Permalänk
Medlem

Telia vs Bahnhof

Hej!
När vi flyttade in i vår nuvarande lägenhet så fanns det endast Telia bredband (fiber) att välja på. Nu har de öppnat upp och vi har tillgång till fler leverantörer.

Vi har vart väldigt nöjda med Telia men nu när bindningstiden upphört så har priserna skjutit i taket! Funderar på att ringa upp och hoppas att få bra pris för att stanna som kund men med de priser jag sett online så kommer andra leverantörer ändå vara billigare.

Har många år sedan haft Bahnhof som leverantör och de var helt okej då. Lite mer nertid på nätet men marginellt. Gillar hur de kämpar för kunden och individen.

Hur är det idag med noder? Själva hastigheten är ju rätt same same mellan leverantörer när man väl håller på att streama media eller ladda ner något. Förr så hade Telia så många noder att själva surfupplevelsen var snabbare. Är det samma idag?

Permalänk
Medlem

Telias underliggande nät och peering är ju troligen bäst. De har inte heller något behov av att sätta kunder bakom CGNAT då de sitter på mycket adresser.

Bahnhof har sin integritet - vilket inte är att förkasta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Telias underliggande nät och peering är ju troligen bäst. De har inte heller något behov av att sätta kunder bakom CGNAT då de sitter på mycket adresser.

Bahnhof har sin integritet - vilket inte är att förkasta.

Hur stor märkbar skillnad skulle du uppskatta det vara idag?
Såg man kunde betala en mindre extra slant hos Bahnhof för att slippa sitta bakom CGNAT

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorthBadass:

Hur stor märkbar skillnad skulle du uppskatta det vara idag?
Såg man kunde betala en mindre extra slant hos Bahnhof för att slippa sitta bakom CGNAT

Beror på vad man gör på internet. Spelar man kan det spela roll. Annat är nog ganska same same för många.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorthBadass:

Har många år sedan haft Bahnhof som leverantör och de var helt okej då. Lite mer nertid på nätet men marginellt. Gillar hur de kämpar för kunden och individen.

Nertid? Bahnhof? jag har typ aldrig nertid pga bahnhof utan mer mitt stadsnät.

Skrivet av maDa:

Telias underliggande nät och peering är ju troligen bäst. De har inte heller något behov av att sätta kunder bakom CGNAT då de sitter på mycket adresser.

Tyvärr är detta inte längre så.
Telia har sålt IC(Arelion) så skulle inte säga att de är bättre än alla andra.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorthBadass:

Har många år sedan haft Bahnhof som leverantör och de var helt okej då. Lite mer nertid på nätet men marginellt. Gillar hur de kämpar för kunden och individen.

Bahnhofs nät är väldigt sällan nere. Det man brukar uppleva är att den lokala fibernät leverantören (stadsnät, viaeuropa, landnet och allt vad dom heter). Kommunikationen emot slutkund är tyvärr väldigt dålig och fibernäts leverantörerna skyller ofta på trafikleverantören pga. okunskap eller ovilja att titta på problemet.

När jag bodde i LKF och hade ViaEuropa som fiberleverantör och Bahnhof som nätleverantör så varje gång nätet var nere i min lägenhet skyllde supporten på Bahnhof. Problemet var bara att jag hade servrar inne hos Bahnhof samtidigt i samma nät som ViaEuropa peera in till Banhof så jag hade ganska bra koll på vad som stämde och inte...

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Alltid haft Bahnhof men efter deras strul med ständiga prishöjningar och dumheterna med CGNAT så var det inte svårt att hoppa på Telias BF-erbjudande om 500/500 Mbit för 299 kr. Bahnhof låg på runt 450 för samma hastighet. Bindningstid ett år. Snart black Friday igen och då blir det att förhandla förlängning hos Telia. Har haft ungefär 2 timmars nedtid mitt i natten totalt på snart ett år.

Permalänk
Medlem

Gillade Bahnhof förrut. Nu med deras jävla CGNAT så har jag tappat respekten för dom.
Deras support har blvit skit oxå. Dom är för stora för sitt eget bästa.
Dom sitter o smyghöjer avgifterna hela tiden. Nya kunder får mycket bättre pris än gamla trogna kunder. Så man måste jaga dom på telefon för att få bättre pris.
Nertid? Nej. Aldrig haft internet nere pga bahnhof. Utan om det har varit nere har det varit IPONLY till 100% av gångerna.
Jag gillar deras mål att skydda sina kunder mot onda företag.
Obenetwork verkar köra samma grej som bahnhof, alltså bara lagra det dom måste i minsta möjliga mån o bara ge ut info om misstänkta grovt kriminella som terrorister eller mord.
ObeN kör inte CGNAT o har inte planer på det. Så blir nog en flytt till dom.
Telia är bara TOKJÄVLA dyrt o bajsar ut info om sina kunder till alla som frågar. (företag som vill åt torrent osv).

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

Alltid haft Bahnhof men efter deras strul med ständiga prishöjningar och dumheterna med CGNAT så var det inte svårt att hoppa på Telias BF-erbjudande om 500/500 Mbit för 299 kr. Bahnhof låg på runt 450 för samma hastighet. Bindningstid ett år. Snart black Friday igen och då blir det att förhandla förlängning hos Telia. Har haft ungefär 2 timmars nedtid mitt i natten totalt på snart ett år.

