Impulsen går inte att styra över... Behöver er hjälp!

Permalänk
Medlem

Impulsen går inte att styra över... Behöver er hjälp!

Som rubriken lyder. Nu har impulsen tagit över, igen, och det är dags för en ny dator + skärm. Denna gång har jag bestämt mig för en 34" ultrawide och vill ha en med mest "bang for the buck". Det jag också behöver hjälp med är vad för CPU + MB jag bör para ihop mitt 3070 Ti med. Kommer införskaffa ett Fractal Design North då det är estetiskt tilltalande. Jag har redan M2 SSD samt ska införskaffa ett 1000w+ nätaggregat. Kanske lite overkill men det är något jag anser är värt.

Tanken är att spela i 1440p med stadiga 120fps+-, i spel som Cyberpunk och liknande AAA-spel.

Tankar:

* Jag skulle kunna sälja mitt 3070Ti för att köpa något vassare om det krävs. Sneglat lite på 4080 men känns inte speciellt prisvärt.
* Kommer en 5800X3D täcka mina behov för crisp 1440p-gaming? Bör man satsa på en 7800X3D eller är det overkill? Jag kommer förmodligen behålla denna datorn ett bra tag, men ibland slår det slint och det kan lika gärna komma upp en säljannons månaden efter. xD
* Är det värt med DDR 5 eller är det endast "framtidssäkert"?

Jag kommer införskaffa komponenterna under Black Friday.
Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrillthebill:

Som rubriken lyder. Nu har impulsen tagit över, igen, och det är dags för en ny dator + skärm. Denna gång har jag bestämt mig för en 34" ultrawide och vill ha en med mest "bang for the buck". Det jag också behöver hjälp med är vad för CPU + MB jag bör para ihop mitt 3070 Ti med. Kommer införskaffa ett Fractal Design North då det är estetiskt tilltalande. Jag har redan M2 SSD samt ska införskaffa ett 1000w+ nätaggregat. Kanske lite overkill men det är något jag anser är värt.

Tanken är att spela i 1440p med stadiga 120fps+-, i spel som Cyberpunk och liknande AAA-spel.

Tankar:

* Jag skulle kunna sälja mitt 3070Ti för att köpa något vassare om det krävs. Sneglat lite på 4080 men känns inte speciellt prisvärt.
* Kommer en 5800X3D täcka mina behov för crisp 1440p-gaming? Bör man satsa på en 7800X3D eller är det overkill? Jag kommer förmodligen behålla denna datorn ett bra tag, men ibland slår det slint och det kan lika gärna komma upp en säljannons månaden efter. xD
* Är det värt med DDR 5 eller är det endast "framtidssäkert"?

Jag kommer införskaffa komponenterna under Black Friday.
Tacksam för svar!

120+ fps med ultrabred skärm och 1440p i mer krävande spel så kommer inte ditt 3070 ti orka med. Fick själv skippa rt helt i cyberpunk med mitt 3080 med en vanlig 1440p skärm då dlss försämrade upplevelsen och grafiken för mycket för min smak.

Angående cpu så är 5800x3d fortfarande kraftig (bättre än 13900k i vissa spel) så sitter du redan på am4 moderkort så år det helt klart den mest ekonomiska vägen att gå.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Kan också intyga att CP2077 är rätt tungt att driva i 3440x1440 på ett 3080. Du får ställa ner grafiken en del om du vill ligga på 120fps på ett 3070 ti utan dlss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

120+ fps med ultrabred skärm och 1440p i mer krävande spel så kommer inte ditt 3070 ti orka med. Fick själv skippa rt helt i cyberpunk med mitt 3080 med en vanlig 1440p skärm då dlss försämrade upplevelsen och grafiken för mycket för min smak.

Angående cpu så är 5800x3d fortfarande kraftig (bättre än 13900k i vissa spel) så sitter du redan på am4 moderkort så år det helt klart den mest ekonomiska vägen att gå.

