Analys av HDR samt WCG (Nördvarning)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Poängen med den länken var just att belysa hur komplext det är, så om det ger lite huvudvärk har jag lyckats

Scrolla ner till sektionen "Mea Culpa". Där finns en jämförelse mellan tidigare och senare version av ACES. Det tycker jag är den tydligaste illustrationen av problemen. Tidigare versionen såg okej ut medan den senare övergick till explosiv diarré. Där nämner han också intressanta saker om Lego, som inte riktigt är så mycket ACES som ACES vill få det till.

Jag håller själv på att testa olika saker i Blender och AgX ser rätt lovande ut. Jag är dock inte säker på hur man bör hantera att Blender inte är färghanterat. Min skärm ligger exempelvis rätt nära Display P3, men väljer jag Display P3 som skärm i Blender blir det snarare att jag får sRGB. Det är i varje fall så det ser ut. Samtidigt blir sRGB övermättat. Tyvärr är det lite svårt att reda ut när det inte finns mer djuplodande dokumentation.

Ja det här med färghantering är nåt jag länge tänkt jag borde plugga på mer, för trots att jag är väldigt tekniskt lagt o hållit på med fotografering i 20 år o jobbar med 3D-grafik i 10-15 så har jag fortfarande inte riktigt förstått skiten.

Men ja sedär, läste mer i Mea Culpa-delen o måste säga att jag är rätt förvånad över hur bra ACES såg ut i början o hur mycket sämre det blev, nästan så man kan tycka att det blivit nåt tekniskt fel nånstans? För det är ju just den tidiga versionen jag sett från början som ger fina högdagrar o som jag sen bara antagit att det fortsatt vara så.
Låter för övrigt märkligt att Blender inte skulle vara färghanterat?

För övrigt kul analyser Nissling, fortsätt så

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vad du beskriver är ett färghanteringssystem. Problemet med ACES är att det inte hanterar färg och det är inte mycket till system. I grunden är det designat genom kommittéer för olika intressenter. Sen marknadsförs det hårt då man vill få det till industriatandard. Räcker med att någon viskat ”ACES” i fikarummet för att det ska anses vara använt i kommande film.

Liksom, vad är problemet med att använda exempelvis OCIO och TCAMv2, eller något annat lämpligt? Vad löser ACES för problem?

Kom bort från VFX-biten så är Aces jävligt skönt när man får material från 4-5st olika kameror och på 3-5 min så har man att de ser "väldigt nära varandra" oavsett om några är GoPro, Arri, BM, Red, etc. Ett proffs som kan allt och är extremt duktig förlorar självklart på att köra dom i Aces om det är "exakt konvertering och kvalite" som räknas, men i tid så sparar man väldigt mycket om råmaterialet iaf. är hyffsat rätt exponerat. Istället för att leta LUTs från de olika tillverkarna/fotograferna så får man snabbt en bra bas att jobba från. Tid är pengar, så om man kommer nära nog på 5 min så är det bättre än att vara proffs på att maximera varje kameratillverkare och deras olika LUTs men att det tar timme efter timme.

Aces försöker inte vara en industristandard, det är en industristandard. Den finns redan i alla seriösa programvaror. OCIO som du frågar efter finns ju t.ex. i AE med Aces 1.3... Hittar inget default-stöd för TCAM i varken AE eller DaVinci, går inte att ha alla saker supportade och bara byta till bästa nya standard. Finns ju räls-storlekar som hade varit mycket bättre för tåg, men inte som att vi ändrar storleken på tågrälsen bara för det överallt. Man får bara acceptera att "bäst" teknik eller system inte nödvändigtvis är det som adopteras. Sen är det just i detta fall att snabbheten och synkandet är viktigare än pixel-peeping. Samma sak gäller t.ex. SVT, deras inslag är helt förjävliga när det kommer till olika framerates, shutter speeds, färger/LUTs, det är ofta bara "här, peka kameran och tryck-rekord"-nivå. Där vet jag att ibland så när de har crunchiga deadlines eller dåligt nät så kör de 25p, men allt för ofta är det det mix-n-match på 25p, 25i, etc. vilken för en sådan som mig är lika som att läsa en tidning där man byter font på varannan mening. Men majoriteten av folket tänker inte ett piss på det, så varför ska SVT bry sig?

Jag bara undrar om du jobbar något på större produktioner där du får material från olika källor och ska skicka det fram och tillbaka till kunder eller liknande? Inte så lyckat att begära workflows och grejer som bara är specifikt för Blender, eller DaVinci (det är lite som på den gamla goda tiden då folk envisades med att få saker endast i ProRes, trots ProRes inte hade något stöd då för PC som de flesta körde sina VFX igenom). Som sagt DaVinci har bättre färghantering är Aces, men varför ska de släppa den koden/systemet fritt till konkurrenter? Dvs. det kommer finnas de med bättre lösningar eller alternativ än Aces, men de blir inte universala om inte majoriteten stödjer det, vilket då gör att de är sämre än Aces om man jobbar på större projekt.

För att faktiskt återgå till HDR så har jag ofta föredragit SDR versioner där TV-apparater inte behöver jobba felaktigt som det ibland kan bli på HDR (plus att för mycket är gimmick-nivå på HDR-material). T.ex. har jag en OLED 2020 modell som självklart inte klarar att hålla peak brightness hur länge som helst, så efter ett tag måste den mörka ner sig, vilket är skit. Då föredrar jag ett "korrekt average" som SDR är, och i många fall så ser jag HDR/SDR precis som något som är ur fokus, ibland är det bäst om skiten är ur fokus (dvs. över/underexponerat) än att man ser "onödiga" detaljer som inte gör filmen några tjänster. Är inte heller ett dugg sugen på att behöva ha olika profiler eller tone-mappa hit och dit för en film är alldeles för aggresiv eller platt.

HDR har tyvärr blivit lite "ahhh, vi har detaljer, så de är viktiga och ska visas" istället för "nu överexponerar vi bort fönstren så man känner hur ljuset utanför tränger på".

Jag tycker det är perfekt om fotografer och regissörer är med nya grading-versioner av klassiker, men är fan helt sämst när det görs utan deras inverkan. Om man inte har notiser eller info från regissörer vad det var ute efter så blir det helt fel. Det kan vara coolt och intressant, men jag tar det inte som "filmen/regissörens" vision.

Det är lite som att man på allt som är ur fokus skulle få för sig att använda AI eller liknande för att "återfå skärpa och fokus på bakgrunden" ungefär som att det är på nått sätt "bättre", de flesta vet att det är skit och helt fel väg att gå. Men tyvärr har man inte riktigt samma tankemönster med ljus/färger (dvs. viss avsaknad/kompression är att föredra och var planen).

Skrivet av Nissling:

Blade Runner (Warner, HDR10 @ 4000 nits white / 0.005 nits black) på @Novdid:s förfrågan.

Detta är väl vad man kan betrakta som en uppgradering utan dess like. Den gamla Blu-Rayutgåvan från 2007 präglades av lågpassfiltrering, brusreducering, komprimeringsartefakter (inte minst på grund av Microsofts codec VC-1 vilken Warner envisades med länge) och en i överlag mjuk bild med hårt klippta högdagrar liksom bristfälliga skuggnyanser. Trots det såg den bättre ut än de allra flesta katalogtitlarna på vare sig HD-DVD eller Blu-Ray på den tiden.

Det är svårt att inte bli golvad av den enorma skillnaden som uppstår ställt mot den tio år nyare utgåvan på UHD-BD (jämförelser kan ni göra på Caps-A-Holic). Filmkorn ser faktiskt ut som korn med en fantastisk detaljrikedom, utmärkt täckning av hög- liksom lågdagrar och en i överlag mycket mer stabil bild. HDR nyttjas exemplariskt, om än indiskret, där både kontrastomfånget mer eller mindre befriar bilden från det kraftigt begränsade power law. Även färger utanför BT.709 nyttjas vid väl valda scener. Ytterst fascinerande, minst sagt.

Vad som verkligen behöver belysas är att båda utgåvorna utgår ifrån samma master. Originalnegativen på 35mm skannades i 4K redan år 2006 på en Spirit 4K, varpå VFX-scenerna skannades från 65mm i 8K men ska utifrån vad jag har förstått det ha genererat DPX-filer i 4K från första början. År 2006/07 då Final Cut färdigställdes var detta arbetsflöde en stor bedrift och krävde enorma resurser för sin tid, men idag visar det vilken framförhållning som fanns. Råfilmen är den klassiska Eastmancolor 5247 (100T) och användes flitigt under sena 70-talet och in på 80-talet. Jag kommer kika närmre på andra filmer som också nyttjar den, däribland The Shining och The Thing.

De tonmappade exemplen som förekommer är, liksom heatmaps och färganalyser, nedskalade till 1920x1080 pixlar och komprimerade i .jpg. Således skall de inte ses som representativa för komprimering, upplösning, skärpa etc såsom de ser ut på skivan utan endast ge en ungefärlig uppskattning om hur bilden ser ut i mån av färg och ljus.

Heatmaps

https://i.ibb.co/yXsfXFp/BR-1-heatmap.jpg
https://i.ibb.co/BPwH7j6/BR-2-heatmap.jpg
https://i.ibb.co/XZJC6Nm/BR-3-heatmap.jpg
https://i.ibb.co/8drffP3/BR-4-heatmap.jpg
https://i.ibb.co/g7vgfSx/BR-5-heatmap.jpg
https://i.ibb.co/7tcnhRR/BR-6-heatmap.jpg
https://i.ibb.co/zRjgCjz/BR-7-heatmap.jpg
https://i.ibb.co/D1LDbb0/BR-8-heatmap.jpg
https://i.ibb.co/MNHRn6J/BR-9-heatmap.jpg
https://i.ibb.co/gmB1bwc/BR-10-heatmap.jpg
https://i.ibb.co/tbWL1y2/BR-11-heatmap.jpg
https://i.ibb.co/dbcv3w9/BR-12-heatmap.jpg
https://i.ibb.co/sJp50hb/BR-13-heatmap.jpg
https://i.ibb.co/6bwmHp9/BR-14-heatmap.jpg
https://i.ibb.co/QMPTZK6/BR-15-heatmap.jpg
https://i.ibb.co/wY55Bcf/BR-16-heatmap.jpg
https://i.ibb.co/zf5K8QY/BR-17-heatmap.jpg
https://i.ibb.co/nMb8cXM/BR-18-heatmap.jpg
https://i.ibb.co/7z7C5FP/BR-19-heatmap.jpg
https://i.ibb.co/yBG6Hzq/BR-20-heatmap.jpg
https://i.ibb.co/tDc5sx1/BR-21-heatmap.jpg
https://i.ibb.co/Bgdwrny/BR-22-heatmap.jpg
https://i.ibb.co/vwMJtgc/BR-23-heatmap.jpg
https://i.ibb.co/KLQ4qtp/BR-24-heatmap.jpg
https://i.ibb.co/jT57GmZ/BR-25-heatmap.jpg
https://i.ibb.co/CbJv8Gk/BR-26-heatmap.jpg
https://i.ibb.co/4t3jffH/BR-27-heatmap.jpg
https://i.ibb.co/GdkjXzL/BR-28-heatmap.jpg
https://i.ibb.co/r4sSJW2/BR-29-heatmap.jpg
https://i.ibb.co/QcKVg1W/BR-30-heatmap.jpg
https://i.ibb.co/0rLcR2w/BR-31-heatmap.jpg
https://i.ibb.co/SmfcC5N/BR-32-heatmap.jpg
https://i.ibb.co/m6vgbLN/BR-33-heatmap.jpg
https://i.ibb.co/vXBDp5g/BR-34-heatmap.jpg
https://i.ibb.co/TkVFKCY/BR-35-heatmap.jpg
https://i.ibb.co/Hz50v62/BR-36-heatmap.jpg
https://i.ibb.co/ZgBCSQK/BR-37-heatmap.jpg
https://i.ibb.co/88H8tWw/BR-38-heatmap.jpg
https://i.ibb.co/SBHWkNm/BR-39-heatmap.jpg

