Var köper man respektabla datorbyggen?

Permalänk

Var köper man respektabla datorbyggen?

Hej!

Jag är på jakt efter en färdigbyggd dator. Jag har varit mest haft min uppmärksamhet mot spelkonsoler de senaste åren så har inte riktigt koll längre.
Nu när jag ska skiljas från frugan så måste jag såklart ersätta den ena kärleken mot en annan. Förr byggde jag alltid mina datorer själv men denna gången tänkte jag hålla det simpelt. Till min fråga då. Var köper man färdigbyggda datorer nu för tiden. Finns det nått företag som erbjuder det lilla extra gentemot dom andra? Är Razer eller Alienware nått att ha?
Rekommendationer är uppskattat.

Permalänk

Komplett eller Inet skulle jag säga, där komplett har överhanden.

Permalänk
Medlem

Det kostar 800kr på webhallen och 900kr på Inet för att de ska bygga din dator åt dig, då kan du välja dina komponenter helt enligt önskemål. Om det finns något företag som erbjuder det lilla extra vet jag inte.

Permalänk
Medlem

Inet & Webhallen bygger efter att du själv plockar ihop komponenter, Komplett & Proshop har byggen som du kan ändra delar i något som Inet även snart kommer ha.
Jag skulle inte rekommendera Alienware eller Razer, eller någon OEM som Dell (äger väl alienware nu?) eller HP. Luftflöde i chassi och PSU brukar vara undermåliga och moderkort kan vara fysiskt eller via mjukvara gimpade och/eller proprietära.

Har du väl lärt dig bygga dator själv, så kommer du nog störa dig på en färdigbyggd OEM.
Det blir lite som att skaffa en cykel med stödhjul, när man lärt sig cykla utan.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Komplett eller Inet skulle jag säga, där komplett har överhanden.

På vilket sätt har komplett överhanden?
De bygger inte med valfria delar utan man kan bara ändra befintliga system,
och varje ändring är snordyr.

Permalänk
Skrivet av SUMITOMO:

På vilket sätt har komplett överhanden?
De bygger inte med valfria delar utan man kan bara ändra befintliga system,
och varje ändring är snordyr.

De brukar ha bättre pris speciellt när de har rea, åtminstone om man inte gör några egna ändringar.

Och de har ofta "rea".

Permalänk

Tackar för alla svaren! Då känns det som det lutar mot Komplett eller Inet 😊

Permalänk

AMD eller Intel. Nvidia eller Radeon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thisistoby:

AMD eller Intel. Nvidia eller Radeon?

Är väl en ren smaksak eller pengafråga med, Intel och Nvidia är ju i regel dyrare.
Jag körde en del amd grejer förr men tyckte alltid att dom hade så dåliga drivrutiner mm, vet inte hur bra dom fungerar idag dock.
Nu är det bara Intel och nvidia för min del iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av thisistoby:

AMD eller Intel. Nvidia eller Radeon?

Allt är en smaksak men AMD skulle jag säga i dagsläget för CPU/plattform.
GPU är en fråga om användningsområde och budget. Man betalar en "liten" premium för Nvidia för att få lite bättre ray tracing prestanda och lite bättre uppskalare. Båda är saker som är mer användbara ju högre budget och upplösning det rör sig om.

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Podmode:

Är väl en ren smaksak eller pengafråga med, Intel och Nvidia är ju i regel dyrare.
Jag körde en del amd grejer förr men tyckte alltid att dom hade så dåliga drivrutiner mm, vet inte hur bra dom fungerar idag dock.
Nu är det bara Intel och nvidia för min del iaf

Skrivet av Snusious:

AMD skulle jag säga i dagsläget. Det andra är en fråga om användningsområde och budget. Man betalar en "liten" premium för Nvidia för att få lite bättre ray tracing prestanda och lite bättre uppskalare. Båda är saker som är mer användbara ju högre budget och upplösning det rör sig om.

Tror nog jag hade med sneglat på AMD...
Det enda jag har hört egentligen är att VR har haft problem med Radeonkort, men kör man inte det känns de inte som någon borther och de lär väl bli bättre med?
nVidia har svindyra saker, intel ligger efter i cpu per krona men jag tycker personligen att de känns stabilare.

