Reflektor eller toppförspegling till glödlampor

Permalänk

Reflektor eller toppförspegling till glödlampor

Hej,
Jag har en lös reflektor/toppförspegling till en glödlampa. Det är en liten metallkåpa som man klickar över den undre deken på en vanlig glödlampa. Skulle vilja köpa fler sådana men hittar ingenstans. Hittar bara glödlampor som redan har inbyggda toppförspeglingar. Men som sagt skulle jag vilja ha en som är lös så att man inte är begränsad.
Någon som vet vart man kan få tag på liknande?

Här är en bild på den:

Visa signatur

Fractal design R3 | i7 930 @ 3,9 GHz | Noctua NH-U12P SE2 | ASRock X58 Extreme 3 | MSI GTX 770 | 6x2G Corsair DDR3 Dominator 1600MHz | Corsair HX 650W | Samsung 840 evo + 2 X OCZ Vertex 2 60GB RAID 0 | Benq 24" BL2400pt | Asus Xonar Xense + Sennheiser PC 350 | 10TB Synology DS1513+

Permalänk
Rekordmedlem

Glödlampor håller på att fasas ut och normala glödlampor är förbjudna att sälja så marknaden är nog otroligt liten, ledlampor har sinsemellan ganska olika intern design och de brukar därför bara ha integrerad reflektor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Glödlampor håller på att fasas ut och normala glödlampor är förbjudna att sälja så marknaden är nog otroligt liten, ledlampor har sinsemellan ganska olika intern design och de brukar därför bara ha integrerad reflektor.

Fast det finns fortfarande massa riktiga glödlampor kvar utanför EU. Så produkten och marknaden finns säkert, bara att det blivit förhållandevis litet inom EU. Kommer man på vad det heter på nåt större språk där glödlampor säljs, går det nog att hitta.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det går utmärkt numera att köpa LED-lampor i traditionellt glas, om det nu ens var faktiska glödlampor som avsågs...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Halogenlampor är tillåtet vad jag vet.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Halogenlampor är tillåtet vad jag vet.

Nej allt utom LED är förbjudet sedan september (undantag vissa special lampor typ ugn)

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Nej allt utom LED är förbjudet sedan september (undantag vissa special lampor typ ugn)

G4, R7 sockel, finns säkert fler typer som säljs fortfarande.
https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/ljuskallor/halog...

Fast det är bra, nu ska man bara förbjuda halogen för fordon & få tummarna loss att börja godkänna led för eftermontering i fordon.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

G4, R7 sockel, finns säkert fler typer som säljs fortfarande.
https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/ljuskallor/halog...

Fast det är bra, nu ska man bara förbjuda halogen för fordon & få tummarna loss att börja godkänna led för eftermontering i fordon.

De får sälja slut nuvarande lager, men inte tag in nytt är vad som gäller....

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

De får sälja slut nuvarande lager, men inte tag in nytt är vad som gäller....

Det är inte riktigt sant, halogenlampor för fordon är inte förbjudet att köpa in & sälja....

Men såg att finns nu LED kit för fordon som är E-godkända vilket var på tiden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Det är inte riktigt sant, halogenlampor för fordon är inte förbjudet att köpa in & sälja....

Det går som speciallampor vilket jag nämnde lite högre upp, precis som ugnslampa...

R7 finns led substitut redan

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det går som speciallampor vilket jag nämnde lite högre upp, precis som ugnslampa...

R7 finns led substitut redan

R7 LED finns absolut vilket har jag vetat länge nu...

Ugnslampan ja kan bli svårt att ersätta den med LED, provade att sätta en LED lampa (E14) i micron den höll inte länge den men det gick bra i kylen (E14)!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

R7 LED finns absolut vilket har jag vetat länge nu...

Ugnslampan ja kan bli svårt att ersätta den med LED, provade att sätta en LED lampa (E14) i micron den höll inte länge den men det gick bra i kylen (E14)!

Att sätta LED i en ugn är helt poänglöst. Energin blir värme och i en ugn vill man ha värme...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ztenlund:

Att sätta LED i en ugn är helt poänglöst. Energin blir värme och i en ugn vill man ha värme...

