Iphone 12 kan återkallas på grund av hög strålning

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Vad är motsvarande strålning och stå ute i solen?
med tanke på att solen genererar 1500w energi per m2..

och den strålningen är ju joniserande (uvb tex)

SAR är egentligen bara definierat för radiofrekvenser. Solstrålning består främst av ljus (infrarött, synligt, och ultraviolett ljus) som ligger på betydligt högre frekvenser.
Radiofrekvenser och synligt ljus påverkar kroppen såpass olika att det inte går att jämföra rakt av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Men nu gör du precis som foliehattarna med 5G-antennerna.
"Correlation does not imply causation" som man brukar säga:
https://imgs.xkcd.com/comics/cell_phones.png

Nej, det gör jag inte. Jag är inte övertygad om något. Jag är bara fundersam i ämnet.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

SAR är egentligen bara definierat för radiofrekvenser. Solstrålning består främst av ljus (infrarött, synligt, och ultraviolett ljus) som ligger på betydligt högre frekvenser.
Radiofrekvenser och synligt ljus påverkar kroppen såpass olika att det inte går att jämföra rakt av.

Men om du tittar på vad för typ av frekvenser i bägge fallen?

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag har aldrig haft Covid-19 innan 5G fanns, det vet jag i alla fall

(/s ifall det inte var uppenbart)

5G har funnits i utvecklingsstadium i ca 10 år. 6G påbörjades typ 2021.
Kanske t.om lite innan på pappret.

Självklart har du inte haft Covid-19 innan 5G.
Men eftersom våra kroppar knappast kan skilja mellan 4G och 5G och att i princip alla
5G idag går på 4G-frekvenser samt att TDD har funnits i många år och även polarisering
så förstår jag inte varför 5G skulle göra något annorlunda än 4G? Så vad är relationen?

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Men va?Jag blir ju kallad foliohatt här när jag tagit upp något om strålning med master och telefoner.. Så mobil kan stråla för mycket men inte alla master? Masterna måste ju ha så mycket mindre strålning så där nog inget problem enligt er som skriver foliehatt åt allt som inte skrivs eller sägs i SVT SR:

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Medlem

Man kanske skulle ut o leva på kanten ordentligt i helgen, ta fem små öl hållandes en iphone 12 i handen 🙂

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Som vid tidigare tillfällen så är det fritt fram att diskutera ämnet men då måste man komma med korrekt fakta för att diskussionen ska fungera.

Det hjälper heller inte att man sätter olika stämplar på deltagare som inte delar en egen åsikt så en rejäl skärpning från många, tack

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

när jag frågade min neurokirurg om strålning kunde ha någonting med min hjärntumör att göra (vilken sida jag pratar i telefon på, har telefonen vid sidan av sängen) tvekade han inte en sekund innan han svarade

nej.

blir lite varmare om örat bara. nu går vi ju mot ett samhälle där kidsen går med telefonen som att de ska äta en smörgås och pratar så vem fan bryr sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD73:

Men va?Jag blir ju kallad foliohatt här när jag tagit upp något om strålning med master och telefoner.. Så mobil kan stråla för mycket men inte alla master? Masterna måste ju ha så mycket mindre strålning så där nog inget problem enligt er som skriver foliehatt åt allt som inte skrivs eller sägs i SVT SR:

Nej, du är absolut ingen foliehatt. En basstation gör helkroppsexponering, det handlar bara mest om avståndet eller närheten till den innan den sänder starkare än en telefon, ska vi försöka räkna ut SAR-värdet för t ex 5,4 watt/m2 som mätts upp i min lägenhet - det är rätt mycket högre än vad en mobil klarar att sända? Du kan komma lite högre än det på allmän plats, t ex Tullhus 2 i Gamla Stan/Skeppsbron, där sitter det rätt många basstationer på ett 1-plans hus. Det kommer publiceras nya oberoende mätningar snart, jag vet på förhand var de ungefär kommer hamna. Jag föredrar lite strålning från en telefon som exponerar en hand eller en liten del av kroppen jämfört med att stå nära eller precis framför en basstation som exponerar hela kroppen. Centrala gatorna i stan har rätt höga värden nu, du kommer över 1 watt/m2 på flera platser. Jag jobbar för att aktuella mätningar ska göras och publiceras, eftersom Strålsäkerhetsmyndigheten ligger flera år efter, de slutade göra mätningar 2020 (för att de skyllde på Covid) och den forskningsrapport de sammanställer precis nu som ska publiceras i november baseras på gammal forskningsdata från 2021, de skyller på underbemmaning (En kompis pratade med Karl Herlin på Strålsäkerhetsmyndigheten igår).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AMD73:

