Permalänk
Medlem

Skulle nog plocka ur CPUn och kolla så att den ser okej ut och att det inte är några böjda stift i sockeln. Det är ju inte helt ovanligt att folk klantar sig och förstör sockeln och sedan skickar tillbaka moderkortet som sedan säljs som nytt.

Koppla även bort reset sw från moderkortet så att det inte är något knas med knappen. I så fall kan den ha fastnat i en resetloop.

Sedan byta 12V kabel till moderkortet. Både kabel och uttag på PSU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Stickorna finns tydligen i Single rank utförande, och på 16GB stickor innebär det om jag inte är helt ute och cyklar 1Rx16 vilket är väldigt sparsmakat med i compatability listan från GIGABYTE. Jag tror nu att det är problemet. Så testa med en annan DDR4 sticka.

Hade två andra DDR4 modeller hemma men ingen av dem fanns med på kompatibilitetslistan och båda gav samma problem. Men om jag startar helt utan minne borde jag väl få ett varningspip i alla fall? Det känns som att det failar innan den börjar leta efter minnet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nsjo:

Ja det har jag gjort och sen startat både med och utan minne inkopplat.

Från din manual:

SPEAK (Speaker):
Connects to the speaker on the chassis front panel. The system reports system startup status by issuing
a beep code. One single short beep will be heard if no problem is detected at system startup

Det är enda referenserna till "beep" i manualen vilket leder mig till att tro att den inte kommer beep:a om något är fel och du kommer inte till BIOS utan RAM mig veterligen.

Det betyder alltså att du måste, i brist på andra diagnos verktyg, ha RAM inkopplat för att kunna felsöka. Och om du läser mitt tidigare inlägg så är jag nu relativt säker på att dina stickor inte är kompatibla med moderkortet. Har du någon annan DDR4 sticka i huset att pröva med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagnusJ_78:

Vilken skärm kabel använder du? HDMI eller DP?

Jag har en dator hemma som vägrar visa bios om man kopplar in den med DP kablen.

Har testat båda med samma resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Beteendet är identiskt med hur det blir när man inte kopplat in strömkabeln till CPU:n, du skriver uttryckligen att du har det dock så jag tror inte du flubbat själva inkopplandet där. RAM kommer senare i processen och om något vore fel där tycker jag du borde fått ett fel beep från din högtalare. Samma om det var GPU:n som inte gav bild.

Jag hade nog tagit ut moderkortet och kört det med den absolut minimala setup:en på bordet (med bra skydd under såklart). Alltså Nätagg, Moderkort, CPU och en RAM-sticka + speakern, för att starta behövs inte GPU:n, du kan ju inte få bild såklart men eftersom du har speakern behövs ju inte det för att verifiera att den kommer till bios. Detta för att utesluta så många felkällor som möjligt. Jag hade också kört med en known-good RAM-sticka, alltså en du testat i annan dator. Då är felkällorna nere på Moderkort och CPU. Eftersom du har två CPU:er och två moderkort hade jag testat alla permutationer på detta sätt.

Också otroligt nyfiken på hur du uppdaterade BIOS om den inte bootar?

EDIT:

Tittade på GIGABYTEs sida och det finns en funktion för att flasha BIOS utan CPU/RAM, cool.

Om den bara ger Beep när allt är bra så kanske det är problem med RAM ändå, är dina stickor med i support listan?
https://www.gigabyte.com/Motherboard/B550M-DS3H-rev-17/suppor...

EDIT2:

Nej, inte med explicit men syskon stickorna är med:
https://www.webhallen.com/se/product/304870-Corsair-Vengeance...

Samtidigt som den tål t.om. andra 32 GB stickor i 3600 Mhz från Corsair så känns ju himla osannolikt att det inte ska fungera, även om det faktiskt är så att dom inte är med på officiella listan.

EDIT3:

https://www.corsair.com/us/en/p/memory/cmk32gx4m2z3600c18/ven...

Dom själva listar bara X570 på compatability, oroväckande...

EDIT4:

https://forums.overclockers.co.uk/threads/2x16gb-turns-out-to...

Stickorna finns tydligen i Single rank utförande, och på 16GB stickor innebär det om jag inte är helt ute och cyklar 1Rx16 vilket är väldigt sparsmakat med i compatability listan från GIGABYTE. Jag tror nu att det är problemet. Så testa med en annan DDR4 sticka.