Skrivet av tonii:

Kan också intyga att CP2077 är rätt tungt att driva i 3440x1440 på ett 3080. Du får ställa ner grafiken en del om du vill ligga på 120fps på ett 3070 ti utan dlss.

Tack för input! Bör jag då leta efter ett 4080? Hur mycket bättre är det egentligen än mitt 3070 Ti?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrillthebill:

Tack för input! Bör jag då leta efter ett 4080? Hur mycket bättre är det egentligen än mitt 3070 Ti?

https://m.youtube.com/watch?v=GdFnSR1tJrI du kan kika här bland annat. det finns även ett antal andra jämförelsevideos som går igenom andra gpus/spel ifall man söker efter något speciellt. det ger i alla fall en fingervisning i prestandalyft mellan olika gpus.

Permalänk
Hedersmedlem

Nej nej, inte Userbenchmark. De är fruktansvärt oseriösa och man bör inte lita på deras siffror (och framför allt inte deras åsikter). De ändrar sina kriterier för hur poäng bedöms om Intel/NVIDIA inte ser tillräckligt bra ut.

Kolla istället SweClockers om man bara vill ha ett hum hur kort presterar i snitt och inte i specifika spel.
https://www.sweclockers.com/tester/grafikkort/prestandaindex

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Nej nej, inte Userbenchmark. De är fruktansvärt oseriösa och man bör inte lita på deras siffror (och framför allt inte deras åsikter). De ändrar sina kriterier för hur poäng bedöms om Intel/NVIDIA inte ser tillräckligt bra ut.

Kolla istället SweClockers om man bara vill ha ett hum hur kort presterar i snitt och inte i specifika spel.
https://www.sweclockers.com/tester/grafikkort/prestandaindex

Okej, hade ingen aning om det, så tack för upplysningen. Jag har raderat mitt svar.

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Nej nej, inte Userbenchmark. De är fruktansvärt oseriösa och man bör inte lita på deras siffror (och framför allt inte deras åsikter). De ändrar sina kriterier för hur poäng bedöms om Intel/NVIDIA inte ser tillräckligt bra ut.

Kolla istället SweClockers om man bara vill ha ett hum hur kort presterar i snitt och inte i specifika spel.
https://www.sweclockers.com/tester/grafikkort/prestandaindex

Snyggt, tack! Blir ju mer och mer sugen på ett 4080 trots allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrillthebill:

Som rubriken lyder. Nu har impulsen tagit över, igen, och det är dags för en ny dator + skärm. Denna gång har jag bestämt mig för en 34" ultrawide och vill ha en med mest "bang for the buck". Det jag också behöver hjälp med är vad för CPU + MB jag bör para ihop mitt 3070 Ti med. Kommer införskaffa ett Fractal Design North då det är estetiskt tilltalande. Jag har redan M2 SSD samt ska införskaffa ett 1000w+ nätaggregat. Kanske lite overkill men det är något jag anser är värt.

Tanken är att spela i 1440p med stadiga 120fps+-, i spel som Cyberpunk och liknande AAA-spel.

Tankar:

* Jag skulle kunna sälja mitt 3070Ti för att köpa något vassare om det krävs. Sneglat lite på 4080 men känns inte speciellt prisvärt.
* Kommer en 5800X3D täcka mina behov för crisp 1440p-gaming? Bör man satsa på en 7800X3D eller är det overkill? Jag kommer förmodligen behålla denna datorn ett bra tag, men ibland slår det slint och det kan lika gärna komma upp en säljannons månaden efter. xD
* Är det värt med DDR 5 eller är det endast "framtidssäkert"?

Jag kommer införskaffa komponenterna under Black Friday.
Tacksam för svar!

