Skulle behöva lite hjälp med val av utbildning!

Permalänk
Medlem

Skulle behöva lite hjälp med val av utbildning!

Tja, jag vet att det finns hur mycket trådar som helst i ämnet men jag testar att lägga till min egen.
Har sökt en rad YH utbildningar och fått besked på en del.

devops engineer
systemutvecklare .net
systemutvecklare c/c++

fullstack .net
fullstack JavaScript
frontend mobil/webb

ux/ui design
webbutvecklare e-handel
custom data developer
data manager
data center technician

Är väldigt intresserad och har erfarenhet av nätverk, ta hand om stora delar data, gjort lite hobby programmering på sidan av.
Vet däremot inte stora skillnaden på fullstack och systemutveckling.
eller vilken av utbildningarna som leder till bäst jobb.
finns det någon snäll person som skulle kunna ge mig något råd?
Tack på förhand

Permalänk
Medlem

jag tror att all utveckling leder till jobb. däremot kan det vara så att du befinner dig i en ort där ett mindre utbud finns.
I stockholms området finns det ingen större brist av utveckling. nere mot Linköping känner jag några nyexade som har det svårare samt så skiljer lönerna mellan orterna.
så jag skulle säga att din ort är mer relevant i perspektiv till jobb. Såklart finns det distans jobb men kan ha en högre kompetens kurva i jämförelse med på plats som nyexad.

en systemutvecklare är generellt devops. han vet kod och hur man publicerar dem i molnet.
läs mer här https://www.reddit.com/r/cscareerquestions/comments/91i4h3/wh...

jag är nyex systemutvecklare och rekommenderar det starkt. kod varierar på varje arbetsplats och fullstack utbildning gör en nog till en bättre kodare. Men kod lär man sig hela tiden däremot är förståelsen av devops ovärderlig IMO.

som nu efter utbildningen har jag försåelsen av fullstack och lär mig detaljerna på arbetsplatsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebbeL:

jag tror att all utveckling leder till jobb. däremot kan det vara så att du befinner dig i en ort där ett mindre utbud finns.
I stockholms området finns det ingen större brist av utveckling. nere mot Linköping känner jag några nyexade som har det svårare samt så skiljer lönerna mellan orterna.
så jag skulle säga att din ort är mer relevant i perspektiv till jobb. Såklart finns det distans jobb men kan ha en högre kompetens kurva i jämförelse med på plats som nyexad.

en systemutvecklare är generellt devops. han vet kod och hur man publicerar dem i molnet.
läs mer här https://www.reddit.com/r/cscareerquestions/comments/91i4h3/wh...

jag är nyex systemutvecklare och rekommenderar det starkt. kod varierar på varje arbetsplats och fullstack utbildning gör en nog till en bättre kodare. Men kod lär man sig hela tiden däremot är förståelsen av devops ovärderlig IMO.

som nu efter utbildningen har jag försåelsen av fullstack och lär mig detaljerna på arbetsplatsen.

Okej!
så typ systemutvecklare är alltså mer eller mindre devops ?
tack för att du svarar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vobbo:

Okej!
så typ systemutvecklare är alltså mer eller mindre devops ?
tack för att du svarar!

inga problem. det är långt från självklart vad utbildningarna innebär.
aa exact! det med lite affärsmannaskap i mitt fall. jag tycker det har lagt en bra grund i min karriär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebbeL:

inga problem. det är långt från självklart vad utbildningarna innebär.
aa exact! det med lite affärsmannaskap i mitt fall. jag tycker det har lagt en bra grund i min karriär.

har du någon aning om varför det är mer röster på javascript än te.x .net? Trodde .net skulle få alla röster i den här röstningen men fullstack javascript verkar leda tävlingen än så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vobbo:

Okej!
så typ systemutvecklare är alltså mer eller mindre devops ?
tack för att du svarar!

Ikke, DevOps handlar om att optimera hela livscykeln av mjukvara snarare än att koda själva produkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Ikke, DevOps handlar om att optimera hela livscykeln av mjukvara snarare än att koda själva produkten.

okej, Vad röstade du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vobbo:

har du någon aning om varför det är mer röster på javascript än te.x .net? Trodde .net skulle få alla röster i den här röstningen men fullstack javascript verkar leda tävlingen än så länge.

det finns stackoverflows årliga analys om vad som är aktuellt inom utveckling om du tycker det är intressant. nu har du inte den största surveyn 😄

men JavaScript kan man skriva i både frontend och backend. majoriteten av webben är skriven i javascript sen react kom ut. vilket blir en fördel när en utvecklare kan enkelt jobba med bägge delar.

dotnets fördel ligger i Azure (molnet). Microsoft har skapat en perfekt helhetslösning för allt man kan tänka sig. nu senast köpte de gpt och vi lär se fler funktioner i Azure.
det har blivit bättre och bättre med åren och behovet ökar. kollar du stackoverflows årliga survey ser du hur dotnet ökar i webben.

men jag har ingen aning. smaksak i guess. men kodspråk blir mindre relevant de mer jag lär mig. principerna och kunskaperna är desamma och när man byggt en tjänst i dotnet förstår man vad man behöver om man istället skriver i javascript

Permalänk
Medlem

Välj .NET. JavaScript förväntas alla kunna på åtminstone en grundläggande nivå oavsett, dessutom kommer du vilja slippa JavaScript så småningom ändå. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChrisDev:

Välj .NET. JavaScript förväntas alla kunna på åtminstone en grundläggande nivå oavsett, dessutom kommer du vilja slippa JavaScript så småningom ändå. 🙂

Okej, men fullstack eller systemutvecklare är frågan isånntfall

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChrisDev:

Välj .NET. JavaScript förväntas alla kunna på åtminstone en grundläggande nivå oavsett, dessutom kommer du vilja slippa JavaScript så småningom ändå. 🙂

Utöver det att företag använder oftast dotnet till backend. JS lär man sig enkelt, bättre att lägga fokus på att lära dig dotnet.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Utifrån vad du skrivit så skulle jag helt utesluta ux/ui för din del iaf. Själv jobbar jag som Product Designer (vilket omfattar ux/ui) därav rekommendationen att utesluta ux/ui för din del, då jag inte finner något som indikerar att det passar dig. Du verkar snarare brinna för nätverk och programmering.

Sen föreslår jag att du börjar med att drömma dig bort och reflektera över vad som vore ditt drömjobb. När du väl börjar komma i dom tankarna så blir det enklare att hitta vägen dit då du har ett mål i sikte. Du kan även göra en lista på vad som får dig att trivas på en arbetsplats och vad som får dig att trivas mindre. Nu är ju allt du sökt inom IT så inte jättestora skillnader, men alltid bra ändå att reflektera över för du ska ju trivas på ditt framtida yrke. Om du exempelvis har svårt för det sociala så kanske inte det är optimalt att vara konsult och hela tiden färdas runt och hoppa bland arbetsplatser, utan kanske bättre lämpat att jobba inhouse.

Permalänk
Medlem

tack för svaren i tråden och rösterna allesammans, Uppskattar det verkligen.

Permalänk
Medlem

Jag skulle tro att devops engineer är svårt, det är en roll som kräver väldigt mycket kunskap av en.
Konsultbolaget jag arbetar för har enklare att hitta uppdrag för .NET-utvecklare än javascriptutvecklare.

Jag sitter givetvis inte på hela bilden, men detta räckte för att jag skulle rösta på det.
Testare verkar också vara relativt lättsålt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Jag skulle tro att devops engineer är svårt, det är en roll som kräver väldigt mycket kunskap av en.
Konsultbolaget jag arbetar för har enklare att hitta uppdrag för .NET-utvecklare än javascriptutvecklare.

Jag sitter givetvis inte på hela bilden, men detta räckte för att jag skulle rösta på det.
Testare verkar också vara relativt lättsålt

Jag har inga problem att ta på mig stora roller eller väldigt mycket ansvar, Har jobbat som mätchef tidigare och ansvarat för både tågräls och grunder för stora byggnader m.m så att på sig stora roller är OK, Däremot verkar ju det finnas en del YH utbidlningar nu för just devops engineer och antar att man blir inskolad helt okej ändå i rollen.
Vet att det finns bl.a bygg arbetsledar YH utbildningar vilket är lite samma som du snackar om att det kräver mycket kunskap av en osv men ah det verkar ju funka ändå.
Skulle du tro att en devops tjänar mer än en fullstack .net?
Verkar som att majoriteten verkligen föredrar .net här på forumet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vobbo:

Jag har inga problem att ta på mig stora roller eller väldigt mycket ansvar, Har jobbat som mätchef tidigare och ansvarat för både tågräls och grunder för stora byggnader m.m så att på sig stora roller är OK, Däremot verkar ju det finnas en del YH utbidlningar nu för just devops engineer och antar att man blir inskolad helt okej ändå i rollen.
Vet att det finns bl.a bygg arbetsledar YH utbildningar vilket är lite samma som du snackar om att det kräver mycket kunskap av en osv men ah det verkar ju funka ändå.
Skulle du tro att en devops tjänar mer än en fullstack .net?
Verkar som att majoriteten verkligen föredrar .net här på forumet