Dold text

Färganalys

https://i.ibb.co/n07yDYz/gamut-BR-1.jpg
https://i.ibb.co/7RVb1Z8/gamut-BR-2.jpg
https://i.ibb.co/Rc5QHFs/gamut-BR-3.jpg
https://i.ibb.co/yWK0Pxc/gamut-BR-4.jpg
https://i.ibb.co/xHpyh96/gamut-BR-5.jpg
https://i.ibb.co/QQmNh9s/gamut-BR-6.jpg
https://i.ibb.co/1Grrp7y/gamut-BR-7.jpg
https://i.ibb.co/0QZ0YZM/gamut-BR-8.jpg
https://i.ibb.co/7Yp6ZcD/gamut-BR-9.jpg
https://i.ibb.co/DYqt1nw/gamut-BR-10.jpg
https://i.ibb.co/5Fr2Ycw/gamut-BR-11.jpg
https://i.ibb.co/MZrCfKq/gamut-BR-12.jpg
https://i.ibb.co/qyF71S3/gamut-BR-13.jpg
https://i.ibb.co/ccLrYcK/gamut-BR-14.jpg
https://i.ibb.co/MSHjKHR/gamut-BR-15.jpg
https://i.ibb.co/FnbPr4b/gamut-BR-16.jpg
https://i.ibb.co/0fhfJhX/gamut-BR-17.jpg
https://i.ibb.co/FH0Jn9y/gamut-BR-18.jpg
https://i.ibb.co/9WHg0mb/gamut-BR-19.jpg
https://i.ibb.co/NxjV23B/gamut-BR-20.jpg
https://i.ibb.co/s6rkQWR/gamut-BR-21.jpg
https://i.ibb.co/yVYtFGF/gamut-BR-22.jpg
https://i.ibb.co/VLV3wP7/gamut-BR-23.jpg
https://i.ibb.co/bbxJXXM/gamut-BR-24.jpg
https://i.ibb.co/Yt8Nf7X/gamut-BR-25.jpg
https://i.ibb.co/bzKd2hw/gamut-BR-26.jpg
https://i.ibb.co/MZZgxxc/gamut-BR-27.jpg
https://i.ibb.co/KbvW6Kb/gamut-BR-28.jpg
https://i.ibb.co/JtvmZCY/gamut-BR-29.jpg
https://i.ibb.co/nDVBgnr/gamut-BR-30.jpg
https://i.ibb.co/CMDf1hc/gamut-BR-31.jpg
https://i.ibb.co/zfC6nMx/gamut-BR-32.jpg
https://i.ibb.co/0Ch89Vz/gamut-BR-33.jpg
https://i.ibb.co/TtzqPBY/gamut-BR-34.jpg
https://i.ibb.co/vcwx8cJ/gamut-BR-35.jpg
https://i.ibb.co/Hhk3fBd/gamut-BR-36.jpg
https://i.ibb.co/pwb0twm/gamut-BR-37.jpg
https://i.ibb.co/mbpmb9g/gamut-BR-38.jpg
https://i.ibb.co/W326g6G/gamut-BR-39.jpg

Dold text

Tonemappad (BT.2100 till BT.709 genom ACES)

https://i.ibb.co/ZXDcbX6/BR-1-1-1.jpg
https://i.ibb.co/dfVgQFm/BR-1-2-1.jpg
https://i.ibb.co/xFgkp9m/BR-1-3-1.jpg
https://i.ibb.co/9rqWjqJ/BR-1-4-1.jpg
https://i.ibb.co/tH6zx1F/BR-1-5-1.jpg
https://i.ibb.co/ryVQ1ss/BR-1-6-1.jpg
https://i.ibb.co/XVkGNrJ/BR-1-7-1.jpg
https://i.ibb.co/SRs6X29/BR-1-8-1.jpg
https://i.ibb.co/GRwzKyC/BR-1-9-1.jpg
https://i.ibb.co/2MHtjvY/BR-1-10-1.jpg
https://i.ibb.co/Dg3tf0x/BR-1-11-1.jpg
https://i.ibb.co/rbwStnm/BR-1-12-1.jpg
https://i.ibb.co/PMYShWH/BR-1-13-1.jpg
https://i.ibb.co/HqnZY7Z/BR-1-14-1.jpg
https://i.ibb.co/HxF2cHj/BR-1-15-1.jpg
https://i.ibb.co/d5w5rhG/BR-1-16-1.jpg
https://i.ibb.co/L6Mmk4T/BR-1-17-1.jpg
https://i.ibb.co/ZhPrR3R/BR-1-18-1.jpg
https://i.ibb.co/kc7Yg51/BR-1-19-1.jpg
https://i.ibb.co/3cJKMGZ/BR-1-20-1.jpg
https://i.ibb.co/6JQz4SM/BR-1-21-1.jpg
https://i.ibb.co/Dk0d3Sz/BR-1-22-1.jpg
https://i.ibb.co/MRDFk26/BR-1-23-1.jpg
https://i.ibb.co/m4MHSPK/BR-1-24-1.jpg
https://i.ibb.co/qyHH54Q/BR-1-25-1.jpg
https://i.ibb.co/YWhpLpx/BR-1-26-1.jpg
https://i.ibb.co/x62w2TR/BR-1-27-1.jpg
https://i.ibb.co/zm0SbhG/BR-1-28-1.jpg
https://i.ibb.co/rs3sFHp/BR-1-29-1.jpg
https://i.ibb.co/L6FJcqH/BR-1-30-1.jpg
https://i.ibb.co/gy23446/BR-1-31-1.jpg
https://i.ibb.co/J374K31/BR-1-32-1.jpg
https://i.ibb.co/WGcT6b2/BR-1-33-1.jpg
https://i.ibb.co/Z8Pbf8V/BR-1-34-1.jpg
https://i.ibb.co/tJmBFhY/BR-1-35-1.jpg
https://i.ibb.co/W0zL3KQ/BR-1-36-1.jpg
https://i.ibb.co/hK8nS9X/BR-1-37-1.jpg
https://i.ibb.co/YcgHMp7/BR-1-38-1.jpg
https://i.ibb.co/8mXcm5s/BR-1-39-1.jpg

Dold text

Jämför gärna helikopterscenerna mellan The Shinning och Blade Runner (men kanske är bortklippta helt på dir cut/final cut) eftersom det är filmat för The Shinning men Ridley Scott fick använda för teatrical cut (kul och se om de har nå olika filter/effekter).

Jag har alltid älskat Blade Runner för fotot, trots dåliga versioner så är orginalen så jävla bra att det är svårt att få det dåligt hur man än gör. Man ser liksom kvaliten på hantverket vilket som. Jag tycker också att just The Shinning är "dålig" i jämförelse med fotot, för har alltid tyckt den är lite "mjuk och kontrastlös". Men det är så för regissören ville ha det så (jag tycker bara det är ett dåligt val) Dvs. ganska tydligt hur olika resultat man får med samma filmstock om man har olika linser. Shinning är inte fullt så galet mjuk som Barry Lyndon (helt olika förutsättningar), men tillräckligt för att veta det är en stil Kubrick var OK med. Man kör inte mån-linser eller Zeiss Super Speeds om man vill ha "hög upplösning". Shinning är bra på sitt sätt, men tycker att just fotot åldersplacerar den ganska tydligt (ska vara tydlig med fotot i form av ljussättning/linser/kemisk process, inte dolly/steadicam). Den skulle dock vara "cool" med lite alternativ grading. Jag föredrar fotot i Barry Lyndon där man går all in på mjukheten och återskpandet av gamla tavlor, passar episk och svunnen tid genren bättre.

SDR = Begränsat men alla vet ramarna och spelar innanför dom.
HDR = Grymt när det är rätt, men ramarna är så stora så de böjer sig och tenderar också till att bara vara dagens "brightness-war"

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av High1ander:

Jag tycker det är perfekt om fotografer och regissörer är med nya grading-versioner av klassiker, men är fan helt sämst när det görs utan deras inverkan. Om man inte har notiser eller info från regissörer vad det var ute efter så blir det helt fel. Det kan vara coolt och intressant, men jag tar det inte som "filmen/regissörens" vision.

Min personliga erfarenhet är faktiskt i mångt och mycket den motsatta. Just när regissörer och filmfotografer blandas in i för hög utsträckning så tenderar saker och ting att bli knas.

Wong Kar-Wai var involverad i de s.k. restaureringarna av hans filmer och han själv var även tydlig med att han var revisionistisk. Färg och ljus ser verkligen märkligt ut i flertalet scener, även om äldre Blu-Rayutgåvor har haft egna problem (t.ex. hård klippning i In the Mood For Love). Märkligast är nog Fallen Angels, där han ändrade bildförhållandet från sfärisk vidfilm till Scope och lade på något vidvinkelfilter. Par example.

Antagligen har Kar-Wai ideella rättigheter till sina filmer och är fri att göra såsom han vill. Där ska det inte ske någon inskränkning. Men de som arbetar med restaurering på arkivnivå, inte sällan finansierat med offentliga medlen, upplever jag arbetar under mycket mer strikta riktlinjer och utgångslägen. Såvida det finns rätt resurser och referenser på arkivet, tänker jag att de klarar sig själva. Sedan är det förstås bra att ta in regissörer och filmfotografer i vilket fall, inte minst om det finns osäkerheter (vilket det tenderar att göra), men det är inte alltid det hjälper på det sättet man tror.

Jag kan i vilket fall ta fram ett gäng filmer som kör brightness war samt några som är praktiskt taget identiska med SDR. Nästan alla filmer jag personligen tittar på är gjorda före millennieskiftet så det är där min främsta kunskap ligger, men jag hittar garanterat något lite mer modernt i samlingen också.

Helikopterscenen finns bara med i bioversionerna av Blade Runner. Mao finns den inte att tillgå i HDR.

Permalänk
Medlem

Jag tycker Bladerunner ser coolt ut men det blir som ett digitalt fingeravtryck som känns artificiellt. Föredrar originalet faktiskt. Dock ser det här betydligt bättre ut än den tidigare remastern (från 2007?).

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av DasIch:

Dock ser det här betydligt bättre ut än den tidigare remastern (från 2007?).

