Vinn nätagg från Seasonic
Permalänk

Dedikerat Virutellt Minne är fullt

Hej,

min dator har konstant fullt på det "dedikerade virtuella minnet".

Jag misstänkte när det hände första gången att det var antingen chrome eller något annat som spökade med minnet.
Jag är inte så jätte teknisk så jag kan inte utesluta eller komma fram till vad som är fel, jag vet knappt vad dedikerat virtuellt minne är för något tills jag googlade fram de.

Nu till problemet, i början så hände det någon gång då och då men nu är det konstant och även efter att jag har startat om datorn. Det betyder att jag i princip inte kan öppna program, spel, internetbrowser osv eftersom minnet hela tiden är fullt.

https://imgur.com/a/SZgYopF

asus tuf b650-plus moderkort
AMD 5 7600 cpu
Radeon RX 7700xt gpu
Corsair 32GB DDR5 minne
kingston kc3000 m.2 NVMe SSD gen 4 1024gb

tacksam för svar

Permalänk

kort uppdatering

startade om datorn några gånger och till slut så resetade minnet men det är fortfarande ett återkommande problem som uppstår då och då.

Och det var första gången som problemet varade trotts att jag startade om datorn flertal gånger.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av fiskmåsen1199:

Hej,

min dator har konstant fullt på det "dedikerade virtuella minnet".

Jag misstänkte när det hände första gången att det var antingen chrome eller något annat som spökade med minnet.
Jag är inte så jätte teknisk så jag kan inte utesluta eller komma fram till vad som är fel, jag vet knappt vad dedikerat virtuellt minne är för något tills jag googlade fram de.

Nu till problemet, i början så hände det någon gång då och då men nu är det konstant och även efter att jag har startat om datorn. Det betyder att jag i princip inte kan öppna program, spel, internetbrowser osv eftersom minnet hela tiden är fullt.

https://imgur.com/a/SZgYopF

asus tuf b650-plus moderkort
AMD 5 7600 cpu
Radeon RX 7700xt gpu
Corsair 32GB DDR5 minne
kingston kc3000 m.2 NVMe SSD gen 4 1024gb

tacksam för svar

Låter som en minnesläcka i någon av dina programvaror.
Tänk även på att om du kör Windows så är inte "stäng av" riktigt "stäng av" längre. Håll in Shift när du trycker på stäng av så laddas allt helt ur.

Du har även Swap-minneplats i datorn och utrymme kvar på SSD:n?

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Tänk även på att om du kör Windows så är inte "stäng av" riktigt "stäng av" längre. Håll in Shift när du trycker på stäng av så laddas allt helt ur.

Restart är väl dock fortfarande en riktig omstart. Det är ShutDown som eventuellt behåller saker latent om FastStartup eller vad det heter är påslaget.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Joppis:

Restart är väl dock fortfarande en riktig omstart. Det är ShutDown som eventuellt behåller saker latent om FastStartup eller vad det heter är påslaget.

Nej, restart är inte en riktig omstart, t ex power-cyclas inte grejer och ACHI-tabellen som innehåller minnesrymder för enheter (PCIe-kort, Nätverkskort, styrenheter etc) enumereras inte om. Kan ju såklart skilja sig lite efter som ingen tillverkare är perfekt men varken min LGA1151 eller AM4-bräda löser det korrekt.

Shift+Shutdown är det enda jag vet alltid fungerar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Nej, restart är inte en riktig omstart, t ex power-cyclas inte grejer och ACHI-tabellen som innehåller minnesrymder för enheter (PCIe-kort, Nätverkskort, styrenheter etc) enumereras inte om. Kan ju såklart skilja sig lite efter som ingen tillverkare är perfekt men varken min LGA1151 eller AM4-bräda löser det korrekt.

Shift+Shutdown är det enda jag vet alltid fungerar.

Det var som attan. Då finns det tre olika nivåer av omstart (minst)

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Hej, tack för svar

Massor av utrymme kvar på SSD:n och osäker på vad swap-minneplats är för något.
Om det handlar om RAM-stickorna är i rätt plats så tror jag att de är det, det är INET som har byggt ihop datorn och inte jag.

