Permalänk
Medlem

Köpa ny ram (i5 10600k, Z490-F)

Tjenare!

Datorspecc:
GPU: RTX 3080 10gb
CPU: i5 10600k
Ram: 16gb 2666mhz (8x2, HyperX Fury)
Moderkort: ROG Strix Z490-F Gaming
PSU: 800 Gold Plus

Jag vill uppgradera Ram till 32gb samt högre hastighet om möjligt. Vill testa om det gör någon skillnad vid mer krävande spel, då jag förmodar att både Ram och CPU bottleneckar min GPU.

1. Snabb googling: 2666mhz är standard för min CPU. Dock stödjer Moderkortet betydligt mer, 4200mhz(?). Min första fråga är om man kan använda sig av Ram med hastighet på 3200-3600 mhz med nuvarande Moderkort och CPU? Är införstodd att CPU kommer per atomatik klocka ner hastigheten på Ram om man inte justerar något. Eventuellt genom enkla BIOS och OC justeringar?

2. Är införstodd med att det det blir snabbt kompabilitetsfrågor mellan CPU/Ram/Moderkort. Är jag ute i fel ände här, borde jag kanske vänta tills man är bekväm med att byta alla 3 komponenter istället för enbart Ram? D.v.s. om en uppgradering av Ram förmodligen inte kommer märkas i det stora hela.

3. Om man utgår att det går att uppgradera till 3200-3600mhz Ram. Vilka Ram-produkter bör jag kika på då, samt vilka justeringar krävs i BIOS/OC?

Mvh Adam

Permalänk

QVL listan

1199kr - Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO

1199kr - Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL Svart

edit Finns G-Skill med 4000 mhz cl19 med på listan, verkar inte så dumt om du hittar någon som säljer.
edit2 Glöm 4000, priser var från 2500kr och dyrare

Permalänk
Medlem
Skrivet av JustNuVetJagInte:

QVL listan

1199kr - Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO

1199kr - Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL Svart

edit Finns G-Skill med 4000 mhz cl19 med på listan, verkar inte så dumt om du hittar någon som säljer.

Tack! Hur blir det med min CPU (i5 10600k)? Kan den stödja dessa hastigheter, även 4000mhz? Med tanke på att 2666mhz är rekommenderat.

Permalänk

Det ska det gå bra.

EDIT:
Det kanske till och med fungerar med dessa trots att dom inte står med i QVL-listan, men det kan också bli knas. Rekommenderar att följa QVL-listan.

Att det inte står med i QVL betyder bara att dom inte testat just dom minnena.
EDIT2 eller så har dom det och det fungerade inte... vad vet jag

Permalänk

Här har vi en till 2x32GB som står med i QVL (Amazon)

Permalänk
Medlem

3200mhz bör absolut inte vara några problem med ett z490, speciellt om de finns på på qvl lista, men som du säger skriver intel officiellt att 10600k endast har stöd för 2666mhz.

Men kan du inte hitta 2x8 till av samma ram du redan har (begagnat)? så kan du köra 4x8.

Var inte för orolig annars, i värsta fall får du använda dig utav öppet köp om du köper nytt

Hastigheten (över 2666mhz) är en överclockning vilket du väljer "XMP" inne i Bios.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, hjälper otroligt mkt.

https://levvvel.com/best-ram-for-i5-10600k/
Här nämner de att 4000mhz borde funka med i5 10600k, år 2023.

https://rog.asus.com/se/motherboards/rog-strix/rog-strix-z490...
Att Z490-F kan stödja upp till 4600mhz.

Vad är det jag missar här haha. Bara utifrån dessa två länkarna samt att det nämndes ovan ett G-skill ram med 4000mhz.

Borde inte denna funka bra då?:
https://www.proshop.se/RAM/GSkill-Ripjaws-V-DDR4-4000-C18-DC-...

Får en magkänsla att jag köper ett 4000mhz ram och kommer ändå sluta med att den fastnar på 2666mhz p.g.a. ngn faktor som jag glömt räkna in.

Permalänk

Det kan fungera, det kan också inte fungera. Köper du från Proshop kostar det en fraktsedel vid retur, är det inget problem - köp och kör sedan memtest några timmar. Har du tur så fungerar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JustNuVetJagInte:

Det kan fungera, det kan också inte fungera. Köper du från Proshop kostar det en fraktsedel vid retur, är det inget problem - köp och kör sedan memtest några timmar. Har du tur så fungerar det.

Beställde hem det nu så ska testa o se hur det går. Håller tummarna! Vad ska jag göra för att nyttja den högre hastigheten, är det bara att sätta på XMP(1 eller 2) eller behöver jag justera något annat också?

Permalänk

Jo bara XMP. Skulle det visa error på memtest brukar man få förslag från säljaren att köra stock, 2133 på just dom minnena - eller 2666 i ditt fall, några timmar för att se om fel fortfarande uppstår. Men jag skulle troligtvis endast testa 4000 då det är vad man vill ha.

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen!