Byte av hårddisk - full kopiering, köpråd mm.

Permalänk
Medlem

Byte av hårddisk - full kopiering, köpråd mm.

Hej,

En av mina diskar håller nog på att ge upp, och den är gammal som gatan vid det här laget. Det är en 3tb som är typ 90% full.

Jag skulle helt enkelt vilja kopiera över all data från den gamla disken till en ny, rätt av bara, så jag kan låta den gamla disken vila lite. I nuläget så har jag inte råd med NAS så efterfrågar bara lite hjälp med en enkel flytt av data från x till y.

Mina frågor är helt enkelt:

1.) Vilken disk skulle ni rekommendera för ändamålet? 4TB skulle nog räcka fint, men om det finns diskar som är mkt bättre och lite större så funkar det med antar jag. Filerna som ska kopieras är massor med olika storlekar och antar en ganska stor mängd av dem, eftersom det är massa äldre spel osv. Vad jag förstår så kommer en SMR disk(?) ta evigheter på sig att kopiera en mängd filer.

2.) Vad är bästa sättet att gå väga med kopieringen? Windows explorer ställer ju alltid massa frågor och pausar, så är inte direkt hands-off. En komplett klon skulle funka antar jag, vilka program att använda isf? Antar att den äldre disken har ett gäng skadade kluster osv.

Det blir väl en mix av lite lagring och den nya disken ska köra äldre, icke avancerade typ 2d spel osv om nått, inget nytt, all det körs från ssd.

Tackar!

Permalänk
Medlem

Beroende på hur gammal och nära det är att disken ger upp kan det vara bra att ta det i etapper. Kör du all in på 3TB så kan det stressa disken att den dör innan det blir klart. Är det bara att du känner att det är dags kanske det inte är någon fara.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

Robocopy i terminalen.

Med /mir för mirror

Men se mer på https://learn.microsoft.com/en-us/windows-server/administrati...

Permalänk
Medlem

Använd en filhanterare där du kan pausa överföringen (typ Total Commander - finns säkert andra också för samma funktion), när det börja gå trögt så pausa runt en halvtimme och sedan kan du starta igen tills det går trögt igen - MS file-explorer har tyvärr inte den funktionen att kunna pausa när du väl har 'släppt mappen' på mottagande lagringen.

alternativt att kolla att mappträdet du släpper över inte är så stora räknat i antal GB eller i antal filer och tar det pö om pö.

Det är vid massor av småfiler i stora batcher som kommer vara bekymmer att det vill gå långsamt ganska snart medans stora filer som skrivs sekventiellt brukar fungera bättre. - och det har att göra i hur NTFS skriver och dess skrivordning av uppdateringar av metadatat mot disken som gör att det fungerar så illa med SMR-diskar.

---

Kör man icke MS-filsystem som BTRFS i Linux så stöter man nästan aldrig på problemet att det går långsamt med SMR-diskar, så det är i hög grad filsystemsberoende om SMR-disk är ett bekymmer eller inte.

Dessutom kan man i BTRFS slå på att den automatisk komprimerar filer[1] utan att man egentligen märker något av det (den är heuristic - dvs märker om en fil är komprimerbar eller inte - är den inte komprimerbar i dess börja så skiter den i att komprimera resten av filen då det antas att det är samma hela vägen - men det går att forcera kompression för hela filen om man vill)

[1] man skapar en mapp med kompressionsflagga satt med chattr +c filmapsnamn - och alla filer som läggs i den mapp och alla undermappar som sedan skapas kommer vara av komprimerande typ. Med NTFS skall man inte slå på någon filsystemskomprimering, då förvärras problemet mycket och dessutom fragmenteras filerna oerhört [i 64 kByte-block] och man kan nå fragmenterings-gränsen vid riktigt stora filer men om man inte använder filsystemskomprimering skulle klara sig (DET är NTFS stora akilleshäl som forcerade MS till att akut skapa ett alternativ som ReFS för storkunderna som körde huvudet i detta hela tiden). - Vilket är lite ledsamt om man har diskimage med stora tomma (0-fyllda) områden i sig, vilket är närmast standard om det är diskimages tagna från SSD/NVMe-lagring då TRIM ser till att områden som inte har data är nollad när den läses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caeli:

Hej,

En av mina diskar håller nog på att ge upp, och den är gammal som gatan vid det här laget. Det är en 3tb som är typ 90% full.

Jag skulle helt enkelt vilja kopiera över all data från den gamla disken till en ny, rätt av bara, så jag kan låta den gamla disken vila lite. I nuläget så har jag inte råd med NAS så efterfrågar bara lite hjälp med en enkel flytt av data från x till y.

Mina frågor är helt enkelt:

1.) Vilken disk skulle ni rekommendera för ändamålet? 4TB skulle nog räcka fint, men om det finns diskar som är mkt bättre och lite större så funkar det med antar jag. Filerna som ska kopieras är massor med olika storlekar och antar en ganska stor mängd av dem, eftersom det är massa äldre spel osv. Vad jag förstår så kommer en SMR disk(?) ta evigheter på sig att kopiera en mängd filer.