Final Cut har bara en DI i grund och botten, vilken färdigställdes år 2007 i 4K. Den har i sin tur varit källa för samtliga släpp av den, inklusive den på UHD-BD som kom år 2017. Är inte helt säker på när Atmos-mixen togs fram men jag hörde den först på bio år 2016.

Bioversionerna och Director's Cut delar samma digitala master (2K) som är gjord från ett duplikatpositiv, vilken finns på Blu-Ray. Finns även en arbetskopia tillgänglig, gjord på 70mm, som verkligen inte känns som samma film. Annorlunda dialog och repliker, märkliga tagningar (inte minst när Deckar och Batty är på taket) och en hel del intressanta musikval bland mycket annat.

Jag har faktiskt inga direkta problem med att Final Cut är avsevärt annorlunda än bioversionerna och DC, inte minst då alla ändå finns tillgängliga att se för den som föredrar någon av de äldre. Det enda jag har svårt för är att UHD-utgåvan uteslutande har Atmos-spåret. Föredrog faktiskt 5.1-mixen som gjordes 2007.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Min personliga erfarenhet är faktiskt i mångt och mycket den motsatta. Just när regissörer och filmfotografer blandas in i för hög utsträckning så tenderar saker och ting att bli knas.

Wong Kar-Wai var involverad i de s.k. restaureringarna av hans filmer och han själv var även tydlig med att han var revisionistisk. Färg och ljus ser verkligen märkligt ut i flertalet scener, även om äldre Blu-Rayutgåvor har haft egna problem (t.ex. hård klippning i In the Mood For Love). Märkligast är nog Fallen Angels, där han ändrade bildförhållandet från sfärisk vidfilm till Scope och lade på något vidvinkelfilter. Par example.

Antagligen har Kar-Wai ideella rättigheter till sina filmer och är fri att göra såsom han vill. Där ska det inte ske någon inskränkning. Men de som arbetar med restaurering på arkivnivå, inte sällan finansierat med offentliga medlen, upplever jag arbetar under mycket mer strikta riktlinjer och utgångslägen. Såvida det finns rätt resurser och referenser på arkivet, tänker jag att de klarar sig själva. Sedan är det förstås bra att ta in regissörer och filmfotografer i vilket fall, inte minst om det finns osäkerheter (vilket det tenderar att göra), men det är inte alltid det hjälper på det sättet man tror.

Jag kan i vilket fall ta fram ett gäng filmer som kör brightness war samt några som är praktiskt taget identiska med SDR. Nästan alla filmer jag personligen tittar på är gjorda före millennieskiftet så det är där min främsta kunskap ligger, men jag hittar garanterat något lite mer modernt i samlingen också.

Helikopterscenen finns bara med i bioversionerna av Blade Runner. Mao finns den inte att tillgå i HDR.

Absolut så det ingen garanti att saker blir bättre för en regissör är med. Men då blir det iaf. regissörens vision (även om visionen ändrat sig 20-40 år senare).

Ett exempel är t.ex. Taxi Driver där man inte vill ha för mycket blod, så man helt enkelt fick sänka färgstyrkan för att få visa filmen.
Då blir det dessa alternativ:
A - Scorsese vill ha tillbaka färgen (finns inte på några orginal) så man får digitalt boosta, borde inte vara för svårt att få hyffsade resultat.
B - Scorsese gillar begränsningen och vill nu ha rosa blod i filmen, även om han vid filmandet absolut inte ville ha det så.

Båda alternativ är enligt mig OK, men roligast bäst om man kan få båda två...

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av High1ander:

Absolut så det ingen garanti att saker blir bättre för en regissör är med. Men då blir det iaf. regissörens vision (även om visionen ändrat sig 20-40 år senare).

Ett exempel är t.ex. Taxi Driver där man inte vill ha för mycket blod, så man helt enkelt fick sänka färgstyrkan för att få visa filmen.
Då blir det dessa alternativ:
A - Scorsese vill ha tillbaka färgen (finns inte på några orginal) så man får digitalt boosta, borde inte vara för svårt att få hyffsade resultat.
B - Scorsese gillar begränsningen och vill nu ha rosa blod i filmen, även om han vid filmandet absolut inte ville ha det så.

Båda alternativ är enligt mig OK, men roligast bäst om man kan få båda två...

Intressant, vet du vilket av de tre alternativen de valde i slutändan för 4k versionen?
(Eftersom jag inte hört något ramaskri antar jag B)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Intressant, vet du vilket av de tre alternativen de valde i slutändan för 4k versionen?
(Eftersom jag inte hört något ramaskri antar jag B)

Vet tyvärr inte, såg det i en dokumentär (var säkert BTS på en DVD-utgåva) där Scorsese prata om det, detta var också innan DI blivit populärt/standard (därmed också långt innan HDR). Har ingen BluRay på Taxi Driver, så vet inte vad de gjort. - Läste på lite och hitta detta.

från avsforum om HDR-versionen:
So, as we know the climactic shoot-out has always had washed out colour and been darkened to reduce its impact. That is obviously still prevalent; the picture is softer, grimier, faded and darker, and in comparison to the rest of the picture it does stand out, but again, the restoration reveals it to be brighter and cleaner, but with the same muted colours and darker aspect.

Som jag uppfattat det så har man använt negativen men kör det ändå lite "de-saturated/muted color" på blodet. Tydligen ska det iaf. ha filmats "normalt" eftersom Spielberg fick se en version av Scorsese (på 70-talet) som gjorde att de kämpa för att behålla hela slutscenen i filmen. Dvs, för att få R-rated istället för X-rated så krävdes det "mindre tydligt blod".

Dvs. verkar som man helt enkelt tycker det är "rätt".

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Bildexpert

Jag har Taxi Driver på UHD-BD samt tillhörande Blu-Ray så jag kan kika på den rätt omgående.

Days of Thunder och Gemini Man är klara så de postar jag ikväll. Thriller: En Grym Film, Det sjunde inseglet och Lego-filmen står näst på tur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Ja det här med färghantering är nåt jag länge tänkt jag borde plugga på mer, för trots att jag är väldigt tekniskt lagt o hållit på med fotografering i 20 år o jobbar med 3D-grafik i 10-15 så har jag fortfarande inte riktigt förstått skiten.

Men ja sedär, läste mer i Mea Culpa-delen o måste säga att jag är rätt förvånad över hur bra ACES såg ut i början o hur mycket sämre det blev, nästan så man kan tycka att det blivit nåt tekniskt fel nånstans? För det är ju just den tidiga versionen jag sett från början som ger fina högdagrar o som jag sen bara antagit att det fortsatt vara så.
Låter för övrigt märkligt att Blender inte skulle vara färghanterat?

För övrigt kul analyser Nissling, fortsätt så

Även om du redan har lite koll kan jag verkligen rekommendera:
https://hg2dc.com/

Troy Sobotka har en riktig "first-principles"-approach (jag beklagar anglifieringen) som alla har nytta av. Tyvärr kommer man till senaste posten alldeles för snabbt.

http://www.huevaluechroma.com/ är en bra fortsättning men betydligt torrare läsning.

Chris Brejon som jag länkade tidigare kan också sin skit. Han har jobbat på Animal Logic och, om jag förstått saken rätt, utför numera konsultuppdrag åt diverse studios. Min enda invändning mot honom är att han är för ödmjuk.

Jag kan annars tycka att komma från fotosidan av allting, där vi jobbar med ICC, lätt kan få film- och vfx-världen att framstå som lätt galen och efterbliven. Såvitt jag vet, i varje fall, finns inte riktigt samma problem som med exempelvis ACES. Det är i varje fall på den nivån att när vi sitter och jobbar med foton så är saker och ting relativt enkla. Vill du jobba i ProPhotoRGB blir det inte explosiv diarré för att du vill ha sRGB. Jag vet inte om den konverteringen är utan problem (förmodligen inte), men om du vill kan du i varje fall få en någorlunda perceptuellt baserat gamut-mappning. Jobbar du med ACES får du en 3x3 matris, vilket motsvarare att passa in en kub över en sfär - där du bara kan skala och rotera kuben.

Nu är inte jag någon expert så det kanske finns problem som jag är helt omedveten om, men hittills har jag mest blivit förbannad över hur ologiskt saker funkar på film/vfx-sidan.

Apropå ACES i Chris Brejon-länken... exemplen han först visar ser, i varje fall i mitt tycke, bra ut. Jag tror det handlar om att han vill visa goda exempel och vara så rättvis som mäjligt. Jag menar, den där korta filmsnutten med fjäderfät såg ju faktiskt riktigt bra ut. Lightsaber-bilden var också långt ifrån det sämsta.

Senare ser vi dock vilka problem som faktiskt kan uppstå. Finns dessutom många sådana exempel, från Hollywood-filmer med stor budget. Och i spelvärlden, som är ännu ett territorium de försöker erövra, är ta mig fan allt med ACES ren och skär dynga. Skulle se bättre ut att vakna upp på plattan, efter en redig fylla, iklädd kängurudräkt och skitit på sig i sömnen. Till och med exemplen Epic ger i dokumentationen till Unreal Engine är horribla.

Det kan väl tilläggas att det jobbas febrilt på att fixa skiten med ACES. Som det är nu är det dock helt trasigt.

Permalänk
Bildexpert

Days of Thunder (Paramount Pictures, HDR10 samt Dolby Vision FEL)

Påminner en del om Leon på det sättet att APL är relativt hög i merparten av scenerna, samtidigt som nattscener och dylikt lyckas hålla sig lagom mörka för att behålla effekten av den höga kontrasten. Ljusa partier är frekventa men utgör sällan en särskilt stor del av bilden heller. Färgerna sträcker sig delvis ut till DCI-P3 i flertalet scener och ser generellt sett väldigt bra ut. En sammantaget bra bild helt enkelt.

De tonmappade exemplen som förekommer är, liksom heatmaps och färganalyser, nedskalade till 1920x1080 pixlar och komprimerade i .jpg. Således skall de inte ses som representativa för komprimering, upplösning, skärpa etc såsom de ser ut på skivan utan endast ge en ungefärlig uppskattning om hur bilden ser ut i mån av färg och ljus.

Heatmaps

Dold text

Färganalys

Dold text

Tonemappad (BT.2100 till BT.709 genom ACES)

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av High1ander:

Kom bort från VFX-biten så är Aces jävligt skönt när man får material från 4-5st olika kameror och på 3-5 min så har man att de ser "väldigt nära varandra" oavsett om några är GoPro, Arri, BM, Red, etc. Ett proffs som kan allt och är extremt duktig förlorar självklart på att köra dom i Aces om det är "exakt konvertering och kvalite" som räknas, men i tid så sparar man väldigt mycket om råmaterialet iaf. är hyffsat rätt exponerat. Istället för att leta LUTs från de olika tillverkarna/fotograferna så får man snabbt en bra bas att jobba från. Tid är pengar, så om man kommer nära nog på 5 min så är det bättre än att vara proffs på att maximera varje kameratillverkare och deras olika LUTs men att det tar timme efter timme.

