Permalänk
Skrivet av moreempty:

frågan är ju om den är strömsnål eller om du med dagens elpriser skulle tjäna in en Oled eller nyare tv..

Första frågan är lätt besvarad: - Nej, den är INTE strömsnål". Känns som en solig dag när man går förbi den. 😎

Den andra frågan är intressant men jag har inte orkat räkna på att. Magkänslan tror det blir billigare att fortsätta kolla på 500wattts-monstret en herrans massa år än att köpa en hyfsad 65" oled.

Bevisa mig gärna fel, skärmen står på ca 4 - 5h, 6 av 7 kvällar året rumt & drar i snitt 300w, men 500 på vit bild, så kör worst case. Snittpris el blir svårt, men har Tibber & det brukar va som dyrast när skärmen är igång.

Edit: fan, kunde inte hålla mig: med högt höftad förbrukning & väl tilltaget snittpris a 3kr/kwh blir det ca 2 200kr/år. Så runt 6 - 8 år break even, stipulerat att en 65" oled drar 50w.
Å andra sidan är jag äckligt nöjd med bilden, pank som en föräldraledig lus & när elen är dyr gör värmen nytta precis där vi sitter.
(+ ett ickebeslut är ett enkelt beslut).
Men tack @moreempty, du satte griller i huvvet på mig.

Blev tvungen att besvara migsjälv
Visa signatur

Skåda e-penis: Antec Fusion | RM550x | B350m Mortar Arctic | Ryzen 1700 + Wraith RGB | 16GB LPX LED 3200Mhz@cl16 |10TB hd & 120GB ssd | Asus GTX770 DCU II OC | 2x120mm Silent Wings 3 | Win10x64 Pro
Skärmar: Pioneer KURO PDP-LX5090 | Asus VX239H-W |
Styre: Apple Alu Mini Keyboard | R.A.T.7 Contagion | Razer Scarab | DMC-CM1 + PCremote |
Ljud: Aurelia Magenta, 5 st | Anthem MRX 500 | Adire Audio Dharman Ported Sub | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem

OLED panel fortfarande som ny efter 2229h. Anänder den som datorskärm/spelskärm. Älskar OLED och kommer aldrig gå tillbaka till LCD IPS skärmar igen.

Tillverkare: LG
Modell: OLED42C24
Paneltyp: OLED
Tid: 2229
Inbränning: Nej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abnomynos:

Första frågan är lätt besvarad: - Nej, den är INTE strömsnål". Känns som en solig dag när man går förbi den. 😎

Den andra frågan är intressant men jag har inte orkat räkna på att. Magkänslan tror det blir billigare att fortsätta kolla på 500wattts-monstret en herrans massa år än att köpa en hyfsad 65" oled.

Bevisa mig gärna fel, skärmen står på ca 4 - 5h, 6 av 7 kvällar året rumt & drar i snitt 300w, men 500 på vit bild, så kör worst case. Snittpris el blir svårt, men har Tibber & det brukar va som dyrast när skärmen är igång.

Edit: fan, kunde inte hålla mig: med högt höftad förbrukning & väl tilltaget snittpris a 3kr/kwh blir det ca 2 200kr/år. Så runt 6 - 8 år break even, stipulerat att en 65" oled drar 50w.
Å andra sidan är jag äckligt nöjd med bilden, pank som en föräldraledig lus & när elen är dyr gör värmen nytta precis där vi sitter.
(+ ett ickebeslut är ett enkelt beslut).
Men tack @moreempty, du satte griller i huvvet på mig.

Har du kompenserat för ökade uppvärmningskostnader med nyare TV?

Permalänk
Medlem
Skrivet av moreempty:

frågan är ju om den är strömsnål eller om du med dagens elpriser skulle tjäna in en Oled eller nyare tv..

Du har nog inte kollat ditt elpris på några månader.

Permalänk
Medlem

Tillverkare: LG
Modell: 48CX
Paneltyp: OLED
Tid: 2267h
Inbränning: Nej

Hade innan denna en 55C7 som hade ca 5500h när jag sålde den, inga inbränningar men en död röd subpixel.

Permalänk
Medlem

Tillverkare: LG
Modell: 48C1
Paneltyp: OLED
Tid: ?
Inbränning: Nej

Jag läste nånstans att det här inte går att se på enheter i EU, men på min 48OLED C1 hittade jag Allmänt -> Enheter -> TV-hantering -> TV-information. Dock står det ju inget där om antal timmar, bara hur mycket minne som finns, MAC-adress, serienummer osv.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk

Tillverkare: Samsung
Modell: UE55F8000 (2013)
Paneltyp: 55" FHD LED
Tid: 1.479.380 minuter (24656h / 1027 dygn / 2,81 år) (köpt 2014 men inte så mycket använd före 2016)
Inbränning: nej

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Du har nog inte kollat ditt elpris på några månader.

skatt moms och överföring gör ju att det alltid är dyrt, tänker jag.

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"