Om jag hade varit i din situation hade jag bestämt mig för en budget, och därefter valt komponenter med omsorg så att du får ihop en dator som du faktiskt vill ha kvar i ett par år

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Om jag hade varit i din situation hade jag bestämt mig för en budget, och därefter valt komponenter med omsorg så att du får ihop en dator som du faktiskt vill ha kvar i ett par år

Mvh

Jag har faktiskt ingen riktig budget. Jag kommer sälja av lite komponenter jag har liggandes för att kompensera kostnaderna av det nya bygget. Vid ett RTX 4080, ett 5800X3D + moderkort så förväntar jag mig en summa norr om 20.000kr i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrillthebill:

Jag har faktiskt ingen riktig budget. Jag kommer sälja av lite komponenter jag har liggandes för att kompensera kostnaderna av det nya bygget. Vid ett RTX 4080, ett 5800X3D + moderkort så förväntar jag mig en summa norr om 20.000kr i alla fall.

Har du inte redan ett AM4 system så skulle jag inte köpa en 5800x3d, sure du kan spara lite på moderkort/minne men till en kostnad av livslängd. ett AM5 system så kan du uppgradera cpun medans ett AM4 system så är det kört dagen du vill ha lite mer CPU kraft.

Hade i sånt fall gjort något i stil med detta. Visserligen ett 7900 xtx och inte ett 4080 men ända fördelen är om du specifikt kräver RT eller DLSS, vill du köra native så är 7900 XTX bättre och billigare. Värt att notera att även ett 4080 kommer inte klara av att köra cyberpunk med RT igång och ens få 60fps utan DLSS, och kommer även ha problem att komma upp mot 100 fps i många andra tittlar utan DLSS.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/TG4eAX9nw35dOnhKp8teVrxO4mo/uppgradering

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrillthebill:

Snyggt, tack! Blir ju mer och mer sugen på ett 4080 trots allt.

Varför inte ett 7900 XTX istället för ett 4080?
Ren nyfikenhet bara då 7900 XTX presterar något bättre ibland och ibland exakt samma som ett 4080 för några tusenlappar mindre samt 8 GB mer i VRAM.

https://www.sweclockers.com/test/35327-amd-radeon-rx-7900-xtx...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

Varför inte ett 7900 XTX istället för ett 4080?
Ren nyfikenhet bara då 7900 XTX presterar något bättre ibland och ibland exakt samma som ett 4080 för några tusenlappar mindre samt 8 GB mer i VRAM.

https://www.sweclockers.com/test/35327-amd-radeon-rx-7900-xtx...

Ska jag vara ärlig är jag väldigt novis gällande Ray Tracing osv osv.
Är det värt det?
Är det subjektivt och bara kan besvaras av mig? Jag vet inte.

Spontant så känns ju 7900XTX som ett bättre och framförallt mer prisvärt kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Har du inte redan ett AM4 system så skulle jag inte köpa en 5800x3d, sure du kan spara lite på moderkort/minne men till en kostnad av livslängd. ett AM5 system så kan du uppgradera cpun medans ett AM4 system så är det kört dagen du vill ha lite mer CPU kraft.

Hade i sånt fall gjort något i stil med detta. Visserligen ett 7900 xtx och inte ett 4080 men ända fördelen är om du specifikt kräver RT eller DLSS, vill du köra native så är 7900 XTX bättre och billigare. Värt att notera att även ett 4080 kommer inte klara av att köra cyberpunk med RT igång och ens få 60fps utan DLSS, och kommer även ha problem att komma upp mot 100 fps i många andra tittlar utan DLSS.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/TG4eAX9nw35dOnhKp8teVrxO4mo/uppgraderinghttps://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/TG4eAX9nw35dOnhKp8teVrxO4mo/uppgradering

Sitter just nu på en i5 8600k. xD Man kanske ska slå på stora trumman och köra AM5 då.

Kan du förklara skillnaden på RT och DLSS, alltså 4080 vs 7900XTX, som att jag var 10 år? Haha.

Permalänk
Medlem

Ytterligare en fråga:

Kommer 7900XTX vara bättre än ett 4080 i CoD III?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrillthebill:

Ytterligare en fråga:

Kommer 7900XTX vara bättre än ett 4080 i CoD III?