2.) Vad är bästa sättet att gå väga med kopieringen? Windows explorer ställer ju alltid massa frågor och pausar, så är inte direkt hands-off. En komplett klon skulle funka antar jag, vilka program att använda isf? Antar att den äldre disken har ett gäng skadade kluster osv.

Det blir väl en mix av lite lagring och den nya disken ska köra äldre, icke avancerade typ 2d spel osv om nått, inget nytt, all det körs från ssd.

Tackar!

1. Av egen erfarenhet så skulle jag hellre tagit en större disk än så. Har själv för något år sedan bytt från en 3 TB till 4 TB och varit glad över den extra lagringsytan, men nu är den likväl full och ångrar att jag inte skaffade åtminstone en 6 TB istället...

2. Finns diskklonings program som du kan använda för att klona disken rakt av. Har du tur så kan den även expandera partitionen till hela disken under själva kloningen, annars görs det enkelt i diskhanteraren i Windows.

SMR bör inte vara något problem när du klonar disken då det är rent sekventiell läs/skrivning, men det är mer i senare skede ifall du börjar skriva mitt i all data på skivan som problemen uppstår.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Kloning (Efter en rensning av grejer jag inte behöver eller vill ha) låter som en bra lösning. Använder windows så även om Linux svaret är väldigt utrförligt och informativt så kan jag inte direkt ta nytta av det.

Macrium Reflect verkar vara ett klonings/backup program (gratis) som kanske skulle kunna fixa kloningen, men kanske kör med robocopy om jag ska ta det mer i batcher, inte säker på hur länge jag måste ha burken igång för att föra över ungefär 3TB.

är det någon speciell disk som skulle kunna rekommenderas? Kanske inte behöver 7200rpm eftersom de rusar iväg i pris, men en 6TB till vettigt pris/kvalitet låter som en ganska bra plan. 4 är fortfarande acceptablelt dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caeli:

En av mina diskar håller nog på att ge upp, och den är gammal som gatan vid det här laget.

Skrivet av Caeli:

Kloning (Efter en rensning av grejer jag inte behöver eller vill ha) låter som en bra lösning.

Om det första citatet stämmer, d.v.s. att disken är på väg att ge upp, så skulle jag föreslå att du genomför kloningen FÖRE du rensar bort grejer som du inte behöver eller vill ha. En kloning av allt bör gå snabbare/smidigare och slita mindre på disken än att först delvis rensa den och sedan klona den.

Permalänk
Medlem

kloning är en väldigt rättfram körning där man både läser och skriver linjärt från och till lagringsmedia och för detta bör inte SMR-disk har några problem.

har för mig att macrium reflect hade en kloningsfunktion iom. att du känner till programsviten. - dock bör du välja 'raw' kloning och inte någon smart variant av det om du vill spara lagringen du läser ifrån ifråga om att minimera sökningar (= läsarmsrörelser).

lite överkurs:

Nu har jag inte koll på hur macrium reflect reagerar på om man har läsproblem på disken man läser ifrån - men om den står och stampar och inte kommer vidare så får man försöka med 'ddrecsue' i linuxmiljö då den är specifikt designad att lagring kan krångla och har en massa strategier man kan prova med och default om en sektor inte går att läsa och ger error eller timeout (efter mer eller mindre lång tid) så hoppar den förbi en bra bit av problemområdet och tar resten av disken och när det väl är gjort så går den tillbaka till den krångliga området och hela tiden saxar in sig till mindre och mindre områden och till slut kanske bara enstaka sektorer som inte går att läsa.

Att tänka på när det är aktuellt - ddrecue skall ha 3 filnamns-argument, inte 2 även om det fungerar med två - den tredje filargumentet är för logfilen så att den vet hur långt den har kommit i kopieringen och vad som är kvar vilket gör att man inte behöver köra om allt från början igen (och den lyxen har man ofta inte om det är en snurrdisk som är på väg att haverera) om man måste starta om (tex efter att lagring hängt sig - vilket inte är allt för sällan med SSD som börja ha problem) utan fortsätter där det slutade sist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caeli:

... men kanske kör med robocopy om jag ska ta det mer i batcher, inte säker på hur länge jag måste ha burken igång för att föra över ungefär 3TB.

är det någon speciell disk som skulle kunna rekommenderas? Kanske inte behöver 7200rpm eftersom de rusar iväg i pris, men en 6TB till vettigt pris/kvalitet låter som en ganska bra plan. 4 är fortfarande acceptablelt dock.

Med robocopy kan du avbryta när du vill, fort sätta sen. Köra en gång till för att vara säker på att allt är lika etc. Men det borde ta mindre än 1 dygn, kan väl inte säga så mycket mer utan att veta hur mycket små filer det är. Det kanske känns ovant att använda terminalen men kolla på iaf, du slipper andra 3dje part program och du får en kopia på allt.

Permalänk
Medlem

Om disken håller på att ge upp så skulle jag nog skapa en lista över vad som finns och sedan kopiera efter hur viktigt något på den är än att då bara börja kopiera.