Byte av processor AMD Athlon(tm) XP 2600+ 1,89ghz E22M KM400. 2gb ddr.​

Permalänk

Antar att detta gamla E22M KM400 kort med 32 bit bara klarar en 2tb disk? Men egentligen så är de inte så lite om de ens finns ide/pata. Hittade några artic kylare men det ska helst vara koppar under? WD ska ha 500gb och Seagate 750gb, ganska dyra idag. Med ett pci sata kort hur stora diskar kan man då ha?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldSchool297:

Antar att detta gamla E22M KM400 kort med 32 bit bara klarar en 2tb disk? Men egentligen så är de inte så lite om de ens finns ide/pata. Hittade några artic kylare men det ska helst vara koppar under? WD ska ha 500gb och Seagate 750gb, ganska dyra idag. Med ett pci sata kort hur stora diskar kan man då ha?

Beror på operativsystem. 2 TB-gränsen (per volym I guess) är från MBR.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av OldSchool297:

En kopparkontaktyta på kylaren brukar avleda värmen bättre än om det bara är aluminium så hittar du ingen kylare med silver elerl diamant så är koppar att föredra.
Vet inte om nån gjort en kylare i diamant men silver har använts och bara det gjorde att priset skenade jämfört med koppar...
Har du en separat diskkontroller är det den och ev operativsystemet som bestämmer max diskstorlek.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Fick upp blåskärmar på denna och efter en omstart så fick jag upp Bios checksum error och något om A:. Hade inget A: i datorn. Nu visas ingen bild. Den verkar starta fläktarna och hårddiskarna men ingen bild syns. Har ett Nvidia Gefore Fx 5200. Har testat att byta grafikkort men ingen bild syns. Det kan ibland pipa från högtalaren. Minnesfel brukar starta upp så bild syns ändå? Testade FX 5200 i en Compaq D530 och de verkar fungera.

Permalänk

Kan det ha att göra med dåliga kondensatorer eller bios chip?

Permalänk

Fann 6st dåliga 6.3v 1000uf. Har enbart 6.3v 1500uf. Fördomar att de inte fungerar? De verkar ochså vara en halv centimeter längre.

Permalänk

De är lite skillnad i storlek. Den minsta satt original

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av OldSchool297:

Fann 6st dåliga 6.3v 1000uf. Har enbart 6.3v 1500uf. Fördomar att de inte fungerar? De verkar ochså vara en halv centimeter längre.

Skrivet av OldSchool297:

De är lite skillnad i storlek. Den minsta satt original

https://thumbs4.imagebam.com/ae/ef/17/MENEJFB_t.JPG

Du kan ersätta alla gamla 6.3 V 1000 uF med kondensatorer med högre kapacitet. Se bara till att polariteten rätt.

Om några elektrolytkondingar har börjat gå sönder så är det lika bra att byta alla.
Det går fint att ladda upp bilder direkt till Sweclockers numera så du behöver inte använda dig av bilddelningssiter om du inte ska ladda upp väldigt många bilder.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldSchool297:

Det är ganska svårt att hitta större kylare i sverige till socket 462. Har en i 80mm/80mm men råkade bryta av klippet med 3 hål i varje ände när jag skulle testa att få bort det från kylaren och använda på en annan. Ganska dumt av mig. Det kanske skulle fungera med ett klipp som har ett hål i varje ände med med de måste vara lite över 80mm. https://www.cpu-world.com/CPUs/K7/AMD-Athlon%20XP%203000+%20-... 2.1ghz. Den största 3200 är på 2.2ghz. Men fann en väldigt billig. Behövs det mer kylning för att byta till en större med?

En kylare med 80mm fläkt var ganska bra på den tiden.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk

Kan dessvärre inte finna uppladdnings knappen på någon av mina telefoner eller på min Chromebook, därav. Ser bara 3 val, svara, förhandsgranska, sluta följa. Testade med att byta ut 6.3V 1000uf till 6.3v 1500uf. Den startar upp fläktarna men ingen bild syns. Har testat grafikkortet och de fungerar i en annan dator, testade även med ett annnat. Prövade även att byta processor. Kan de vara bios chippet? Har läst att de kan orsaka en svart skärm.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av OldSchool297:

Kan dessvärre inte finna uppladdnings knappen på någon av mina telefoner eller på min Chromebook, därav. Ser bara 3 val, svara, förhandsgranska, sluta följa. Testade med att byta ut 6.3V 1000uf till 6.3v 1500uf. Den startar upp fläktarna men ingen bild syns. Har testat grafikkortet och de fungerar i en annan dator, testade även med ett annnat. Prövade även att byta processor. Kan de vara bios chippet? Har läst att de kan orsaka en svart skärm.

Välj förhandsgranska och kolla där så klurar du nog ut hur du ska ladda upp bilder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Är det svårt att byta bios chip om man finner ett? Tänker mer på att de är felet när jag fick upp bios checksum error innan skärmen blev svart. Antar att de kan orsaka blåskärmar med?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av OldSchool297:

Är det svårt att byta bios chip om man finner ett? Tänker mer på att de är felet när jag fick upp bios checksum error innan skärmen blev svart. Antar att de kan orsaka blåskärmar med?

Kan du löda ytmonterat ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Låter osannolikt att din EEPROM/BIOS skulle blivit korrupt så länge du inte försökt att flasha den.

Har du inte kunskap i felsökning och reparation kanske det är roligare att åka till elektronikåtervinning eller liknande och plocka upp ett annat kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kan du löda ytmonterat ?

Den är säkert socklad och går att flasha i ett annat moderkort eller programmerare, men villospår som sagt.

