Speldator Linux, 10-13k
Hej,
Min gamla burk har börjat få lite väl många år på nacken och då jag gått över till Linux så faller valet på röda laget denna gång. Har en del delar som jag tänkt ta med mig till nya bygget, nuvarande burk ser ut som följer;
Intel i5 4670k
Corsair 16gb DDR3 1600Mhz
Nvidia Geforce GTX 1070
WD SSD 500GB (Följer med)
WD HDD 1TB x2 (Båda följer med)
Seasonic Focus GX-750 (Följer med), detta köptes in nån gång senaste året då min gamla PSU gav upp, gissar att den klarar av nedan bygge men får det gärna bekräftat här av någon som har lite bättre koll.
Tanken är en dator som likt min nuvarande kommer få vara kvar as-is en längre tid framöver då min misstanke är att även detta bygge endast kommer få uppdaterat grafikkort om några år, eventuellt kan CPU och minnen också få sig en uppgradering varav valet föll på AM5 ifall det blir så. Med barn i huset och fler hobbys så finns det ju både viktigare och roligare saker att lägga pengarna på än datoruppgradering stup i kvarten så risken finns att det endast blir GPU som byts ut.
Bekväm som jag är handlar jag helst från så få butiker som möjligt, om jag skulle välja allt nedan från Proshop så blir det ca 350kr dyrare, Inet+Proshop endast 105kr dyrare så det lutar åt 2 butiker för enkelhetens skull. (Hur är Proshop att handla från? Den butiken är ny för mig så en viss nervositet finns ju vad gäller RMA osv.)
https://komponentkoll.se/bygg/zCtAl
Har jag haft någon tankevurpa vid valet av delar? Finns det vettigare val gällande prestanda/krona? Åsikter och tips mottages gärna!