Permalänk
Medlem

Ingen uppkoppling genom routern?

Hej! Undrar om någon möjligen skulle kunna hjälpa mig fatta vad som går fel. Jag har ett bredbandsabonnemang och jag har internetkoppling när jag kopplar datorn direkt till nätverksuttaget, men jag har ingen uppkoppling när jag kopplar routern till nätverksuttaget. Uppkopplingen fungerar varken om jag kopplar trådlöst eller via LAN. Routern som jag har är en d-link ax1500 smart router r15

Jättetacksam för svar ☺️

Permalänk
Medlem

Kan du logga in i routern? Har den fungerat tidigare och har du provat att reseta?

Permalänk
Medlem

DNS kanske?

Koppla datorn mot routern och öppna kommandotolken och skriv: ping 1.1.1.1
och se om du får svar , skriv sen tex: ping google.com
får du inget svar nu men förut så är det dns som felar.

Då skulle du kunna logga in i routern och ändra dns server till. 1.1.1.1 eller 9.9.9.9 till exempel.

Kan också skriva: "ipconfig" i kommandotolken för att se om routern tilldelar datorn en ip address

Permalänk
Medlem

Det är inte så att din ISP låser mot din mac-adress? isf brukar det släppa efter ~2h normalt. Du kan enkelt testa genom att clona din dators mac till din router (om den stödjer det, annars får du vänta en stund).

Permalänk

Har du haft något kopplat diekt i inkommande nätverkporten utan router?

Isf är troligen ditt ip bundet till mac adressen på apparaten du kopplade in till adressen släpps vilket brukar ta 15-30 min nånting efter att du kopplat ur dig från kontakten.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Tack för svaren hittills!

Har haft datorn inkopplad i nätverksporten men det släpper ändå inte (fungerade inte innan jag testade med datorn heller.) Har varit i kontakt med clas ohlson (köpte routern där igår). Det verkar enligt dem som att det något fel med DNS-server hos bahnhof? Det fungerar nu med LAN-koppling/ethernet? till datorn efter att ha ändrat någon DNS-server adress, men det trådlösa fungerar fortfarande inte.

Kan tillägga att jag är helt clueless om sånt här. Blev rekommenderad av clas ohlson att ringa bahnhof och ev byta router om de inte hittar någon lösning.

Permalänk
Medlem

Klassikern är att koppla in en LAN-port på routern till mediaomvandlaren/internetuttaget, i stället för den korrekta WAN-porten.

Då får man intermittenta fel där en viss enhet fungerar och ofungerar omvartannat. Endast en enhet i taget fungerar eftersom internetleverantören bara delar ut en IP-adress (dvs dator funkar men inte WiFi, fast det har inget med WiFi att göra).

Du kan troligtvis utesluta hypotesen om MAC-lås genom att koppla in routern på rätt sätt och logga in i routerns webbgränssnitt. Där kommer du se vilken IP-adress routerns WAN-interface har tilldelats, om någon. Posta skärmdump där du censurerar de tre sista delarna i IP-adressen, typ 100.xxx.xxx.xxx. Hur du loggar in i routern står i manualen, som du länkar till om du vill ha vettig hjälp.

Edit: Bahnhofs DNS funkar för mig just nu, den slår i alla fall upp sweclockers.com till 158.174.189.103. Folk som vet noll om hur nätverk funkar kommer be dig ändra DNS utan att först ge dig råd om hur man kollar ifall DNS:en funkar eller inte.

Permalänk
Medlem

Verkar fungera nu efter att ha pillat runt i routerns inställningar. Såg att sk "Secure DNS" var disabled och var disconnected från Googles DNS-server. Satte den i enable och nu verkar den vilja ansluta. Vet dock inte om den inställningen ska vara på egentligen men det fungerar iaf 😅