Permalänk

Lagring för Plex

Hej!

I dagsläget har jag en 8tb portabel HDD inkopplat i min plex-server (min gaming PC) och jag tycker det har funkat bra.
Nu när jag äntligen köpt en nvidia shield som plex-klient (istället för appen i min samsung-Tv) och klarar av att streama all 4k media utan problem till min Tv så vill jag ju såklart enbart se all min media i 4k. Men detta tar som sagt lite mer plats på disken och den börjar snart bli full. Tycker det är lite tråkigt att behöva radera media, så kikar därför på att expandera.

Jag känner inte att jag behöver en separat plex-server då den inte behöver vara på 24/7 utan jag startar bara min PC när det behövs. Jag streamar bara lokalt och aldrig utanför mitt egna nätverk. Jag behöver inga nätverksfunktioner, därför tror jag inte en NAS är något jag har full nytta utav. Jag vill egentligen bara ha själva lagringen. Jag får plats med 1-2 HDDs till i min PC, men jag tänker att det ändå kanske vore najs att ha lagring separat utifall att man skulle byta PC någon gång.

Är nedan något att ha eller finns det andra billigare/smartare lösningar? Verkar simpelt att bara koppla in denna i min PC, peta in en disk och sen när den väl blir full köpa en till disk osv.
https://www.inet.se/produkt/4301277/qnap-tr-004-expansionsenh...

Gällande raid och backup så känner jag inte att jag behöver det heller, visst det vore tråkigt om hela plex-biblioteket skulle försvinna men det är inga livsviktiga saker utan går att få tag på nytt igen.

Finns det några andra smarta/billigare lösningar som ger mig enbart lagringen utan något extra "lull-lull" eller ska jag köra på ovan?

Tack för svar!

Visa signatur

Intel i7 10700k @ 5.1GHz | Arctic Liquid Freezer II 360mm | ASUS Rog Strix RTX 3080 OC | Kingston Fury 32GB DDR4 3600 MHz | MSI MAG Z490 Tomahawk | Kingston A2000 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850X 850W v2 | Phanteks Eclipse P500A D-RGB Black | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165 Hz

Permalänk
Medlem

Ser inte riktigt meningen med en sån jämfört med att ha vanliga USB-diskar. För det priset kan du dessutom få tag i något billigt nytt eller begagnat och bygga en riktig Server/NAS.

Jag skulle nog köpt en 20 TB USB-disk i din situation, sedan köpt en till om/när det behövs osv.

Permalänk
Hedersmedlem

Håller med ovanstående. 2899 kr för 0 TB känns som en väldigt dålig deal.
Speciellt om du inte behöver/bryr dig om RAID och backup så skulle jag också bara köpa USB-diskar och köra på.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Tycker QNAP-mojängen ser klockren ut för ditt ändamål, men det var ganska dyrt för "bara en vagga". Kanske gör den smartare grejer än jag läste mig till.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Skrivet av trudelutt:

Ser inte riktigt meningen med en sån jämfört med att ha vanliga USB-diskar. För det priset kan du dessutom få tag i något billigt nytt eller begagnat och bygga en riktig Server/NAS.

Jag skulle nog köpt en 20 TB USB-disk i din situation, sedan köpt en till om/när det behövs osv.

Skrivet av Thomas:

Håller med ovanstående. 2899 kr för 0 TB känns som en väldigt dålig deal.
Speciellt om du inte behöver/bryr dig om RAID och backup så skulle jag också bara köpa USB-diskar och köra på.

Det låter vettigt det ni säger. Finns det några problem med att ha en usb-hubb och koppla in diskarna i denna då jag redan har alla platser upptagna på min pc?

Visa signatur

Intel i7 10700k @ 5.1GHz | Arctic Liquid Freezer II 360mm | ASUS Rog Strix RTX 3080 OC | Kingston Fury 32GB DDR4 3600 MHz | MSI MAG Z490 Tomahawk | Kingston A2000 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850X 850W v2 | Phanteks Eclipse P500A D-RGB Black | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias92:

Finns det några problem med att ha en usb-hubb och koppla in diskarna i denna då jag redan har alla platser upptagna på min pc?

Det ska inte vara några problem, jag har själv en sån här hubb som har 5st USB-diskar just för min Plex-server. Fungerar hur bra som helst.
https://noerdic.se/products/nordic-powered-11-ports-usb-3-0-h...

