Konstigt sms med en "kod" från Telia

Permalänk
Medlem

Fick ett nyss, har inte haft nåt med Telia att göra på minst ett dussin år, nåt fejk skit...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nioreh83:

Jag fick samma igår vid 23:15. Känns som nån bugg hos dem

Jag tror också på bugg/systemfel/snedknappning hos Telia där meddelandet gått ut till alla som finns i deras kunddatabas oavsett om man är kund just nu eller ej. Finns ju liksom inget i SMS'et som vill att man ska gå ut någonstans och logga in eller göra något annat.

Men visst, det skulle ju kunna vara något riktat där någon illasinnad lyckats få ut ett SMS till alla men där själva bedrägeriförsöket bara skickas till en mindre utvald skara. Det känns dock mindre sannolikt än ett simpelt fel hos Telia.

Men de går säkerligen ut med någon officiellt information så småningom. Verkar vara för många drabbade för att de inte ska säga något.

Permalänk
Avstängd

Fick sms 15:55 i samma tråd som föregående sms jag fått förra veckan, dock var mitt på engelska.

Har även fått närmare 200 notiser från Microsoft Authenticator denna eftermiddag med inloggningsförsök på min ena email. Slump? mycket möjligt, men kändes ju lite lustigt ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kling_O_Klang:

Fick precis samma sak skriven till mig, något man behöver göra nu för att undvika någon typ av risk?

Borde inte vara någon fara. Finns ju ingen länk att klicka på.

Permalänk
Skrivet av Sidde:

Jag finner det alltid lika märkligt hur operatörer som Telia tillåter phising på sitt eget nät med uppenbart falska avsändare. I detta fall Telia.
Det måste vara så enormt enkelt att sätta upp en svartlista.

Än roligare med Mail-phising när det till och med länkas in bilder från deras hemsida. Det också vore så enkelt att blockera.

Det kommer ju inte från Telia. Det står bara texten Telia som avsändare. Det gpr att går att skicka sms och sätts vilken avsändare man vill som text. Däremot kan du inte få det att se ut som det kommer från vilket nummer som helst.

Skrivet av Whitepilledoomer:

Smset kom från Telia själva så det vore bra om de skickar ut ett meddelande som säger att det var falskt

Det kom inte från Telia. Det är ett bluff-sms. Går att sätta vilken avsändar-texy man vill om man är lite kunnig eller s vänder en sms-tjänst som stödjer det.

Skrivet av jawik:

Jag tror också på bugg/systemfel/snedknappning hos Telia där meddelandet gått ut till alla som finns i deras kunddatabas oavsett om man är kund just nu eller ej. Finns ju liksom inget i SMS'et som vill att man ska gå ut någonstans och logga in eller göra något annat.

Men visst, det skulle ju kunna vara något riktat där någon illasinnad lyckats få ut ett SMS till alla men där själva bedrägeriförsöket bara skickas till en mindre utvald skara. Det känns dock mindre sannolikt än ett simpelt fel hos Telia.

Men de går säkerligen ut med någon officiellt information så småningom. Verkar vara för många drabbade för att de inte ska säga något.

Vi har fyra Telia-abb och en har fått det. Så din teori stämmer inte. Det kommer helt klart inte från Telia utan är ett bluff-sms. Går att sätta vilken text man vill som avsändare om man är lite kunnig eller använder en befintlig tjänst för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DIFference:

Det kommer ju inte från Telia. Det står bara texten Telia som avsändare. Det gpr att går att skicka sms och sätts vilken avsändare man vill som text. Däremot kan du inte få det att se ut som det kommer från vilket nummer som helst.

Det är ju det jag menar också. Att telia tillåter på sitt eget nät att leverera meddelanden där någon annan sätter avsändare Telia.
Varför inte bara blockera det och sätta avsändaren på en svartlista?

Permalänk
Medlem

Släng och ignorera det bara, uppenbarligen någon bluff igen som går runt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Det intressanta är väl varifrån de fått alla telefon-nummer. Är det så att dom hittat Telias sms-api och lånat lite för att skicka sms till alla kunder som någonsin haft med Telia att göra? (fick det inte och har aldrig haft det, sambon fick och hon var Telia-kund för några år sedan)

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Intressant är väl om vi alla har fått samma kod? Min kod var: 257488.

Oops! Nu "Outade" jag mig kanske - men jag har ändå inget avtal med Telia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hetlund:

Intressant är väl om vi alla har fått samma kod? Min kod var: 257488.

Oops! Nu "Outade" jag mig kanske - men jag har ändå inget avtal med Telia.

Inte samma eller ens nära.

Permalänk
Skrivet av Hetlund:

Intressant är väl om vi alla har fått samma kod? Min kod var: 257488.

Oops! Nu "Outade" jag mig kanske - men jag har ändå inget avtal med Telia.

Jag insåg att vi fick olika koder då jag fann en online service för att ta emot SMS, och ett öppet nummer där hade redan mottagit Telia-SMSet (https://receive-sms.cc/Sweden-Phone-Number/46726415468) men det hade en annan kod än min.