Permalänk
Medlem

Körde dubbla telefoner innan, men nu kör jag dubbla simkort istället och så kan jag bara stänga av jobb simkortet ifall jag vill.
Några kollegor kör med dubbla telefoner och är det verkligen kris så har ett fåtal personer deras privata nummer.

Det ska dock väldigt mycket till för att vi ska bli inringda eftersom vi inte har jour.

EDIT:
Vi har även en växel, där vi kan ställa att det inte ska komma fram något nummer efter arbetstid.

Permalänk

Brukar bara fakturera en timme a 750:- + moms/påbörjad timme om de ringer mig på fritiden från jobbet bara för att svarat i telefonen utanför arbetstid.

Och har informerat om det så de vet om att utanför ordinarie arbetstid får de hyra in mig och mitt egna företag om de behöver kontakta mig.

Hittills 0 samtal. Iaf sen jag införde detta.

Finns inget i mitt kontrakt att jag måste vara nåbar utanför arbetstid.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jobbtelefonen stannar på jobbet efter arbetsdagen slut.
Tar bara hem telefonen om jag ska jobba hemifrån eller liknande. Men sällan som jag får samtal oftast är det ju chat eller mail istället.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag är väll ett undantag som jobbar på en industriell produktions linje. Har en roll som innebär större ansvar och är därför tilldelad jobb telefon. Den telefonen tar jag aldrig med mig hem. I regel är det ingen som söker mig utanför arbetstiden men vid dom få undantagen så är det helt ok att dom ringer på mitt privata nummer. Dom på arbetsplatsen man har en god relation med är det oftast OK att ringa privat till

Visa signatur

AMD 5800X | MSI X570 Tomahawk | 4x8GB 3600CL18 | Palit 4080 OC Game Rock | Corsair AX860

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Brukar bara fakturera en timme a 750:- + moms/påbörjad timme om de ringer mig på fritiden från jobbet bara för att svarat i telefonen utanför arbetstid.

Och har informerat om det så de vet om att utanför ordinarie arbetstid får de hyra in mig och mitt egna företag om de behöver kontakta mig.

Hittills 0 samtal. Iaf sen jag införde detta.

Finns inget i mitt kontrakt att jag måste vara nåbar utanför arbetstid.

Härlig inställning! Precis denna typen av medarbetare man vill ha i sina projekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Du är knappast i position att förutsäga och ställa diagnoser på någon i ett forum.
Finns hur många varianter som helst i detta och folk gör och trivs med det på olika sätt.
Personligen så tycker jag det är lite komiskt med ledighetstalibaner som går under jorden så fort klockan är 16:01. Är man så arbetsskygg så har man väl mängder med andra problem som att exempelvis hälsa på en kollega på stan efter jobbet då "man minsann inte ska jobba när man inte får betalt..."

Du har en väldigt konstig analys och du inser att olika arbeten är olika?
Att exempelvis majoriteten har gått vid 16 där jag jobbar men jag är tillgänglig ytterligare 30 minuter. Förutsätter du att min arbetsdag är till kl 17? Du har inte en aning om hur mycket jag ställer upp direkt när det behövs, att jag i stort sett varit tvungen att missa flera större händelser för att jag ställt upp av arbetsstolthet när många i min närhet fått lida för det och även min egen hälsa.
Ja jag åker gärna 5 timmar en torsdag för att träffa en kollega då vi sitter utspritt i hela landet....

Sluta döma folk på så lite fakta som vad jag gör med jobbmobilen.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Härlig inställning! Precis denna typen av medarbetare man vill ha i sina projekt.

Om det exempelvis är en motreaktion på en arbetsgivares eller kollegors gränslöshet har jag inga problem att förstå denna inställning. Men ja: det riskerar att kosta åt andra hållet: det är sannolikt svårare för denna person att få gehör för egna behov av flexibilitet utanför lagstadgade krav, om de inte har ett ovanligt bra förhandlingsläge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trent023:

Frågan tror jag är, varför behöver du svara på "viktiga saker" efter den tid du är avlönad för?
Om det bara är du som kan svara på dessa frågor, utanför din arbetstid, varför har inte din AG lärt upp andra på samma sysslor/med samma ansvarsmandat som kan ta det ansvaret i din frånvaro?
Vad händer om du blir hastigt allvarligt sjuk, och inte kan svara på dessa frågor?

