Fiber kabel gick sönder när routen trillade HJÄLP

Permalänk

Fiber kabel gick sönder när routen trillade HJÄLP

Det är nämligen så här att jag skulle byta nätverkskabel i lägenheten å banka in den längs med listen med såna plast krokar med spik. Allt jag bra tills jag flyttade på routen med fiber kablarna. Inte bredbandet. Utan den lila med märket CTS
På sidan precis som ett bredband har den lampor
Power lyser självklart för den är i ström (Grönt) men status och WAN ska också lysa samt vilken LAN du använder kommer också lyssa.
Status
WAN
LAN 1 till
LAN 5
Jag kan skicka bild eller video för underlätta allt mvh frågoromallt

Glömde lägga till att jag har video och bilder på mitt problem
Permalänk
Medlem

Du behöver förtydliga lite.
Men jag gör antagandet att enbart Power lyser och inte några andra lampor?

Skulle det vara så kan du möjligen kommit åt LED-knappen som släcker alla lampor förutom Power?

Om det är så att WAN inte lyser men annat gör. Ja då kan du potentiellt ha skadat fibern och får då höra av dig till din leverantör.

Ser nu du redigerat ditt inlägg. Så jag hänvisar till min andra rekommendation. Kontakta leverantör.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk

Blandar du ihop fiber med rj45 uttagen med nätverkskablarna? Typ cat5

Otydligt

Permalänk
Medlem

Lägg upp bild o video. Fattar ingenting. Du blandar ihop för många saker med fel namn.
flyttade router men inte bredband? Finns ingen enhet som heter bredband. Den med CTS är troligen fiberomvandlaren.
Vad ramlade? Ramlade routern på fiberkabeln som satt i CTS? Eller vad hände?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 7 5700x3D, 32Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Är det fiberkabel som är skadad är det bara att ringa din leverantör så tar de det vidare till en tekniker som kommer ut och byter fiberpatch eller gör om skarven. Räkna med att du eller fastighetsägaren får kostnad för det. Inget att fråga oss du ändå inte får röra fibern.

Permalänk
Medlem

Dra ett kort till oss.
Fibern ska ju rimligtvis terminera på väggen så i värsta fall kanske du behöver en fiber för en hundring och det ringer man inte ut leverantören för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Dra ett kort till oss.
Fibern ska ju rimligtvis terminera på väggen så i värsta fall kanske du behöver en fiber för en hundring och det ringer man inte ut leverantören för.

Vill man inte tvätta fiberkontakter så är det inget man rör.

Permalänk
Medlem

Är det bara en patch kabel så kan man definitivt byta den själv, utan att tvätta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ezah:

Är det bara en patch kabel så kan man definitivt byta den själv, utan att tvätta.

iaf min fiberkabel kommer från väggen, svetsad till en kontakt o sitter i CPE. Så ingen patch kabel där. Utan kabeln går från dosan ut i väggen o bort i gatan.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 7 5700x3D, 32Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vill man inte tvätta fiberkontakter så är det inget man rör.

Dessutom så en dämpning på ∞ är ju ändå sämre än att han skulle slicka på den och få 2-3db dämpning...