Även om det givetvis är bra att testa, så är minneskontrollern på ryzen från 3000-serien inte alls lika känslig längre.
Även om inte 3600MHz fungerar så ska den defaulta till lägre innan xmp aktiverats.
Jag slängde precis in 4x32@3000MHz på min 3900X utan att den klagade (stickorna är 3200MHz, aktiverade XMP, men visas som 3000MHz i windows och jag orkade inte boota om)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av nsjo:

Hade två andra DDR4 modeller hemma men ingen av dem fanns med på kompatibilitetslistan och båda gav samma problem. Men om jag startar helt utan minne borde jag väl få ett varningspip i alla fall? Det känns som att det failar innan den börjar leta efter minnet?

Tror, baserat på din manual, att den tyvärr bara har beep om det går bra och annars tyst. Så RAM är nog nödvändigt i ditt fall. Antingen hade jag letat rätt på kompatibla (med på officiella listan) stickor att pröva med och om det då inte fungerar returnerat moderkorten. Om det funkar returnera RAM.

Alternativt returnera moderkortet redan nu och byt till ett som är kompatibelt med stickorna, är kanske snabbaste alternativet vidare, om än att det kanske svider i plånboken beroende på returpolicy etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Från din manual:

SPEAK (Speaker):
Connects to the speaker on the chassis front panel. The system reports system startup status by issuing
a beep code. One single short beep will be heard if no problem is detected at system startup

Det är enda referenserna till "beep" i manualen vilket leder mig till att tro att den inte kommer beep:a om något är fel och du kommer inte till BIOS utan RAM mig veterligen.

Det betyder alltså att du måste, i brist på andra diagnos verktyg, ha RAM inkopplat för att kunna felsöka. Och om du läser mitt tidigare inlägg så är jag nu relativt säker på att dina stickor inte är kompatibla med moderkortet. Har du någon annan DDR4 sticka i huset att pröva med?

Så kan det ju förstås vara, men jag läste också den raden och tog för givet att den skulle pipa även vid fel ävenom om jag inte hittade någon referenslista med felpip.

Hade tyvärr ingen modell som fanns på kompatibilitetslistan. Får väl ta en sväng till Inet sen och köpa något kompatibelt.

Permalänk

Och för att klargöra.
Vilken slott använder du till ram stickan?

Permalänk
Medlem

Av de 14 DDR4-modeller som Inet har på lager i min närmsta butik så är det en som är med på officiella listan och det är ett 2133MHz-minne. Samtidigt står detta längst ner på listan över kompatibla minnen:
"Memory modules listed as above is for reference only. Due to massive memory models in market, we can only verify some of them". Så att inte min exakta modell står med behöver inte betyda att det är minnet som är problemet. Tyvärr får jag väl säga för det hade ju varit en enkel lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagnusJ_78:

Och för att klargöra.
Vilken slott använder du till ram stickan?

A2.

Jag har tagit lite bilder på hur allt är kopplat men vet inte var jag ska ladda upp bilderna enklast.

Permalänk
Skrivet av nsjo:

A2.

Jag har tagit lite bilder på hur allt är kopplat men vet inte var jag ska ladda upp bilderna enklast.

Välj förhandsgranska inlägget
Där har du en ladda upp bild ikon

Permalänk
Medlem
Skrivet av nsjo:

Av de 14 DDR4-modeller som Inet har på lager i min närmsta butik så är det en som är med på officiella listan och det är ett 2133MHz-minne. Samtidigt står detta längst ner på listan över kompatibla minnen:
"Memory modules listed as above is for reference only. Due to massive memory models in market, we can only verify some of them". Så att inte min exakta modell står med behöver inte betyda att det är minnet som är problemet. Tyvärr får jag väl säga för det hade ju varit en enkel lösning.

Just dina stickor tror jag faktiskt är inkompatibla, så det beror på vad för andra stickor du testat? Har du testat en 8GB sticka i båda moderkort så tror jag mer på något annat problem än just RAM, men jag hade fortsatt med den stickan för vidare tester. Har du bara testat nya (inom 3 år) 16GB+ stickor så blir det svårare att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Just dina stickor tror jag faktiskt är inkompatibla, så det beror på vad för andra stickor du testat? Har du testat en 8GB sticka i båda moderkort så tror jag mer på något annat problem än just RAM, men jag hade fortsatt med den stickan för vidare tester. Har du bara testat nya (inom 3 år) 16GB+ stickor så blir det svårare att säga.