Och ja, jag använder windows 11

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Hej, tack för svar

Massor av utrymme kvar på SSD:n och osäker på vad swap-minneplats är för något.
Om det handlar om RAM-stickorna är i rätt plats så tror jag att de är det, det är INET som har byggt ihop datorn och inte jag.

Och ja, jag använder windows 11

Nej då är det troligen ett av dina program som inte riktigt är ok.
Vilket kan du nog se i aktivetetshanteraren.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Nej då är det troligen ett av dina program som inte riktigt är ok.
Vilket kan du nog se i aktivetetshanteraren.

Det är just det, jag kikade i aktivitetshanteraren och sorterade på minne och det såg inte ut som att det var något program som använde upp så pass mycket minne. Jag stängde av de programmen som använde mest men det gjorde i princip ingen skillnad. Det dedikerade virtuella minnet var fortfarande fullt eller om det friade upp 1-2gb plats när jag stängde av något.

Om man tittar på bilden som jag la upp så ser man att de står att endast 27%(8,3gb av 31,2gb) av minnet används. Och efter lite googlande om vad "dedikerat virtuellt minne" är så är det inte självaste RAM-minnet om jag förstår det rätt utan något annat.

tack för svar.

Permalänk
Rekordmedlem

Prova att inaktivera den integrerade grafiken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Det är just det, jag kikade i aktivitetshanteraren och sorterade på minne och det såg inte ut som att det var något program som använde upp så pass mycket minne. Jag stängde av de programmen som använde mest men det gjorde i princip ingen skillnad. Det dedikerade virtuella minnet var fortfarande fullt eller om det friade upp 1-2gb plats när jag stängde av något.

Om man tittar på bilden som jag la upp så ser man att de står att endast 27%(8,3gb av 31,2gb) av minnet används. Och efter lite googlande om vad "dedikerat virtuellt minne" är så är det inte självaste RAM-minnet om jag förstår det rätt utan något annat.

tack för svar.

Det är vad någon tidigare kallade swap filen och det är att din os disk går in som backup ram om ram skulle tryta.

Men känns märkligt att något skulle käka upp 128Gb swap jag kör min låst till 4Gb och typ aldrig problem att den blir full.

Du måste ha nått program som inte gör vad det ska och sitter och fyller filen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Det är vad någon tidigare kallade swap filen och det är att din os disk går in som backup ram om ram skulle tryta.

Men känns märkligt att något skulle käka upp 128Gb swap jag kör min låst till 4Gb och typ aldrig problem att den blir full.

Du måste ha nått program som inte gör vad det ska och sitter och fyller filen.

Okej fattar, nu har datorn varit på ett tag och den visar just nu 20/103 GB, så du har rätt med att den fylls upp med tiden.
Jag la till lite fler bilder om det är någon som orkar kika om vilka processer som är igång. Med mitt öga kan jag inte hitta något som är fel.

https://imgur.com/a/Z12smI5

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Prova att inaktivera den integrerade grafiken.

Kan testa!

tack för svar

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog rekommendera att testa att kolla under information i aktivitetshanteraren och högerklicka på kolumnen och välj kolumn och välj referenser, kolla om någon process har många referenser. Kolla om det är en process om går att döda och se om det ger med sig, i så fall har du säkert hittat programmet som läcker.

Permalänk
Skrivet av Åkan:

Jag skulle nog rekommendera att testa att kolla under information i aktivitetshanteraren och högerklicka på kolumnen och välj kolumn och välj referenser, kolla om någon process har många referenser. Kolla om det är en process om går att döda och se om det ger med sig, i så fall har du säkert hittat programmet som läcker.

Det här gjorde susen(tror jag). Det var något som hette LightningService.exe som hade massor av referenser, dödade processen och det dedikerade virtuella minnet sjönk betydligt. Det är relaterat till ASUS mjukvara AuraSync som reglerar RGB:n. Ingen aning varför den ballade ur men tog bort den processen och avslutade den i services.msc samt stängde av AuraSync.

tack för hjälpen!!! och förhoppningsvis löste det sig nu.