Permalänk
Medlem

Lödstation - 1000-2000kr, tips.

Hej!

Har länge tänkt att jag vill börja lära mig lödda och laga elektronik. Så ni ska jag slå på den stora trumman och inhandla vad man kan tänka sig behöva. Först och främst är då en lödningsstation, vad ska man titta efter när man köper en sådan? Vad ska man se upp för? Har ni några tips på någon station som ni vet är bra? Skriv gärna ut även om det skulle röra sig över 2000kr gränsen.

Tack i förväg för alla tips ni kan ge mig!

Permalänk
Medlem

Pinecil är riktigt fin lödpenna. Köp till en mjuk silikon sladd och lite olika spetsar så fixar du det mesta.

https://pine64.com/product/pinecil-smart-mini-portable-solder...

Sen kan det vara bra att komplettera med en varmluftspistol och mikroskop också.

Permalänk
Medlem

Själv använder jag en station från Weller med analog temperatorinställning. Skulle väldigt gärna ha en med digital och därmed skulle jag också vilja rekommendera detsamma till dig tex en Weller WE 1010. För din budget och att intresset är nytt kanske det ändå kan vara en god idé att i stället köpa ett kit från AliExpress och hålla tummarna på att det fungerar att använda.

Det här är ett måste för att kunna göra något hobbyprojekt:

Utbytbara spetsar inkl för SMD
Mikroskop med display
Lödtenn
Extra belysning vid arbetsplatsen
ESD matta med armband, krokodilklämma, labbsladd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolle2000:

Själv använder jag en station från Weller med analog temperatorinställning. Skulle väldigt gärna ha en med digital och därmed skulle jag också vilja rekommendera detsamma till dig tex en Weller WE 1010. För din budget och att intresset är nytt kanske det ändå kan vara en god idé att i stället köpa ett kit från AliExpress och hålla tummarna på att det fungerar att använda.

Det här är ett måste för att kunna göra något hobbyprojekt:

Utbytbara spetsar inkl för SMD
Mikroskop med display
Lödtenn
Extra belysning vid arbetsplatsen
ESD matta med armband, krokodilklämma, labbsladd

Håller med om att det kan lämpligt att börja med billigare grejer, Kjell och Co har lödststation som du kan öva med tills du känner behovet av en mer avancerad station. Jag har själv en från Kjelle som jag köpte för typ 299:- när.dom körde en kampanj, funkar ypperligt till en novis.

Visa signatur

Core I5 11600k, GeFore GTX 1080Ti, 32GB Corsair, 2500GB Samsung 870 EVO SSD, Gigabyte Z590 Aorus Elite AX, Samsung Odeyssey G7 32" <3

Permalänk
Hedersmedlem

Håller definitivt inte med om att mikroskop krävs på hobbynivå. Vissa kör ju enbart DIP/through-hole på hobbynivå.

Jag har kört mycket SMD ner till 0603 och QFN-kretsar (0.5 mm eller kanske 0.4 mm pitch) utan mikroskop. Löder utan och bekräftar med lupp/makrofoto.
Visst vore stereomikroskop trevligt, men extremt overkill för någon som kanske löder en gång i veckan, eller några gånger om året.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Min tanke har varit mest att om man köper för billigt så blir man trött på grund av att man inte har bra utrustning, uppfattar att det är rätt stor skillnad mellan 400kr utrustning och 1500kr utrustning... Men det är bara min uppfattning

Weller snackar vi väl över 4000kr minst?