Permalänk

Köpa ny dator för Dota 2

Hej !

Jag har sökt runt på forumet och läst lite i trådar och en av de mer aktuella trådarna jag hittade på ämnet som matchar min rubrik var 4 sidor lång med en snubbe som tänkte lägga 20 k på en dator för att spela dota, vilket jag tycker är alldeles för mycket. Till att börja med är jag helt okunnig när det kommer till datorer, är totalt ignorant, vill bara påpeka det så ni vet vad ni har att göra med. Som ni kanske har förstått så vill jag spela dota 2 och that's it. Vill kunna spela spelet helt och hållet utan problem, det är mina krav.

Jag har ingen tydlig budget utan skulle datorn gå på 8k för att uppfylla kravet att kunna spela dota felfritt så får den kosta det och skulle det vara 12-13 k så går det bra också. Bara det inte skenar iväg. Jag kan inte bygga datorer men att installera windows ska väll inte vara några problem. Extremt tacksam för era råd <3

Permalänk
Medlem

Detta bör vara nog för att köra Dota 2. Processorn har ett integrerat grafikkort och ger runt 100fps på 1080p med medium settings. Windows borde du fixa själv då det kostar 1500 kr från Inet och det går att köpa windows nycklar online för 200-400kr

https://www.inet.se/datorbygge/b1430754/swe

Permalänk

Tack för hjälpen! Kommer den här datorn vara tyst ? glömde skriva med det men det är en ganska viktig faktor också. Kommer den klara av medium inställningar med 144hz ? Som sagt, skulle den kosta två tusen kronor mer och höja lägsta nivån en bra bit så tar jag gärna den kostnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av armanijesus:

Tack för hjälpen! Kommer den här datorn vara tyst ? glömde skriva med det men det är en ganska viktig faktor också. Kommer den klara av medium inställningar med 144hz ? Som sagt, skulle den kosta två tusen kronor mer och höja lägsta nivån en bra bit så tar jag gärna den kostnaden.

Svårt att säga hur tyst den är men man kan nog byta ut standardfläkten för CPUn med en tower kylare så behöver fläkten inte gå så snabbt. Från vad jag sätt så kan 5600g klara av ca 100fps men verkar dippa ner runt 60fps när det är lite mer intensivt vid fighter. Jag tror om man ska få bättre än detta får man nog ta med ett riktigt grafikkort och köra med den vanliga 5600 (utan "g"). Om du vill verkligen maxa prestandan kan du lägga mer på CPUn, jag länkar två byggen nedan.

https://www.inet.se/datorbygge/b1431049/swe

https://www.inet.se/datorbygge/b1431053/swe

Ändrade också moderkortet till ett ATX för 100kr extra då det fanns inte tillräckligt med uttag för fläktarna, säker mer prisvärt utöver.

Permalänk

Jag tackar så hemskt för hjälpen. Jag kommer bygga den för 10, vill som sagt bara spela Dota och jag pratade med en kompis och vi kollade på något youtube test och han sa att det räcker gott. Måste ju lägga på skärm, bord osv osv.. Tack !

Permalänk

Hej

Förlåt, jag bumpar tråden nu. Har en sista fråga. Är det värt att vänta tills black friday ? Inte för att dem delarna jag har i listan ovan nödvändigtvis kommer vara på rea men att andra, kanske bättre delar är det? Hade en vän som kommenterade att mina delar är helt okej men att om 3-4 så kanske datorn inte orkar med Dota längre, stämmer detta ?

Tacksam för svar !

Permalänk
Medlem
Skrivet av armanijesus:

Hej

Förlåt, jag bumpar tråden nu. Har en sista fråga. Är det värt att vänta tills black friday ? Inte för att dem delarna jag har i listan ovan nödvändigtvis kommer vara på rea men att andra, kanske bättre delar är det? Hade en vän som kommenterade att mina delar är helt okej men att om 3-4 så kanske datorn inte orkar med Dota längre, stämmer detta ?

Tacksam för svar !

Om det inte är någon nöd så kan du lika väl vänta. Sen om systemet inte kommer spela bra om 4 år är svårt för mig att säga då jag inte spelar dota. Du får fråga din kompis om det kommer nån uppdatering som kommer höja kraven eller om spelet har en tendens att bli avsevärt mer krävande med tiden. Mitt intryck från benchmarks är att spelet är mest CPU krävande så om du verkligen är orolig över att datorn inte håller länge bör du köpa 5800x3d. Snäppet över det är 7800X3D men då kommer massa andra kostnader för b650 MB och ddr5 RAM.

Permalänk

Jag säljer min dator då jag ska uppgradera. Vill ha 10k för den, den finns i Stockholm.

https://www.sweclockers.com/marknad/216464-gaming-dator