Permalänk
Medlem

Tyst dator inte längre tyst

Köpte en dator 2020 med målet att få en så tyst luftkyld dator som möjligt. Nedanstående delar var de som hade fläktar. (Bortser från GPU då fläktarna inte går på det vid vanligt arbete).

Corsair 4000D Airflow Svart
Tyst Chassifläkt 140mm
be quiet! Pure Rock 2 Svart
be quiet! Pure Power 11

Dator var i stort sett helt tyst första året, men det har gradvis blivit sämre. Nu är den allt annat än tyst!

Så, min initiala tanke var att byta fläktar först. Undrar därför över rekommendationer på de som låter absolut minst som passar i ovan chassi och CPU-fläns.

Vidare kan jag tänka mig ett nytt nätagg om det också skulle behövas, dock först efter byte av fläktar.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Tips är att rensa ut allt damm och hår från fläktar mm då sådana ansamlingar bidrager till oljud när fläktarna arbetar hårdare.

Visa signatur

HP Zbook Studio G3 | i7 6820hq | Quadro 1000m | 16GB | 1TB | Razer Core X | MSI Aero GTX1080 |

Macbook Pro 14 | 8c + 14c | 16GB | 512GB |

Permalänk
Medlem

Innan du börjar byta fläktar, lokalisera vilken/vilka fläktar som låter och kolla upp med HWINFO vilken RPM du kör dem i. Du kan förmodligen helt enkelt sänka varvtalen på dem och bli nöjd utan att behöva lägga ner pengar på det

Permalänk
Medlem

Okej, kanske ska börja där. Bra tips på rengörning. Tycker det är riktigt svårt att komma åt. Har en kompressor, kommer man åt det du påpekar med lyft eller krävs det annan form av rengöring tro? Alltid bara köpt nya fläktar.

Permalänk
Moderator
Moderator

Har ljudnivån gradvis ökat beror det antagligen snarare på att damm ansamlats än att fläktarna skulle behöva bytas. Beroende på dammfilter, datorns placering och hurpass ren omgivningen är kan det bli ganska skitigt.

Börja med att kika på hur dammfiltren ser ut och rengör dem, förslagsvis utomhus. Kylflänsarna behöver antagligen också blåsas igenom.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Innan du börjar byta fläktar, lokalisera vilken/vilka fläktar som låter och kolla upp med HWINFO vilken RPM du kör dem i. Du kan förmodligen helt enkelt sänka varvtalen på dem och bli nöjd utan att behöva lägga ner pengar på det

Kollade med med olika program men inga av dem vill styra chassifläktar. Behöver man då köpa en extern kontroller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Har ljudnivån gradvis ökat beror det antagligen snarare på att damm ansamlats än att fläktarna skulle behöva bytas. Beroende på dammfilter, datorns placering och hurpass ren omgivningen är kan det bli ganska skitigt.

Börja med att kika på hur dammfiltren ser ut och rengör dem, förslagsvis utomhus. Kylflänsarna behöver antagligen också blåsas igenom.

Dammfiltret och fläktarna torkar jag av regelbundet. Det är rent och fint inuti chassit. Men fläktarna låter ju inuti ”fläkthuset”. Där kommer jag inte åt.

Stavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av sealc:

Kollade med med olika program men inga av dem vill styra chassifläktar. Behöver man då köpa en extern kontroller?

Du kan kolla vilken RPM de kör i med typ HWINFO, men vanligtvis brukar man ställa fläkthastigheten i BIOS. Finns även program där man kan ställa hastigheten, men jag föredrar BIOS.
En extern kontroller borde inte behövas

Vilken RPM kör fläktarna i? Låter alla eller bara någon? Sker ljudet konstant eller vid en viss RPM?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Du kan kolla vilken RPM de kör i med typ HWINFO, men vanligtvis brukar man ställa fläkthastigheten i BIOS. Finns även program där man kan ställa hastigheten, men jag föredrar BIOS.
En extern kontroller borde inte behövas

Vilken RPM kör fläktarna i? Låter alla eller bara någon? Sker ljudet konstant eller vid en viss RPM?

Såklart - tänkte inte på att fläktarna kan styras i Bios. Ska kolla detta. Har bra temps på både CPU minne och chassi trots nuvarande värmebölja. Men ”suset” är noterbart trots idle. Så kan man ju inte ha det

Permalänk
Medlem

BIOS är räddningen. Min PC lät som ett flygplan. Några knapptryck och inställningar i bios, så blev den helt tyst.

Permalänk
Medlem

Tack alla. Ska ta mig en rejäl städning och avtorkning. Även youtube’at städning av fläkt.

Sparade mig några slantar där.

Permalänk
Medlem

Allt städat, urblåst och avtorkat. Får dock fortfarande ett tickande ljud från de två fläktarna i fronten. Testat att sänka dem bios, men hittar inte att minska dem under sig 10% eller stänga av dem vid idle. Sen klagar bios på att man inte bör sänka under 40%.

Då det är ett amd Ryzen moderkort får jag inte några speedfan/hwmonitor att bita på fläktsensorerna. Tips på det?

Permalänk
Medlem

Är det dina "Inet Tyst Chassifläkt 140mm" som börjar låta?
De kanske bara är billiga glidlagrade fläktar, så de kan vara på väg att dö vid detta laget. Byt ut dem med nyare fläktar med bättre lager så blir den nog tystare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Är det dina "Inet Tyst Chassifläkt 140mm" som börjar låta?
De kanske bara är billiga glidlagrade fläktar, så de kan vara på väg att dö vid detta laget. Byt ut dem med nyare fläktar med bättre lager så blir den nog tystare.

Japp, exakt den. Tickande ljud vid alla varvtal.

Permalänk
Medlem

Ett 3-pack Phanteks M25 140mm är nog tysta och flyttar bra med luft om det är byte på gång.

Arctic P14 verkar vara ett bra budgetalternativ när det gäller 140mm fläktar. Dryga hundringen/st och presterar fint.

Noctua NF-A14 är premium och gör garanterat jobbet och är tysta, bara man står ut med priset och det bruna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom76:

Ett 3-pack Phanteks M25 140mm är nog tysta och flyttar bra med luft om det är byte på gång.

Arctic P14 verkar vara ett bra budgetalternativ när det gäller 140mm fläktar. Dryga hundringen/st och presterar fint.

Noctua NF-A14 är premium och gör garanterat jobbet och är tysta, bara man står ut med priset och det bruna.

Tack så mycket för råden!

Permalänk
Medlem

Hittade och ställde in detta efter mina preferenser. Nu har jag äntligen en tyst dator vid idle och kontorsarbete igen.

https://getfancontrol.com/