Jag testade bland annat en Corsair CMK16GX4M2A2666C16 som är 8GB.

Permalänk
Medlem

Framsteg äntligen! Jag tog mitt 450W nätagg från gamla datorn och kopplade in och fick pip och bild! Bytte även till mina nya minnen och det funkade, jag kom in i BIOS. Minnet listades visserligen som 2666MHz av någon anledning.

Det nya nätagget funkade för att starta den gamla datorn men inte den nya och det gamla nätagget funkade alltså för att starta båda datorerna. Vad kan det bero på? Ett nätaggregat är väl ett nätaggregat och om kontakterna passar så är det väl korrekt? Eller finns det olika standarder? Det jag ser är att det gamla nätagget har kablar till 23 av 24 kontakter men det nya bara till 22.

Ska åka tillbaka med nätaggen och köpa nåt annat istället, men vad ska jag ha då för att inte få samma fel igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nsjo:

Framsteg äntligen! Jag tog mitt 450W nätagg från gamla datorn och kopplade in och fick pip och bild! Bytte även till mina nya minnen och det funkade, jag kom in i BIOS. Minnet listades visserligen som 2666MHz av någon anledning.

Det nya nätagget funkade för att starta den gamla datorn men inte den nya och det gamla nätagget funkade alltså för att starta båda datorerna. Vad kan det bero på? Ett nätaggregat är väl ett nätaggregat och om kontakterna passar så är det väl korrekt? Eller finns det olika standarder? Det jag ser är att det gamla nätagget har kablar till 23 av 24 kontakter men det nya bara till 22.

Ska åka tillbaka med nätaggen och köpa nåt annat istället, men vad ska jag ha då för att inte få samma fel igen?

RM750e ska mig veterligen fungera med de komponenter du har listat, så det är mycket märkligt.
Du har inte råkat blanda kablar från olika nätagg?

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

RM750e ska mig veterligen fungera med de komponenter du har listat, så det är mycket märkligt.
Du har inte råkat blanda kablar från olika nätagg?

Jag har tagit kabeln som det står CPU i ena änden och kopplat till ATX-porten på moderkortet och en av PCIe/CPU-kontakterna i nätagget. Sen den breda kontakten till den breda kontakten går ju bara att sätta på ett sätt. Det nya nätaggregatet fungerar ju även på gamla datorn med samma kablar inkopplade på samma sätt.

Permalänk
Medlem

Jag klarar inte av att läsa ut av tråden om du har haft spänning eller inte på moderkortet under tiden du testat med det ofungerande agget? Det bör ju inte vara speciellt svårt att avgöra med en multimeter. Eller bara se om någon fläkt går igång eller inte, typ CPU-kylaren eller GPU-fläkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nsjo:

Jag har tagit kabeln som det står CPU i ena änden och kopplat till ATX-porten på moderkortet och en av PCIe/CPU-kontakterna i nätagget. Sen den breda kontakten till den breda kontakten går ju bara att sätta på ett sätt. Det nya nätaggregatet fungerar ju även på gamla datorn med samma kablar inkopplade på samma sätt.

Men har du använt kablar som följde med just det nätagget eller har du blandat med gamla byggen? Viktigt just att man använder medföljande kablar och inte andra. Jag kan inte riktigt tolka dina svar på den här frågan tydligt.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av nsjo:

Framsteg äntligen! Jag tog mitt 450W nätagg från gamla datorn och kopplade in och fick pip och bild! Bytte även till mina nya minnen och det funkade, jag kom in i BIOS. Minnet listades visserligen som 2666MHz av någon anledning.

Det nya nätagget funkade för att starta den gamla datorn men inte den nya och det gamla nätagget funkade alltså för att starta båda datorerna. Vad kan det bero på? Ett nätaggregat är väl ett nätaggregat och om kontakterna passar så är det väl korrekt? Eller finns det olika standarder? Det jag ser är att det gamla nätagget har kablar till 23 av 24 kontakter men det nya bara till 22.

Ska åka tillbaka med nätaggen och köpa nåt annat istället, men vad ska jag ha då för att inte få samma fel igen?