Permalänk
Medlem

Skulle starkt rekommendera en NAS eller i alla fall någon form av redundans Raid om du vill spara dina filmer.
Tyvärr så blir det väldigt dyrt i slutändan.

Men du vill inte sitta där med 10tb + filmer på en disk och sedan dör disken. Då är det inte lika roligt längre.
Jag sitter själv och letar efter en ny lösning. Men har kommit fram till att det inte finns några billiga lösningar.

/Daniel

Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Laptop: Macbook Pro M1 Max - 32GB - 14"
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent - 10 TB Storage
NAS: Zyxel 325v2 - 5 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av 57josa:

Det ska inte vara några problem, jag har själv en sån här hubb som har 5st USB-diskar just för min Plex-server. Fungerar hur bra som helst.
https://noerdic.se/products/nordic-powered-11-ports-usb-3-0-h...

Är det verkligen individuell switch på varje port på den? Ser bara en knapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ethnic:

Skulle starkt rekommendera en NAS eller i alla fall någon form av redundans Raid om du vill spara dina filmer.
Tyvärr så blir det väldigt dyrt i slutändan.

Men du vill inte sitta där med 10tb + filmer på en disk och sedan dör disken. Då är det inte lika roligt längre.
Jag sitter själv och letar efter en ny lösning. Men har kommit fram till att det inte finns några billiga lösningar.

/Daniel

Kommer du fram till någon lämplig och prisvärd lösning får du gärna återkomma. Sitter i samma sits. Helst ska den vara ljudlös, dessutom

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av dustoff:

Är det verkligen individuell switch på varje port på den? Ser bara en knapp.

Nej du har rätt, det är bara en knapp, det som står där är fel. Men det var ingen dealbreaker för mig.
Köpte den för antalet portar och pris.

Permalänk
Medlem

För hälften av de pengarna kan du få en nas med 4 platser. Att betala mer för att få mindre funktionalitet känns onödigt. Du skulle ju också kunna köra plex servern på en nas och inte transcoda utan låta konsumenten ta originalstömmen så tar det i princip inga resurser på nasen.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.
Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

För hälften av de pengarna kan du få en nas med 4 platser. Att betala mer för att få mindre funktionalitet känns onödigt. Du skulle ju också kunna köra plex servern på en nas och inte transcoda utan låta konsumenten ta originalstömmen så tar det i princip inga resurser på nasen.

Eller helt enkelt bara koppla i NASen i nätverket och köra Kodi på Shielden och spela upp via smb.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Det mest smaksak hur du vill ha det.

Jag kör NAS -> Samba (Windows fildelning) -> Vero 4k+ (mediaspelare) med kodi
100GB 4K blu-ray HDR video filmer rullar utan problem (och helt utan komprimering med KODI).

Att bara slå sig ner i soffan, använda samma fjärkontroll (tvns) och det bara fungerar är värt varje krona investerat i hårdvaran.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Eller helt enkelt bara koppla i NASen i nätverket och köra Kodi på Shielden och spela upp via smb.

Ja funkar det så är det ju att föredra.
Jag hade dock problem med alla andra spelare (kodi,vlc etc.) än just plex på min appleTV 4k (trådat nätverk till nas). Alla andra spelare hackade på 4k men plex utan transcode spelar ALLT fint och även över wlan.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.
Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Ja funkar det så är det ju att föredra.
Jag hade dock problem med alla andra spelare (kodi,vlc etc.) än just plex på min appleTV 4k (trådat nätverk till nas). Alla andra spelare hackade på 4k men plex utan transcode spelar ALLT fint och även över wlan.

Till och med Infuse hackade? Det var förvånande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Ja funkar det så är det ju att föredra.
Jag hade dock problem med alla andra spelare (kodi,vlc etc.) än just plex på min appleTV 4k (trådat nätverk till nas). Alla andra spelare hackade på 4k men plex utan transcode spelar ALLT fint och även över wlan.

Men nu handlade det om en Shield, inte en AppleTV.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Men nu handlade det om en Shield, inte en AppleTV.

Kvittar, inte varje spelare + hårdvarukombo som kommer att fungera. Jag påtalar bara att det KAN vara problem. Är det inte det så happy days!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.
Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S