Som sagt, kolla vad du ska köra för nått och bestäm ut efter det... AMD eller Intel är smaksak samma sak gäller Radeon vs nVIdia tyvärr är ju inte intels grafikkort nått prestandamonster men förhoppningvis kommer de med i matchen snart med

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av thisistoby:

AMD eller Intel. Nvidia eller Radeon?

AMD har bättre CPUer just nu. Mer energisnåla och jämförbara i pris och prestanda. Ska du bara spela och har en budget på 20k+ så skulle jag köpa ett bygge baserat på AMD 7800X3D.

När det kommer till grafikkort är det lite mer öppet och budgetberoende men generellt sätt så om du har en massiv budget så är 4090 ett fantastiskt kort och "värt" pengarna om du vill spela i 4K. Vid lägre summor så är ofta AMD ("Radeon") lite mer prisvärda för sin prestanda men om man vill köra raytracing så ger Nvidia mer prestanda för pengarna.

Om du förtydligar din budget och användingsområde (bara spel eller även produktivitet? upplösning och uppdateringsfrekvens på skärmen?) så får du bättre rekommendationer.

Att bara välja random dator på t.ex. Komplett efter budget kommer inte ge dig bästa värdet för pengarna även om det kan bli helt OK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thisistoby:

AMD eller Intel. Nvidia eller Radeon?

Beror på användningsområde och budget.

AMD CPU'er drar mindre ström och funkar bra i spel framförallt X3D-versionerna med extra cacheminne.
Intel CPU'er har E-kärnor som kan göra mycket av grovjobbet tyngre laster och P-kärnorna går att klocka högre än AMD.

Nvidia har det bästa grafikkort på marknaden RTX4090 och är generellt sett strömeffektivare än Radeon och har fler "featur" som ligger i framkant, men i råprestanda får man mer för pengen med Radeon.
Intel har även grafikkort idag också och jag trivs ganska bra med mitt ARC A750, men det är inte energieffektivt och kräver en del handpåläggning. Det är dock väldigt tyst.

För en tyst liten magisk spellåda är nog Ryzen + Nvidia att föredra.
För ett stort överklockningsmonster (likt muskelbilar) är nog Intel cpu + Radeon som gäller.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Skrivet av SweDragon:

AMD har bättre CPUer just nu. Mer energisnåla och jämförbara i pris och prestanda. Ska du bara spela och har en budget på 20k+ så skulle jag köpa ett bygge baserat på AMD 7800X3D.

När det kommer till grafikkort är det lite mer öppet och budgetberoende men generellt sätt så om du har en massiv budget så är 4090 ett fantastiskt kort och "värt" pengarna om du vill spela i 4K. Vid lägre summor så är ofta AMD ("Radeon") lite mer prisvärda för sin prestanda men om man vill köra raytracing så ger Nvidia mer prestanda för pengarna.

Om du förtydligar din budget och användingsområde (bara spel eller även produktivitet? upplösning och uppdateringsfrekvens på skärmen?) så får du bättre rekommendationer.

Att bara välja random dator på t.ex. Komplett efter budget kommer inte ge dig bästa värdet för pengarna även om det kan bli helt OK.

Skrivet av Fenrisulvfan:

Beror på användningsområde och budget.

AMD CPU'er drar mindre ström och funkar bra i spel framförallt X3D-versionerna med extra cacheminne.
Intel CPU'er har E-kärnor som kan göra mycket av grovjobbet tyngre laster och P-kärnorna går att klocka högre än AMD.

Nvidia har det bästa grafikkort på marknaden RTX4090 och är generellt sett strömeffektivare än Radeon och har fler "featur" som ligger i framkant, men i råprestanda får man mer för pengen med Radeon.
Intel har även grafikkort idag också och jag trivs ganska bra med mitt ARC A750, men det är inte energieffektivt och kräver en del handpåläggning. Det är dock väldigt tyst.

För en tyst liten magisk spellåda är nog Ryzen + Nvidia att föredra.
För ett stort överklockningsmonster (likt muskelbilar) är nog Intel cpu + Radeon som gäller.

Jag har väl sneglat på 1440p bygge med 25k som max budget. Har varit med om lite strul med grafikkort från Radeon förut som resulterade att jag fick returnera kortet. Deras processorer verkar ju kanon dock. Men som sagt så är jag inte uppdaterad på hur bra de respektive lagen är nu för tiden. Jag kommer främst spela wow, Diablo, Balders gate 3 möjligtvis. Fable nästa år verkar intressant men det spelet vet man inte så mycket om. CP 2077 också är värt att nämna.

