt 3000rpm och det är igen direkt skillnad historiskt.
Så metalramen i sig förklarar inte detta.
Det som i min mening ofta göra att gamla fläktar låter är DC motorerna, dom är mycket mer mjukgående i dag.
Antika fläktar hade ofta "kugg" effekten när rotorn roterar runt DC motorns hubb, har lite 90 tals fläktar som är sådan kvar. Finns att köpa än.

Dessutom får mina 2800rpm 120x38 Y.S tech fläktar tröjan att resa sig när folk gick förbi min dator på den tiden.
Varför inte ens ett hårstrå fladdrar när LTT håller och vrider på en fläkt som "påstås" rotera 2900rpm utan att detta bevis, och nej mäta RPM signalen är inte bevis heller då det ofta är 2 pulser per rotation MEN behöver inte vara det.
Så vem vet dom kanske tror att dom mätt 2900rpm men dom har hälften tex, inte så imponerade då.
Sedan är inte RPM = Luftflöde heller då det beror på antal blad, dess area och vinkel och även fläktens tjocklek, sedan massa mer komplicerad aerodynamik som för oss troligen är lite över huvudet.

Såg inget i LTT videon som ens antyder luftflöde motsvarande 2900rpm, så tills någon mätt varvtalet korrekt på dom fläktarna när LTT bland annat visade dom så kan det lika väl vara att sensorn inte läser 2 pulser per rotation utan kanske 4.
Sedan som sagt igen varvtal är inte luftflöde.

LTT video folk postar runt.

Kan säga att hans tröja hade fladdrat satan om jag tagit fram nån av mina 2800rpm 120 fläktar i alla fall, flödet och konen som genereras, mm.

Nåt är skumt med detta 2900rpm påstående.

Sedan att folk inte ens tänker på att dessa besökare lyssnar på fläktarna inne på en mässa, har nån varit på en mässa nån gång?
Inte direkt stället att försöka lyssna på nåt och få en uppfattning om hur det låter.

Dess fläktar kan mycket väl vara bland dom top 3 bästa men tvivlar lite på att dom är så bra som påstås för hitills är det bara påstådda RPM, inga flödes siffror, inga dB siffror.

Ramen tycker jag inte förklarar det heller även om den mycket väl med sin O-ring kan dämpa vibrationer mot chassit men fläktar har ju länge haft metoder att dämpa vibrationer mot chassit och när man testar fläktar så bör man nog eliminera det också så ja åter igen framstår det som för bra för att vara sant.

Och tillverkaren själv kan inte luska ut varför dom är "så" tysta. Tur?

Nej är nåt för bra för att vara sant så är det ofta det.

Så anser man ska bara skeptiskt, men vist kan vi får 3x luftflödet för samma ljudnivå så är jag game!

P.S jag har kvar mina Papst sedan tidigt 2000 tal och dom är inte tysta med dagens mått räknade ens om du byter ut båda 8x3x3 lagren mot nya.
Så jag använder dom sällan, inte ens i retro datorer är dom tysta nog utan det blir nytillverkade Sunon Maglevs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Noctua hävdar att deras NFA12x25 flyttar 102,1 m3/h - men här toppar den ut på 60 m3/h.

De skriver även cfm i rubriken och m3/h på axeln i samma graf - så de verkar ha dålig koll på måtten. Är det kanske så att de helt enkelt gjort en felkonvertering som de inte upptäckt ännu? (0,589 m3/h = ca 1 cfm)

Är siffrorna sanna är det helt klart intressant.

Instämmer, dom måste medvetet ha blandat ihop enheterna och gjort en riktig rövare.
Hur som helst så skulle jag inte lita ett smack på graferna även om dom så hade varit "korrekta".
Att vid 500rpm flytta lika mycket luft som konkurrenterna vid 1100rpm känns helt orimligt, speciellt med tanke på att det görs till en mycket lägre ljudnivå.
Även om man optimerade för maximalt flöde och helt struntade i statiskt tryck så känns det omöjligt.

Sen upplevs ju höga frekvenser mer störande, denna kanske låter som en 40x15mm fläkt med 11000rpm
Som smått manisk fläktnörd så gissar jag på att fläkten är sämst i startfältet, speciellt om den får ett dammfilter framför sig, samt att graferna kommer från PR-nissarnas hemliga verkstad.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem

db(A) är inte heller ett helt rättvisande mått på hur en fläkt i praktiken stör oss människor. En fläkt med på pappret lägre db(A) behöver inte nödvändigtvis innebära att örat uppfattar det som tystare om frekvensspektrat är ojämt med toppspikar. Därför kan ljudet av en fläkt med högre db(A) med rak och platt frekvenskurva upplevas som snällare för våra öron.

Är det en Unicorn eller som vanligt bara hype?
Jag är försiktigt optimistisk men skeptisk tills motsatsen bevisats.
Sweclockers bör omedelbums förboka ett exemplar och testa den grundligt.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Hedersmedlem

400 spänn per fläkt.
Är det halvbilligt nu för tiden?
Jag tycker det nog det ligger närmre jättedyrt 😅

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

400 spänn per fläkt.
Är det halvbilligt nu för tiden?
Jag tycker det nog det ligger närmre jättedyrt 😅

Mins när Noctua var premium, nu kan man få en fläkt för 169Kr på dom billigare ställena.

För mig är det fortfarande mycket pengar.

Kan köpa Sunon Maglev fläktar för mindre än Noctua och det är iget fel på kvalitén.

Min bedömning är att fläktar är högmarginalsprodukter numera.

Permalänk

Det många inte verkar se är att fläktbladen sitter fast i en ram på utsidan med.
DET stabiliserar ju bladen enormt och bör ge tystare fläktar.
https://techace.jp/blog/wp-content/uploads/2023/06/350263731_...