Det är det minsta problemet, vanlig elektronik tål inte tempen och ska man göra ledlampor som fungerar vid minst 300 C kommer de att bli otroligt dyra för man är uppe vid temperaturer som utesluter många material och tillverkningsprocesser, tex plaster och vanlig lödning är svårt att få att hålla.
Som ugnsbelysning kommer glödlampor att leva kvar länge för alternativen är inte ännu realistiska eftersom de är svindyra och energibesparingen av att byta ut alla ugnslampor är också mikroskopiskt liten i sammanhanget.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är det minsta problemet, vanlig elektronik tål inte tempen och ska man göra ledlampor som fungerar vid minst 300 C kommer de att bli otroligt dyra för man är uppe vid temperaturer som utesluter många material och tillverkningsprocesser, tex plaster och vanlig lödning är svårt att få att hålla.
Som ugnsbelysning kommer glödlampor att leva kvar länge för alternativen är inte ännu realistiska eftersom de är svindyra och energibesparingen av att byta ut alla ugnslampor är också mikroskopiskt liten i sammanhanget.

Nu var ju poängen med det jag skrev att det är ett inte problem som behöver lösas, eftersom energiförbrukningen hos en lampa monterad i en ugn inte är någon egentlig förlust. Lampan gör samma sak som värmeelementen, bara det att glödtråden är varmare så att den även avger synligt ljus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Absolut är det poänglöst eftersom LED lampan klarar inte värmen vilket var poängen.

Visa signatur

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Tillbaka till ämnet istället för att munhuggas. Alla är överens men vart hittas spegelelementet som efterfrågas?

/D, - Mod

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweetdreams:

Hej,
Jag har en lös reflektor/toppförspegling till en glödlampa. Det är en liten metallkåpa som man klickar över den undre deken på en vanlig glödlampa. Skulle vilja köpa fler sådana men hittar ingenstans. Hittar bara glödlampor som redan har inbyggda toppförspeglingar. Men som sagt skulle jag vilja ha en som är lös så att man inte är begränsad.

Här är en bild på den:
<Uppladdad bildlänk>

Här är en som passar hide a lite iaf..
https://www.elbutik.se/product.html/hide-a-lite-globe-reflekt...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hmm, ser inte den ut att vara för ovansidan av lampan? Hålet verkar vara för sockeln. Jag tror att TS efterfrågar en som fästs undertill, över det "fria" klotet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Hmm, ser inte den ut att vara för ovansidan av lampan? Hålet verkar vara för sockeln. Jag tror att TS efterfrågar en som fästs undertill, över det "fria" klotet.

Hmm sant, dock är det enda jag hittat hittills då det han efterfrågar är en riktigt 0.01% nisch...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hmm sant, dock är det enda jag hittat hittills då det han efterfrågar är en riktigt 0.01% nisch...

Att hitta och köpa glödlampor idag är svårt och bakåtsträvande i 99,9% fallen.

Anekdot brorsans svärfar köpte på sig helt jävla av glödlampor från något öststats land när de skulle fasas ut i EU för han trodde led är värdelösa och dyra. (Dyra var de i början iofs, relativt iaf)

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Led kit kräver en del för att bli godkända när det gäller halvljus för tillfället.
Osram har nyligen kommit med godkännande för en hel del bilmodeller (men verkar inte finnas några Volvo med på deras lista vad jag kunde se, men det kommer väl med tiden).
Men som sagt deras godkännande gäller ju endast deras egna lampor som fått detta godkännande i en viss bilmodells strålkastare. Så man kan ju inte köpa ett led kit från en annan tillverkare och tro det är godkänt bara för att bilen man har finns med på Osrams lista.

Och vad jag vet är det bara Osram och deras Night Breaker LED som är godkända, och som sagt det rätt så nyligen.

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk
Medlem
Skrivet av MammDiin:

Led kit kräver en del för att bli godkända när det gäller halvljus för tillfället.
Osram har nyligen kommit med godkännande för en hel del bilmodeller (men verkar inte finnas några Volvo med på deras lista vad jag kunde se, men det kommer väl med tiden).
Men som sagt deras godkännande gäller ju endast deras egna lampor som fått detta godkännande i en viss bilmodells strålkastare. Så man kan ju inte köpa ett led kit från en annan tillverkare och tro det är godkänt bara för att bilen man har finns med på Osrams lista.

Och vad jag vet är det bara Osram och deras Night Breaker LED som är godkända, och som sagt det rätt så nyligen.

Så är det, har man konverterat lagligt så rekommenderas det att att skriva ut dokumenten för att kunna visa upp vid besiktningen.
https://www.mekster.se/artiklar/laglig-led-konvertering

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweetdreams:

Hej,

Här är en bild på den:
<Uppladdad bildlänk>

JFK.. En av de mest hijackade trådar jag läst på länge. nära noll On Topic.
Har också en sån lös reflektor jag använder i köket.
Använder den till en lampa över köksbordet, funkar kanon med en 1200ish lumen e27 LED Utan reflektor blir det superljust, bra om man känner för det på morgonen ex. Med reflektor funkar det att käka middag i eller sitta några stycken på AW utan att det känns som operationsbelysning.

Skulle gärna ha ett par till. Fick ta en lös från ett 10 pack på ett ställe jag jobbade på tillfälligt. skulle tro att min är minst 40 år gammal.
fördelen med lös reflektor förutom att man kan välja att ta lös den om tillfälligt önskas mer ljus är att du slipper köpa extra lampor med folierad topp.
Du kan ha precis samma E27 lampor överallt i olika styrkor sen går det utmärkt att ersätta valfri trasig lampa. Istället för att ha en (dyr) extra toppförspeglad lampa till det tillfälle den befintliga går sönder.

Genial uppfinning, den som inte förstår vitsen har antingen aldrig använt en eller har inte sina lampor på en höjd eller position där det behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av willienelpson:

JFK.. En av de mest hijackade trådar jag läst på länge. nära noll On Topic.
Har också en sån lös reflektor jag använder i köket.
Använder den till en lampa över köksbordet, funkar kanon med en 1200ish lumen e27 LED Utan reflektor blir det superljust, bra om man känner för det på morgonen ex. Med reflektor funkar det att käka middag i eller sitta några stycken på AW utan att det känns som operationsbelysning.

Skulle gärna ha ett par till. Fick ta en lös från ett 10 pack på ett ställe jag jobbade på tillfälligt. skulle tro att min är minst 40 år gammal.
fördelen med lös reflektor förutom att man kan välja att ta lös den om tillfälligt önskas mer ljus är att du slipper köpa extra lampor med folierad topp.
Du kan ha precis samma E27 lampor överallt i olika styrkor sen går det utmärkt att ersätta valfri trasig lampa. Istället för att ha en (dyr) extra toppförspeglad lampa till det tillfälle den befintliga går sönder.

Genial uppfinning, den som inte förstår vitsen har antingen aldrig använt en eller har inte sina lampor på en höjd eller position där det behövs.

Eller så köper man en dimmbar lampa ? Som verkar vara det normala och populära....

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kanske en sprayburk med silverfärg?

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Eller så köper man en dimmbar lampa ? Som verkar vara det normala och populära....

Om man bor i hyreslägenhet med el dragen på 60 talet är det inget alternativ.

Permalänk
Medlem

https://www.lighting.philips.se/consumer/valj-en-ljuskalla/sc...

Har en "60 W" i taket i köket, även om de nog är en ny version som säljs nu.

Permalänk
Medlem

Jag har inte läst allt, men det finns LED-lampor med E27 sockel som har den där reflektorn i toppen integrerad. Hoppas jag bidrog med något någon ville veta här nu.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

https://www.lighting.philips.se/consumer/valj-en-ljuskalla/sc...

Har en "60 W" i taket i köket, även om de nog är en ny version som säljs nu.

problemety är eg. Inte att dimma ner ljuset i sig utan att inte bli bländad av det direkt ljuset.

Permalänk
Medlem

För? Smart lampa och styr via telefon eller blåtands Tk...

Smart lampa är ju typ 70kr

Sen har du förmodligen valt en med lampa där du ser dioderna om du bländas så pass. Finns andra sorter

Och @TS, jag hittar inte en reflektor någonstans.
Då de inte verkar finnas längre (utom begagnat) så kan ju det betyda att det finns något negativt med dem bortsett från att en vanlig lampa måste göra dem super varma...

Visa signatur