Hur gör ni med datorsupport för era närstående mindre datortekniska?

Permalänk

Hur gör ni med datorsupport för era närstående mindre datortekniska?

Hej
Jag är nyfiken hur ni gör med datorsupport för era närstående mindre datortekniska?

Ibland bor man nära dem, vilket innebär att man kan besöka dem utan att förlora så mycket restid, vilket kan ha den negativa sidan att de vill att man ska göra det ofta. Ibland bor de långväga och alla problem går inte lösas genom att fjärrstyra datorn.

Jag tror att marknaden för personer som kommer hem och hjälper folk med datorer förklarar lite hur många gör.
Liksom bor man i Stockholm och ens föräldrar i Göteborg, så är det inte "bara, bara" att ta en kort sväng till Göteborg för att pilla med någon skrivarinställning.

Permalänk
Medlem

Så lite som bara är möjligt.

Permalänk
Medlem

Jag hjälper gärna till men folk får ha förståelse att det kan dröja några veckor innan man har tid.
Jag har däremot ingenting emot att ta en längre omväg till en vän så sitter man och felsöker och äter och dricker gott under tiden.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

steg noll är väl egentligen att inte råka bli IT-support till allt för många personer, i synnerhet sådana som antingen har svårt att beskriva sina problem eller inte riktigt förstår när man förklarar. av de jag hjälper så försöker jag göra det på plats när det är rimligt, det är oftast enklast. de jag endast kan hjälpa från distans är främst bekanta som har en viss datorvana, och då brukar det gå bra att ge dem rätt länk eller ledtråd.