Vad är Telias BF-erbjudande?

Har haft Telia många år, alltid fått en bra deal när jag ringer och binder mig på 12 månader.
Men inte i år, för 500/500 får jag inte bättre pris än 549:-/mån, 12 månader bindning.
Har ringt och pratat med Bahnhof, får samma hastighet, 500/500 för 509:-/mån, utan bindning.

Vet inte vad jag ska välja nu.
Behöver också en publik adress, detta får jag från Telia utan extra kostnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mike73:

Vad är Telias BF-erbjudande?

Har haft Telia många år, alltid fått en bra deal när jag ringer och binder mig på 12 månader.
Men inte i år, för 500/500 får jag inte bättre pris än 549:-/mån, 12 månader bindning.
Har ringt och pratat med Bahnhof, får samma hastighet, 500/500 för 509:-/mån, utan bindning.

Vet inte vad jag ska välja nu.
Behöver också en publik adress, detta får jag från Telia utan extra kostnad

De brukar ha bredband 299 kr (jag har 500/500) på Black Friday. Brukar gå att förlänga varje år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Gillade Bahnhof förrut. Nu med deras jävla CGNAT så har jag tappat respekten för dom.
Deras support har blvit skit oxå. Dom är för stora för sitt eget bästa.

CGNAT måste man ju inte ha, har aldrig haft de.
Supporten kan jag hålla med, de gånger jag har försökt få tag på dem går de inte nå för timsvisa köer.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Bahnhofs nät är väldigt sällan nere. Det man brukar uppleva är att den lokala fibernät leverantören (stadsnät, viaeuropa, landnet och allt vad dom heter). Kommunikationen emot slutkund är tyvärr väldigt dålig och fibernäts leverantörerna skyller ofta på trafikleverantören pga. okunskap eller ovilja att titta på problemet.

Normalt anmäler man som slutkund fel till sin leverantör, d.v.s. Bahnhof, inte direkt mot fiberleverantören.

Problemet med Bahnhofs support är dels att de tar ca. 4-7 dagar på sig att svara, så när man väl får ett svar har allt troligen redan kommit igång igen.

Det andra problemet är att de inte verkar kunna se om stadsnätet har problem. De säger istället att de kan skicka ut en tekniker, men att man själv får bekosta det om den inte hittar något fel. Kombinerat med de långa svarstiderna gör det att man aldrig vågar kontakta deras support, eftersom allt troligen redan kommer ha börjat fungera igen när teknikern väl kommer ut, och då får man istället en fet räkning.

Detta var ett stort problem när de byggde och pålade nära där jag bor förut, eftersom nätet gick ner lite då och då. Blev till slut så att man istället bara väntade på att någon granne som har en mer seriös leverantör felanmäler problemet.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Telia sålde min information till en av de advokatfirmorna som skickade ut hotbrev. Skulle aldrig under några som helst omständigheter använda dem igen.

Har bahnhof och är nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

De brukar ha bredband 299 kr på Black Friday. Brukar gå att förlänga varje år.

Ja det låter ju bra.
Men, jag behöver nu.
Kanske provar Bahnhof utan bindning fram till BF då, OM de kan lösa publik IP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mike73:

Ja det låter ju bra.
Men, jag behöver nu.
Kanske provar Bahnhof utan bindning fram till BF då, OM de kan lösa publik IP

De brukar kunna lösa publik ip för 50 kr i månaden extra. Eller gratis. Lite lotto

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mike73:

Ja det låter ju bra.
Men, jag behöver nu.
Kanske provar Bahnhof utan bindning fram till BF då, OM de kan lösa publik IP

Bredband2 erbjuder publik IP, bara att fråga efter det. Rätt billiga är dem också. Kör själv med dem fram tills Black Friday (om bra erbjudanden dyker upp).

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av basn:

CGNAT måste man ju inte ha, har aldrig haft de.
Supporten kan jag hålla med, de gånger jag har försökt få tag på dem går de inte nå för timsvisa köer.

Nej men att ens ha det aktiverat på sitt nät är skit. Jag som kund ska inte behöva krångla för att få publikt ip o kunna utnyttja mitt abonnemang till fullo som jag brtalar för.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Men jag förstår inte varför det är ett problem att erbjuda, de som vill ha, publikt ip (gratis). Jag fattar att det är brist men om de inte haft CGNAT tidigare och stoppar ALLA kunder där så bör de få mängder med lediga adresser. De som vill ha publik ip måste ju vara en minoritet (även om antalet kanske är lite högre hos just Bahnhof) ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Nej men att ens ha det aktiverat på sitt nät är skit. Jag som kund ska inte behöva krångla för att få publikt ip o kunna utnyttja mitt abonnemang till fullo som jag brtalar för.

De är väl bara be om?
Det är många som det är bra att de ligger bakom CGNAT

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av basn:

De är väl bara be om?
Det är många som det är bra att de ligger bakom CGNAT

Jo jag har publik. Men som kund vill jag inte behöva gå igenom grejen att fixa det. Det ska bara funka när jag kopplar upp mig.