Aces försöker inte vara en industristandard, det är en industristandard. Den finns redan i alla seriösa programvaror. OCIO som du frågar efter finns ju t.ex. i AE med Aces 1.3... Hittar inget default-stöd för TCAM i varken AE eller DaVinci, går inte att ha alla saker supportade och bara byta till bästa nya standard. Finns ju räls-storlekar som hade varit mycket bättre för tåg, men inte som att vi ändrar storleken på tågrälsen bara för det överallt. Man får bara acceptera att "bäst" teknik eller system inte nödvändigtvis är det som adopteras. Sen är det just i detta fall att snabbheten och synkandet är viktigare än pixel-peeping. Samma sak gäller t.ex. SVT, deras inslag är helt förjävliga när det kommer till olika framerates, shutter speeds, färger/LUTs, det är ofta bara "här, peka kameran och tryck-rekord"-nivå. Där vet jag att ibland så när de har crunchiga deadlines eller dåligt nät så kör de 25p, men allt för ofta är det det mix-n-match på 25p, 25i, etc. vilken för en sådan som mig är lika som att läsa en tidning där man byter font på varannan mening. Men majoriteten av folket tänker inte ett piss på det, så varför ska SVT bry sig?

Jag bara undrar om du jobbar något på större produktioner där du får material från olika källor och ska skicka det fram och tillbaka till kunder eller liknande? Inte så lyckat att begära workflows och grejer som bara är specifikt för Blender, eller DaVinci (det är lite som på den gamla goda tiden då folk envisades med att få saker endast i ProRes, trots ProRes inte hade något stöd då för PC som de flesta körde sina VFX igenom). Som sagt DaVinci har bättre färghantering är Aces, men varför ska de släppa den koden/systemet fritt till konkurrenter? Dvs. det kommer finnas de med bättre lösningar eller alternativ än Aces, men de blir inte universala om inte majoriteten stödjer det, vilket då gör att de är sämre än Aces om man jobbar på större projekt.

Jag har aldrig riktigt jobbat i industrin över huvud taget. Vad jag har är en utbildning med folk som gjort det, lite praktik och vänner som jobbar eller jobbat inom spel eller film. Det är mitt CV, så imponerande framställt som jag bara kan utan att ljuga.

Inget av det jag kritiserar ACES för har egentligen någon koppling till erfarenhet inom industrin. Jag baserar det på min förståelse för färgvetenskap och hur ACES funkar. Det kan ju självklart vara så att jag missat viktiga nyanser kring arbetsflöden eller annat, som gör att att ACES har ett relevant existensberättigande.

Om så är fallet vill jag gärna förstå exakt vad det är jag missat.

Vad jag kan se med ACES så är det fundamentalt trasigt. Problemen är sådana att de påpekats av folk som kan bra mycket mer än både du och jag tillsammans. Det är även problem som mer eller mindre erkänts av ACES och som de vill försöka fixa till 2.0. Jag tvivlar på att de kommer lyckas, men det vore jäkligt bra om de gjorde det.

Så, här är några invändningar:

Jag skulle bli ytterst förvånad om inte bättre studios har bibliotek med data från olika kameror, inklusive enkoding - något ACES skiter i. ACES kanske passerar ett ColorChecker24-test, men det kan jag också göra om jag pekar min Iphone mot min röv.

ACES kan användas för att linjärisera olika källor utan att totalt skita i sängen. Grejen är att det kan man göra med ett vanligt linjärt arbetsflöde, utan att förstöra materialet. ACES ger ett fingeravtryck redan i det skedet. Sedan tillkommer transformationer för att rendera och visa bilden. Där har du en inbakad ACES-look som är omöjligt att komma ifrån.

Jag menar, hur rimligt är det att den här processen ger sitt eget fingeravtryck eller "look"? Det är något som annars görs i comp och grading. Förhoppningsvis av folk som inte är blinda utan kan se när det blir bajs på skärmen.

Och det blir bajs. Det kan se rent förjävligt ut. ACES har ingen riktig gamut-mappning, färgrymden ger negativa värden eftersom den ligger utanför färgspektrat, färger som ligger utanför destinations-färgrymden klipps, du får chroma-skiftningar och Abney effekt.

Det är inte en fråga om pixel peeping utan snarare om att det ser ut som en jäkla tågkrasch. Kompetenta colorister kan måhända arbeta runt det och få ett hyfsat slutresultat, men vissa problem går inte att komma ifrån. Därför tenderar också denna "standard" användas så lite som möjligt, helst bara för att linjärisera olika källor. Därefter kan coloristerna köra det arbetsflöde själva vill. Knappast som klienterna ser skillnad om de kört med ACES, Arri, TCAM eller Smurfarna.

Apropå standard skulle jag tro Arri står för en mycket större del av den.

Permalänk
Bildexpert

Gemini Man (Paramount Pictures, HDR10 samt Dolby Vision MEL)

Stilistiskt sett har filmen ett mycket digitalt utseende som bitvis passar filmens höga bildfrekvens (även om jag personligen inte är särskilt förtjust i den). Scener i dagsljus får lätt ett lite platt utseende då lågdagrar knappt finns, men det hindrar tack och lov inte mörka scener för att ge sken av hög kontrast.

Ganska intressant att undersöka men jag gissar att det är rätt långt kvar innan den stora massan fullt uppskattar dessa försök till "hyperrealistiska" filmer, åtminstone så länge de ser ut som denna. Det känns som att man behöver tänka om på nytt både när det kommer till scenografi, komposition, ljussättning, grade, VFX etc när en biofilm ska produceras i 60 bilder i sekunden eller mer.

De tonmappade exemplen som förekommer är, liksom heatmaps och färganalyser, nedskalade till 1920x1080 pixlar och komprimerade i .jpg. Således skall de inte ses som representativa för komprimering, upplösning, skärpa etc såsom de ser ut på skivan utan endast ge en ungefärlig uppskattning om hur bilden ser ut i mån av färg och ljus.

Heatmaps

Dold text

Färganalys

Dold text

Tonemappad (BT.2100 till BT.709 genom ACES)

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Gemini Man (Paramount Pictures, HDR10 samt Dolby Vision MEL)

Stilistiskt sett har filmen ett mycket digitalt utseende som bitvis passar filmens höga bildfrekvens (även om jag personligen inte är särskilt förtjust i den). Scener i dagsljus får lätt ett lite platt utseende då lågdagrar knappt finns, men det hindrar tack och lov inte mörka scener för att ge sken av hög kontrast.

Jag skulle vilja kalla det för kattbildslooken. Du vet, det där resultatet glada amatörer får när de precis köpt en dyr systemkamera och skjuter av den mot sin katt.

Citat:

Ganska intressant att undersöka men jag gissar att det är rätt långt kvar innan den stora massan fullt uppskattar dessa försök till "hyperrealistiska" filmer, åtminstone så länge de ser ut som denna. Det känns som att man behöver tänka om på nytt både när det kommer till scenografi, komposition, ljussättning, grade, VFX etc när en biofilm ska produceras i 60 bilder i sekunden eller mer.

Är det här någon kommande trend? I min icke ödmjuka åsikt har man helt missat poängen med film om man går efter en strikt naturalistisk look. Jag menar, hela poängen är att sälja eskapism till publiken. Det är hela den illusionen, genom bild och historieberättande, som gör film till film.

Vill man fånga den gråa vardagen kan man göra en dokumentär om busschaffisen från Tensta, genom grå och platt bild.

Jag misstänker att jag predikar för kören här men jag blir lite upprörd när film tar en vändning mot det sämre, från att redan vara i ett uselt läge.

Annars tycker jag filmskapare borde ta till sig ny teknik och försöka hitta nya vägar för att få det bra. Jag menar, vi har fantastiska digitala kameror som kan fånga högupplöst bild i 60Hz och stor färgrymd. Fan, ta den tekniken och gör något magiskt så man sätter popcornen i halsen. Liksom, jag köper inte att det måste vara 24fps och film för att behålla magin.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av DasIch:

Är det här någon kommande trend? I min icke ödmjuka åsikt har man helt missat poängen med film om man går efter en strikt naturalistisk look. Jag menar, hela poängen är att sälja eskapism till publiken. Det är hela den illusionen, genom bild och historieberättande, som gör film till film.

Det jag menar är helt enkelt det jag skriver. Billy Lynn och Gemini Man är producerade som vilken annan Hollywoodfilm som helst sett till det estetiska och hantverksmässiga, med den primära skillnaden att de är producerade i 60 bilder per sekund (gånger två då det är 3D). I min värld är det att inte ta hänsyn till mediet som sådant.

Film är fiktion. Det verkar folk ha väldigt svårt att förstå i överlag, inte minst när folk så gärna påpekar att deras favvorulle "ser ut som verkligheten". Om det inte är Permanent Vacation de pratar om så har de praktiskt taget alltid uteslutande fel. I princip alla yrkesutövare är vana vid att arbeta i 24 eller 25 bilder per sekund med en slutarvinkel på 180°, vilket praktiskt taget all kunskap om filmskapande är byggt omkring i grund och botten. Att anpassa för- och efterarbetet utifrån det är på intet vis konstigare än att ha ett visst mindset när det gäller att köra bil eller cykla. Det sitter liksom i ryggmärgen.

Att gå från 24 till 60 bilder per sekund utan att ändra sitt arbetssätt är lite som att gå från höger- till vänstertrafik och samtidigt förvänta sig att högerregeln ska gälla. Det kräver helt andra tillvägagångssätt och arbetsmetoder vad som gäller kameraarbete, mise-en-scène, ljussättning, grading, redigering och så vidare för att man ska komma bort från den plastiga, billiga looken som präglar de två tidigare nämnda filmerna.

Och innan någon påstår att jag totalt dissar HFR inom film så vill jag säga att så inte är fallet, även om jag är en militant cineast som älskar fotokemisk film. Jag tror inte att HFR kommer att ersätta 24b/s, men jag tänker att det absolut skulle kunna vara ett fungerande komplement och något som skulle kunna skapa nya, unika filmupplevelser. Vi är inte där än på ett tag tror jag, men låt oss blicka bakåt istället.

  • 1927 introducerades ljudfilmen vilket gav ett helt annat liv till rörliga bilder. Till en början var dock produktionsmöjligheterna begränsade och ledde ofta till antingen pratiga scener med statiska kameravinklar eller hafsigt ihopmixat med dålig synk. En stumfilm med excentriskt spel, kreativa montage och livemusik kunde upplevas som bra mycket mer filmisk.

  • Tidiga färgfilmer var antingen begränsade till endast två primärfärger eller en markant underexponerad, komplett färgskala med hög färgmättnad. Det passade nästan uteslutande för sprakande musikaler och matinéer såsom Robin Hoods äventyr och Trollkarlen från Oz. Med Eastmancolor på 50-talet blev färgfilmen mycket mer flexibel och kunde användas på helt andra vis.

  • Bredbildsformaten a la Cinemascope användes nästan uteslutande på storslaget vis under 50-talet. Detta kunde ses som ett sätt att skapa en tydlig skiljelinje mot den småttiga televisionen, vilken sågs som ett hot mot biograferna. Alla som har sett Ung rebell vet hur överdådlig den breda bilden är. Först på 60-talet lugnade sig många producenter och regissörer vilket har format kompositionen vi idag oftast ser i Scope.