Problemen som framkommer i tråden är den förskjutningen vi sett, som varit bakgrund till många utredningar, där det gått från att vara något bara de med mest "arbetskapacitet/vilja/strävan" vill göra till något som förväntas av AG av alla, till ingen eller väldigt låg ersättning.

Det är inget problem för de som klarar av det och som strävar framåt (inklusive mig), problemet är att det mer och mer förväntas av alla anställda då.
Resultatet som vi ser i samhället är att de som inte klarar det går i väggen.

När vi pratar mer avancerade roller så blir man oftast inte avlönad per tid utan man förväntas utföra ett visst arbete med hög kvalitet. Det är såklart en skillnad mot hur det är om man arbetar i butik, sitter i en kundtjänst eller liknande.

Om det är så enkelt att det finns massa andra som enkelt kan läras upp på det så hade det varit svårt att motivera bra löner från första början. Och verkligheten är ofta att det inte finns budget till att hålla dubbletter på alla specialistkompetenser.

Självklart bör det finnas någon sorts backup som kan få det mest basala att rulla men att kunna svara på alla frågor som kan uppstå är inte rimligt att anta att det kommer kunna gå när vi pratar specialistkompetens.

Skrivet av izzie:

Du ser inga problem med detta?

Nej, jag tycker att det är vad man får förvänta sig när man går med på att ta mer komplexa roller som betalar bättre.

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Och verkligheten är ofta att det inte finns budget till att hålla dubbletter på alla specialistkompetenser.

Bra tankar i stort, men just den här poängen är tveeggad: att ha dubbelt upp av kompetens har två fördelar: 1) det är en försäkring mot att din huvudsakliga affärsfördel går i väggen eller på annat sätt blir otillgänglig, och 2) det är nyckeln till att kunna växa bortom vad en enda person klarar av att leverera. Det är med andra ord dumsnålt att inte ta sig råd med det om man har luft för det i ett företag.

Permalänk
Medlem

Arbetar numera som chef och har personalansvar mm. i en bransch där en stor del av arbetet sker udda tider.
Således har jag en telefon, och två sim.

Jag svarar "relevanta" samtal, så t.ex om jag vet att anställd Y är ute och jobbar och ringer vid 22, ja då är det troligen viktigt = jag svarar.
men om anställd X är ledig och ringer, ja då svarar jag nog inte...
Sen samma sak där, ringer VD en fredagskväll till tacon, ja då får han gott vänta, förutsatt att jag inte har kännedom om någon annan anledning, t.ex att vi stänger en affär eller liknande med udda tidszoner, då får man svara.

Ska nämnas dock att jag har betalat för att lägga lite mer engagemang i mitt arbete, och således förväntas viss respons även utanför arbetstid.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Jag jobbar som IT-drifttekniker och jag har alltid kört med dubbla mobiltelefoner. Min jobbtelefon har ljud igång mellan 07-18 vardagar och helt ljudlöst 18-07 samt hela helgerna. Ringer det mellan 07-08 till 17-18 och det är min chef eller närmsta kollegor så svarar jag, är det någon annan så får det vara.
Min chef har mitt privata nummer ifall något skulle brinna på riktigt och det behöver åtgärdas asap utanför kontorstid. Svarar enbart om min chef ringer, är det en kollega som inte är nära som råkat fått tag i mitt privata nummer så svarar jag inte utan dom får gå rätt kanal (via min chef) för att jag ska svara utanför kontorstid. Nära kollegor har jag andra kontaktvägar med utanför arbetsforum så att säga, så ifall det skulle vara så att dom sitter fast med något när jag är ledig eller inte jobbar, kan dom nå mig via Facebook, Signal och andra sociala medier och hjälper såklart till om jag inte sitter helt upptagen med något, då jag hjälper mig själv genom att hjälpa dom, då deras jobb är mitt jobb också.

Jag har inga problem att rycka in när skiten träffat fläkten, men det ska vara på den nivån att det brinner och komma från min chef, annars är jobbet stendött för mig fram till nästkommande vardag!

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

En liten reflektion

Många verkar tycka att vi måste vara nåbara även utanför arbetstid. Jag tror att det får oss att känna oss behövda och kanske lite viktiga?
Jag har själv haft jobb med stort ansvar många år (15+år. Både politiskt och inom privat) och agerar exakt lika dant. Det kan ju dyka upp något som inte kan vänta…

Rätt stört egentligen.
På alla år som jag kan komma på så har det hänt endast en gång på alla år som det varit viktigt på riktigt. Det var i samband med terrorattentatet i Stockholm…
Även om det den gången var riktigt på allavar så är jag tämligen säker på att jag fått reda på att jag behövdes även utan jobbmobilen på.. och om inte så hade förmodligen någon annan steppat in.

