captcha vid inloggning fungerar inget bra längre.

Permalänk
Medlem

captcha vid inloggning fungerar inget bra längre.

De senaste månaderna har captcha blivit väldigt användarovänligt sedan de ändrat algoritmen.
Jag raderar kakor vid var omstart av webbläsaren så jag loggar in ofta något som tidigare fungerade bra på första försöket men inte längre.
Ibland har jag tur och det fungerar på andra eller tredje försöket även fast man fyller i rätt men andra gånger krävs det betydligt fler försök nyss när jag loggade in krävdes det ca 15 försök (jag använder VPN men tror inte det påverkar).
Om ni inte byter captcha till något som fungerar bättre så får jag överväga att lämna forumet.

Permalänk
Medlem

Testa utan VPN, för jag får inga captcha när jag loggar in från Sverige, men får det när hag loggar in utanför Sverige.
Dock rensar jag inte kakor, annars kan du ställa in att behålla Sweclockers kakor men rensa resten?

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Högst troligen har den ip-address du får från din VPN-leverantör blivit flaggad av Google reCAPTCHA. Det kan hända att server inte svarar på just den sekunden och du blir nekad efter att du tryckt på "Logga in". Vi håller på att titta på en mer användarvänligt alternativ där man inte behöver lokalisera övergångställen.

Permalänk
Medlem

Tack, nu var det en annan captcha som fungerade

Skrivet av jreklund:

Högst troligen har den ip-address du får från din VPN-leverantör blivit flaggad av Google reCAPTCHA. Det kan hända att server inte svarar på just den sekunden och du blir nekad efter att du tryckt på "Logga in". Vi håller på att titta på en mer användarvänligt alternativ där man inte behöver lokalisera övergångställen.

Som jag förstår det hela så har algoritmerna uppdaterats då AI gjort botar bättre med resultatet att det inte fungerar bra för människor längre.
Jag har testat Google reCAPTCHA på andra sidor utan VPN men det fungerade inte bra då heller.

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Version 2 som vi bytte ifrån har inte varit speciellt användarvänlig och som du säger relativt lätt för bottar. Deras version 3 ger ett bättre skydd och är användarvänlig. De samlar dock in olika typer av data från användarna, så finns plus och minus. Under gårdagen lanserades ett produktionstest av Friendly Capcha, för att se vad för skydd den ger och om den fungerar bra (inte låser ut legitima användare).

Permalänk
Medlem

Värst captcha måste vara den Sony använder vid inloggning i PlayStation Store i webbläsare. Sitta och rotera en massa objekt så de matchar liksom, WTF?! En gång tyckte den att jag skulle lösa typ 10+ stycken sådana, då gav jag upp direkt…

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem