Vattenlösliga mönsterkort bäddar för återvinningsbar elektronik

Permalänk
Melding Plague

Vattenlösliga mönsterkort bäddar för återvinningsbar elektronik

Substratet Soluboard påstås resultera i 60 procent mindre utsläpp och smidigare återvinning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Snarare än återvinning skriker det planned obsolescence

Permalänk
Medlem

Känns bara dumt att göra saker mer känsliga för vatten

Permalänk
Medlem

Spiller man kaffe på datorn så är den dubbelt så död som vanligt då

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Så om vattenkylningen springer läck är det inte potentiellt kört utan 100% definitivt kört? Det låter inte direkt som världens bästa försäljningsargument.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telperion:

Så om vattenkylningen springer läck är det inte potentiellt kört utan 100% definitivt kört? Det låter inte direkt som världens bästa försäljningsargument.

eller för att göra saken ännu bättre, eftersom den är vattenlöslig så kommer den att lösa upp sig när det är fuktigt

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Många gnäller på att det är problem om man har varmvatten i datorn.

Är det vanligt eller?

Jag har ALDRIG under mina 30 år haft varmvatten i min dator. Den enda gången jag haft kallt vatten i datorn är om det varit på en trasa när torkat av något.

Jag tycker att det här är ett steg i rätt riktning!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Många gnäller på att det är problem om man har varmvatten i datorn.

Är det vanligt eller?

Jag har ALDRIG under mina 30 år haft varmvatten i min dator. Den enda gången jag haft kallt vatten i datorn är om det varit på en trasa när torkat av något.

Jag tycker att det här är ett steg i rätt riktning!

Det är för kylskåp etc, som i vanliga fall håller i 20 år eller så, med dessa nya kretskort sänker man livslängden till upp till 5 år eller så i bästa fall. Och elektroniken är i närheten av saker som orsakar kondensation, så det blir fuktigt i närheten av design.

Permalänk
Medlem

Hur funkar ledarna i kretskortet? Är de vattenlösliga också? (Låter osannolikt)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av str8forthakill:

[...] med dessa nya kretskort sänker man livslängden till upp till 5 år eller så i bästa fall.

Källa?
Visst är även jag skeptisk, men de har givetvis haft samma tankar själva under tiden detta har utvecklats, så man får anta att det inte ligger till så.
Om det som de säger krävs varmt vatten för att lösa upp materialet så bör det ju fungera bra i många applikationer.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Det är för kylskåp etc, som i vanliga fall håller i 20 år eller så, med dessa nya kretskort sänker man livslängden till upp till 5 år eller så i bästa fall. Och elektroniken är i närheten av saker som orsakar kondensation, så det blir fuktigt i närheten av design.

1. Det är dåligt om de bara håller i 5 år, men det kan förhoppningsvis förbättras i framtida iterationer. Var står det förresten att de bara håller i 5 år? Har du letat upp det någonstans eller är det ditt eget estimat?

2. Det verkar som det krävs 90 graders varmt vatten under en längre tid för att det skall lösas upp:
https://www.theregister.com/2023/07/28/infineon_recyclable_ci...

Citat:

The latter may sound like a liability if any liquid should get spilled onto an electronic device somehow, but it seems that it requires a fair amount of water and a continuous high temperature to degrade Soluboard.

“Soluboard printed circuit boards need to be immersed in 90°C water (close to boiling point) for 30 minutes for the product to delaminate,” Swanston told us.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Källa?
Visst är även jag skeptisk, men de har givetvis haft samma tankar själva under tiden detta har utvecklats, så man får anta att det inte ligger till så.
Om det som de säger krävs varmt vatten för att lösa upp materialet så bör det ju fungera bra i många applikationer.

definiera "varmt vatten"...

över 20°c? finns ju faktiskt folk som tycker det är ett varmt badvatten i en sjö.

sen kan man tänka sig att även om det krävs typ 90+ för att lösa upp kortet någorlunda snabbt så lär de ju fortfarande inte vara totalt oberörda även vid lägre temperaturer även om det troligen krävs betydligt längre badtid.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

definiera "varmt vatten"...

över 20°c? finns ju faktiskt folk som tycker det är ett varmt badvatten i en sjö.

sen kan man tänka sig att även om det krävs typ 50+ för att lösa upp kortet någorlunda snabbt så lär de ju fortfarande inte vara totalt oberörda även vid lägre temperaturer även om det troligen krävs betydligt längre badtid.

Över 90 grader i 30 minuter

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av kelthar:

Över 90 grader i 30 minuter

jo du skrev ditt inlägg samtidigt som jag.

men skulle tro att även om 90+ krävs för någorlunda snabb nedbrytning så lär de troligen inte vara helt orörda även vid lägre temps...

typ som allt annat vattenlösligt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Känns bara dumt att göra saker mer känsliga för vatten

https://www.jivamaterials.com/frequently-asked-questions/

Citat:

Jiva is in the process of ensuring that Soluboard® is compatible with aqueous PCB fabrication processes. Jiva is also engineering Soluboard® to be resistant to high humidity environments.

...

Skulle vilja påstå att vattenkylning inte är ett krav för att en normal, privat, dator skall fungera inom tillverkarens parametrar.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

eller för att göra saken ännu bättre, eftersom den är vattenlöslig så kommer den att lösa upp sig när det är fuktigt

Ja precis, du tar en riktigt lång dusch så råkar fuktigheten i lägenheten öka något och sen ser du att din dator har smält lol.

Permalänk
Medlem

Skeptisk men försiktigt optimistiskt.
Tycker ofta man går mot miljövänliga kemikalier/materiel, så är dom ofta så mkt sämre.

Rengöringsmedel ersätts med saker som inte fungerar men kostar mera.
Utefärg börjar mögla redan nästa säsong, brädorna blir angripna av fukt och mögel.
Nya tekniker vid husbyggen som kommer från varma länder som Italien fungerar inte alls i miljöer som Sverige, upptäcks när garantiperioden gått ut.
Sugrören på mcdonalds är så dåliga att efter slurpat läsk 2 ggr är dom som spagetti.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Detta lär inte ersätta kretskort för snabb elektronik i närmsta taget.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Fan häng med nu...

EU/Världen: Vi ska göra det svårare att vara anonym!
Tech-företagen: Hold my beer!

Kan riktigt se scenen framför mig när razzian sker och folk står och löser upp elektroniken i diskhon, haha!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Detta lär inte ersätta kretskort för snabb elektronik i närmsta taget.

Nej, det var något jag funderade på också, men inte är kunnig nog om. Antar att du tänker på de krav som ställs på materialet för transmissionsledningar och så?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Thomas:

Nej, det var något jag funderade på också, men inte är kunnig nog om. Antar att du tänker på de krav som ställs på materialet för transmissionsledningar och så?

Exakt så!

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Det är väl därför de börjar med kylskåps-kretskort och där kör man (allt för) ofta med fenolpapp redan innan.

Fast jag kommer ihåg den tiden när man inte hade några kretskort alls i just kylskåp - och upplevde de mer driftsäkra med tryckmekaniska termostater än dagens med termistor och billiga spänningsdelade med kondingar strömförsörjning i dagens mer avancerade kyl/frys.

Jag håller med att om man skall ha 6-8 lagers multilayerkort typisk moderkort så är armeringsstrukturerna på bilderna på tok för grova och sedan är jämn dieletricitetskonstant över ytan och låg förlustvinkel väldigt viktigt i hur långt en GHz-signal skall klara sig innan för låg nivå - så som PCIe-lanes.

Permalänk
Medlem

Och du tror att de tillverkarna som väljer att köra en sådan här lösning kommer sälja många kylskåp isåfall? vi vet redan att man inte ska köpa vissa märken av vitvaror som t.ex. Samsung/LG då de redan idag tillverkar med detta tankesätt på hållbarhet.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Rekordmedlem

Då blir det inte bara strumpor som försvinner i tvättmaskinen utan mobilen är inte bara trasig utan borta om man tvättar den så man kommer i framtiden gå och leta efter mobilen helt förgäves.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Menar du att du brukar lägga dina kretskort i varmt vatten?

Skrivet av Roger W:

Hur funkar ledarna i kretskortet? Är de vattenlösliga också? (Låter osannolikt)

Nej, men koppar är enkelt att återvinna. Detta ersätter alltså glasfiberepoxyn som används idag till mönsterkort, vilket är omöjligt att återvinna.

Permalänk
Medlem

så med andra ord datorn lär inte hålla mer än 1 år pga fukten (beroende på hus till hus) då alltså

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Bara om man häller vatten på datorn (eller kylskåpet) va? Eller vad exakt menar du skriker "planned obsolescense"?

Bara för något är vattenlösligt så löser det inte upp sig av lite fukt. Är det ofta du ser saltet i saltkaret hemma smälta till en sörja bara för det är sommar och åskväder ute och du har balkongdörren öppen, exempelvis? Brukar medicin etc. du har i skåpen flyta iväg?

Var får du detta ifrån? Varför skulle livslängden bli 5 år istället för 20 år? Även om något är vattenlösligt så behöver det inte börja flyta av lite fukt. Det går dessutom att kapsla in elektroniken på lämpligt sätt..

Skrivet av Telperion:

Här är problemet att vattenkylningen sprungit läck. Inte att PCB:t inte klarar vatten. Du är till 99% sannolikhet rökt om det läcker ut vatten i vilken dator som helst medan den är på.

Citat:

Jiva is in the process of ensuring that Soluboard® is compatible with aqueous PCB fabrication processes. Jiva is also engineering Soluboard® to be resistant to high humidity environments.

"Soluboard printed circuit boards need to be immersed in 90°C water (close to boiling point) for 30 minutes for the product to delaminate,” Swanston told us.

Hur orkar ni vara så negativa till allting? Det är klart att produkten kan bli helt värdelös, men nu får man liksom anta att det som de hävdar stämmer så får man ta ställning till huruvida det var den dum idé senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Bara för något är vattenlösligt så löser det inte upp sig av lite fukt. Är det ofta du ser saltet i saltkaret hemma smälta till en sörja bara för det är sommar och åskväder ute och du har balkongdörren öppen, exempelvis? Brukar medicin etc. du har i skåpen flyta iväg?

... det finns en anledning till varför medicin är inkapslade med skyddsgas i förpackning/ark och varför man skall förvara saker torrt och svalt, det för att fukt orsakar skada på saker som är vattenlösligt eller är känsligt för vatten. Bara för att tillverkarna säger att det behövs kokande vatten för att lösa upp betyder inte att det inte degraderar med tiden snabbare av fukt jämfört med icke vattenlösliga PCBs.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

... det finns en anledning till varför medicin är inkapslade med skyddsgas i förpackning/ark och varför man skall förvara saker torrt och svalt, det för att fukt orsakar skada på saker som är vattenlösligt eller är känsligt för vatten. Bara för att tillverkarna säger att det behövs kokande vatten för att lösa upp betyder inte att det inte degraderar med tiden snabbare av fukt jämfört med icke vattenlösliga PCBs.

Och motsatsen på det fetstilta är också sant.

Jag ångrar mitt exempel med medicin. Men det går ju som sagt även att kapsla in kretskort. Inte raketforskning direkt.

Permalänk
Medlem

Eh, ett tjockt lager med brand och fuktskydd så ska det inte vara något problem.

Det enda jag tror kommer bli problem med detta är att spara på "retro"-teknik.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.