Med andra ord ser jag det inte som något konstigt att HFR inte riktigt är redo för biofilm i dagsläget. Det verkar inte vara någon som riktigt har listat ut hur det skall användas rent praktiskt för att se bra ut. Detta har i sin tur lett till att många regissörer helt enkelt håller sig till 24 bilder per sekund, utöver att många är rätt så konservativa förstås. Men i framtiden så kommer vi nog att se tillbaka på begynnelsen av HFR med liknande ögon som vi idag ser på de exemplen jag nämnde tidigare.

Eller som i Le Mépris, där Fritz Lang säger att Cinemascope bara är gjort för ormar och begravningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag har aldrig riktigt jobbat i industrin över huvud taget. Vad jag har är en utbildning med folk som gjort det, lite praktik och vänner som jobbar eller jobbat inom spel eller film. Det är mitt CV, så imponerande framställt som jag bara kan utan att ljuga.

Inget av det jag kritiserar ACES för har egentligen någon koppling till erfarenhet inom industrin. Jag baserar det på min förståelse för färgvetenskap och hur ACES funkar. Det kan ju självklart vara så att jag missat viktiga nyanser kring arbetsflöden eller annat, som gör att att ACES har ett relevant existensberättigande.

Om så är fallet vill jag gärna förstå exakt vad det är jag missat.

Vad jag kan se med ACES så är det fundamentalt trasigt. Problemen är sådana att de påpekats av folk som kan bra mycket mer än både du och jag tillsammans. Det är även problem som mer eller mindre erkänts av ACES och som de vill försöka fixa till 2.0. Jag tvivlar på att de kommer lyckas, men det vore jäkligt bra om de gjorde det.

Så, här är några invändningar:

Jag skulle bli ytterst förvånad om inte bättre studios har bibliotek med data från olika kameror, inklusive enkoding - något ACES skiter i. ACES kanske passerar ett ColorChecker24-test, men det kan jag också göra om jag pekar min Iphone mot min röv.

ACES kan användas för att linjärisera olika källor utan att totalt skita i sängen. Grejen är att det kan man göra med ett vanligt linjärt arbetsflöde, utan att förstöra materialet. ACES ger ett fingeravtryck redan i det skedet. Sedan tillkommer transformationer för att rendera och visa bilden. Där har du en inbakad ACES-look som är omöjligt att komma ifrån.

Jag menar, hur rimligt är det att den här processen ger sitt eget fingeravtryck eller "look"? Det är något som annars görs i comp och grading. Förhoppningsvis av folk som inte är blinda utan kan se när det blir bajs på skärmen.

Och det blir bajs. Det kan se rent förjävligt ut. ACES har ingen riktig gamut-mappning, färgrymden ger negativa värden eftersom den ligger utanför färgspektrat, färger som ligger utanför destinations-färgrymden klipps, du får chroma-skiftningar och Abney effekt.

Det är inte en fråga om pixel peeping utan snarare om att det ser ut som en jäkla tågkrasch. Kompetenta colorister kan måhända arbeta runt det och få ett hyfsat slutresultat, men vissa problem går inte att komma ifrån. Därför tenderar också denna "standard" användas så lite som möjligt, helst bara för att linjärisera olika källor. Därefter kan coloristerna köra det arbetsflöde själva vill. Knappast som klienterna ser skillnad om de kört med ACES, Arri, TCAM eller Smurfarna.

Apropå standard skulle jag tro Arri står för en mycket större del av den.

Jag menar inte på nått sätt att Aces är perfekt (skulle inte utvecklas andra standarder/system annars troligtvis), jag vet inte hur snabba de är på att anamma nya saker (som är fritt att använda utan patent-problem). Så vet inte om det är något som de bryr sig om, skiter i, eller inte kan fixa.

Aces är t.ex. drygt om man har material från en kamera som är ny eller inte så känd, och det därmed saknas IDTs, då får man typ fixa det själv men kan man color grading så är det lugnt.

Det som är synd är ändå som du säger att det finns massa färgproblem, då hela poängen är att ha så simpel och bra färg som möjligt. Jag ser Aces lite som att köra Docker, dvs. man slipper "det ser bra ut på min dator" eller "det funkar på min dator".

Stora studios/produktioner kanske kan sätta egna workflows, likt Netflix har sina egna regler för sina produktioner vilka bitrates som gäller, Raw eller LUTs, osv. Där förväntas iaf. folk kunna läsa dom kraven och följa det för att bli godkända, kanske funkar att styra så på studios också där man kan säga filer ska skickas i filtyp X med färgrymd Y. Men som sagt, tror mest man kört Aces för att just göra sådan kalibrering enkel.

Liknande Aces att göra det lättare att gå mellan system så finns USD för 3D, ett sätt att snabbare dela och uppdatera 3D-assets mellan olika program/studios. Vet inte hur det tagits emot, men det är klart att det behövs system att gå från olika program/studios.

Jag jobbar delvis med att utveckla/testa lite nya system där de jag jobbar mot är på ett företag som vunnit ett antal technical Emmys, några där är top-notch och kan typ allt de behöver kunna för att fixa diverse problem (men de kan inte se vissa problem, sånt jag ser på direkten, men kräver A-B i 50% hastighet och 200% zoom för dom att se). Flera i teamet som jobbar med programmering med high-high-high-end för TV har ingen bra koll alls på vad progressive eller interlaced är, osv. mycket för de behöver inte kunna det normalt sett. Samma sak med färger osv, jag har hittat fel som jag tycker andra borde sett för länge länge sen i systemet (om man bara gjort några halv-scientific pixel-peeping senaste åren). Men det hindrar inte produkterna från att vara superbra och användas till t.ex. Superbowl eller TV-sändningar av högsta sort. Poängen är att jag förväntar mig inte att även insatta proffs kan allt de borde kunna, det är därför jag är för system som gör saker lättare för folk, så tröskeln in blir lättare. Att man inte ska behöva tänka på allt. Superproffsen kan sen skita i det eller jobba runt problemen.

Fråga dina vänner om saker var bättre innan Aces eller om det är sämre nu. Jag kan självklart fatta att man ogillar bli tvingad till att jobba i sub-optimala system. Inte bra heller om andra saker inte utvecklas eller tillåts för "det måste vara Aces". Men om det är "saker blir 20% jobbigare för några, men 80% lättare för alla andra med Aces" så är det lite smällar som får tas.

Som du säger så har självklart vissa studios bra libaries/erfarenheter med flera kameror, men hela poängen är att "all ska med" så även lilla VFX-huset på 6 pers som bara gör 5 shots i en film ska kunna jobba på projekten utan "handledning" (trade secrets) från större studios på samma projekt.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Det jag menar är helt enkelt det jag skriver. Billy Lynn och Gemini Man är producerade som vilken annan Hollywoodfilm som helst sett till det estetiska och hantverksmässiga, med den primära skillnaden att de är producerade i 60 bilder per sekund (gånger två då det är 3D). I min värld är det att inte ta hänsyn till mediet som sådant.

Film är fiktion. Det verkar folk ha väldigt svårt att förstå i överlag, inte minst när folk så gärna påpekar att deras favvorulle "ser ut som verkligheten". Om det inte är Permanent Vacation de pratar om så har de praktiskt taget alltid uteslutande fel. I princip alla yrkesutövare är vana vid att arbeta i 24 eller 25 bilder per sekund med en slutarvinkel på 180°, vilket praktiskt taget all kunskap om filmskapande är byggt omkring i grund och botten. Att anpassa för- och efterarbetet utifrån det är på intet vis konstigare än att ha ett visst mindset när det gäller att köra bil eller cykla. Det sitter liksom i ryggmärgen.

Att gå från 24 till 60 bilder per sekund utan att ändra sitt arbetssätt är lite som att gå från höger- till vänstertrafik och samtidigt förvänta sig att högerregeln ska gälla. Det kräver helt andra tillvägagångssätt och arbetsmetoder vad som gäller kameraarbete, mise-en-scène, ljussättning, grading, redigering och så vidare för att man ska komma bort från den plastiga, billiga looken som präglar de två tidigare nämnda filmerna.

Och innan någon påstår att jag totalt dissar HFR inom film så vill jag säga att så inte är fallet, även om jag är en militant cineast som älskar fotokemisk film. Jag tror inte att HFR kommer att ersätta 24b/s, men jag tänker att det absolut skulle kunna vara ett fungerande komplement och något som skulle kunna skapa nya, unika filmupplevelser. Vi är inte där än på ett tag tror jag, men låt oss blicka bakåt istället.

  • 1927 introducerades ljudfilmen vilket gav ett helt annat liv till rörliga bilder. Till en början var dock produktionsmöjligheterna begränsade och ledde ofta till antingen pratiga scener med statiska kameravinklar eller hafsigt ihopmixat med dålig synk. En stumfilm med excentriskt spel, kreativa montage och livemusik kunde upplevas som bra mycket mer filmisk.

  • Tidiga färgfilmer var antingen begränsade till endast två primärfärger eller en markant underexponerad, komplett färgskala med hög färgmättnad. Det passade nästan uteslutande för sprakande musikaler och matinéer såsom Robin Hoods äventyr och Trollkarlen från Oz. Med Eastmancolor på 50-talet blev färgfilmen mycket mer flexibel och kunde användas på helt andra vis.

  • Bredbildsformaten a la Cinemascope användes nästan uteslutande på storslaget vis under 50-talet. Detta kunde ses som ett sätt att skapa en tydlig skiljelinje mot den småttiga televisionen, vilken sågs som ett hot mot biograferna. Alla som har sett Ung rebell vet hur överdådlig den breda bilden är. Först på 60-talet lugnade sig många producenter och regissörer vilket har format kompositionen vi idag oftast ser i Scope.

Med andra ord ser jag det inte som något konstigt att HFR inte riktigt är redo för biofilm i dagsläget. Det verkar inte vara någon som riktigt har listat ut hur det skall användas rent praktiskt för att se bra ut. Detta har i sin tur lett till att många regissörer helt enkelt håller sig till 24 bilder per sekund, utöver att många är rätt så konservativa förstås. Men i framtiden så kommer vi nog att se tillbaka på begynnelsen av HFR med liknande ögon som vi idag ser på de exemplen jag nämnde tidigare.

Eller som i Le Mépris, där Fritz Lang säger att Cinemascope bara är gjort för ormar och begravningar.

Högre framerate är inte sämre, ser bara för jävligt ut för vi kulturellt matats med att 24p är "film" och 60fps "TV eller TV-spel"...

Liknande så föredrar yngre mer komprimerad musik, inte för den är bättre i kvalite utan för det är vad dom lär sig att lyssna på...

Jag personligen kommer nog alltid föredra 24p för att se filmer och historier om det är en 2D-skärm. Men samtidigt så finns det kameror som fångar 24p riktigt piss, och skärmar som visar 24p riktigt dåligt. Jag vill ha global shutter som alla analoga filmkameror har, och samma sak på projektions-sidan. OLED som t.ex. är riktigt bra på färger/svärta/responstid är för snabbt och behöver black frame insertion eller liknande för att visa 24p bra, men inte alla modeller som har sådant bra.