Men va?Jag blir ju kallad foliohatt här när jag tagit upp något om strålning med master och telefoner.. Så mobil kan stråla för mycket men inte alla master? Masterna måste ju ha så mycket mindre strålning så där nog inget problem enligt er som skriver foliehatt åt allt som inte skrivs eller sägs i SVT SR:

Jag vet inte vad som sagts innan. Men visst kan all eletronik överstiga tillåtna värden.

Så det finns riktvärden även för mobilmaster. De är inte angivna i maxeffekt - men de får inte ge strålningsvärden som överstiger vissa gränser där folk är.
Man ska inte utesluta att master - såväl som routrar eller mobiltilefoner inte skulle kunna överskridas.

Utifrån det jag läst så verkar det generellt vara så att den elektronik som utsätter oss för mest strålning generellt sett är mobilerna. De sänder med markant lägre effekt än mobilmasterna, men sändarna är så pass nära våra kroppar att värdena ändå blir högre.

Man kanske kan jämföra det här om man tittar på effekttäthet för vanligt ljus. En 60Wlampa som lyser över hela vår kropp värmer inte upp oss särskilt mycket. Vi märker inte av det här alls. En 60W laser kan däremot skära fingrarna av oss. Samma våglängder av ljus - men med en massiv skillnad i hur den här effekten distribueras över kroppen.

Om vi tar en mobilmast på 200W - hur mycket kan den värma upp vävnaden om den står 20 meter bort? Ja lika mycket som ett element som står 20 meter bort. Det blir knappt mätbart i hur mycket vävnaden värms upp.
En mobil som sänder med en faktion av den effekten - säg 1W kan däremot värma upp vävnaden kring örat en till en nivå som är mätbar. Det blir lite som att ha igång mobilens lampa direkt mot huden ett tag. Någon watts effekt kan värma upp ett litet område där det träffar. För större delen av den utsända effekten når ett litet område på kroppen.

Här blir det alltså relevant inte bara hur stark effekten är som når ens kropp - utan också hur den fördelas per område på kroppen.

Därför är det väl generellt så att de grejer som utsätter oss för mest strålning är de vi har intill kroppen - även om totaleffekten från master längre bort är högre.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

https://www.reuters.com/technology/apple-implement-iphone-12-...

"PARIS, Sept 15 (Reuters) - Apple (AAPL.O) said on Friday it would issue a software update for iPhone 12 users in France to settle a row with regulators that ordered the suspension of the phone's sale due to breaches of radiation exposure limits."

Permalänk
Hedersmedlem

Nästa vecka:
Franska Iphone 12 Användare Rasar Över Försämrad Mottagning

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag vet inte vad som sagts innan. Men visst kan all eletronik överstiga tillåtna värden.

Så det finns riktvärden även för mobilmaster. De är inte angivna i maxeffekt - men de får inte ge strålningsvärden som överstiger vissa gränser där folk är.
Man ska inte utesluta att master - såväl som routrar eller mobiltilefoner inte skulle kunna överskridas.

Utifrån det jag läst så verkar det generellt vara så att den elektronik som utsätter oss för mest strålning generellt sett är mobilerna. De sänder med markant lägre effekt än mobilmasterna, men sändarna är så pass nära våra kroppar att värdena ändå blir högre.

Man kanske kan jämföra det här om man tittar på effekttäthet för vanligt ljus. En 60Wlampa som lyser över hela vår kropp värmer inte upp oss särskilt mycket. Vi märker inte av det här alls. En 60W laser kan däremot skära fingrarna av oss. Samma våglängder av ljus - men med en massiv skillnad i hur den här effekten distribueras över kroppen.

Om vi tar en mobilmast på 200W - hur mycket kan den värma upp vävnaden om den står 20 meter bort? Ja lika mycket som ett element som står 20 meter bort. Det blir knappt mätbart i hur mycket vävnaden värms upp.
En mobil som sänder med en faktion av den effekten - säg 1W kan däremot värma upp vävnaden kring örat en till en nivå som är mätbar. Det blir lite som att ha igång mobilens lampa direkt mot huden ett tag. Någon watts effekt kan värma upp ett litet område där det träffar. För större delen av den utsända effekten når ett litet område på kroppen.