Sjukt skönt för dig att det är ljus i tunneln och du nu är på en singular produkt som eventuellt inte passar!

Angående nätaggregaten, det finns ingen som helst rimlighet i att ett agg fungerar med en dator och inte ett annat. Det måste vara fel på hur det är kopplat eller olika kablar som använts och därmed en av dom som är fel.

Det blir till att mappa ut vad som fungerar och inte med nätaggen och kablarna, men se till att inte använda en kabel med någon som helst synliga fel bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Sjukt skönt för dig att det är ljus i tunneln och du nu är på en singular produkt som eventuellt inte passar!

Angående nätaggregaten, det finns ingen som helst rimlighet i att ett agg fungerar med en dator och inte ett annat. Det måste vara fel på hur det är kopplat eller olika kablar som använts och därmed en av dom som är fel.

Det blir till att mappa ut vad som fungerar och inte med nätaggen och kablarna, men se till att inte använda en kabel med någon som helst synliga fel bara.

Eller kabel från annat PSU, de är väl fortfarande inte alltid kopplade på samma sätt i kontakterna?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av nsjo:

Framsteg äntligen! Jag tog mitt 450W nätagg från gamla datorn och kopplade in och fick pip och bild! Bytte även till mina nya minnen och det funkade, jag kom in i BIOS. Minnet listades visserligen som 2666MHz av någon anledning.

Det nya nätagget funkade för att starta den gamla datorn men inte den nya och det gamla nätagget funkade alltså för att starta båda datorerna. Vad kan det bero på? Ett nätaggregat är väl ett nätaggregat och om kontakterna passar så är det väl korrekt? Eller finns det olika standarder? Det jag ser är att det gamla nätagget har kablar till 23 av 24 kontakter men det nya bara till 22.

Ska åka tillbaka med nätaggen och köpa nåt annat istället, men vad ska jag ha då för att inte få samma fel igen?

Precis som du har jag haft problem med ett rm750e. Det ville inte knuffa igång datorn och fick ingen bild. Byte till ett rm850x löste problemet.

Dock visade det sig att 750’it fungerade i flera andra datorer. Dock inte i min setup med ryzen 5 5600 och ett powercolor rx6700xt.

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Men har du använt kablar som följde med just det nätagget eller har du blandat med gamla byggen? Viktigt just att man använder medföljande kablar och inte andra. Jag kan inte riktigt tolka dina svar på den här frågan tydligt.

Kablarna jag använde var alltid de som hörde till respektive nätagg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Sjukt skönt för dig att det är ljus i tunneln och du nu är på en singular produkt som eventuellt inte passar!

Angående nätaggregaten, det finns ingen som helst rimlighet i att ett agg fungerar med en dator och inte ett annat. Det måste vara fel på hur det är kopplat eller olika kablar som använts och därmed en av dom som är fel.

Det blir till att mappa ut vad som fungerar och inte med nätaggen och kablarna, men se till att inte använda en kabel med någon som helst synliga fel bara.

Håller med om bristen på orimlighet i problemet. Det enda jag kan tänka är om kontakten inte riktigt fick kontakt. Jag tyckte inte att jag fick samma knäpp som man brukar få när den snäpper fast, men samtidigt var kontakterna helt inne.

Var inne på Inet och fick byta dem mot en annan modell och nu är båda datorerna igång. De mätte upp spänningen på dem och de var inte trasiga vilket jag inte heller trodde eftersom de startade min gamla dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

Precis som du har jag haft problem med ett rm750e. Det ville inte knuffa igång datorn och fick ingen bild. Byte till ett rm850x löste problemet.

Dock visade det sig att 750’it fungerade i flera andra datorer. Dock inte i min setup med ryzen 5 5600 och ett powercolor rx6700xt.

Låter ju precis som mitt problem. Skönt att inte vara ensam om att ha råkat ut för det. Trodde ett tag att jag helt tappat det.

Permalänk
Medlem

Stort tack till alla som hjälpt mig att ta mig framåt idag. Nu är problemet löst iom utbytta nätaggregat och båda datorerna snurrar med färdiginstallerat Windows.

Får jag problem igen lovar jag att lära mig att citera flera inlägg i samma svar så att jag slipper spamma med nya kommentarer.