Tele2-mobilabbonemang med obegränsad data plus tillhörande datakort. Frågor/problem?

Permalänk

Tele2-mobilabbonemang med obegränsad data plus tillhörande datakort. Frågor/problem?

Tja!

Har abbonemang till mobilen med obegränsad surf och till det ett extra datakort som jag satt i en 4G-modem/router. 50GB får man surfa för sen får man ju "fylla på" med 5GB i taget genom att skicka ett SMS med texten "TOPUP" till nummer 72661.

Funkar skitbra med ett undantag att modemet med datakortet måste startas om varje gång man fyllt på surfen med "TOPUP" för att den skall få tillbaka sin uppkoppling. Huvudkortet som jag har i mobilen och som jag skickar SMS:et hoppar igång omedelbart så fort man fått iväg "TOPUP".

Har varit om det flera ggr idag då fyllt på. Har haft det här upplägget några år nu och jag kan inte minnas att det var så förr. Har något ändrats? Det var längesen jag laddade ner 50GB på ett dygn. Att behöva starta om modemet varje gång är ju skit! Det mördar hela idén med att kunde ladda några större grejer (över 50GB) under tex natten.

/D

Permalänk
Medlem

Jag har haft precis samma och min upplevelse är att det är lite 50/50 med omstart av modem. Ibland har det gått bra utan men ibland så krävs det omstart. Vet ej vad det beror på men du är inte ensam iaf.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk

Suck... Kör de andra operatörerna med samma system? Att man måste skicka ett SMS efter en viss mängd data?

Permalänk
Medlem
Skrivet av daspunner:

Suck... Kör de andra operatörerna med samma system? Att man måste skicka ett SMS efter en viss mängd data?

De andra operatörerna har med det i sina villkor, däremot inte det aktivt idag.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Inget problem med Telia snittar lite över 700 Gbyte per månad.
Däremot är deras extra surfkort begränsade till max 100 Mbit/s.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Skrivet av Kilrah:

Jag har haft precis samma och min upplevelse är att det är lite 50/50 med omstart av modem. Ibland har det gått bra utan men ibland så krävs det omstart. Vet ej vad det beror på men du är inte ensam iaf.

Vad har du för hårdvara (modem)?

Permalänk
Medlem

Körde extra användare på Tre i 4G-router förut. Funkade bra och inga begränsningar

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem

Varför har du inte ett datakort som delar datan med ditt befintliga abbonemang dvs obegränsad data ???

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750e, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Skrivet av Bosse78:

Varför har du inte ett datakort som delar datan med ditt befintliga abbonemang dvs obegränsad data ???

Kanske inte utryckte mej klart... Det är ju det jag har. Datakorten hör till mitt mobilabbonemang.

Men nu idag när jag bara för saken skulle testa lite ytterligare och laddade ner ytterligare 50GB så behöver jag inte starta om modemet när jag skickat TOPUP för att datan skall hoppa igång igen. Och för att ytterligare förklara lite mer. Det var bara datakortet/modemet som behövde omstart. "Huvudkortet" som sitter i mobilen behövde jag aldrig starta om efter påfyllning.

Fattar ingenting! Kan det ha varit temporärt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av daspunner:

Kanske inte utryckte mej klart... Det är ju det jag har. Datakorten hör till mitt mobilabbonemang.

Men nu idag när jag bara för saken skulle testa lite ytterligare och laddade ner ytterligare 50GB så behöver jag inte starta om modemet när jag skickat TOPUP för att datan skall hoppa igång igen. Och för att ytterligare förklara lite mer. Det var bara datakortet/modemet som behövde omstart. "Huvudkortet" som sitter i mobilen behövde jag aldrig starta om efter påfyllning.

Fattar ingenting! Kan det ha varit temporärt?

Jag har ett extra datakort via Tele2 och jag har ingen gräns! Blev 800gb under semestern!

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750e, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk

Hade Tele2 obegränsad förut, fick "fylla på" efter 100GB bytte till Telenor obegränsad som är obegränsat inga mer sms

Visa signatur

Dag blir natt o natt blir dag, vilket j...a underbart liv man lever när man sitter framför datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nalle6killer:

Hade Tele2 obegränsad förut, fick "fylla på" efter 100GB bytte till Telenor obegränsad som är obegränsat inga mer sms

Det finns med i villkoren om att de kan aktivera så att du behöver skickas SMS, däremot är det inte aktiverat just nu

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av daspunner:

Vad har du för hårdvara (modem)?

Körde en Huawei B525. Nu har jag flyttat och kör fiber...

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Inget problem med Telia snittar lite över 700 Gbyte per månad.
Däremot är deras extra surfkort begränsade till max 100 Mbit/s.

Mina datakort (surfanslutningar) hos Telia har ingen hastighetsgräns, dock har de inte tillgång till 5G, så jag har skaffat några simkort som kallas för "extra användare", som jag använder som datakort, dessa har 5G, och självklart obegränsad datamängd precis som huvudabonnemanget.

Med Telia är det obegränsat på riktigt, ett abonnemang som ska vara obegränsat ska man inte behöva fylla på, som hos Tele2.