Vilka är de bästa billigaste elbolagen just nu?

Permalänk

Vilka är de bästa billigaste elbolagen just nu?

Har avtal med Göta Energi tills feb men Fortum har köpt dem så de kommer tyvärr övergå i Fortums regi och vi vet ju vilka priser Fortum tar. Vilka elbolag har bra och billiga elpriser (även historiska) och inte tar ut någon månadskostnad?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Har avtal med Göta Energi tills feb men Fortum har köpt dem så de kommer tyvärr övergå i Fortums regi och vi vet ju vilka priser Fortum tar. Vilka elbolag har bra och billiga elpriser (även historiska) och inte tar ut någon månadskostnad?

Tack på förhand!

Jag har haft Tibber i flera år och är nöjd.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Gå in på elskling.se, välj det billigaste, repetera om ett år.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

https://www.elskling.se/
Enklare blir det inte.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Är det verkligen så enkelt?
Om jag tar ett rörligt elpris så listas det xx SEK inkl allt för olika leverantörer, men vissa har en fast månadsavgift, andra har ingen månadsavgift men kanske högre avgift baserat på förbrukning. Hur vet jag vilket som är det "billigaste" i det fallet?
Vissa leverantörer har tom specificerade saker som andra inte har (tex "Volympåslag" som ibland är "inkl "Elcertifikatsavgift"").

Jag tycker det är en väldigt svårnavigerade miljö som konsument, hade velat ha mycket tydligare lagkrav på leverantörer kring hur man presenterar pris etc. Gärna så att samma regler gäller för samtliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fika:

Om jag tar ett rörligt elpris så listas det xx SEK inkl allt för olika leverantörer, men vissa har en fast månadsavgift, andra har ingen månadsavgift men kanske högre avgift baserat på förbrukning. Hur vet jag vilket som är det "billigaste" i det fallet?
Vissa leverantörer har tom specificerade saker som andra inte har (tex "Volympåslag" som ibland är "inkl "Elcertifikatsavgift"").

Jag tycker det är en väldigt svårnavigerade miljö som konsument, hade velat ha mycket tydligare lagkrav på leverantörer kring hur man presenterar pris etc. Gärna så att samma regler gäller för samtliga.

Både ja och nej.
Tar du översta träffen har du med nästan noll insats sparat pengar och jag vågar lova att för de flesta är det extremt liten skillnad att gräva vidare, förutsatt att du fyllt i årsförbrukningen korrekt.
Vill du gräva ner dig i hur rabatten är utformad så finns en knapp för det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tack på förhand!

Tyvärr? Hoppas de lägger ner eländet och sparkar alla nollor där. Värsta skojarna.
Har kört Tibber några år, funkar bra.

Permalänk
Medlem

Jag tänker byta till Vattenfall, rörligt, efter att min nuvvarande elleverantör vill lägga på 10 öre/kWh om man väljer vindkraft; med dagens relativt låga elpris (jämfört med förra året) är det en ganska rejäl höjning ändå.

Tänkte gå in på Elskling för att kolla och får då lägre årsavgift (aningen), men högre inköpspris, i slutändan ingen större skillnad - men brukar det vara bra att gå omvägen via Elskling eller bör man gå direkt till elbolagen?

(Ibland kan det ju vara bra att gå via jämförelsesiter, brukar få mycket bättre rabatt när jag köper linser på det sättet exempelvis)

Timpris är inget för oss, vi kommer att fortsätta dunka in störst elanvändning mellan 17-22 gissar jag...förutom på helger då vi brukar vara som värst kring lunch.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Skrivet av Dunde:

Tyvärr? Hoppas de lägger ner eländet och sparkar alla nollor där. Värsta skojarna.
Har kört Tibber några år, funkar bra.

Värsta skojarna hur? Jag har haft noll problem med dem och haft den i ett par år nu. Måste dock understryka att jag haft rabatt på elpriset och slipper månadskostnaden.

Permalänk
Medlem

Som vanligt ska man aldrig vara lojal mot sitt elbolag, försäkringbolag, bredbands- och mobiloperatör etc.