Jag undrar om vi inte behöver jobba på att plugga ur lite oftare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har bara en jobbmobil med både publikt och privat nummer. Det publika numret är enbart öppet 9 - 16:30 men kollegor, chefer o.s.v. har även det privata numret om det skulle uppstå något akut.

Jobbar inom IT-drift så jag blir mindre stressad av att notifieras direkt om det är något problem, istället för att vakna nästa morgon med 175 missade samtal för att allt ligger nere... Sen får man använda sunt förnuft för att avgöra om man behöver agera på det direkt eller om det kan vänta.

Mobilen är en helt vanlig mobil utan någon övervakning eller annat från arbetsgivarens sida, och det finns inga känsliga inloggningsuppgifter eller liknande i den.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Bra tankar i stort, men just den här poängen är tveeggad: att ha dubbelt upp av kompetens har två fördelar: 1) det är en försäkring mot att din huvudsakliga affärsfördel går i väggen eller på annat sätt blir otillgänglig, och 2) det är nyckeln till att kunna växa bortom vad en enda person klarar av att leverera. Det är med andra ord dumsnålt att inte ta sig råd med det om man har luft för det i ett företag.

Ja om det finns skäl till det i tillväxten är det något annat, men att ha dubbelt upp av alla kompetenser bara för att kunna täcka för varandra till 100% är oftast inte ekonomiskt försvarbart. Speciellt när vi pratar specialister som både är du en bristvara och dyra.

Permalänk
Medlem

Har haft två mobiler och nu när min jobbmobil gick sönder och fick en ny så provar jag med dual-sim.
Försöker ställa in en hel del i telefonen, både för simkortet för jobbet samt notiser för appar

Får testa mig fram, annars kan jag alltid falla tillbaka till separata mobiler. Men det hade varit skönt att slippa ena telefonen, speciellt när man har beredskap.

Permalänk
Medlem

Väljer en egen jobb telefon varje eller vartannat år och har som tjänstetelefon. Använder den för privat och jobb och har portat mitt privata nummer till arbetsgivaren.

Nu arbetar jag bland annat med MDM lösningar så jag "övervakar" även mig själv så att säga.
Förstår inte riktigt folks oro att ha en enrollad telefon men det är väl upp till var och en, jag orkar i alla fall inte släpa på 2 telefoner.

Folk verkar väldigt arbetsskygga och rädda för att bli övervakade här, men i realiteten kan vi knappast se någonting om dina surfvanor, vilka videos som du tittar på eller vem du skickar DMs till på instagram.

Det vi bryr oss om är att du har en vettig pinkod/biometri till din telefon och att den hålls uppdaterad.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Har jobbtelefonen avstängd när jag går hem, vill min arbetsgivare nå mig så funkar min privata telefon. Dock är ju min arbetsgivare arbetsnarkoman och vill sitta hemma och kolla igenom teams chatter dygnet runt och tror ju även förstås att alla andra ska göra det.

Vill dom att jag ska sitta och läsa igenom mail, instruktioner osv.. hemma ska jag ha betalt.

Permalänk
Medlem

Jag är konsult och har en telefon från konsultbolaget. Jag fick välja och beställa den själv (via dustin) och använder den som privat mobil också. Mitt nummer är portat till konsultbolaget, så de står för abonnemanget.

Jag har även ett nummer hos kunden, det är inlagt som e-sim. Detta kan jag ju stänga av om jag ex. har semester.

Jag har inte jour eller så, men jag fattar att om någon ringer från jobbet utanför arbetstid så är det förmodligen viktigt på ett eller annat sätt. Jag har heller inga problem att säga "vi kollar på detta imorgon" om någon ringer ex.18:30 med något icke-akut, vilket händer sällan (men faktiskt i torsdags).

