Uppgradering - Dator för redigering

Permalänk
Medlem

Uppgradering - Dator för redigering

Hej,

Min trotjänare från 2013 rullar på helt ok men skulle allt må bättre av en uppgradering. Grafikkortet köptes rätt nyligen. Datorn används uteslutande till redigering av både bilder och film. Jag önskar lite mer flyt i program som Lightroom samt i Premiere Pro.

Nuvarande:

  • CPU: i7-4770k

  • Minne: 32GB DDR3

  • Grafikkort: RTX 3060 12GB - Köpt nyligen

  • Systemdisk: Samsung 830 240GB

  • Nätagg: Corsair HX650W

Jag har kikat runt lite och vill gärna ha bra prestanda per krona. Kikat på följande och tror ni detta kan bli bra? Inte ute efter det bästa utan något i mellan segmentet som ändå fungerar bra och blir en klar förbättring mot nuvarande där jag tror CPU är lite väl till åren. Även systemdisken som är för liten.

Kikat på detta:

  • CPU: Intel i5 13 600K (K inte nödvändig egentligen då jag högst troligen inte kommer överklocka)

  • Moderkort: MSI MAG B760 Tomahawk WIFI DDR5

  • Minne: Kingston FURY Beast DDR5 32GB - Redan köpt

  • Systemdisk: Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB

Budget jag förhåller mig till är kring 8 000kr för CPU, Moderkort och systemdisk som lirar med nuvarande nätagg och DDR5 minnena jag redan köpt. Ett gäng USB-portar bak är önskvärt.
Har ett bra chassi med bra kylförmåga. Behövs processorkylare köpas till eller följer det med processorn? Tyst dator är även väldigt skönt.

Vad tror ni?

Visa signatur

i7 4770k @ 4.6GHz // RTX 3060 12GB // 32GB DDR3 // ASUS Z87-A ATX // Corsair HX650W // Samsung 830 256GB // Antec P280 // Asus PA288QV 27"

Permalänk
Medlem

Så här kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Tack för tipset! Tror en 1TB som systemdisk duger gott dock där. Har gott om lagring i övrigt.

Visa signatur

i7 4770k @ 4.6GHz // RTX 3060 12GB // 32GB DDR3 // ASUS Z87-A ATX // Corsair HX650W // Samsung 830 256GB // Antec P280 // Asus PA288QV 27"

Permalänk
Medlem

INTE en KF-CPU om du tänker redigera mer avancerade filmformat framöver! Du vill definitivt ha Intels integrerade GPU för att accelerera dekomprimering av videoformat som ditt vanliga grafikkort inte klarar. Premiere Pro använder bägge samtidigt för det respektive GPU är bäst på/kan.

Satsa på en vanlig, eller K, utan F på slutet i modellbeteckningen.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflux:

INTE en KF-CPU om du tänker redigera mer avancerade filmformat framöver! Du vill definitivt ha Intels integrerade GPU för att accelerera dekomprimering av videoformat som ditt vanliga grafikkort inte klarar. Premiere Pro använder bägge samtidigt för det respektive GPU är bäst på/kan.

Satsa på en vanlig, eller K, utan F på slutet i modellbeteckningen.

Så att jag är med på banan, vad tänker du på för format med "avancerade filmformat"? Trodde iGPU bara jobbade för sig och inte tillsammans med GPU och om man då körde ett dedikerat grafikkort att iGPU blev överflödigt. Men man lär sig ständigt.

Visa signatur

i7 4770k @ 4.6GHz // RTX 3060 12GB // 32GB DDR3 // ASUS Z87-A ATX // Corsair HX650W // Samsung 830 256GB // Antec P280 // Asus PA288QV 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClowneN:

Så att jag är med på banan, vad tänker du på för format med "avancerade filmformat"? Trodde iGPU bara jobbade för sig och inte tillsammans med GPU och om man då körde ett dedikerat grafikkort att iGPU blev överflödigt. Men man lär sig ständigt.

Det handlar om det allt vanligare H.265 4:2:2-formatet som många bättre spegellösa kameror och professionella videokameror sparar ner i. Här är tyvärr en blind fläck i nuvarande generationer från både Nvidia och AMD, ingen av dem stödjer hårdvarudekodning av dessa codecs. Det gör dock Intels nyare iGPUs (gen 11 och framåt tror jag?) samt Apples M1/M2/M3 vilket ger rejäl skjuts under redigeringen och ger en mycket mer behaglig upplevelse i tidslinjen. Premiere Pro kan använda iGPUn för dekodning, Nvidia GPUn för transformering, effekter, rendering och komprimering.

Dumt att inte ta med detta om du ändå ska köpa nytt, och även anledningen till varför jag avråder från AMD CPU för videoredigering, såvida man inte pratar Threadripper och RAW-format där antalet kärnor helt enkelt är viktigare.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflux:

Det handlar om det allt vanligare H.265 4:2:2-formatet som många bättre spegellösa kameror och professionella videokameror sparar ner i. Här är tyvärr en blind fläck i nuvarande generationer från både Nvidia och AMD, ingen av dem stödjer hårdvarudekodning av dessa codecs. Det gör dock Intels nyare iGPUs (gen 11 och framåt tror jag?) samt Apples M1/M2/M3 vilket ger rejäl skjuts under redigeringen och ger en mycket mer behaglig upplevelse i tidslinjen. Premiere Pro kan använda iGPUn för dekodning, Nvidia GPUn för transformering, effekter, rendering och komprimering.

Dumt att inte ta med detta om du ändå ska köpa nytt, och även anledningen till varför jag avråder från AMD CPU för videoredigering, såvida man inte pratar Threadripper och RAW-format där antalet kärnor helt enkelt är viktigare.

Tackar för klargörandet! Jag jobbar en del med 4.2.2 10-bit så helt klart värt då med en K modell. 😊 👍

Visa signatur

i7 4770k @ 4.6GHz // RTX 3060 12GB // 32GB DDR3 // ASUS Z87-A ATX // Corsair HX650W // Samsung 830 256GB // Antec P280 // Asus PA288QV 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClowneN:

Tackar för klargörandet! Jag jobbar en del med 4.2.2 10-bit så helt klart värt då med en K modell. 😊 👍

Definitivt! Svider lite mer intialt men lätt värt det i redigeringen, och det är ju ändå där man spenderar mest tid och vill ha prestandan. Lycka till!

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflux:

Definitivt! Svider lite mer intialt men lätt värt det i redigeringen, och det är ju ändå där man spenderar mest tid och vill ha prestandan. Lycka till!

Tackar!
Det hela betalar sig snabbt så inga konstigheter där. 😊 👍

Visa signatur

i7 4770k @ 4.6GHz // RTX 3060 12GB // 32GB DDR3 // ASUS Z87-A ATX // Corsair HX650W // Samsung 830 256GB // Antec P280 // Asus PA288QV 27"