Hittar inte så mycket om det, enligt en test jag hittar ska 7900 XTX prestera bäst av alla GPUer i det spelet, alltså även bättre än 4090 i 1080p och 1440p. I 4k ska 4090 toppa men XTX presterar tydligen bättre än 4080 med god marginal. Hur tillförlitlig den sajten är törs jag dock inte säga.

https://www.hardwaretimes.com/amds-rx-7900-xtx-is-faster-than...

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrillthebill:

Sitter just nu på en i5 8600k. xD Man kanske ska slå på stora trumman och köra AM5 då.

Kan du förklara skillnaden på RT och DLSS, alltså 4080 vs 7900XTX, som att jag var 10 år? Haha.

Rt - ray racing bättre ljus i spel men drar extremt mycket prestanda.

DLSS - uppskalning, spel körs i säg 1080p men skalas upp till 1440p för att få högre fps.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrillthebill:

Ytterligare en fråga:

Kommer 7900XTX vara bättre än ett 4080 i CoD III?

Kolla benchmarks för mw2 om det inte finns för mw3 än

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Jag köpte i våras ett 7900 XT och har inte saknat Ray Tracing. Tycker inte det är värt prestandasmällen för lite bättre ljus, men det är ju personlig åsikt. Jag kör i 3440x1440 idag, dock inte provat Cyberpunk.

Gällande Call of Duty MW3 så vill jag minnas att COD spelen brukar allmänt prestera bättre på AMD GPUs av någon anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Rt - ray racing bättre ljus i spel men drar extremt mycket prestanda.

DLSS - uppskalning, spel körs i säg 1080p men skalas upp till 1440p för att få högre fps.

Tack! Jag har satt mig in och läst lite om detta. Kan det stämma att RT inte kommer att satsas lika mycket på i framtiden utan att det är mer för konsoller, vilket gör 7900XTX mer attraktiv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klaffatron:

Jag köpte i våras ett 7900 XT och har inte saknat Ray Tracing. Tycker inte det är värt prestandasmällen för lite bättre ljus, men det är ju personlig åsikt. Jag kör i 3440x1440 idag, dock inte provat Cyberpunk.

Gällande Call of Duty MW3 så vill jag minnas att COD spelen brukar allmänt prestera bättre på AMD GPUs av någon anledning.

Precis, jag var lite snabb med min fråga innan jag hann Googla. Verkar som att 7900XTX piskar de flesta 4000-kort i CoD i överlag. Ray Tracing verkar vara lite av en nisch?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrillthebill:

Tack! Jag har satt mig in och läst lite om detta. Kan det stämma att RT inte kommer att satsas lika mycket på i framtiden utan att det är mer för konsoller, vilket gör 7900XTX mer attraktiv?

Asså RT är nog här för att stanna, men vi är långt ifrån där. Tror inte det kommer bli i närheten av "standard" förns nvidias förra generations xx50 eller amd's X600/x400 kort klarar av 1080p med RT igång och 60 fps native.
Och när vi väl är där så kommer kortet man köper idag ändå vara klent och det kommer vara dags att uppgradera igen.

Värt att nämna då är också att inte ens ett 4090 klarar det i 4k idag och knappt att det går i 1440p utan att köra med DLSS och dippar ner mot 67-68 fps i 1080p.

Så vill man spela spel som har stöd för RT specifikt så skulle jag säga att Nvidia är att föredra, speciellt om man kan leva med DLSS (jag personligen kan det inte och bytte mitt 3080 till ett 7900xt)

Det jag skulle rekomendera är att testa lite spel och jämför DLSS av/på om du ser någon skillnad och det är något du kan tänka dig använda.

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Bästa valet jag gjorde, var att gå ner från Ultrawide till vanlig 1440p, sparar enorma mängder kraft för GPU

Visa signatur

i7 4790k

Permalänk

Kan ju säga som så att jag hade en 13700K tidigare samt ett 7900XT, i 1080P på RT ultra i cyberpunk så låg jag kring 80FPS med RT ultra och ingen FSR eller dylikt.

Helt klart spelbart med RT, nu hade jag klockat 13700Kn samt lyft powerlimits osv på mitt kort så det presterade ju bättre än stock.