Redan när jag ringde (Fortum) och sa upp abonnemanget så erbjöd de mig rabatt på månadavgiften i 6 mån vilket jag tyckte var snålt men efter att jag signat upp för Tibber så fick jag ytterligare ett samtal (Sannolikt från deras Churn-avdelning) där jag fick fri månadsavgift i 12 månader samt att de tar bort påslagsavgiften, i mitt fall 5,9 öre.

Jag bor i lägenhet så inga stora pengar som det rör sig om, mer principen jag var ute efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

+1 med Tillägg:
Klicka även i ”Visa ej bolag på klagomålslistan” och/eller kolla Klagomålslistan: https://www.energimarknadsbyran.se/el/dina-avtal-och-kostnade...

Då har man minimerat risken att välja ett bolag man riskerar att få strul med.

Och bonus tipset för att se om timprisavtal är något som är värt att välja: https://timpriskollen.se/kalkylator

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av fika:

Skrivet av Json_81:

Både ja och nej.
Tar du översta träffen har du med nästan noll insats sparat pengar och jag vågar lova att för de flesta är det extremt liten skillnad att gräva vidare, förutsatt att du fyllt i årsförbrukningen korrekt.
Vill du gräva ner dig i hur rabatten är utformad så finns en knapp för det.

Jag blev blåst 🐡 av ett jämförelsebolag = jag betalade 300/mån MEN sedan förhandlade jag med Vattenfall och betalar nu blott 140 i mån. 😊

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Jag blev blåst 🐡 av ett jämförelsebolag = jag betalade 300/mån MEN sedan förhandlade jag med Vattenfall och betalar nu blott 140 i mån. 😊

Hur vart du lurad?
Jämförelse siter visar enbart snitt priset månaden innan så om den sjunker så kommer det ju skilja...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Skrivet av MatteN:

Det första bolaget på listan är cheapenergy (lgh i SE3). De har en intressant verksamhet. Om du missar att avsluta i tid så att du hamnar på deras rörliga tillsvidarepris, kommer det bli ungefär 10 gånger dyrare än deras vanliga rörliga pris. Utöver det tillkommer 99kr i månadsavgift då. Det här är deras affärsmodell så se till att byta i tid

Edit:
Någon föreslog att du ska bocka i att inte visa bolag på klagomålslistan men det hjälper inte, de är kvar ändå. Du kan ju se vad folk tycker om dem här t.ex.

Permalänk
Medlem

Jag kör Falkenberg energi rörligt.
Bor i lägenhet så för mig är de fasta utgifterna högre än el:en och de har en skapligt låg avgift. Plus att jag skälv bor i kommunen så jag ser ju vad de sponsrar och sådant för pengarna man betalar .

Sedan kommer den dyraste räkningen från E:on med elnätsavgiften... och den kommer man ju tyvärr inte riktigt från om man inte flyttar.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Sedan kommer den dyraste räkningen från El:on med elnätsavgiften... och den kommer man ju tyvärr inte riktigt från om man inte flyttar.

Du menar nog Eon?

Elon är något annat 🙂

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Du menar nog Eon?

Elon är något annat 🙂

Ja rättade just 👍😅

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Undrar också hur du blev blåst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En bra general rule of thumb är att undvika erbjudanden som är tidsbegränsade (Kampanj på Elskling) utan välja Villkorstid: tillsvidare , om man inte är så pass om sig och kring sig att man kommer ihåg avsluta / byta i exakt rätt tid och orkar sätta sig in i exakt vilka uppsägningstider som gäller, brukar alltid rulla över i ganska dåliga avtal annars , märkt av egen erfaring att den lilla lägre kost man kan få jämfört med billigast tillsvidare även på en förbrukning på ca 20.000kwh lätt kan ätas upp på en månad eller två när avtalet går över efter villkorstiden löper ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Jag tänker byta till Vattenfall, rörligt, efter att min nuvvarande elleverantör vill lägga på 10 öre/kWh om man väljer vindkraft; med dagens relativt låga elpris (jämfört med förra året) är det en ganska rejäl höjning ändå.

Tänkte gå in på Elskling för att kolla och får då lägre årsavgift (aningen), men högre inköpspris, i slutändan ingen större skillnad - men brukar det vara bra att gå omvägen via Elskling eller bör man gå direkt till elbolagen?

(Ibland kan det ju vara bra att gå via jämförelsesiter, brukar få mycket bättre rabatt när jag köper linser på det sättet exempelvis)

Timpris är inget för oss, vi kommer att fortsätta dunka in störst elanvändning mellan 17-22 gissar jag...förutom på helger då vi brukar vara som värst kring lunch.

Tänk på att du aldrig kan välja vilken sorts el du får i vägguttaget, det du betalar för är att påvisa ditt intresse av vart elen kommer ifrån.

All el produceras in på samma nät och plockas ut ur dito i samma ögonblick som den produceras, så även om du betalar 10öre mer för vindkraft kan du få tysk kolkraft på en dålig dag.

Visa signatur

“Den bästa platsen att gräva en mycket djup grop i vilken man vill fånga en Heffaklump, vore någonstans där en Heffaklump redan befinner sig, bara någon meter längre fram ungefär.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av JsonC:

Tänk på att du aldrig kan välja vilken sorts el du får i vägguttaget, det du betalar för är att påvisa ditt intresse av vart elen kommer ifrån.

All el produceras in på samma nät och plockas ut ur dito i samma ögonblick som den produceras, så även om du betalar 10öre mer för vindkraft kan du få tysk kolkraft på en dålig dag.

En viktig sak att poängtera är att det inte är intresse du betalar för när de höjer med 10 öre/kWh, det är en följd av att deras price purchase agreements (PPA) med vindkraftsproducenterna har blivit dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Hur vart du lurad?
Jämförelse siter visar enbart snitt priset månaden innan så om den sjunker så kommer det ju skilja...

Detta var ett tag sen men jag kan koppa upp e posten om behov finns (angående vad de sa). Nä men de gav mig ett rörligt pris 🏆 och svarade att "de blott är mellanhänder". Blev trött på ursäkterna, tog kontakt 🔌 (kontakt 🔌 He He) med Vattenfall och de gav mig ett schysst pris (innan invasion av Ukraina då priset på el gick upp).

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Medlem
Skrivet av JsonC:

Jo, hur det strömmar i ledningarna blir ju som det blir, och man kan diskutera om det som kund hos Vattenfall i praktiken spelar roll om man väljer vindkraft eller vattenkraft, default-mix eller annat. Vattenfall har liksom så mycket vatten, att den minoritet (?) som aktivt väljer kan rymmas inom systemet och inte spelar någon roll (därav samma pris). Kanske däremot om man väljer solkraft. Eller om man går via ett mindre elbolag och väljer vind eller sol, då ofta med märkbart påslag.

Hur som helst, har valt vindkraft i minst 15 år så tänkte fortsätta med det när jag bytte till Vattenfall. Även om jag ser många problem med vindkraft också såklart.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

En viktig sak att poängtera är att det inte är intresse du betalar för när de höjer med 10 öre/kWh, det är en följd av att deras price purchase agreements (PPA) med vindkraftsproducenterna har blivit dyrare.

Fast det är ju enbart en indikation om vad du gillar för energislag eftersom du aldrig kan få bestämma vad som kommer i uttaget hemma. Tänk dig att du har en vattendunk som du fyller med en liter kaffe, en liter vatten och en liter saft, skaka om dunken och häll upp ett glas vatten ur dunken, hur tror du det går?

Sen säger jag absolut inte mot att "det är en följd av att deras price purchase agreements (PPA) med vindkraftsproducenterna har blivit dyrare."

Så är det säkert men varför ens "välja" energislag när det i praktiken är omöjligt att göra det?

Visa signatur

“Den bästa platsen att gräva en mycket djup grop i vilken man vill fånga en Heffaklump, vore någonstans där en Heffaklump redan befinner sig, bara någon meter längre fram ungefär.”

Permalänk
Medlem

Är i samma sits som TS. Har haft Göta Energi i minst 13 år, och typ vartannat år har jag kollat för att se om nåt annat varit billigare, men det har varit så små skillnader (vi snackar som mest några tiotals kronor per år) att jag aldrig tyckt det varit värt besväret att byta. Men Fortum har inte så gott rykte, så jag funderar på att byta. På elskling.se ligger de på femte plats (förstaplatsen har dock ett företag med mycket dåligt rykte, så i praktiken fjärde plats). Samtidigt handlar det om runt 150 kr per år i skillnad mellan Fortum och de bästa i listan, så orkar man byta?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Detta var ett tag sen men jag kan koppa upp e posten om behov finns (angående vad de sa). Nä men de gav mig ett rörligt pris 🏆 och svarade att "de blott är mellanhänder". Blev trött på ursäkterna, tog kontakt 🔌 (kontakt 🔌 He He) med Vattenfall och de gav mig ett schysst pris (innan invasion av Ukraina då priset på el gick upp).

Det låter ju som du valt bundet pris istället för rörligt?
Det kan man ju inte jämföra på det sättet.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Är i samma sits som TS. Har haft Göta Energi i minst 13 år, och typ vartannat år har jag kollat för att se om nåt annat varit billigare, men det har varit så små skillnader (vi snackar som mest några tiotals kronor per år) att jag aldrig tyckt det varit värt besväret att byta. Men Fortum har inte så gott rykte, så jag funderar på att byta. På elskling.se ligger de på femte plats (förstaplatsen har dock ett företag med mycket dåligt rykte, så i praktiken fjärde plats). Samtidigt handlar det om runt 150 kr per år i skillnad mellan Fortum och de bästa i listan, så orkar man byta?

Fortum har från 1:a december tagit upp göta energi i sitt eget bolag och de finns ej mer. De var i samma koncern förut men separata bolag.

Permalänk
Medlem

El kan bli fel...

Skrivet av Json_81:

Det låter ju som du valt bundet pris istället för rörligt?
Det kan man ju inte jämföra på det sättet.

Jag trodde, detta farliga ord i konsumentsammanhang, att jag fick ett fast b i l l i g t pris (det är ju därför man ber en jämförelsehubb ta fram det bästa och billigaste priset) men jämförelsehubben gav mig ett rörligt dyrt 💸 pris vilket jag inte hade uppmärksammat (jag litade på dem). Men nu betalar jag ett schysst pris - så schysst det kan vara under rådande förutsättningar (nedläggning av kärnkraft ⚛ verk och dyrare el etc.) - och slipper betala dubbelt på fakturan.

Sen så är bolagen medvetna om jämförelsesiter så man kan få en schysst deal ibland när man nämner X jämförelsehubb/sida. Jag är nöjd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Jag trodde, detta farliga ord i konsumentsammanhang, att jag fick ett fast b i l l i g t pris (det är ju därför man ber en jämförelsehubb ta fram det bästa och billigaste priset) men jämförelsehubben gav mig ett rörligt dyrt 💸 pris vilket jag inte hade uppmärksammat (jag litade på dem). Men nu betalar jag ett schysst pris - så schysst det kan vara under rådande förutsättningar (nedläggning av kärnkraft ⚛ verk och dyrare el etc.) - och slipper betala dubbelt på fakturan.

Sen så är bolagen medvetna om jämförelsesiter så man kan få en schysst deal ibland när man nämner X jämförelsehubb/sida. Jag är nöjd.

Rörligt var billigare hittils än bundet under året 😉 ganska mycket också!

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Oh...😮

Skrivet av Swedishchef_90:

Rörligt var billigare hittils än bundet under året 😉 ganska mycket också!

Might be. Men jag betalar nu i genomsnitt 148 kr./månad istället för 300 kr./månad.

Specifikation

Fast elpris 3 år 54,60 öre/kWh
Rabatt elpris -2,00 öre/kWh
Energikälla: Energimix Utan extra kostnad
Moms 13,15 öre/kWh

Ditt elpris* 65,75 öre/kWh
Årsavgift 480 kr
Rabatt årsavgift -480 kr

Engångsrabatt (inkl.moms) 0,00 kr

Bytesrätt Nej

Ni får döma själva. Ville bara visa att jag är transparent och hur det ser ut för mig.

Avtalet tecknades: 15/10/2021.

Visa signatur