Hej,
En av mina diskar håller nog på att ge upp, och den är gammal som gatan vid det här laget. Det är en 3tb som är typ 90% full.
Jag skulle helt enkelt vilja kopiera över all data från den gamla disken till en ny, rätt av bara, så jag kan låta den gamla disken vila lite. I nuläget så har jag inte råd med NAS så efterfrågar bara lite hjälp med en enkel flytt av data från x till y.
Mina frågor är helt enkelt:
1.) Vilken disk skulle ni rekommendera för ändamålet? 4TB skulle nog räcka fint, men om det finns diskar som är mkt bättre och lite större så funkar det med antar jag. Filerna som ska kopieras är massor med olika storlekar och antar en ganska stor mängd av dem, eftersom det är massa äldre spel osv. Vad jag förstår så kommer en SMR disk(?) ta evigheter på sig att kopiera en mängd filer.
2.) Vad är bästa sättet att gå väga med kopieringen? Windows explorer ställer ju alltid massa frågor och pausar, så är inte direkt hands-off. En komplett klon skulle funka antar jag, vilka program att använda isf? Antar att den äldre disken har ett gäng skadade kluster osv.
Det blir väl en mix av lite lagring och den nya disken ska köra äldre, icke avancerade typ 2d spel osv om nått, inget nytt, all det körs från ssd.
Tackar!