Här blir det alltså relevant inte bara hur stark effekten är som når ens kropp - utan också hur den fördelas per område på kroppen.

Därför är det väl generellt så att de grejer som utsätter oss för mest strålning är de vi har intill kroppen - även om totaleffekten från master längre bort är högre.

Att mobiler är den största källan till strålningsexponering? Är det 10 år gammal information?

Analogin med ljus och lasrar är informativ men inte helt jämförbar. Ljus och radiovågor interagerar olika med material och biologiska vävnader. En laser fokuserar ljus till en mycket liten punkt och kan därför ha mycket olika effekter jämfört med en lampa som distribuerar sin energi över en större yta.

Ett element är designat för att värma upp ett utrymme genom att omvandla elektrisk energi till värmeenergi. En mobilmast är däremot designad för att sända radiofrekvenssignaler över stora avstånd. Uppvärmningen är en bieffekt och inte dess primära syfte.

Termiska effekter innebär uppvärmning av materia, som när mikrovågsugnar värmer mat genom att vibrera vattenmolekyler. Icke-termiska effekter är de som inte involverar uppvärmning och kan inkludera saker som kemiska förändringar eller påverkan på biologiska system, vilket kan påverka biologiska system på cellnivå, cellsignalering osv. Det som inte far igenom kroppen - absorberar vi.

Även om det är sant att mobiltelefoner är närmare kroppen och därför kan leda till högre lokala exponeringsnivåer, måste det också tas hänsyn till exponeringstid. Vi spenderar inte lika mycket tid med en mobiltelefon klistrad mot örat som vi gör i närheten av en mobilmast.

När masterna flyttats fram till hustakens kanter (ni kan se dem överallt nu) och dessutom placeras lågt på husväggar, några meter över markhöjd där allmänheten visstas är det inte underligt att vi ser en stor strålökning jämfört med tidigare. Bor du och vistas du i stan idag, i uppgraderade områden, då är du exponerad hela tiden över hela kroppen i värden över vad din mobil klarar att exponera hela kroppen för.

Den teknologiska utvecklingen har också lett till mobilmaster med högre kapacitet och effekt än tidigare generationer. Argumentet om en "200W-mobilmast" är därför föråldrat och inte reflekterande av dagens verklighet där effekten och densiteten av mobilmaster har ökat betydligt, speciellt med införandet av 5G (5:de generationen där 5G frekvensen har tillkommit).

Permalänk
Medlem

Jag tror de flesta är överens om att den termiska effekten är obetydlig och helt ointressant att titta på, och alla referensvärden tar endast hänsyn till den termiska effekten. Den icke-termiska effekten är däremot intressant! Som t ex oxidativ stress som börjar få allmänt erkännade runt om i världen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rapidact:

Att mobiler är den största källan till strålningsexponering? Är det 10 år gammal information?

Du har själv länkat till en rapport som säger precis detta. Det vore kul om du läste ditt eget källmaterial.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Du har själv länkat till en rapport som säger precis detta. Det vore kul om du läste ditt eget källmaterial.

Var?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rapidact:

Där
https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/contentassets/e031f4...

even if cumulated over 24 hours and calculated for the whole body, own communication activities dominate RF-EMF dose to the population

Du postade det innan tråden blev rensad.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Där
https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/contentassets/e031f4...

even if cumulated over 24 hours and calculated for the whole body, own communication activities dominate RF-EMF dose to the population

Du postade det innan tråden blev rensad.

Tack! Det är trots allt baserat på gammalt data som måste uppdateras.

På skoj tog jag med en kalibrerad mätare idag, mätte först 0,5 watt/m2 vid Götgatan 87, sedan 80 mW/m2 vid Götgatan 93, sedan 20 mW/m2 i tunnelbanevagnen, gick av i Gamla Stan och satte mig längre in mot tunneln och mätte lågt 350 mikrowatt/m2 och då testa jag att göra ett samtal, mätte 7,5 mW/m2 från telefonen (inställd på 3G-läge), mätte 77 mW/m2 på Slussen, satte mig vid busshållplatsen med skärgårdsbussarna och mätte 11 mW/m2, tog bussen toppa mätaren vid Vikingline terminalen på 3 watt, ca 109 mW vid LondonViadukten, senare påväg mot Nacka 5 mW/m2, 5,7 mW/m2 Gustavsbergs trafikplats (det är alla telefonerna i bussen). 15,8 mW i Mölnvik (i bussen). Sedan kommer det gå ner avsevärt räknar jag med. Ska kolla sen ute i skärgården vad bakgrundsstrålningen är.

Än så länge ser det illa ut inne i stan, jag har lyckats skydda en lägenhet inne på Söder att bara ha 20-40 mikrowatt med hjälp av specialgardiner och skydd mot grannens wifi under mattan. Går du några år tillbaka i tiden, så hade vi inga sådana här värden i samhället - det är helt nytt, forskningsrapporter är baserat på gammalt data, gamla mätningar - därav blir resultatet fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Tack! Det är trots allt baserat på gammalt data som måste uppdateras.

På skoj tog jag med en kalibrerad mätare idag, mätte först 0,5 watt/m2 vid Götgatan 87, sedan 80 mW/m2 vid Götgatan 93, sedan 20 mW/m2 i tunnelbanevagnen, gick av i Gamla Stan och satte mig längre in mot tunneln och mätte lågt 350 mikrowatt/m2 och då testa jag att göra ett samtal, mätte 7,5 mW/m2 från telefonen (inställd på 3G-läge), mätte 77 mW/m2 på Slussen, satte mig vid busshållplatsen med skärgårdsbussarna och mätte 11 mW/m2, tog bussen toppa mätaren vid Vikingline terminalen på 3 watt, ca 109 mW vid LondonViadukten, senare påväg mot Nacka 5 mW/m2, 5,7 mW/m2 Gustavsbergs trafikplats (det är alla telefonerna i bussen). 15,8 mW i Mölnvik (i bussen). Sedan kommer det gå ner avsevärt räknar jag med. Ska kolla sen ute i skärgården vad bakgrundsstrålningen är.

Än så länge ser det illa ut inne i stan, jag har lyckats skydda en lägenhet inne på Söder att bara ha 20-40 mikrowatt med hjälp av specialgardiner och skydd mot grannens wifi under mattan. Går du några år tillbaka i tiden, så hade vi inga sådana här värden i samhället - det är helt nytt, forskningsrapporter är baserat på gammalt data, gamla mätningar - därav blir resultatet fel.

Men de säkra värdena är ju i storleksordningen watt per kilogram, inte mikro eller milli

hundratals milliwatt är okej, mikrowatt är helt harmlöst (måste vara miljoner för att börja bli något)

Det var färre som mätte förr, dessa nivåer har funnits länge. NMT och GSM sände med mycket högre effekt än de modernare nätverken

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Men de säkra värdena är ju i storleksordningen watt per kilogram, inte mikro eller milli

hundratals milliwatt är okej, mikrowatt är helt harmlöst (måste vara miljoner för att börja bli något)

Det var färre som mätte förr, dessa nivåer har funnits länge. NMT och GSM sände med mycket högre effekt än de modernare nätverken

Men om mikrovågor är farliga måste ju mikrowatt också vara farligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av clnr:

Men om mikrovågor är farliga måste ju mikrowatt också vara farligt.

Jag förstår att du busar, men mikrovågor är ju inte farliga inom rimliga nivåer, annars hade alla fått märkbara problem

Permalänk
Medlem

Liten uppdatering, kom ut i skärgården, Stavsnäs by 2,7 mW/m2 (i bussen - ser masterna på avstånd), Djuröbron blev högt (högre upp = högre strålning), Djurönäset 2,7 mW/m2, peaka enormt sen på uppemot 90 mW/m2 antagligen pga någons enhet, tills jag gick ut ur bussen, 116 mikrowatt/m2, ökade när man kom högre upp till 300 mikrowatt/m2, baksidan på huset ute i skyddat läge 40 mikrowatt/m2, inne i huset 4 mikrowatt/m2.

