Permalänk

Köpråd WiFi Router (Asus)

Goddag vänner!

Har idag en Asus RT-AC68U router, bryggad mot Comhems C2 modem/router. Har abonnemang 250/100 som det är nu.

Min asus router har tuffat på i alla år, får fortfarande uppdateringar osv.

Kör ingen onlinegaming, ogillar ROG rymdskepp med massa onödig led 😀
Men om ROG har bättre pris/prestanda så får jag leva med det.

Nu vill jag ha en ny router, det får bli Asus igen, vad ska jag köpa?

* Den måste ju ha "minst" AX wifi.

* Helst en ganska ny modell så att jag får uppdateringar länge.

* Ha Ai-mesh så att jag kan ha den gamla i mesh (Det har väl de flesta som kostar över 800kr?)

* Smärtgränsen går runt 2500kr

* Det är väl alltid en fördel om den stödjer dd-wrt eller liknande? (Kör helst standard, men alltid bra att ha options senare)

Vänligen Elias J

Permalänk

Lutar åt en RT-AX86U Pro nu 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ubermeister:

* Det är väl alltid en fördel om den stödjer dd-wrt eller liknande?

Visst, men DD-WRT, Merlin, Tomato osv har i grunden samma problem som tillverkarnas egna operativsystem. De bygger inte på mainline Linux och blir därmed onödigt svåra att underhålla när det kommer in ny funktionalitet eller säkerhetsfixar i mainline. Ett exempel var Wireguard där många modeller inte fick stöd hos varken tillverkaren eller i de alternativa OS:en, eller fick det sent. För modern Linux och någorlunda bra stöd för WiFi/närverk finns vad jag vet bara ett alternativ: OpenWrt.

Bland de någorlunda moderna ASUS-modellerna som har OpenWrt finns bara TUF-AX4200. TUF Gaming AX6000 har accepterats till en av utveclarnas staging-träd och kommer med stor sannolikhet få stöd inom kort. RT-AX89X (B1 och B2-revisioner?) ser ut att möjligen vara på gång.

Bland de med äldre och klenare hårdvara (MT7621) finns RT-AX53U, RT-AX54 och RT-AX1800U.

Ingen av ovanstående modeller tycks vara direkt enkla att installera OpenWrt på, de ser ut att behöva seriekabel och TFTP-server. 6000 tycks dock inte behöva lödas, 4200 är ospecat och 89X verkar i bästa fall till och med kunna få stöd för installation via web-GUI.

AX86U är en Broadcom-maskin, så där kan du glömma att någonsin köra mainline Linux, det kommer handla om sönderhackade tillverkarspecifika kärnor och med det mindre chans till lång tillgång till säkerhetsfixar. De ovan är Mediatek, förutom AX89X som är Qualcomm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ubermeister:

Lutar åt en RT-AX86U Pro nu 👍

Jag har föregångaren RT-AC86U tuffar på kalas bra, så min nästa router skulle fortsätta i samma fotspår.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av KAD:

Visst, men DD-WRT, Merlin, Tomato osv har i grunden samma problem som tillverkarnas egna operativsystem. De bygger inte på mainline Linux och blir därmed onödigt svåra att underhålla när det kommer in ny funktionalitet eller säkerhetsfixar i mainline. Ett exempel var Wireguard där många modeller inte fick stöd hos varken tillverkaren eller i de alternativa OS:en, eller fick det sent. För modern Linux och någorlunda bra stöd för WiFi/närverk finns vad jag vet bara ett alternativ: OpenWrt.

Bland de någorlunda moderna ASUS-modellerna som har OpenWrt finns bara TUF-AX4200. TUF Gaming AX6000 har accepterats till en av utveclarnas staging-träd och kommer med stor sannolikhet få stöd inom kort. RT-AX89X (B1 och B2-revisioner?) ser ut att möjligen vara på gång.

Bland de med äldre och klenare hårdvara (MT7621) finns RT-AX53U, RT-AX54 och RT-AX1800U.

Ingen av ovanstående modeller tycks vara direkt enkla att installera OpenWrt på, de ser ut att behöva seriekabel och TFTP-server. 6000 tycks dock inte behöva lödas, 4200 är ospecat och 89X verkar i bästa fall till och med kunna få stöd för installation via web-GUI.

AX86U är en Broadcom-maskin, så där kan du glömma att någonsin köra mainline Linux, det kommer handla om sönderhackade tillverkarspecifika kärnor och med det mindre chans till lång tillgång till säkerhetsfixar. De ovan är Mediatek, förutom AX89X som är Qualcomm.