Som tidigare nämnts handlar det enl. mig om att vara lite flexibel åt båda hållen. Jag störs inte av en fråga via telefon kvällstid, men jag förväntar mig att arbetsgivaren ger fan i om jag går hem kl. halv fyra en dag för att jag måste iväg på något. Hade jag varit strikt åt ena hållet hade det kunnat vara strikt åt andra hållet också.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Medlem

13-14 vardagar.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk

Testat på att vara utbränd efter varit ung och ambitiös. Numera är det a och o att skilja på jobb och privat.
Olika telefoner, bara jobbappar och konton på jobbets, inget privat.
Samma fast tvärs om på min egna.
Jobbtelefonen är framme dagtid och läggs undan vid 17. Chefer vet att om det krisar är det ok att ringa på den privata.
Också därför jag har ett kontor på tomten så jag går till och från jobbet fastän jag är hemma 😀 Sedan att det finns tv osv där också är ju en annan sak (tjänstgör även som gästhus)

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Väljer en egen jobb telefon varje eller vartannat år och har som tjänstetelefon. Använder den för privat och jobb och har portat mitt privata nummer till arbetsgivaren.

Nu arbetar jag bland annat med MDM lösningar så jag "övervakar" även mig själv så att säga.
Förstår inte riktigt folks oro att ha en enrollad telefon men det är väl upp till var och en, jag orkar i alla fall inte släpa på 2 telefoner.

Folk verkar väldigt arbetsskygga och rädda för att bli övervakade här, men i realiteten kan vi knappast se någonting om dina surfvanor, vilka videos som du tittar på eller vem du skickar DMs till på instagram.

Det vi bryr oss om är att du har en vettig pinkod/biometri till din telefon och att den hålls uppdaterad.

Jag har gjort exakt samma, pallar inte att släpa runt på två telefoner. Har gjort detta sedan jag började jobba för sådär 14 år sedan. Nu har jag alltid suttit på IT-sidan, så har hela tiden haft koll på hur "övervakningen" sker. Någon övervakning har jag svårt att tro att de flesta gör, utan det är mest för att se till att enheterna uppfyller grundläggande säkerhetskrav och hålls uppdaterade.

Gällande att nås på privattid så har jag själv aldrig störts direkt av det, visst kommer det mail och skrivs på Teams men det är ju bara att ignorera alternativt slå av notifikationer på "work apps" om man har en Android. Att någon ringer händer typ aldrig för min del.

Som flera har nämnt så är det nog väldigt vanligt att kollegor inte kan det man själv gör till 100%, och även om man har rätt till att gå helt off grid så vill jag hjälpa mina kollegor om något är akut trots att jag är ledig om jag har möjlighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Nej, jag tycker att det är vad man får förvänta sig när man går med på att ta mer komplexa roller som betalar bättre.

För mig personligen är det inget problem eftersom jag som konsult fakturerar per påbörjad timma och utanför arbetstid fakturerar jag avtalat dubbelt.

Det jag vänder mig emot är denna sjuka kulturen av förväntan om tillgänglighet dygnet runt. Jag är fullt medveten om att det fungerar så, mig inkluderat, men jag ser ingen logisk förklaring till varför det skall vara förväntat. Att företaget äger din fritid är ingen road to glory, särskilt inte när du skaffar familj eller andra fritidsintressen som kräver både mental och fysisk närvaro.

Permalänk
Medlem

Arbetar som VD. Har jobbmobilen på dygnet runt, är alltid nåbar förutom på sommarsemestern. Vill ha det så.
Men jag har en privat mobil också som får vara på under semestern.
Mina närmaste samt min LG är de enda som har det numret. Funkar bra.

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Väljer en egen jobb telefon varje eller vartannat år och har som tjänstetelefon. Använder den för privat och jobb och har portat mitt privata nummer till arbetsgivaren.

Nu arbetar jag bland annat med MDM lösningar så jag "övervakar" även mig själv så att säga.
Förstår inte riktigt folks oro att ha en enrollad telefon men det är väl upp till var och en, jag orkar i alla fall inte släpa på 2 telefoner.

Folk verkar väldigt arbetsskygga och rädda för att bli övervakade här, men i realiteten kan vi knappast se någonting om dina surfvanor, vilka videos som du tittar på eller vem du skickar DMs till på instagram.

Det vi bryr oss om är att du har en vettig pinkod/biometri till din telefon och att den hålls uppdaterad.

Jag har en tjänstetelefon och arbetsgivaren har sagt åt oss att inte ha privata saker på den därför att det kan innebära säkerhetshot och de kan när som helst dessutom återställa telefonen på distans, den som drabbades senast blev av med sitt enda (mobila)bankID..