Så där har vi kontrasten - stan med skärgården, även hur lokaltrafiken är. Dvs en liten glimt av vad vi exponeras för. Jag jobbar centralt vid Stureplan, det är generellt högt på gatorna där omkring för att det är fullt utbyggt, men även på kontoren. Flera klagar på huvudvärk, själv har jag hittat ett utrymme bakom 1 meter tjock vägg, skyddad av plåttak, så jag klarar mig någorlunda, det är bättre med 400 mikrowatt vs 22 mW/m2, vet vilka gator jag ska undvika på lunchen för att slippa huvudvärk på eftermiddagen. Alla är individer och vi är olika känsliga. Kroppen kan säkert ”anpassa sig” till en viss nivå, men det finns en ”tipping point” för alla.

Permalänk
Medlem

@Rapidact Men som du säkert vet får du bara huvudvärk om du känner till att du exponeras för radiovågor. Om du var med i en dubbelblind prövning skulle man inte kunna påvisa att huvudvärken eller dina andra symptom har något samband med radiovågorna i sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Men de säkra värdena är ju i storleksordningen watt per kilogram, inte mikro eller milli

hundratals milliwatt är okej, mikrowatt är helt harmlöst (måste vara miljoner för att börja bli något)

Det var färre som mätte förr, dessa nivåer har funnits länge. NMT och GSM sände med mycket högre effekt än de modernare nätverken

NMT och GSM sände med mycket högre effekt än de modernare nätverken??? Källa?

https://www.mdpi.com/1424-8220/21/16/5501

”According to data from China Mobile, the power consumption of a typical 5G macro BS exceeds 4 kW, which is approximately four times that of 4G.”

Macro = de basstationer vi har, inte små pico sändare de kan sätta inomhus på några watt.

4 kW är ganska talande att det är mycket starkare basstationer. De har fått dimensionera upp kabelstandarder i dessa för att klara effektökningen. Vi vet ju hur det är med grafik-kort, detta är inte mycket annorlunda än det.

Watt per kilogram har med SAR-värden, gränsvärden som är satta för att uppskatta termisk strålning från mobiler, basstationer gäller exponering av 10 watt/m2 i max 6 minuter (de utsätter ingen för det), därför har de en driftzon 20 meter framför för hantverkare, rekommendationen från fackorganisationerna är att de stänger av basstationerna helt om arbete ska utföras framför den.

Tidigare när det bara var 4G (kombinerat med 3G/GSM), var driftzonen endast 9 meter fram till 2019, men nu när 5G kom (kombinerat med 4G, 3G) utökat till 20 meter för att basstationerna blivit mycket starkare.

Nästa frekvensområde över 6GHz kommer de korta ner tiden ytterligare vid exponering. Läste en gammal rapport från Ericsson att det bara var 2 minuter vid 10watt/m2.

Den termiska strålningen är inte problemet - det är en ganska liten effekt, jämfört med den icke termiska.

Jag exponera mig för en vecka sen i lördags några minuter i ganska hög nivå (ändå inom tillåtna referensvärden) i min lägenhet, fick svullnad, avdomnad i hand och fötter (hade strålskyddande tröja - upplevde inga symtom i skyddade områden), huvudvärk tills idag, tinnitus i 5-6 dagar, haft överkänslighet mot strålning i dagar (kroppen signalerar att den inte vill ha det). Jag gissar att det kommer ta en hel vecka till innan jag är tillbaka någorlunda och överkänsligheten lägger sig. Det jag upplevde var icke termiska effekter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

@Rapidact Men som du säkert vet får du bara huvudvärk om du känner till att du exponeras för radiovågor. Om du var med i en dubbelblind prövning skulle man inte kunna påvisa att huvudvärken eller dina andra symptom har något samband med radiovågorna i sig.

Jag har sett sådana studier där de exponerat människor för lägre nivåer än vi har i samhället idag, dvs lägre än det vi har på våra gator. Jag förväntar mig att alla mår bra och inte reagerar på sådana studier.

Bevisbördan ligger inte på den drabbade, de ska bevisa att dessa nivåer de godkänt är säkra med stor marginal, och de har inga studier som visar det.

Strålsäkerhetsmyndigheten ställdes mot väggen i det reportaget jag var med i - de kunde inte prestera en enda studie som visade det. Varför? För det finns inte.

https://spotify.link/jTvqZfZ98Cb

En kuriosa är de strålvapen de försökte utveckla som de skrev om i media förut för några år sen, där de skulle exponera människor för ”radiovågor” eller mikrovågor som skulle skapa värme på huden, dels att används i stället för vattenkanoner på demonstrationer. Det projektet gick riktigt fel och det var massor som hamna på sjukhus och de avsluta projektet adrupt. Ska kolla upp källorna igen och länka in dem. Om det var ofarligt skulle de inte lägga ner det.

