Systembolaget godkänner legitimering med BankID

Permalänk
Melding Plague

Systembolaget godkänner legitimering med BankID

Efter en trög start för digitalt ID via BankID meddelar Systembolaget att de börjar acceptera ID-handlingen i sina butiker.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ajaj vilken otur, då får man åka dit bara för att testa om det fungerar.

Permalänk
Medlem

Nu måste vi bara kunna lägga in ID-handlingen i Apple Wallet / Google pay osv för snabbare åtkomst.

Visa signatur

Tjo & tjim
Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W

Permalänk
Medlem

äntligen! inte en dag förtidigt. konstigt att de fortfarande inte tillåter Freja däremot. nu kan jag äntligen känna plånboken hemma (även om de äntligen oftast slutat lägga mig på systemet)

Visa signatur

CPU : Intel Core i7-12700K GPU: MSI GeForce RTX 3070 Ti GAMING X TRIO 8G MB: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB; Kingston FURY Beast DDR4 3600MHz 32GB SSD: SSD: Samsung SSD 980 1TB; Samsung SSD 980 PRO 2TB; KINGSTON SNV2S2000G 2TB; Samsung SSD 980 1TB Chassi: Fractal Design Define 7 TG Compact PSU: Seasonic Focus GX 850W CPU kylare: Noctua NH-U12A Skärmar: 2x Asus VG27AQ 27"TUF

Permalänk
Medlem

Nice, det skålar vi för.

Permalänk
Medlem

Kul. Dock har jag aldrig haft problem att handla. Har till dags datum aldrig fått visa legg. Nu handlar jag inte så ofta och har väl aldrig gjort men iaf .

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag testade nyligen att hämta ut paket på posten med BankID, gick finfint

Smidigt ju fler som ansluter

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xverminator:

Jag testade nyligen att hämta ut paket på posten med BankID, gick finfint

Smidigt ju fler som ansluter

Den funktionen har ju funnits långt innan ID-kort-grejen kom. Har hämtat paket med BankID i minst ett år, säkert längre än så.
Även smidigt om någon annan ska hämta, man kan identifiera först och sen skicka QR-kod via MMS eller liknande till budet, så behöver de inte ditt leg.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Varför går det inte att ha körkortet digitalt?

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Den funktionen har ju funnits långt innan ID-kort-grejen kom. Har hämtat paket med BankID i minst ett år, säkert längre än så.
Även smidigt om någon annan ska hämta, man kan identifiera först och sen skicka QR-kod via MMS eller liknande till budet, så behöver de inte ditt leg.

Man kan legitimera sig i PostNord-appen och hämta ut med QR-kod, eller så kan man nu legitimera sig med BankID för personalen när man hämtar ut sin försändelse med kolli-id. Två olika saker.

Permalänk
Medlem

Äntligen!

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem

Hur funkar detta mobilt bankId på posten, bolaget etc?

Jag vill ju inte lämna ifrån mig min telefon, kan de scanna de på något sätt?

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

Var år sedan jag var på systemet sist.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som blir orolig när staten gör sig beroende av privata företag?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Är det bara jag som blir orolig när staten gör sig beroende av privata företag?

Knappast relevant för det fall tråden handlar om. Dessutom måste du ha ett av staten utfördat pass eller nationellt ID-kort för att kunna använda funktionen överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Den funktionen har ju funnits långt innan ID-kort-grejen kom. Har hämtat paket med BankID i minst ett år, säkert längre än så.
Även smidigt om någon annan ska hämta, man kan identifiera först och sen skicka QR-kod via MMS eller liknande till budet, så behöver de inte ditt leg.

Jag menade att jag skannade in mitt ID-kort i BankID

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Är det bara jag som blir orolig när staten gör sig beroende av privata företag?

Det hade varit rätt så tomt på hyllorna inne på systemet om de inte var beroende av privata företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Varför går det inte att ha körkortet digitalt?

Passet räcker väl?

Tycker polisen borde nöja sig med det här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nihilas:

Ajaj vilken otur, då får man åka dit bara för att testa om det fungerar.

Haha tänkte likadant! Självklart ska det testas!

Permalänk
Skrivet av mistahh:

Varför går det inte att ha körkortet digitalt?

Amen. Man har detta klumpiga körkort med sig hela tiden endast för att få köra bil. Så ofta behöver jag inte legitimera mig annars. Så när BankId fungerar som körkort så blir mitt körkort liggande hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Amen. Man har detta klumpiga körkort med sig hela tiden endast för att få köra bil. Så ofta behöver jag inte legitimera mig annars. Så när BankId fungerar som körkort så blir mitt körkort liggande hemma.

Har du ett så gammalt körkort att det är klumpigt så har det nog gått ut.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Är det bara jag som blir orolig när staten gör sig beroende av privata företag?

Ingen anledning till oro, en statlig digital id-lösning är ”på väg”. Det tar bara 20 år längre och kostar 20 gånger mer när staten ska göra saker.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Skrivet av ztenlund:

Har du ett så gammalt körkort att det är klumpigt så har det nog gått ut.

Den är klumpig när man ska ha den i mobilens fodral. Eftersom jag ej använder sedlar så behövs ingen separat plånbok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Knappast relevant för det fall tråden handlar om. Dessutom måste du ha ett av staten utfördat pass eller nationellt ID-kort för att kunna använda funktionen överhuvudtaget.

Banken har kunnat utfärda nationellt ID-kort sedan länge.
Kanske inte så kul att bli fängslad för att langa alkohol till minderårig när någon kapat ens identitet.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Banken har kunnat utfärda nationellt ID-kort sedan länge.

Nej. Nationellt ID-kort är det bara polisen som utfärdar, precis som med pass.

Permalänk
Medlem

Jävla tid det tog. Väntar bara på körkortet digitalt nu också.

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juus1:

Jävla tid det tog. Väntar bara på körkortet digitalt nu också.

//C

Så om du blir stoppad för körkortskontroll så ska du eventuellt lämna ifrån dig din telefon, olåst? Aldrig i livet!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Varför går det inte att ha körkortet digitalt?

För att det inte har ett chip i sig.

Permalänk
Medlem

Jag ställer mig lite frågandess

Vad för risker finns det och vilken baksida finns det i detta?
Borde vi ens ha värdehandling i telefonen?

Att det är smidigt är ingen tvekan om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Renswind:

Jag ställer mig lite frågandess

Vad för risker finns det och vilken baksida finns det i detta?
Borde vi ens ha värdehandling i telefonen?

Att det är smidigt är ingen tvekan om.

Bankid var väl redan en värdehandling innan detta?

Rent tekniskt sett så är det en ID-växling som görs, när appen pratar med passet så verifierar bankid att passet tillhör just dig och på så sätt kan en högre grad av tilltro tillskrivas identiteten i appen