7950X bygge för multi-trådad prestanda (Zbrush/rendering)
Hallå forumet! Vad tror ni om detta bygge?
Jag har främst valt komponenter med höga upplösningar i Zbrush, multitasking och rendering i åtanke, snarare än gaming.
Bygget saknar grafikkort i skrivande stund då jag kommer använda ett äldre GTX 980 Ti så länge.
Fokus kommer som sagt ligga främst på arbete som kräver mer av CPU och minne än GPU, men tips på passande prisvärda grafikkort tas gärna emot!
MINNE
Jag är osäker på om jag valt passande minne till systemet då jag inte kan hitta just dessa stickor i tillverkarens QVL lista.
Sen undrar jag hur stor vikt jag ska fästa vid minnesfrekvens och latens. Skulle jag ens märka någon skillnad om jag valde 6000MHz CL32 framför 5200MHz CL40 till exempel?
Jag tänker att det kan vara mer värt att dubbla mängden till 64GB.
KYLNING
Jag hade egentligen tänkt kyla CPU'n med den högt omtalade och prisvärda Liquid Freezer III 240 från Arctic. Men på grund av den tjocka radiatorn och det krångliga AMD fästet är jag rädd att den skulle bli svår att få in i chassit. Därför har jag valt EK-Nucleus, även om den enligt Hardware Canucks test både kyler sämre och låter mer. (Snygg som tusan dock!)
Tror ni att kylningen räcker om man räknar med med de två medföljande 140mm fläktarna?
PSU
850W känns lagom för att kunna driva systemet även med en framtida uppgradering av grafikkortet.
Så vad tror ni? Borde jag välja annorlunda?
Jag är tacksam för all hjälp jag kan få.
https://www.inet.se/datorbygge/b1504263/datorbygge