Permalänk
Medlem

De fick ju gå upp ganska mycket i frekvensen till på 95 GHz för att det inte skulle tränga in så djupt i kroppen, höll på garva på mig när jag såg namnet på projektet. Men det är väldigt tyst om det, skadade människor, inga studier publicerade, de drog tillbaka det i Afghanistan och Irak. Ganska lite nyheter om fortsatt utveckling.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Active_Denial_System

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Jag har sett sådana studier där de exponerat människor för lägre nivåer än vi har i samhället idag, dvs lägre än det vi har på våra gator. Jag förväntar mig att alla mår bra och inte reagerar på sådana studier.

Här är en metastudie som är bland det första man hittar när man googlar på om 5G är farligt t ex:

https://www.nature.com/articles/s41370-021-00297-6

"Although over 300 studies were considered, this review was limited to experimental studies (in vitro, in vivo, human) where the stated RF exposure level was at or below the occupational whole-body limits specified by the ICNIRP (2020) guidelines: power density (PD) reference level of 50 W/m2 or specific absorption rate (SAR) basic restriction of 0.4 W/kg. Since the PD occupational limits for local exposure are more relevant to in vitro studies, and since these limits are higher, we have included those studies with PD up to 100–200 W/m2, depending on frequency. The review included studies below the ICNIRP general public limits that are lower than the occupational limits."

"This review showed no confirmed evidence that low-level RF fields above 6 GHz such as those used by the 5 G network are hazardous to human health."

Jag tror det finns en enorm mängd studier där ute, det är bara att du inte söker ordentligt och/eller sorterar bort dem som inte stämmer med det du vill hitta.

Utifrån dina inlägg så tänker jag att det här med radiovågor i det offentliga är något du är väldigt engagerad i, dvs ägnar mycket tid och tankar osv åt det? Nog borde du väl isf kunna konstruera ett experiment själv som kan utföras i blindo? Skriv hur det fungerar och rätta till saker folk kritiserar och sedan när det verkar ok så bjud in Sweclockers-redaktionen eller liknande?

Citat:

En kuriosa är de strålvapen de försökte utveckla som de skrev om i media förut för några år sen, där de skulle exponera människor för ”radiovågor” eller mikrovågor som skulle skapa värme på huden, dels att används i stället för vattenkanoner på demonstrationer. Det projektet gick riktigt fel och det var massor som hamna på sjukhus och de avsluta projektet adrupt. Ska kolla upp källorna igen och länka in dem. Om det var ofarligt skulle de inte lägga ner det.

Men här är det ju termiska effekter som är problemet? Alla är överens om att mikrovågsugnar är farliga för levande varelser och det är något helt annat än det du pratar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

NMT och GSM sände med mycket högre effekt än de modernare nätverken??? Källa?

https://www.mdpi.com/1424-8220/21/16/5501

”According to data from China Mobile, the power consumption of a typical 5G macro BS exceeds 4 kW, which is approximately four times that of 4G.”

Macro = de basstationer vi har, inte små pico sändare de kan sätta inomhus på några watt.

4 kW är ganska talande att det är mycket starkare basstationer. De har fått dimensionera upp kabelstandarder i dessa för att klara effektökningen. Vi vet ju hur det är med grafik-kort, detta är inte mycket annorlunda än det.

Watt per kilogram har med SAR-värden, gränsvärden som är satta för att uppskatta termisk strålning från mobiler, basstationer gäller exponering av 10 watt/m2 i max 6 minuter (de utsätter ingen för det), därför har de en driftzon 20 meter framför för hantverkare, rekommendationen från fackorganisationerna är att de stänger av basstationerna helt om arbete ska utföras framför den.

Tidigare när det bara var 4G (kombinerat med 3G/GSM), var driftzonen endast 9 meter fram till 2019, men nu när 5G kom (kombinerat med 4G, 3G) utökat till 20 meter för att basstationerna blivit mycket starkare.

Nästa frekvensområde över 6GHz kommer de korta ner tiden ytterligare vid exponering. Läste en gammal rapport från Ericsson att det bara var 2 minuter vid 10watt/m2.

