Jag har just låtit GetDataBack sitta och nöta på en hdd som hade blivit korupt. Efter dryga 5 timmar var jag på steg 4, där står det "Select File System. Chack the filesystems you want to get displayed in the recovery tree" och det finns ett antal att välja mellan ett antal saker att välja mellan. Jag markerar första och trycker på next. Då håller den på och arbetar en del och efter ett tag har jag kommit till steg 5. Där står det att jag ska kopiera filerna som jag vill ha kvar. Kan jag kopiera dom till samma hdd som dom låg på från början, allstå den hdd som var trasig? Jag har en till hdd i datorn, men där rymms inte alla saker.
Går det inte att göra på något sätt så att den helt enkelt ordnar upp allt själv, så allt blir som det en gång var?
Kan säga som så att du inte ska använda samma hårddisk som du försöker rädda data från, risken att du utplånar filerna med programmet självt är stor (vilket programmet också varnar för om jag inte minns fel?). Det hände mig iaf, eller så var jag för oförsiktig, för filen jag sökte var redan halvt uppäten av andra filer somt tagit dess plats.
Om du försöker rädda och är redigt seriös ska du så fort du upptäcker att du ska ha tillbaka något inte röra disken, dvs den ska inte skriva något på sig själv alls.
Helst skulle du satt in den som andrahårddisk i en annan dator så den inte bootar från den ens (du kanske bootar från annan?). Kan du få igång read-only på den disken du räddar via BIOS är det nog rekommenderat...
Det är mina erfarenheter iaf... sträcker sig inte så långt men men...
Det visade sig att hdd:n inte alls var korrupt. Det var bara moderkortet som bestämmt sig för att jävlas lite med mig. Tror det beror på att den inte klarade av för stora hårddiskar. När jag bytte till en annan dator var hdd:n som vanligt igen, så problemet är ur världen.