När jag såg Avatar 2 i 3D så störde jag mig som fan hur filmen hoppa mellan 24fps och 48fps. Då var 48fps att föredra även under non-action. Men jag ser nog gärna 3D i 200-500fps, i princip så snabbt man kan och shutter-speed därefter, har ingen stilistisk slutsiffra. För mig är det lite "antingen 24p eller max möjliga".

Hobbit i HFR var skit, två saker som bidrog var VFX-kreatörerna pushades för hårt vilket syntes, och man kan ofta t.ex. gömma saker med lite "motion blur" men i 48fps, men mindre motion blur så blir saker tydligare, då blir även skavankar tydligare.

Likt mycket så är inte mer upplösning, framrate osv. bara positivt, det kräver ofta också mer från t.ex. production designers, make-up artist, VFX, etc... för "illusionen blir lättare att genomskåda".

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Bildexpert

Det sjunde inseglet (BFI, HDR10 samt Dolby Vision)

Ingmar Bergmans i särklass mest ikoniska film restaurerades i 4K år 2018 av Svenska Filminstitutet. Originalnegativet skannades på en Scanity och den färdiga mastern låg sedan till grund för BFI:s utgåva, där de även gjorde en HDR-grade på filmen. Criterions UHD-utgåva använder däremot den SDR-grade som SFI stod för.

Det är en otroligt vacker film som egentligen alltid har sett bra ut, men här är det på en helt annan nivå än äldre utgåvor och masters. Merparten av scenerna är mörka av sin natur, vilket även är fallet här, men i jämförelse mot äldre utgåvor är skuggnyanser betydligt bättre återgivna än i SDR. Det går att urskilja mycket mer detaljer i lågdagrar samtidigt som bilden aldrig upplevs som platt eller kontrastfattig. Tvärtom ser det utomordentligt bra ut i ett mörklagt rum.

I mån av ljusa partier är det främst eld som sticker iväg med toppar runt 350-400 nits även om merparten hamnar under det. APL håller en helt klart respektabel nivå även om det finns några exemplen som sticker ut något.

Bilden i övrigt drar enorm nytta av den högre upplösningen. Den är mycket finkornig och stabil. Det är en ren fröjd att beskåda.

De tonmappade exemplen som förekommer är beskurna till 2960x2160 pixlar. De är endast till för att ge en ungefärlig uppskattning av hur ljus och skärpa ser ut på filmen.

Heatmaps

Dold text

Tonmappad (BT.2100 till BT.709 genom DaVincis CMS)

Dold text
Permalänk
Bildexpert

Thriller: En grym film (Vinegar Syndrome, HDR10 @ 1000 nits peak white/0.0001 nits black)

Vad jag har förstått det så är denna restaurering gjord av Vinegar Syndrome under uppsyn av Bo Arne Vibenius. I så fall skulle man kunna se det som att denna är mer "trogen regissörens avsikt" än Det sjunde inseglet, då både Bergman och Fischer är döda sedan många år. Detta är en riktigt kultförklarad D-film som alltid har haft en skabbig look.

Filmen är skjuten på Super16 och även om jag inte hittar några uppgifter om råfilmen så tänker jag att detta är nästan uteslutande Eastmancolor med tanke på hur högdagrar täcks. Jämfört mot exempelvis Motorsågsmassakern, som gjordes på reversalfilm, är skillnaden slående.

Det uppenbarar sig väldigt fort att APL är mycket hög. Tydligast är förmodligen exemplet där Heinz Hopf sitter med en cigarett i handen. Det ser minst sagt ansträngd ut och även om jag förstås respekterar regissörens önskan så känner jag att filmen aldrig var gjord för att presenteras så här. I mån av färger ser den däremot mycket bra och smakfull ut. Långt, långt bättre än tidigare masters som exempelvis Synapse har gett ut.

Jag tillhör den lilla skaran som genuint gillar den här filmen och är definitivt glad över att den finns på UHD, men denna typ av HDR... Ja, jag vet inte. Alla tycker väl olika men vill regissören ha det såhär så är det väl det viktigaste.

Detta är f.ö. en film som inte blev något vidare att tonmappa genom ACES med tydliga färgskiftningar och för hög kontrast. DaVincis egna färghantering fungerade klart bättre.

De tonmappade exemplen som förekommer är i 3840x2160 pixlars upplösning och är till för att ge en ungefärlig uppskattning av hur ljus, färg och skärpa ser ut på filmen.

Heatmaps

Dold text

Färganalys

Dold text

Tonmappad (BT.2100 till BT.709 genom DaVincis CMS)

Dold text
Permalänk
Bildexpert

Taxi Driver (Sony Pictures, HDR10 samt Dolby Vision)

Utgåvan finns i dagsläget endast tillgänglig i boxen Columbia Classics Collection: Volume 2.

Taxi Driver restaurerades år 2010 av Sony Pictures och använde i huvudsak originalnegativet på 35mm som utgångsmaterial. Flertalet scener saknade enstaka bildrutor vilka har kompletterats från ett duplikatpositiv. I samband med att ovan nämnda box släpptes år 2021 gjordes en HDR-grade på filmen.

Den kan vid första anblick verka ljus men tittar man tillbaka på den befintliga Blu-Rayutgåvan märks det att de mestadels ligger på en jämförbar nivå. I det avseendet är inte skillnaden särskilt påtaglig men desto mer är täckning av högdagrar vilken är fenomenalt bra på UHD:n. Hittar inga som helst tecken på klippning vid vitt vilket sker regelbundet i SDR. Färgerna är generellt sett liknande de på Blu-Ray men sträcker sig emellanåt utanför BT.709 på ett snyggt och diskret vis.

Gällande de blodiga scenerna framåt slutet av filmen var dessa skjutna på 16mm utifrån vad jag kan hitta. Sannolikt, baserat på hur bildens karaktär är och det snäva dynamiska omfånget, har de vid restaureringen inte utgått ifrån originalnegativet på 16mm utan helt enkelt använt det uppblåsta duplikatnegativet som har använts vid negativklippning. Vad som också syns då är att blod inte är klarrött utan drar mot en mattare ton, men då scenen är så mörk gör det inte en särskilt stor skillnad heller.

De tonmappade exemplen som förekommer är, liksom heatmaps och färganalyser, nedskalade till 1920x1080 pixlar och komprimerade i .jpg. Således skall de inte ses som representativa för komprimering, upplösning, skärpa etc såsom de ser ut på skivan utan endast ge en ungefärlig uppskattning om hur bilden ser ut i mån av färg och ljus.

Heatmaps HDR

Dold text

Heatmaps SDR (Blu-Ray, 100 nits peak white, power law 2.4 gamma)

Dold text

Färganalys

Dold text

Tonmappad (BT.2100 till BT.709 genom DaVincis CMS)

Dold text

Blu-Ray

Dold text
Permalänk
Bildexpert

Har lagt till tonmappade bilder i samtliga poster och även fixat permalänkar i huvudinlägget.

Blir några till analyser imorgon. Om någon har en förfrågan så säg gärna till och så kollar jag ifall det är något jag kan ta en titt på. Filmen måste vara utgiven på UHD-BD för att jag ska kunna analysera den.

Permalänk
Bildexpert

Heat (Disney, HDR10 @ 1000 nits peak white/0.005 nits black)

Michael Manns klassiska heistfilm producerades ursprungligen av Regency och distribuerades länge av Warner. Under 2010-talet föll rättigheterna över till Fox vilka stod ansvariga för 4K-restaureringen som slutfördes år 2017. Först fem år senare släpptes filmen på UHD-BD vilken använder sig av samma restaurering samt en uppdaterad grade i HDR. Allt ska ha skett under Manns egna uppsyn och även godkänts av honom.

När HDR jämförs mot SDR i det här fallet är en detalj slående, vilket är att filmen är ljusare i SDR än HDR, praktiskt taget oavsett vilka scener som jämförs. Både topparna och snittljuset är lägre i HDR. Detta förutsätter att SDR beräknas ha en ljusstyrka motsvarande 100 nits vid referensvitt och följa en potensgamma på 2.4, vilket är avsett för ett mörkt rum.

”Vad är det som sker här...?” undrar förmodligen många. Och eftersom jag inte känner Michael Mann personligen kan jag inte fråga honom heller vad som ligger till grund för besluten. Däremot finns några faktorer som kan spela in.

Luminansen i HDR är helt nominell. Det vill säga går det att peka på ett specifikt subjekt och ange en exakt ljusstyrka i en enhet som motsvarar alstrat ljus. 100 nits skall vara 100 nits, 50 nits ska vara 50 nits och så vidare.

SDR är däremot helt relativt ställt mot bildvisaren, där en förutsättning är att den beter sig på samma sätt som en gammal bildrörsskärm. Nivån för referensvitt (235 i digitala respektive 700mV i analoga videosammanhang) ska under optimala omständigheter motsvara 100 nits. Därefter kan gråskalans luminans beräknas. Om ljusstyrkan är lägre eller högre, så påverkas hela bildinnehållets luminans. Det är en fundamental skillnad mot HDR.

En av de svåraste utmaningarna med SDR är att göra innehållet sebart i både mörka och ljusa miljöer. I första hand bör den vara anpassad utifrån optimala förhållanden, men ska också kunna se acceptabel ut i ett ljust rum där man har fått höja ljusstyrkan på TV:n till 2-300 nits. Detta har en påverkan i slutresultatet och i synnerhet i en sådan film som Heat som redan är så pass mörk.

I HDR tas ingen hänsyn till detta utan kan helt och hållet anpassas utefter en korrekt miljö. Om allt står rätt till kan man också vara mer säker på att slutresultatet hos tittaren inte avviker sig i hur exempelvis skuggnyanser ser ut.

Så det blir knappast ljusare och heller inte något bättre täckning av högdagrar här. Färgerna håller sig mestadels inom BT.709 och ser generellt sett liknande ut de på Blu-Ray, även om undantag finns. Vad är poängen här ens?

Det främsta och mest uppenbara är upplösningen, vilken verkligen lyfter upplevelsen. Filmen sköts på Eastmancolor EXR 5298 vilket är en snabb råfilm (500T), samtidigt som nattscenerna underexponerades och pushades ett steg vid framkallning. Trots det så är kornen fina och renderar en mycket god detaljrikedom som Blu-Rayutgåvan inte kan mäta sig med.

Det ökade bitdjupet bidrar också till en närmast fullkomlig avsaknad av posterisering och skuggnyanser återges betydligt bättre. Heller finns det inga tecken på komprimeringsartefakter, vilket är förvånande då filmen är 2 timmar och 50 minuter lång och ligger på en BD-66.

Heat kommer aldrig att imponera den som är ute efter ett ljusstarkt spektakel likt andra exemplen vi har kikat på tidigare, men trots det är dess UHD-BD mycket imponerande i min bok. På en korrekt kalibrerad OLED i ett mörkt rum så kommer bilden påminna mycket om det man upplever på en biograf. Jag kan verkligen uppskatta sånt också.