Permalänk

Kanon respons i tråden. Underbart 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av thisistoby:

Jag har väl sneglat på 1440p bygge med 25k som max budget. Har varit med om lite strul med grafikkort från Radeon förut som resulterade att jag fick returnera kortet. Deras processorer verkar ju kanon dock. Men som sagt så är jag inte uppdaterad på hur bra de respektive lagen är nu för tiden. Jag kommer främst spela wow, Diablo, Balders gate 3 möjligtvis. Fable nästa år verkar intressant men det spelet vet man inte så mycket om. CP 2077 också är värt att nämna.

Då hade jag personligen sneglat åt ett bygge kring AMD's 7800X3D-processor och ett RTX 4070Ti, (alternativt ett AMD RX 7900XT).
Kör även på 32Gb RAM på en gång så behöver du inte tänka på att uppgradera det på ett bra tag. Sen självklart en 2TB nvme PCIe gen 4.

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av thisistoby:

Jag har väl sneglat på 1440p bygge med 25k som max budget. Har varit med om lite strul med grafikkort från Radeon förut som resulterade att jag fick returnera kortet. Deras processorer verkar ju kanon dock. Men som sagt så är jag inte uppdaterad på hur bra de respektive lagen är nu för tiden. Jag kommer främst spela wow, Diablo, Balders gate 3 möjligtvis. Fable nästa år verkar intressant men det spelet vet man inte så mycket om. CP 2077 också är värt att nämna.

Jag tror ett bygge med en 7600 och ett RTX4070 skulle passa dig bra, typ såhär:
https://www.inet.se/datorbygge/b1425996/thisistoby

Chassi går att byta efter smak, men utan en separat CPU-kylare vill du nog ha mesh och fläktar i fronten.
Du kan stoppa in en 7800X3D för 2k extra och ett grafikkort i klass med RTX4080 skulle nog inte sitta fel, men det är väldigt oprisvärt just nu för från 15k, då vore 7900XTX ett bättre val för från cirka 12k.
Visst finns 4070 Ti för cirka 10k, men det löser ju inte 4070's problem med bara 12GB VRAM.

Intels 12700K och 13600K kan vara värda att överväga också.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Svårt att få med mycket bättre grafikkort än RTX 4070 eller AMD 7800 XT om man vill ha bra komponenter för övrigt och få det byggt av inet för 25k. Jag skulle köpt något sånt här för den budgeten och planerat byta grafikkort efter 3-4 år.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/QXIcAdyJOGB0GflGrA69WDdfT5E/forslag

Går man upp till 30k så får man ett väsentligt fetare grafikkort, men både 4070 och särskilt 7800XT är väldigt dugliga i 1440p idag.

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag tror ett bygge med en 7600 och ett RTX4070 skulle passa dig bra, typ såhär:
https://www.inet.se/datorbygge/b1425996/thisistobyhttps://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1425996/thisistoby
Chassi går att byta efter smak, men utan en separat CPU-kylare vill du nog ha mesh och fläktar i fronten.
Du kan stoppa in en 7800X3D för 2k extra och ett grafikkort i klass med RTX4080 skulle nog inte sitta fel, men det är väldigt oprisvärt just nu för från 15k, då vore 7900XTX ett bättre val för från cirka 12k.
Visst finns 4070 Ti för cirka 10k, men det löser ju inte 4070's problem med bara 12GB VRAM.

Intels 12700K och 13600K kan vara värda att överväga också.

Skrivet av SweDragon:

Svårt att få med mycket bättre grafikkort än RTX 4070 eller AMD 7800 XT om man vill ha bra komponenter för övrigt och få det byggt av inet för 25k. Jag skulle köpt något sånt här för den budgeten och planerat byta grafikkort efter 3-4 år.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/QXIcAdyJOGB0GflGrA69WDdfT5E/forslaghttps://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/QXIcAdyJOGB0GflGrA69WDdfT5E/forslag

Går man upp till 30k så får man ett väsentligt fetare grafikkort, men både 4070 och särskilt 7800XT är väldigt dugliga i 1440p idag.

Tack båda nämner 7800 och en processor från AMD också. Verkar absolut mest valuta för pengarna så ska absolut överväga detta. Tack för tipsen 😊