Permalänk

Det var i såna fall bra för att byta ut bios chip verkar komplicerat. Har inte kunskap att löda ytmonterat ännu, de verkar mer komplicerat emot att löda kondensatorer. Har inte flashat bios. Har sett en sida i england som säljer bios chip för ca 100kr. Har iofs en synlig dålig kondensator på moderkortet 6.3v 1800uf. Hade inget att ersätta den med. Kan det inte vara fästet till grafikkortet som gett upp?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av OldSchool297:

Det var i såna fall bra för att byta ut bios chip verkar komplicerat. Har inte kunskap att löda ytmonterat ännu, de verkar mer komplicerat emot att löda kondensatorer. Har inte flashat bios. Har sett en sida i england som säljer bios chip för ca 100kr. Har iofs en synlig dålig kondensator på moderkortet 6.3v 1800uf. Hade inget att ersätta den med. Kan det inte vara fästet till grafikkortet som gett upp?

Vad som helst kan gå sönder men att socklar går sönder är inte vanligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bara bios i bärbara som brukar vara fastlödda.

Permalänk

Har testat en annan processor och bytt tillbaka samt ett annat grafikkort. Testat med bara ett minne men de fungerar ej. Var noga med att ändra JP8 & JP9 med. Det är ett KM400-M REV 1.0B Socket 462 moderkort. Vet inte hur bios chippet sitter. Ibland kan saker gå sönder även om de inte skulle kunna vara troligt. Kan andra dåliga kondensatorer krånga till så bilden inte fungerar? Förmodar att de inte är bra att ha datorn på för fungerar inte bios så finns de inget som kan stänga av cpu om den skulle bli för varm eller om cpu fläkten slutar att fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldSchool297:

Har testat en annan processor och bytt tillbaka samt ett annat grafikkort. Testat med bara ett minne men de fungerar ej. Var noga med att ändra JP8 & JP9 med. Det är ett KM400-M REV 1.0B Socket 462 moderkort. Vet inte hur bios chippet sitter. Ibland kan saker gå sönder även om de inte skulle kunna vara troligt. Kan andra dåliga kondensatorer krånga till så bilden inte fungerar? Förmodar att de inte är bra att ha datorn på för fungerar inte bios så finns de inget som kan stänga av cpu om den skulle bli för varm eller om cpu fläkten slutar att fungera.

Har du en sockel uppe vid minnena med en krets? Detta är din EEPROM för BIOS och är sannolikt inte fel, den är read only så länge du inte flashar den.

Permalänk

De ser ut som på bilden jag fann online. De står R01-A1 vilket är bios på de chippet under de översta till höger. Har testat utan batteri med men de blir ingen bild. Har åtminstone 1 6.3v 1800uf som är dålig (De 3 vid grafikkortet). Får testa med det. Har ingen hårddisk i nu men om den startar den och den låter så borde felet vara något till grafikkortet. Har testat ännu ett grafikkort men ingen bild.

Permalänk

Finns det PCI 4x grafikkort så man kan testa om de går att få bild på kortet? Har aldrig hört talas om sådana eller så har jag glömt. De kanske bara passade till äldre datorer innan 2000. Menar till de 3 andra plasterna under AGP 8x.

Permalänk
Medlem

Hjälper det inte att byta kondensatorer så behöver du ett nytt moderkort. Förutsatt att du testat processor, grafikkort och minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldSchool297:

Finns det PCI 4x grafikkort så man kan testa om de går att få bild på kortet? Har aldrig hört talas om sådana eller så har jag glömt. De kanske bara passade till äldre datorer innan 2000. Menar till de 3 andra plasterna under AGP 8x.

Det är vanlig PCI, se länk: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Peripheral_Component_Intercon...

Finns gott om grafikkort till PCI som var det främsta alternativet innan AGP kom.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk

Då behöver man ett kort före 1997 för att testa i pci? Har enbart en sådan "Multimeter" och hur man ska komma åt benen för att testa kondensatorer verkar komplicerat.

Hittade ett 3D FX Voodoo 2 som satt i 2 datorer som jag fick gratis när jag behövde nätagg. Brukar säljas för 700kr så inte så dumt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldSchool297:

Hittade ett 3D FX Voodoo 2 som satt i 2 datorer som jag fick gratis när jag behövde nätagg.

Voodoo och Voodoo 2 är inte grafikkort, bara accelerator. Det betyder dock att det troligtvis fanns annat kort i maskinerna också om de inte har inbyggd grafik.

Permalänk

Glömde bort det. de fungerade inte att köra i pci. De finns uttag för bildskärm och ide kontakt på det. Ett till intag för någon skärm. Multimetern som jag postade foto på duger inte till kondensatorer? Kan inte tänka mig att de är nätagg när fläktarna går och diskarna startar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldSchool297:

Glömde bort det. de fungerade inte att köra i pci. De finns uttag för bildskärm och ide kontakt på det. Ett till intag för någon skärm. Multimetern som jag postade foto på duger inte till kondensatorer? Kan inte tänka mig att de är nätagg när fläktarna går och diskarna startar.

Det går inte att testa kondensatorer utan att lösa bort de.

Det är svårt att följa dina inlägg om de inte skrivs med en röd tråd och hoppar mellan helt olika saker i samma stycka, svårt att följa trådarna om de inte håller sig till ett ämne.

Nu vet jag t.ex. inte om första delen syftar på Voodoo-kort eller något annat. Voodoo och Voodoo 2 är inte vanliga grafikkort.

Permalänk

Ska försöka att tänka på det. Får försöka att skaffa ett pci grafikkort av gamla modellen och se om de ger bild, om inte så behövs nog de andra 6.3v 3300uf bytas ut, de ser hela ut men som någon skrev så kan de vara trasiga men se hela ut. Annars så är det nog bios chippet.

Permalänk
Medlem

Det är inte cmos cheksum error du menar?

Får man av dåligt batteri..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.