De tonmappade exemplen som förekommer är, liksom heatmaps och färganalyser, nedskalade till 1920x1080 pixlar och komprimerade i .jpg. Således skall de inte ses som representativa för komprimering, upplösning, skärpa etc såsom de ser ut på skivan utan endast ge en ungefärlig uppskattning om hur bilden ser ut i mån av färg och ljus.

Heatmaps HDR

Dold text

Heatmaps SDR (2017 Blu-Ray, 100 nits peak white, power law 2.4 gamma)

Dold text

Färganalys

Dold text

Tonmappad (BT.2100 till BT.709 genom ACES)

Dold text

Blu-Ray (2017)

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Heat (Disney, HDR10 @ 1000 nits peak white/0.005 nits black)

Michael Manns klassiska heistfilm producerades ursprungligen av Regency och distribuerades länge av Warner. Under 2010-talet föll rättigheterna över till Fox vilka stod ansvariga för 4K-restaureringen som slutfördes år 2017. Först fem år senare släpptes filmen på UHD-BD vilken använder sig av samma restaurering samt en uppdaterad grade i HDR. Allt ska ha skett under Manns egna uppsyn och även godkänts av honom.

När HDR jämförs mot SDR i det här fallet är en detalj slående, vilket är att filmen är ljusare i SDR än HDR, praktiskt taget oavsett vilka scener som jämförs. Både topparna och snittljuset är lägre i HDR. Detta förutsätter att SDR beräknas ha en ljusstyrka motsvarande 100 nits vid referensvitt och följa en potensgamma på 2.4, vilket är avsett för ett mörkt rum.

”Vad är det som sker här...?” undrar förmodligen många. Och eftersom jag inte känner Michael Mann personligen kan jag inte fråga honom heller vad som ligger till grund för besluten. Däremot finns några faktorer som kan spela in.

Luminansen i HDR är helt nominell. Det vill säga går det att peka på ett specifikt subjekt och ange en exakt ljusstyrka i en enhet som motsvarar alstrat ljus. 100 nits skall vara 100 nits, 50 nits ska vara 50 nits och så vidare.

SDR är däremot helt relativt ställt mot bildvisaren, där en förutsättning är att den beter sig på samma sätt som en gammal bildrörsskärm. Nivån för referensvitt (235 i digitala respektive 700mV i analoga videosammanhang) ska under optimala omständigheter motsvara 100 nits. Därefter kan gråskalans luminans beräknas. Om ljusstyrkan är lägre eller högre, så påverkas hela bildinnehållets luminans. Det är en fundamental skillnad mot HDR.

En av de svåraste utmaningarna med SDR är att göra innehållet sebart i både mörka och ljusa miljöer. I första hand bör den vara anpassad utifrån optimala förhållanden, men ska också kunna se acceptabel ut i ett ljust rum där man har fått höja ljusstyrkan på TV:n till 2-300 nits. Detta har en påverkan i slutresultatet och i synnerhet i en sådan film som Heat som redan är så pass mörk.

I HDR tas ingen hänsyn till detta utan kan helt och hållet anpassas utefter en korrekt miljö. Om allt står rätt till kan man också vara mer säker på att slutresultatet hos tittaren inte avviker sig i hur exempelvis skuggnyanser ser ut.

Så det blir knappast ljusare och heller inte något bättre täckning av högdagrar här. Färgerna håller sig mestadels inom BT.709 och ser generellt sett liknande ut de på Blu-Ray, även om undantag finns. Vad är poängen här ens?

Det främsta och mest uppenbara är upplösningen, vilken verkligen lyfter upplevelsen. Filmen sköts på Eastmancolor EXR 5298 vilket är en snabb råfilm (500T), samtidigt som nattscenerna underexponerades och pushades ett steg vid framkallning. Trots det så är kornen fina och renderar en mycket god detaljrikedom som Blu-Rayutgåvan inte kan mäta sig med.

Det ökade bitdjupet bidrar också till en närmast fullkomlig avsaknad av posterisering och skuggnyanser återges betydligt bättre. Heller finns det inga tecken på komprimeringsartefakter, vilket är förvånande då filmen är 2 timmar och 50 minuter lång och ligger på en BD-66.

Heat kommer aldrig att imponera den som är ute efter ett ljusstarkt spektakel likt andra exemplen vi har kikat på tidigare, men trots det är dess UHD-BD mycket imponerande i min bok. På en korrekt kalibrerad OLED i ett mörkt rum så kommer bilden påminna mycket om det man upplever på en biograf. Jag kan verkligen uppskatta sånt också.

De tonmappade exemplen som förekommer är, liksom heatmaps och färganalyser, nedskalade till 1920x1080 pixlar och komprimerade i .jpg. Således skall de inte ses som representativa för komprimering, upplösning, skärpa etc såsom de ser ut på skivan utan endast ge en ungefärlig uppskattning om hur bilden ser ut i mån av färg och ljus.

Heatmaps HDR

Heatmaps SDR (2017 Blu-Ray, 100 nits peak white, power law 2.4 gamma)

Färganalys

Tonmappad (BT.2100 till BT.709 genom ACES)

Blu-Ray (2017)

Michael Mann är en favoritregissör, tyvärr har han enligt mig varit för glad med att anamma "digitala kamerors estetik" innan dom nått prime time, t.ex. han körde några filmer med 360 grader slutare för att få eldflammor "coolare/tydligare", upp till och med Collateral så var hans grejer grymt visuellt sett. Sen dala det med Miami Vice/Public Enemy (men som sagt, är mest kulturellt hur filmer "ska se ut").

Dvs. ganska säker på att Michael Mann 1980-1990 har en helt annan visuell syn än Mann 2020. Tror inte heller han har några problem med att "ändra sig", Heat är ju hans egna direkta remake på LA Takedown.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Bildexpert

Tror faktiskt inte att det är frågan om någon historierevision utan helt enkelt en mer hänsynsfull grade. Jag har sett en visningskopia från premiären på 35mm och den stämmer väl överens med hur restaureringen ser ut, till skillnad från exempelvis Warners utgåvor från förr.

Jätten (Warner, HDR10 @ 4000 nits peak white/0.005 nits black)

-Brightness isn't everything, Jett.
-Not when you've got it.

Jätten spelades ursprungligen in på 35mm med Eastmancolor som råfilm och framkallades med Warner Color. Filmen har restaurerats i flera omgångar och denna, kanske slutgiltiga, färdigställdes år 2022 av Martin Scorseses filmstiftelse i samarbete med Warner Bros. Som källmaterial används en kombination av kameranegativet samt färgseparata masters (där filmen ligger lagrad på tre separata, svartvita rullar med röd, grön respektive blå färg för sig).

Detta är en väldigt blandad film sett till källmaterialet, inte minst då det finns många scener med optiska övergångar och andra effekter som kraftigt reducerar bildkvaliteten och som antagligen aldrig kommer att kunna förbättras. Båda dynamik, färg och skärpa är kraftigt begränsade (går att se i några exemplen nedan).

Scener som inte är drabbade håller däremot en mycket hög nivå och det märks tydligt att restaureringen har gått varsamt till. Bilden är närmast fläckfri och uppvisar inga artefakter från dustbusting. HDR nyttjas på ett begränsat vis även om det finns enstaka subjekt som sticker iväg. Knappast något som är särskilt påtagligt annat än vid ett fåtal tillfällen samtidigt som APL hålls på en helt rimlig och behaglig nivå. Färgerna hålls även dem inom BT.709 mestadels men hamnar ibland utanför.

Jag älskar den här filmen. En storslagen, klassisk epos som sträcker sig över årtionden och dessutom Deans bästa roll (som också visade sig bli hans sista). Är skeptisk till om det går att få filmen att se särskilt mycket bättre ut än såhär såvida man inte återskapar samtliga optiska effekter med allt råmaterial (om det ens finns tillgängligt), men då är det också lätt hänt att filmen tappar en del av sin identitet. Jag intalar mig att detta är end-all-be-all och nöjer mig så.

De tonmappade exemplen som förekommer är, liksom heatmaps och färganalyser, nedskalade till 1920x1080 pixlar och komprimerade i .jpg. Således skall de inte ses som representativa för komprimering, upplösning, skärpa etc såsom de ser ut på skivan utan endast ge en ungefärlig uppskattning om hur bilden ser ut i mån av färg och ljus.

Heatmaps

Dold text

Färganalys

Dold text

Tonmappad (BT.2100 till BT.709 genom DaVinci)

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Tror faktiskt inte att det är frågan om någon historierevision utan helt enkelt en mer hänsynsfull grade. Jag har sett en visningskopia från premiären på 35mm och den stämmer väl överens med hur restaureringen ser ut, till skillnad från exempelvis Warners utgåvor från förr.

Jätten (Warner, HDR10 @ 4000 nits peak white/0.005 nits black)

-Brightness isn't everything, Jett.
-Not when you've got it.

Jätten spelades ursprungligen in på 35mm med Eastmancolor som råfilm och framkallades med Warner Color. Filmen har restaurerats i flera omgångar och denna, kanske slutgiltiga, färdigställdes år 2022 av Martin Scorseses filmstiftelse i samarbete med Warner Bros. Som källmaterial används en kombination av kameranegativet samt färgseparata masters (där filmen ligger lagrad på tre separata, svartvita rullar med röd, grön respektive blå färg för sig).

Detta är en väldigt blandad film sett till källmaterialet, inte minst då det finns många scener med optiska övergångar och andra effekter som kraftigt reducerar bildkvaliteten och som antagligen aldrig kommer att kunna förbättras. Båda dynamik, färg och skärpa är kraftigt begränsade (går att se i några exemplen nedan).

Scener som inte är drabbade håller däremot en mycket hög nivå och det märks tydligt att restaureringen har gått varsamt till. Bilden är närmast fläckfri och uppvisar inga artefakter från dustbusting. HDR nyttjas på ett begränsat vis även om det finns enstaka subjekt som sticker iväg. Knappast något som är särskilt påtagligt annat än vid ett fåtal tillfällen samtidigt som APL hålls på en helt rimlig och behaglig nivå. Färgerna hålls även dem inom BT.709 mestadels men hamnar ibland utanför.

Jag älskar den här filmen. En storslagen, klassisk epos som sträcker sig över årtionden och dessutom Deans bästa roll (som också visade sig bli hans sista). Är skeptisk till om det går att få filmen att se särskilt mycket bättre ut än såhär såvida man inte återskapar samtliga optiska effekter med allt råmaterial (om det ens finns tillgängligt), men då är det också lätt hänt att filmen tappar en del av sin identitet. Jag intalar mig att detta är end-all-be-all och nöjer mig så.

De tonmappade exemplen som förekommer är, liksom heatmaps och färganalyser, nedskalade till 1920x1080 pixlar och komprimerade i .jpg. Således skall de inte ses som representativa för komprimering, upplösning, skärpa etc såsom de ser ut på skivan utan endast ge en ungefärlig uppskattning om hur bilden ser ut i mån av färg och ljus.

Heatmaps

Färganalys

Tonmappad (BT.2100 till BT.709 genom DaVinci)

Jag tror nog Heat är helt rätt väg att gå att hålla den mörkare (än att gå ljusare om man ska dra åt något håll). Min uppfattning är att trots det finns ljusa utomhus-scener så är känslan lite lik Se7en där det är en mörk urban värld, staden ska bli en karaktär, och den är mörk. Samma sak med Collateral, Miami Vice, etc...