Jag skulle tro att en dev-ops ingenjör tjänar mer i snitt baserat på att de som har den rollen troligen redan har några år i branschen för att få den rollen. Det är det där med erfarenheten som gör att jag tror det är bättre att gå ett utvecklarprogram istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Jag skulle tro att en dev-ops ingenjör tjänar mer i snitt baserat på att de som har den rollen troligen redan har några år i branschen för att få den rollen. Det är det där med erfarenheten som gör att jag tror det är bättre att gå ett utvecklarprogram istället.

okej. Har du någon aning om hur .net har 14 röster och systemutveckling c/c++ bara har 2 röster lol.
Kursplan för fullstack .net
https://chasacademy.se/program/fullstackutvecklare-net

kursplan för systemutvecklare c/c++
https://chasacademy.se/program/systemutvecklare

Permalänk

Jag tycker att du ska noggrant kolla vilka kurser som ingår i programmen du är mest intresserad av. Baserat på det läser du sedan igenom vad alla kurserna innehåller.
Visst, det är lite tråkigt, men det kommer ge dig en väldigt bra bild av vad du kan få ut av utbildningarna.

Välj sedan det kurspaket som passar dig bäst. Bli inte clickbaitad in på en utbildning.

Även om DevOps-nissar i snitt säkert tjänar bra tror jag Jaevel har rätt i att de ofta har mycket erfarenhet i ryggen. I sin tur har den säkert anskaffats som utvecklare.

För att bidra med förvirring till systemutvecklare-kontra-fullstack-frågan kan jag meddela att jag är systemutvecklare och att jag inte vet vad skillnaden är på rak arm. I min roll kör jag fullstack, har kundkontakt, driftsätter och felsöker. Det är mycket problemlösning på många plan, vilket är väldigt omväxlande och gör att jag får lära mig något nytt varje dag. Det var för detta som jag valde mitt jobb, inte titeln systemutvecklare.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vobbo:

okej. Har du någon aning om hur .net har 14 röster och systemutveckling c/c++ bara har 2 röster lol.
Kursplan för fullstack .net
https://chasacademy.se/program/fullstackutvecklare-net

kursplan för systemutvecklare c/c++
https://chasacademy.se/program/systemutvecklare

Nu var det inte just mig du frågade men informationen på deras sida känns inte särskilt uppdaterad (".NET 5 nyligen...") men låter väl bra annars.

Angående DevOps så kan man i en fullstack-roll lära sig samt jobba med lättare sådant arbete, jag pillar på pipelines och grejer i Azure på jobbet men sen går det ju att djupdyka i det som med allt annat. Tänk också på att vilken utbildning man väljer inte betyder att man måste sitta med exakt de grejerna sen, jag kör fullstack (huvudsakligen backend) och flera andra i min klass från YH jobbar med ren backend och vissa med DevOps trots att vi läste frontend t ex. Hörde till och med att någon satt med C++ nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Ikke, DevOps handlar om att optimera hela livscykeln av mjukvara snarare än att koda själva produkten.

Skrivet av ChrisDev:

Angående DevOps så kan man i en fullstack-roll lära sig samt jobba med lättare sådant arbete, jag pillar på pipelines och grejer i Azure på jobbet men sen går det ju att djupdyka i det som med allt annat. Tänk också på att vilken utbildning man väljer inte betyder att man måste sitta med exakt de grejerna sen, jag kör fullstack (huvudsakligen backend) och flera andra i min klass från YH jobbar med ren backend och vissa med DevOps trots att vi läste frontend t ex. Hörde till och med att någon satt med C++ nu.

DevOps är i grund och botten inte en arbetsroll eller en arbetsuppgift. Det är en definition utav ett arbetssätt för att effektivt kunna leverera värde till slutanvändaren och där ett team på egen hand ska kunna ta ansvar för hela kedjan från idé via utveckling till driftsättning och underhåll. Det har tyvärr vattnats ur och används istället för att beskriva någon som ska göra alla Ops-uppgifter, dvs. drift, infrastruktur, automation o.s.v. Helt tvärt emot vad DevOps egentligen går ut på. Så ja det handlar om att optimera en produkts livscykel, men även att utveckla produkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vobbo:

okej. Har du någon aning om hur .net har 14 röster och systemutveckling c/c++ bara har 2 röster lol.
Kursplan för fullstack .net
https://chasacademy.se/program/fullstackutvecklare-net

kursplan för systemutvecklare c/c++
https://chasacademy.se/program/systemutvecklare