Den termiska strålningen är inte problemet - det är en ganska liten effekt, jämfört med den icke termiska.

Jag exponera mig för en vecka sen i lördags några minuter i ganska hög nivå (ändå inom tillåtna referensvärden) i min lägenhet, fick svullnad, avdomnad i hand och fötter (hade strålskyddande tröja - upplevde inga symtom i skyddade områden), huvudvärk tills idag, tinnitus i 5-6 dagar, haft överkänslighet mot strålning i dagar (kroppen signalerar att den inte vill ha det). Jag gissar att det kommer ta en hel vecka till innan jag är tillbaka någorlunda och överkänsligheten lägger sig. Det jag upplevde var icke termiska effekter.

Energianvändning och strålningseffekt behöver inte vara sammankopplade. Det sitter ganska kraftfulla datorer och annat i moderna basstationer för att de ska kunna hantera tusentals samtidiga enheter per mast, det var absolut inte möjligt förr

Det jag menade om NMT och GSM var framförallt enheterna, de strålade ju ut så man inte kunde ha en analog radio/förstärkare igång, kommer du inte ihåg hur de blev varma och hela kvarteret visste när det ringde till grannen för att det började spraka

En stor skillnad med dagens antenner är att de är extremt mycket mer riktade, t.ex. ner på en gata mellan höghus. Förr var det mycket bredare signalspridning, det kan såklart påverka den effektiva strålningen när man kommer nära dem. Så jag bara menar att för att man ser eller är nära en antenn, så betyder det inte alls att strålningen kommer till dig, det beror på många faktorer

Jag menar inte alls att förkasta din upplevelse, men du blandar och ger olika saker som du försöker sammanfoga till en felaktig helhet.

Strömförbrukning på en basstation har inte nödvändigtvis något med strålning att göra

Strålning per kvadratmeter har inte nödvändigtvis något med SAR att göra

SAR är det vetenskapligt framtagna mätvärdet som många enats om är det som verkar styra faktiska skador. Även om något strålar 100W/m2 betyder inte det att de absorberas av kroppen, vilket är det viktigaste om det ska kunna påverka människor

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Energianvändning och strålningseffekt behöver inte vara sammankopplade. Det sitter ganska kraftfulla datorer och annat i moderna basstationer för att de ska kunna hantera tusentals samtidiga enheter per mast, det var absolut inte möjligt förr

Det jag menade om NMT och GSM var framförallt enheterna, de strålade ju ut så man inte kunde ha en analog radio/förstärkare igång, kommer du inte ihåg hur de blev varma och hela kvarteret visste när det ringde till grannen för att det började spraka

En stor skillnad med dagens antenner är att de är extremt mycket mer riktade, t.ex. ner på en gata mellan höghus. Förr var det mycket bredare signalspridning, det kan såklart påverka den effektiva strålningen när man kommer nära dem. Så jag bara menar att för att man ser eller är nära en antenn, så betyder det inte alls att strålningen kommer till dig, det beror på många faktorer

Jag menar inte alls att förkasta din upplevelse, men du blandar och ger olika saker som du försöker sammanfoga till en felaktig helhet.

Strömförbrukning på en basstation har inte nödvändigtvis något med strålning att göra

Strålning per kvadratmeter har inte nödvändigtvis något med SAR att göra

SAR är det vetenskapligt framtagna mätvärdet som många enats om är det som verkar styra faktiska skador. Även om något strålar 100W/m2 betyder inte det att de absorberas av kroppen, vilket är det viktigaste om det ska kunna påverka människor

Här kan du läsa:

https://www.commscope.com/globalassets/digizuite/3227-robust-...

Ganska enorma förändringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Jag har inte sagt att basstationer inte strålar mer, bara att deras effektanvändning inte är samma sak som strålenergi

När de kombinerar effekt och bredare frekvensspann med mer riktad verkan (beamforming) så blir det såklart mer strålning per kvadratmeter än för andra tekniker

Det betyder dock inte nödvändigtvis att SAR ökar i förhållande till detta, det är flera nya frekvenser för 5G som inte fanns för 4G

Men antennerna ska ju sitta riktade så ingen är för nära dem, de kan sitta en meter från dig och ändå knappt vara mätbara så länge du inte står i strålens riktning från antennen