Heat plockar estetik från t.ex. Hoppers Nighthawks som är mörk och moody.

Scenen med pistolen i förgrunden och havet i bakgrunden är Manns version/homage till Covilles Pacific. Manns version, mycket mörkare.

Angående opticals, när de gör effekter så syns sånt även tydligt på DVD-kvalite tyvärr. Hade hoppats på att man i vissa filmer bara gjorde om grafiken om det är texter eller vissa former av dissolves (många fonter, etc. borde vara lätta att kopiera). Men det kräver ju att man har bra orginal-negativ och inte bara master-kopior. Är trots det lite charmigt med den försämrade upplösningen.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Tror faktiskt inte att det är frågan om någon historierevision utan helt enkelt en mer hänsynsfull grade. Jag har sett en visningskopia från premiären på 35mm och den stämmer väl överens med hur restaureringen ser ut, till skillnad från exempelvis Warners utgåvor från förr.

Det finns ett värde i att försöka bevara "projektor-looken" antar jag. Men det är ju kanske lite tråkigt att inte utnyttja den möjlighet som HDR-grade ger. Finns massor av scener i Heat som hade kunnat vara helt fantastiska med rejäla högdagrar mot nattens mörker. Nåväl, det var längesedan jag såg den, dags att se denna version snart!

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av High1ander:

Angående opticals, när de gör effekter så syns sånt även tydligt på DVD-kvalite tyvärr. Hade hoppats på att man i vissa filmer bara gjorde om grafiken om det är texter eller vissa former av dissolves (många fonter, etc. borde vara lätta att kopiera). Men det kräver ju att man har bra orginal-negativ och inte bara master-kopior. Är trots det lite charmigt med den försämrade upplösningen.

Oftast är det färdiga optiska kopieringar som är inklippta i originalnegativet men undantag finns. David Lynch verkar ha en förkärlek till A/B-klippning även på 35mm vilket är bra mycket besvärligare att kopiera samt skanna men då sker inte alls samma generationsförlust. Mulholland Drive vet jag är klippt på A/B/C/D-rulle.

Annars har jag personligen bara jobbat med A/B-klipp på 16mm. Blir ju alltid mycket pill med att få till övergångar, titlar och alla tomma partier men det är alltid värt det i slutändan.

EDIT: Det är en del "in the making" men kanske inte får upp något mer idag. Har fått hjälp med att skriva om skripten också så att processerna går snabbare. Några titlar som står på tur är Insidan ut, Lego-filmen, Den gröna milen, Rädda menige Ryan och inte minst Zombi 2.

Permalänk
Bildexpert

Den gröna milen (Warner, HDR10 @ 4000 nits peak white/0.005 nits black)

Den gröna milen spelades in på 35mm och använde Eastman EXR 5245 (50D) för utomhusscener samt Kodak Vision 5277 (320T) inomhus. Precis som många andra av Warners filmer så är snittljuset återhållsamt samtidigt som topparna lätt blir höga och intensiva.

Det märks särskilt tydligt i scenerna där den elektriska stolen används, vilka upplevs som betydligt mer dramatiska i HDR än SDR. Högdagrar klipper inte utan rullar av mjukt och fint. Färgåtergivningen är som väntat mestadels inom BT.709 men den sticker utanför vid flera tillfällen, i synnerhet mörka scener som har en stark blå ton. Detta tycks delvis förstärkas av den tungsten-balanserade råfilmen, vilken också gör att glödlampor har ett mer neutralt ljus hellre än varmt.

Ett tre timmar långt drama med tio sentimentala känsloutbrott i timmen där det ena alltid ska överträffa det andra kanske inte är den mest lockande filmen att se på UHD-BD. Men till min förvåning är detta verkligen ett bra showcase för HDR. Istället för att bilden är markant mörk eller överdrivet ljus så känns det hela väldigt lagom. Föga förvånande är det också ljusår bättre än den gamla Blu-Rayutgåvan vilken för övrigt ingår.

De tonmappade exemplen som förekommer är, liksom heatmaps och färganalyser, nedskalade till 1920x1080 pixlar och komprimerade i .jpg. Således skall de inte ses som representativa för komprimering, upplösning, skärpa etc såsom de ser ut på skivan utan endast ge en ungefärlig uppskattning om hur bilden ser ut i mån av färg och ljus.

Heatmaps

Dold text

Färganalys

Dold text

Tonmappad (BT.2100 till BT.709 genom DaVinci)

Dold text
Permalänk
Bildexpert

Rädda menige Ryan (Paramount Pictures, HDR10 samt Dolby Vision FEL)

Filmen, som knappast behöver någon introduktion, har ända sedan dess premiär varit populär bland hemmabioentusiaster tack vare dess imponerande visuella estetik och ljuddesign. Det var således bara en tidsfråga innan den skulle ges ut på UHD-BD och idag, fem år senare, tar jag mig äntligen tiden att kika närmre på den.

Rädda menige Ryan spelades uteslutande in på Eastman EXR 5293 (200T) och olika metoder användes för att åstadkomma dess utseende. Slutarvinklarna varierade mellan 180, 90 samt 45° och var ibland avsiktligt ur synk för att skapa en "strykande" effekt från exempelvis eldsvådor. Vid framkallning pushades negativet antingen ett eller två steg för att kompensera för underexponeringen. Även en så kallad Panaflasher användes, där negativet exponeras med en svag, jämn blixt före eller efter inspelning (men innan framkallning förstås) vilket lyfter svärtan och gör skuggnyanser mer urskiljbara.

När duplikatpositivet skulle framkallas valde man att använda så kallad ENR, även känd som bleach bypass. Det innebär att blekningen (som sker mellan stabilisering och fix) genomförs antingen med en annan fördelning av kemikalierna, under en kortare tid än den ska eller helt enkelt inte genomförs alls. Syftet med blekprocessen är att få bort det silver som inte är exponerat och därigenom få rätt färgmättnad. Genom att manipulera detta steg av framkallningen går det att åstadkomma blekare färger samt högre kontrast. I det här fallet valde man att ha kvar ca 70 procent av silvret (normalt är 0 procent), vilket gjorde att filmen fick en i överlag blek färgskala samtidigt som många scener drog lätt mot blått. Detta hade en önskvärd effekt eftersom det gav bilden en gammaldags look samtidigt som blod fick en tydligt mörk nyans av rött. Att kontrasten blev högre av ENR var redan kompenserat av tidigare nämnda Panaflash, vilket gjorde att processerna tog ut varandra.

Inför restaureringen i 4K har originalnegativet skannats i 6K på en ArriScan och de matta färgerna har fått återskapats helt digitalt genom grade. Som man kan vänta sig håller sig färgerna sig inom BT.709 av sin natur och endast i väldigt få undantagsfall hamnar de utanför. I mån av HDR så tenderar många utomhusscener att ha en något hög snittljusnivå men det faller väl ihop med filmens egna design och är inget som upplevs som distraherande av mig åtminstone. Tydliga toppar finns, i synnerhet vid stridsscener, men når aldrig några överdrivna nivåer heller. Med tanke på det fotokemiska arbetet som skett så tänker jag att det är fördelaktigt, då en för ljus bild skulle göra kornbilden i underexponerade scener långt mer påtaglig än den redan är. Resultatet är i själva verket lysande bra.

Mindre imponerande är dock utgåvans grundläggande lager med HDR10. Den påvisar markanta komprimeringsartefakter i färgkanalerna och är långt sämre än vad jag väntar mig från en UHD-BD. Detta är något som Dolby Vision-lagret, som är 12-bitars FEL, lyckas rätta till och göra bilden stabil utan några anmärkningar. Således blir utgåvan två vitt skilda sidor av samma mynt och den som inte har möjlighet att spela eller visa upp Dolby Vision på sin TV bör således vara mycket medveten om det. Annars är detta ett måste i samlingen.

Stort plus också för att filmens originalljudmix från 1998 (Dolby Digital 5.1) finns med på skivan, utöver den nya Dolby Atmos-mixen.

De tonmappade exemplen som förekommer är, liksom heatmaps och färganalyser, nedskalade till 1920x1080 pixlar och komprimerade i .jpg. Således skall de inte ses som representativa för komprimering, upplösning, skärpa etc såsom de ser ut på skivan utan endast ge en ungefärlig uppskattning om hur bilden ser ut i mån av färg och ljus.

Heatmaps

Dold text

Färganalys

Dold text

Tonmappad (BT.2100 till BT.709 genom DaVinci)

Dold text
Permalänk
Bildexpert

Fist of Fury (Arrow Video, HDR10 samt Dolby Vision MEL)

Utgåvan finns i dagsläget endast tillgänglig i boxen Bruce Lee at Golden Harvest.

Lee sopar mattan av allt och alla i detta mästerverk som var hans andra stora långfilm efter genombrottet The Big Boss. Filmen spelades in i Dyaliscope (en slags Cinemascope från Frankrike) på 35mm Eastmancolor. Som källmaterial användes både originalnegativet samt ett duplikatpositiv för komplettering av titeltexter. Skanning gjordes av L'Immagine Ritrovata i Bologna på en Arriscan och restaurering fullföljdes av Silver Salt Restoration i London under Arrows uppsyn.

Det är uppenbart att källmaterialet är av varierad kvalitet och en stor del av arbetet tycks ha gått till att mildra skillnader i färg mellan tagningar och scener. Resultatet är till stor del bra med välbalanserad grade och närmast total avsaknad av damm, repor, smuts, skador eller andra defekter. Vissa scener uppvisar dock en viss skiftning mot rött i högdagrar men huruvida detta är avsiktligt eller inte är omöjligt att säga utan bättre referenser. Criterions utgåva har i jämförelse en markant grön ton i flertalet scener exempelvis.

Implementeringen av HDR är mycket försiktig. Endast ett fåtal sekvenser når 300 nits eller ens högre och då endast i små partier (bild #3 bland annat). Samtidigt är bilden aldrig mörk eller kontrastfattig. Tvärtom är medelnivån tämligen tillfredsställande och det extra omfånget nyttjas adekvat utan att högdagrar klipps eller skuggnyanser höjs. Färgerna sträcker sig regelbundet utanför BT.709 och ser utmärkta ut. Mycket smakfullt. Filmkornen är helt intakta och inga komprimeringsartefakter syns öht, men ett visst statiskt sensorbrus från skannern går tråkigt nog att identifiera i enstaka scener i de ljusaste partierna.

Lees filmer är speciella på så vis att de aldrig tycks bli helt färdiga. Både Fortune Star, Shout, Criterion och nu Arrow bland många andra har alla gett ut hans filmer med egna arbetsinsatser och unika resultat. Kommer detta att vara den sista? Antagligen inte, men jag nöjer mig nog såhär.

De tonmappade exemplen som förekommer är i 3840x2160 pixlars upplösning och är till för att ge en ungefärlig uppskattning av hur ljus, färg och skärpa ser ut på filmen.

Heatmaps

Dold text

Färganalys

Dold text

Tonmappad (BT.2100 till BT.709 via DaVinci)

Dold text