Man borde ta massa IPv4 adresser från företag som har miljontals som inte använder eller behöver dom för att få ut lite fler adresser.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Jag hade rekommenderat Bahnhof alla dagar i veckan. Det typ bara fungerar, är stabilt, och såklart deras arbete för användarnas integritet.

Nackdelen är att den dagen det strular, så sitter man en bra stund i telefonen innan man faktiskt får prata med någon.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Jag hade rekommenderat Bahnhof alla dagar i veckan. Det typ bara fungerar, är stabilt, och såklart deras arbete för användarnas integritet.

Nackdelen är att den dagen det strular, så sitter man en bra stund i telefonen innan man faktiskt får prata med någon.

Som tur är så är det till 99% fel på stadsnätet när det är nere. Så att sitta o köa till bahnhofs kundtjänst är lönlöst ändå i det fallet.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Jag har haft både Telia och Bahnhof och min personliga erfarenhet säger mig att det är mycket bättre kvalitet på Telias bredband. Telia levererade i mitt fall bättre peering bättre ping och bättre hastighet.
Utöver det får man automatiskt ett publikt IP av Telia.
Bahnhof använder otrevliga CGNAT.
Bahnhof må värna om kundernas integritet men för mig personligen väger den tekniska kvaliteten på tjänsten tyngre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Som tur är så är det till 99% fel på stadsnätet när det är nere. Så att sitta o köa till bahnhofs kundtjänst är lönlöst ändå i det fallet.

Nu jobbar jag inte aktivt med nätverk öht, men en felanmälan måste väl komma in till ISP i första led så eskalerar / skickas det till stadsnätet om felet misstänks ligga där?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk

Bahnhof funkar bra för mig men även dom syssla med smyghöjningar av avgift osv när bindningstid gått ut osv, dock så är det bara å ringa å säga att man vill byta leverantör och säga upp, fick mitt 1000/1000 från 529kr dom ville ha efter bindning till 279kr i månaden (bunden i 24 månader med garanterat att priset håller dessa 2 år) Lite störigt att dom inte vill ta hand om sina långtids kunder så länge man inte bråkas å håller på men all in all tog samtalet 15 min och sparade många hundralappar.

Tjänstemässigt så har jag inte haft några problem på de 5 år jag haft det nu förutom när (som flera andra nämner) stadsnätsteknikern råkade koppla bort min fiberkabel i centralen och när kommunen skulle gräva i området å tog hälften av alla fiberkablar i marken med sin grävskopa

Visa signatur

PC master race!

Permalänk
Medlem

479:- för 1000/1000 från bahnhof haft de i hmm 9år nu public IP och 0 strul säkert senaste 5 åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaninjägarn:

Bahnhof funkar bra för mig men även dom syssla med smyghöjningar av avgift osv när bindningstid gått ut osv, dock så är det bara å ringa å säga att man vill byta leverantör och säga upp, fick mitt 1000/1000 från 529kr dom ville ha efter bindning till 279kr i månaden (bunden i 24 månader med garanterat att priset håller dessa 2 år) Lite störigt att dom inte vill ta hand om sina långtids kunder så länge man inte bråkas å håller på men all in all tog samtalet 15 min och sparade många hundralappar.

Tjänstemässigt så har jag inte haft några problem på de 5 år jag haft det nu förutom när (som flera andra nämner) stadsnätsteknikern råkade koppla bort min fiberkabel i centralen och när kommunen skulle gräva i området å tog hälften av alla fiberkablar i marken med sin grävskopa

När jag ringde och sa upp så frågade man varför. Jag sa "priset". Svaret blev typ "Jaha, vad tråkigt. Det är nu uppsagt"

Det beror nog väldigt mycket på vilken nätägare man har.

Permalänk
Skrivet av N!klas:

När jag ringde och sa upp så frågade man varför. Jag sa "priset". Svaret blev typ "Jaha, vad tråkigt. Det är nu uppsagt"

Det beror nog väldigt mycket på vilken nätägare man har.

Ja man får ju vara lite förberedd å ha ett erbjudande från annan leverantör som dom sen brukar vilja matcha, lite otydligt skrivet av mig. Å sen kanske det inte alltid går men har gjort varje gång hittills för mig iaf!

Visa signatur

PC master race!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaninjägarn:

Ja man får ju vara lite förberedd å ha ett erbjudande från annan leverantör som dom sen brukar vilja matcha, lite otydligt skrivet av mig. Å sen kanske det inte alltid går men har gjort varje gång hittills för mig iaf!

Det är möjligt att jag nämnde Telias 299 för 500/500. De kunde antagligen inte ens komma nära.
Jag sitter i GlobalConnects (ip-only) nät. De brukar vara dyra.

Permalänk

På kul kollade jag vad det skulle kosta att uppgradera från mina 100/100 till nått bättre på Banhof.. 10:- extra/mån för 500/500, så det tog jag ju direkt. Konstig prissättning. Hur som helst, inget strul sedan jag skaffade det för c:a ~3 år sen.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"