Tack för ett så utförligt svar! Då släpper jag tanken om *wrt helt.
(Testat det på en gammal router för att få lite fler funktioner, men kör hellre original mjukvara när det är routern som sk agå 24/7 hemma)

Permalänk
Medlem

Köpte precis en RT-AX86U Pro. Är supernöjd än så länge. Bra kräm i hårdvaran oxå.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ubermeister:

Goddag vänner!

Har idag en Asus RT-AC68U router, bryggad mot Comhems C2 modem/router. Har abonnemang 250/100 som det är nu.

Min asus router har tuffat på i alla år, får fortfarande uppdateringar osv.

Kör ingen onlinegaming, ogillar ROG rymdskepp med massa onödig led 😀
Men om ROG har bättre pris/prestanda så får jag leva med det.

Nu vill jag ha en ny router, det får bli Asus igen, vad ska jag köpa?

* Den måste ju ha "minst" AX wifi.

* Helst en ganska ny modell så att jag får uppdateringar länge.

* Ha Ai-mesh så att jag kan ha den gamla i mesh (Det har väl de flesta som kostar över 800kr?)

* Smärtgränsen går runt 2500kr

* Det är väl alltid en fördel om den stödjer dd-wrt eller liknande? (Kör helst standard, men alltid bra att ha options senare)

Vänligen Elias J

Varför ska du köpa en ny router?
Upplever du problem med din nuvaranade?

Permalänk
Skrivet av reverend benny:

Varför ska du köpa en ny router?
Upplever du problem med din nuvaranade?

Inget stort behov/akut.

Nätverket segar lite ibland, men jag har inte isolerat problemet till att vara min Asus router som strejkar (det kan lika gärna vara Comhems modem/router eller tjänsten i sig)

Det är lite villhöver men samtidigt bra att framtidssäkra.

Förtydligande
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ubermeister:

Inget stort behov/akut.
Det är lite villhöver men samtidigt bra att framtidssäkra.

Ja enda större skillande om du köper ny router om den gamla fortfarande tuffar på o får säkerhetsuppdateringar är isf snabbare wifi pga AX.
Så är det bara villhöver o inget behov. Spara pengarna.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ubermeister:

Inget stort behov/akut.

Nätverket segar lite ibland, men jag har inte isolerat problemet till att vara min Asus router som strejkar (det kan lika gärna vara Comhems modem/router eller tjänsten i sig)

Det är lite villhöver men samtidigt bra att framtidssäkra.

Köp en ny dagen den går EOL ur ett supportperspektiv och om det inte finns alternativ programvara. Det lilla AX gör framför AC, om man ska se det från ett hemmaanvändarperspektiv är väldigt lite.
Visst, det finns strömspararfunktioner osv som man kan ha nytta av om båda kör AX osv, men skulle inte ge 2000 spänn för det.

Kolla in Teklager om du vill spana på routers som kan köra flera OS och har lång support.

Permalänk
Skrivet av reverend benny:

Köp en ny dagen den går EOL ur ett supportperspektiv och om det inte finns alternativ programvara. Det lilla AX gör framför AC, om man ska se det från ett hemmaanvändarperspektiv är väldigt lite.
Visst, det finns strömspararfunktioner osv som man kan ha nytta av om båda kör AX osv, men skulle inte ge 2000 spänn för det.

Kolla in Teklager om du vill spana på routers som kan köra flera OS och har lång support.

Tack för bra input!

Om jag pausar en stund så är det ju ganska osmart att köpa en ny router bara för att "man vill"

Bra tips om Teklager, gillar Open Source, men jag har egentligen inte kunskapen, skönt att ha Asus original mjukvara, kunna kolla status ifrån app även på distans osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ubermeister:

Bra tips om Teklager, gillar Open Source, men jag har egentligen inte kunskapen, skönt att ha Asus original mjukvara, kunna kolla status ifrån app även på distans osv.

Ja vill man ha all funktion i en enhet så är asus routern ett bra val.

Vill man separera o göra lite mer avancerade grejer så är bukarna från teklager o liknande jävligt bra. Men då är det bara en ren router. sen behöver du switchar o AP separat. Så det är lite mer o pilla med o högre kostnader.
har man intresset så kan det vara väldigt kul.
Jag tänkte gå den vägen men kom fram till att det va på tok för overkill för en 3a lägenhet. 2 datorer, 2 telefoner, en surfplatta, 1 TV o en nintendo Switch.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Rekordmedlem

AX är redan gammalt för det finns E och wifi 7 är snart här på allvar men det finns redan en del tidiga modeller med wifi 7 ute.
Wifi 7 och annat på 6 GHz är ju nästan det enda fundamentala som hänt på ganska länge för man använder andra frekvenser så det blir mindre trängsel och kapaciteten på wifi kan faktisk öka på riktigt den här gången genom kortare räckvidd och mindre trängsel.
Å andra sidan har det med accesspunkter att göra

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.