Permalänk

Driva chassifläkt direkt från eluttaget?

Hej!
Är det möjligt att koppla en 4pins och 3pin fläkt så den får ström från eluttaget (får gärna vara flera eller en adapter)? Jag har tänkt sätta lite chassifläktar (låga decibel) på nätfönstret och blåsa ut samt kyla rummet innan jag ska sova. När jag googlar hittar jag bara en massa no-name brands från amazon etc och känner mig inte helt bekväm att lita på dem. Lyckas inte hitta något från svenska återförsäljare.

Permalänk
Medlem

Finns annars axialfläktar i samma storlek, som drivs på 230V AC.

Fyndpris, just nu då de säljer ut sitt lager om 2461 st.
https://www.elfa.se/sv/axialflaekt-ac-119x119x38mm-230v-165m-...

Permalänk
Medlem

Du kan köpa https://www.inet.se/produkt/5322443/phobya-extern-natdel-230v...
Sen en fan controller/hub typ
https://www.inet.se/produkt/6910224/phanteks-universal-fan-co...
Eller noctua NA FC1

Du behöver en Molex - Sata adapter till noctua iaf

230 fläktar är högljudda

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

En 140mm chassifläkt har oftast luftflöde på ca. 50-100 CFM. En vanlig golvfläkt ligger ofta på flera tusen CFM, så det behövs en sjuhelsikes massa chassifläktar för att motsvara en enkel golvfläkt.

Ska du montera fläkten i ett fönster kan en s.k. box fan vara en idé. Satsa på en med minst 45cm diameter. Har själv en sådan på 150W och även om den låter som ett flygplan så är det enda sättet att flytta tillräckligt med luft för att det ska göra någon skillnad i ett rum.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Jag kör en fulkopplad 140mm i ett hemmabyggt spraybås. Det var lite klurigt att hitta en passande adapter men hittade till slut en gammal till en skäggtrimmer. Det fungerar toppen för mig, skulle dock inte våga köra den över natten hehe.

Som någon annan redan skrivit, ställ en bordsfläkt i fönstret så har du en bättre lösning.

Permalänk
Skrivet av lAvliden:

Finns annars axialfläktar i samma storlek, som drivs på 230V AC.

Fyndpris, just nu då de säljer ut sitt lager om 2461 st.
https://www.elfa.se/sv/axialflaekt-ac-119x119x38mm-230v-165m-...

Vad är fördelarna med de fläktarna? Tyvärr har företaget minimipriser och dyra fraktkostnader

Skrivet av Pepsin:

En 140mm chassifläkt har oftast luftflöde på ca. 50-100 CFM. En vanlig golvfläkt ligger ofta på flera tusen CFM, så det behövs en sjuhelsikes massa chassifläktar för att motsvara en enkel golvfläkt.

Ska du montera fläkten i ett fönster kan en s.k. box fan vara en idé. Satsa på en med minst 45cm diameter. Har själv en sådan på 150W och även om den låter som ett flygplan så är det enda sättet att flytta tillräckligt med luft för att det ska göra någon skillnad i ett rum.

Mitt datorrum är på ca 25 m3. Jag har en golvfläkt hemma så det börjar luta åt den men hade gärna sett att gamla chassifläktar kom till någon nytta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varukorgen:

Vad är fördelarna med de fläktarna? Tyvärr har företaget minimipriser och dyra fraktkostnader

Fördelen är att de går på just 230V, men som sagts ovan i tråden - ljudnivån är högre. Men kolla runt det finns säkert fler alternativ hos andra än Elfa. Det var bara ett exempel.

Permalänk
Medlem

Jag kör själv Chassiefläktar via USB-Adapter (5V) samt även via en 12V Adapter.

Inget farligt sålänge man kopplar rätt.

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Vänta lite, hur hade du tänkt kyla rummet, var kommer den tänkta kylan ifrån?

Om det är lika varmt ute som inne så gör fläktar ingenting.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

AC-DC adapter med 5-12 V utgång och valfri kopplingslösning och du är hemma.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Vänta lite, hur hade du tänkt kyla rummet, var kommer den tänkta kylan ifrån?

Om det är lika varmt ute som inne så gör fläktar ingenting.

Här hemma så brukar det inte blåsa någonting på kvällningen när det börjar bli svalt, så även om det går ner till 20-strecket ute så är det fortfarande närmare 25+ inne, och rör sig inte luften så stannar den. Kanske räcker med just att flytta lite luft.

Permalänk
Medlem

12 volt ACDC adapters finns det ju gott om, typ 99% av all elektronik (switchar, routers osv) drivs av 12v.
du har säkert 2 st liggandes i en låda.

ta dessa, sätt på en sockerbit o sätt på kablarna till fläkten. Kanske en strömbrytare också om du känner dig bekväm.

Svagström så helt ofarligt o syssla med.

Permalänk
Medlem

Jag skulle försöka skapa korsdrag sista timmarna på kvällen.

Om du vill få användning av de gamla fläktarna. Inga i kompiskretsen som skulle behöva någon extra fläkt då ?:D

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem

Gjorde såhär för att få lite luftcirkulation i hobbyrummet, fläkthubben kollade jag in mest för att den låg oanvänd.
Eltejp och buntband, maximum effort 😁

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3