Billigt ljudkort med surround ut över spdif?

Permalänk

Billigt ljudkort med surround ut över spdif?

Vad ska man ha, är det Soundblaster som gäller? Antar dom borde ha bra drivrutiner, bra stöd osv.

Någon som vet ifall alla deras modeller har surround ut genom spdif, eller om det är som med Realtek att det är stereo ut endast?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem

AE-5Plus har men inte AE-5, man måste encoda / decoda för 5.1 över spdif, kortet jag nämner klarar DTS, DTS Neo och DolbyDigital / AC3, sen om du kan få tag i ett Z klarar även dem samma sak (osäker på neo stöds)

Permalänk
Skrivet av mahava:

AE-5Plus har men inte AE-5, man måste encoda / decoda för 5.1 över spdif, kortet jag nämner klarar DTS, DTS Neo och DolbyDigital / AC3, sen om du kan få tag i ett Z klarar även dem samma sak (osäker på neo stöds)

Tackar! Verkar vara bra. Neo vad jag inte ens vad det är

så detta funkar, men inte med "neo"? https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=1619351

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem

Du har ingen ledig HDMI port då?
Eller måste det vara spdif?

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem

Vad har du för mottagera då och till vad är det du vill ha surround till? Du borde kunna få ut 5.1 genom bitsteam/pass-through från realtek kretsen på ditt moderkort om det är för filmtittande.

Visa signatur

i7 4790k | Gigabyte GA-Z87X-UD4H | 16GB CL11 2400MHz | GTX 1060 | SSDx2 HDDx3
Kringutrustning: BenQ XL2411Z 144Hz, SteelSeries 6Gv2, Zowie FK, Qpad QH-90, Asus Xonar DX

Permalänk
Skrivet av {SWEC}Rool82:

Du har ingen ledig HDMI port då?
Eller måste det vara spdif?

har inte hdmi i receivern.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem

Ja sorry jag tänkte bara typ spelljud, är det bara film så går det med passthru , vet inte om de kan finnas ljudkretsar därute som inte stödjer men de borde ju rent logiskt vara så att ljudkretsen inte ska vara på det alls , jag körde så på htpc n med integrerade som säkert var realtek till just behovet av spelljud via spdif uppstod, då jag hade förstärkare som inte hade hdmi växel förr

Permalänk
Skrivet av Qrush:

Vad har du för mottagera då och till vad är det du vill ha surround till? Du borde kunna få ut 5.1 genom bitsteam/pass-through från realtek kretsen på ditt moderkort om det är för filmtittande.

Logitech Z906. spdif från realtek är 2-kanals. finns ett hack, men jag har provat sedan igår i flera timmar, får det inte att funka.. funkade på min förra dator/moderkort med hacket men inte med detta.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bemushroomed:

Logitech Z906. spdif från realtek är 2-kanals. finns ett hack, men jag har provat sedan igår i flera timmar, får det inte att funka.. funkade på min förra dator/moderkort med hacket men inte med detta.

Ja, du kan bara få 5.1 via dolby digital eller dts med spdif. Är det spel så behöver du ha en realtids encoder till.ex. dolby digital live eller dts connect som finns i det ljudkortet du länkade tidigare. (Creative Sound Blaster Z)

Visa signatur

i7 4790k | Gigabyte GA-Z87X-UD4H | 16GB CL11 2400MHz | GTX 1060 | SSDx2 HDDx3
Kringutrustning: BenQ XL2411Z 144Hz, SteelSeries 6Gv2, Zowie FK, Qpad QH-90, Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bemushroomed:

Logitech Z906. spdif från realtek är 2-kanals. finns ett hack, men jag har provat sedan igår i flera timmar, får det inte att funka.. funkade på min förra dator/moderkort med hacket men inte med detta.

Om du skaffar ett ljudkort med stöd för Dolby Digital Live för att omkoda signalen till Dolby Digital 5.1 on-the-fly så riskerar du ljudfördröjning i alla spel. Om ditt nuvarande ljudkort har tre utgångar för surround med 3,5mm-kabel så är det den vägen som är bäst att gå för att få surround på PC i ditt fall.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Om du skaffar ett ljudkort med stöd för Dolby Digital Live för att omkoda signalen till Dolby Digital 5.1 on-the-fly så riskerar du ljudfördröjning i alla spel. Om ditt nuvarande ljudkort har tre utgångar för surround med 3,5mm-kabel så är det den vägen som är bäst att gå för att få surround på PC i ditt fall.

okej. ja fördröjning vill man inte ha. Ska ta och prova med analogt och se hur det låter.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk

vet inte ens om analog surround kommer funka.. ser att det bara finns bara två 3.5mm utgångar, min Logitech Z906 har 3 ingångar.

på mitt förra moderkort var det 3 utgångar i 3 olika färger.

rätt diffust hur det ska fungera. man får en länk om man går till moderkortet, men länken visar inte 2 utgångar utan 3, vilket inte finns.

kanske menas att man ska connecta nån sån där panel som finns på vissa chassin med uttag... nä det är nog rätt kört tyvärr. får nog bli ett soundblaster, även om det blir fördröjning.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bemushroomed:

vet inte ens om analog surround kommer funka.. ser att det bara finns bara två 3.5mm utgångar, min Logitech Z906 har 3 ingångar.

på mitt förra moderkort var det 3 utgångar i 3 olika färger.

rätt diffust hur det ska fungera. man får en länk om man går till moderkortet, men länken visar inte 2 utgångar utan 3, vilket inte finns.

kanske menas att man ska connecta nån sån där panel som finns på vissa chassin med uttag... nä det är nog rätt kört tyvärr. får nog bli ett soundblaster, även om det blir fördröjning.

Köp ett ljudkort med tre utgångar för surround istället för att att ha fördröjning om du ändå ska köpa nytt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bemushroomed:

Tackar! Verkar vara bra. Neo vad jag inte ens vad det är

så detta funkar, men inte med "neo"? https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=1619351

Jepp exakt det hade jag i min htpc,

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Köp ett ljudkort med tre utgångar för surround istället för att att ha fördröjning om du ändå ska köpa nytt.

verkar lösa sig, kollade chassit lite närmare nu, det har två utgångar på framsidan och jag hade kabel att koppla detta till moderkortets "Audio", så nu har jag 4 in/ut (verkar gå att konfigurera hur man vill). I realtek panelen ska man kunna välja vad som är front etc. får se om det funkar...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"