Jag hade inte försökt sikta på att spela med ray reconstruction på iaf, det tar väldigt mycket prestanda och ghostingen gjorde väldigt tråkigt att spela tyckte jag

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fraggle1988:

Bästa valet jag gjorde, var att gå ner från Ultrawide till vanlig 1440p, sparar enorma mängder kraft för GPU

Förstår det, men samtidigt så vill jag kötta på ordentligt nu med en redig GPU och tillhörande komponenter för att det ska rulla fint på en Ultrawide.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Kan ju säga som så att jag hade en 13700K tidigare samt ett 7900XT, i 1080P på RT ultra i cyberpunk så låg jag kring 80FPS med RT ultra och ingen FSR eller dylikt.

Helt klart spelbart med RT, nu hade jag klockat 13700Kn samt lyft powerlimits osv på mitt kort så det presterade ju bättre än stock.

Jag hade inte försökt sikta på att spela med ray reconstruction på iaf, det tar väldigt mycket prestanda och ghostingen gjorde väldigt tråkigt att spela tyckte jag

Vad fick dig att köpa en 13700K, istället för exempelvis AMD's motsvarighet?

Permalänk
Skrivet av Chrillthebill:

Vad fick dig att köpa en 13700K, istället för exempelvis AMD's motsvarighet?

Den var billig när jag köpte den, sålde den dock nu nyligen och bytt AMD istället pga bättre framtids utsikter med plattformen

köpte ett Z690 och i tre generationer har inte IPC ökat något och dom marginella klockfrekvensökningarna är inte värt och betala extremt mycket pengar för tycker jag.

hade liksom kostat mig mellan 8-10 papp för en 14900KS som hade varit marginellt snabbare, och det är det sista steget i den plattformen.

Så AMD föll valet på då

7800X3D är ju även i vissa fall långt mycket snabbare(ca 10% i en del fall av dom spelen jag spelar) snabbare än 13700Kn

och i värsta fall drar den jämnt eller något under och detta är med mycket lägre ström budget:D

Edit: skrev fel på prestanda

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrillthebill:

Förstår det, men samtidigt så vill jag kötta på ordentligt nu med en redig GPU och tillhörande komponenter för att det ska rulla fint på en Ultrawide.

Jag har använt 7900XT, 7900XTX, och RTX4090 denna generation.

Med ovan sagt så kan jag varmt rekommendera XTX

4090 är för dyrt för var det är (i min mening), 4080 är billigare men ett betydligt sämre kort (cirka 30% långsammare), och där kommer 7900XTX in med otroligt bra prestanda i raster.

Ray tracing är fantastiskt, dock upplever jag inte skillnaden mellan 4090 och XTX att det är värt det i nuläget. Däremot är path tracing helt otroligt och det anser jag vara värt slantarna, jag spelar endast Cyberpunk 2077 i nuläget så för mig var det värt det när jag hittade ett på marknaden.

4080 har dessutom bara 16GB minne, det kommer vara en utmaning om 2-3 år, då står sig 4090 och XTX med 24GB avsevärt starkare.

I övrigt hade jag valt AM5 som plattform, då får du stöd till 2025-2026 med nya processorer utan att byta moderkort.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrillthebill:

Förstår det, men samtidigt så vill jag kötta på ordentligt nu med en redig GPU och tillhörande komponenter för att det ska rulla fint på en Ultrawide.

Kolla in denna kanal - UltrawideTechChannel
Han går igenom olika GPU för ultrawide Något vi som sitter på UW kan sakna ibland i recensioner.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Kolla in denna kanal - UltrawideTechChannel
Han går igenom olika GPU för ultrawide Något vi som sitter på UW kan sakna ibland i recensioner.

Tack!

Jag har under gårdagen satt mig in i Ultrawide vs 27" och jag tror 27" är mer för mig.

Vad tror ni i sådana fall om denna: https://www.inet.se/produkt/2222675/lg-27-ultragear-27gp850p-...