Jag skulle tro att det är för att man med .net känner att man får en modernare / mer lättsmält teknikstack som är enklare att komma ut och arbeta med. Mer fokus på webb än på en c/c++ utbildning. Det mesta idag är webb och det är troligen enklare att få insteg i arbetsmarknaden den vägen. Därmed inte sagt att den andra är dålig. En av mina kursare började baserat på min .net-utbildning gå assembler-hållet och jobbar med inbyggda system nu. Något som förmodligen hade varit enklare att börja med om han kommit från c/c++.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Jag skulle tro att det är för att man med .net känner att man får en modernare / mer lättsmält teknikstack som är enklare att komma ut och arbeta med. Mer fokus på webb än på en c/c++ utbildning. Det mesta idag är webb och det är troligen enklare att få insteg i arbetsmarknaden den vägen. Därmed inte sagt att den andra är dålig. En av mina kursare började baserat på min .net-utbildning gå assembler-hållet och jobbar med inbyggda system nu. Något som förmodligen hade varit enklare att börja med om han kommit från c/c++.

tack för svaret.

update, Jag kom även in på data engineer.
känner att fullstack .net fick klart mest röster i den här tråden så det är en stark favorit verkligen och kommer förmodligen köra på den utbildningen. tack alla.

Permalänk
Medlem

Jag gjorde en tråd på reddit med samma fråga fast där fick majoriteten av röster Devops engineer med över 50%. röster.
Fullstack .net fick typ 4 röster vs 20 devops engineer.
någon som har någon fundering till varför? xD
är sjukt förvirrad vad jag ska ta fortfarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vobbo:

Jag gjorde en tråd på reddit med samma fråga fast där fick majoriteten av röster Devops engineer med över 50%. röster.
Fullstack .net fick typ 4 röster vs 20 devops engineer.
någon som har någon fundering till varför? xD
är sjukt förvirrad vad jag ska ta fortfarande.

Antagligen för att .NET/C# är populärt här i Sverige men inte i USA där många på Reddit bor, med andra ord finns det nog inte så många jobb inom det i USA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av playguu:

Antagligen för att .NET/C# är populärt här i Sverige men inte i USA där många på Reddit bor, med andra ord finns det nog inte så många jobb inom det i USA.

tack för att du svarar! Uppskattar det verkligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av playguu:

Antagligen för att .NET/C# är populärt här i Sverige men inte i USA där många på Reddit bor, med andra ord finns det nog inte så många jobb inom det i USA.

Tackade nej till alla devops..
Känns som många som jag frågat ändå gillar devops rätt starkt.

Jag kommer göra en ny tråd snart då jag även kommit in på the game assembly som spelprogrammerare haha. Men du tycker .net är den bästa vägen för mig att gå? Har du några uppmuntrings ord till mig som förmodligen kommer ta .net men kommer ångra mig innan skolstart för att jag dissat dats engineer, devops, spelprogrammering, java, c/c++ osv😅

Permalänk
Medlem

Det finns så ofantligt mycket fler möjligheter med "vanlig" utveckling. Dessutom har spelbranschen väl inte det bästa av rykten gällande arbetsmiljö etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Det finns så ofantligt mycket fler möjligheter med "vanlig" utveckling. Dessutom har spelbranschen väl inte det bästa av rykten gällande arbetsmiljö etc.

tack för ditt inlägg!

Permalänk

Jag har studerat på Chas och kan säga att lokalerna är fina men utbildningen har helt klart brister. Kan vara för att .NET utbildningen är ny.
Planeringen samt lektionerna har varit rätt så röriga. Sedan vet jag inte hur mycket dessa skolor ska hjälpa till med möjligheter att hitta LIA/Praktik, men känner inte att den möjligheten givits alls till oss som studerar .NET. (UX har fått mycket hjälp på denna front)

Tror absolut att utbildningen kan leda till jobb men du får helt klart ett övertag om du har kontakter sedan tidigare. Eller börjar gå på meetups på egen hand.

Vi som började förra hösten är första "kullen" som går på .NET utbildningen, så detta kan vara en stor anledning till många av de problem jag och andra i klassen stött på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricktroll:

Jag har studerat på Chas och kan säga att lokalerna är fina men utbildningen har helt klart brister. Kan vara för att .NET utbildningen är ny.
Planeringen samt lektionerna har varit rätt så röriga. Sedan vet jag inte hur mycket dessa skolor ska hjälpa till med möjligheter att hitta LIA/Praktik, men känner inte att den möjligheten givits alls till oss som studerar .NET. (UX har fått mycket hjälp på denna front)

Tror absolut att utbildningen kan leda till jobb men du får helt klart ett övertag om du har kontakter sedan tidigare. Eller börjar gå på meetups på egen hand.

Vi som började förra hösten är första "kullen" som går på .NET utbildningen, så detta kan vara en stor anledning till många av de problem jag och andra i klassen stött på.

har du precis blivit klar med utbildningen?
vad tyckte du om lärarna?

det står just nu 17 röster mot 3 så jag känner att jag inte kan ta annat än just chas fullstack .net utbildningen så kommer förmodligen ta den.
har några andra typ data engineer osv också jag kan tacka ja till men det verkar som de flesta i branschen verkligen tycker jag ska gå fullstack .net