Spårbar eller spionbar eller vad man vill kalla det men med de förutsättningarna är den helt enkelt värdelös utanför arbetstid och därför på ljudlös.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

För mig personligen är det inget problem eftersom jag som konsult fakturerar per påbörjad timma och utanför arbetstid fakturerar jag avtalat dubbelt.

Det jag vänder mig emot är denna sjuka kulturen av förväntan om tillgänglighet dygnet runt. Jag är fullt medveten om att det fungerar så, mig inkluderat, men jag ser ingen logisk förklaring till varför det skall vara förväntat. Att företaget äger din fritid är ingen road to glory, särskilt inte när du skaffar familj eller andra fritidsintressen som kräver både mental och fysisk närvaro.

Personligen ser jag inte det som en sjuk kultur utan att det är en del i att göra arbetet så effektivt och bra som möjligt, vilket jag såklart vill göra. Det man måste göra är att se till att den deal man har med sin arbetsgivare är bra nog för att det skall vara värt det. För mig handlar delar av det om att jag själv kan styra när jag arbetar i stor utsträckning, så jag kan hitta balans i det ändå.

Men hjärnan stänger såklart aldrig av oavsett så bara för att jag är någon annanstans än datorn så slutar jag ju inte lösa jobbproblem.

Permalänk
Medlem

Har mitt privata nr i jobb telefonen, nåbar 24/7 - att någon ringer är dock mycket ovanligt.. vill någon ha tag i mig skriver dom på slack. Rings det är det oftast mycket viktigt. Jag känner dock inte att det missbrukats hittills.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Vill arbetsgivaren att jag ska svara i telefon utanför normal arbetstid så får de betala mig för jour. Hittills har de inte gjort det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Hej jag är nyfiken på hur ni gör med jobbmobilen? Jag tänker då på att många har behov att vara anträffbar och svara inom rimlig tid.

För min egen ser jag mest risk att den kommer gå sönder på vissa ställen. Jag skulle vilja ha ett annat sätt att bli nåd då. Men det känns sådär att ge kunder privata nummer för mer brådskande ärende och det är nog ej tillåtet. Men i mina hemtrakter så går vissa egenföretag snickare, rörmokare, elektriker nå vid deras privata nummer vid kriser. Den rörmokare som ej svarar inom "en rimlig tid" när någon har vattenläckage i köket, så kommer den personen i fortsättningen också kontakta en annan rörmockare.

För mig känns som ett helt nytt system skulle behövas tas fram. Där man endast högst har tillgång till det man behöver ha. Har man t.ex. behov att stenfull ute på stan kunna flytta ett par hundra tusen från en privata konto med bankid sent en lördagsnatt, så visst kan man ta med en mobil med bankid och detta upplåst. Annars ska man inte ta med en mobil med detta bankId just då utan en mobil som inte har denna behörighet.

Jobb telefonen går över till "Silent mode" 16.00-07.00.
Fanns en orsak till varför firman "du kan ju alltid använda firmatelefonen privat, kostar inget extra..ring HUR mycket du vill" just för att kunna bli nådd dygnet runt...i helvete heller jobb är jobb och privatliv är privatliv!!

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Hej jag är nyfiken på hur ni gör med jobbmobilen? Jag tänker då på att många har behov att vara anträffbar och svara inom rimlig tid.

För min egen ser jag mest risk att den kommer gå sönder på vissa ställen. Jag skulle vilja ha ett annat sätt att bli nåd då. Men det känns sådär att ge kunder privata nummer för mer brådskande ärende och det är nog ej tillåtet. Men i mina hemtrakter så går vissa egenföretag snickare, rörmokare, elektriker nå vid deras privata nummer vid kriser. Den rörmokare som ej svarar inom "en rimlig tid" när någon har vattenläckage i köket, så kommer den personen i fortsättningen också kontakta en annan rörmockare.

För mig känns som ett helt nytt system skulle behövas tas fram. Där man endast högst har tillgång till det man behöver ha. Har man t.ex. behov att stenfull ute på stan kunna flytta ett par hundra tusen från en privata konto med bankid sent en lördagsnatt, så visst kan man ta med en mobil med bankid och detta upplåst. Annars ska man inte ta med en mobil med detta bankId just då utan en mobil som inte har denna behörighet.

Min före detta chef svarade alltid i sin jobb/privata mobil på kvällar, midsommarafton, jul m.m. om kunder ringde (ingen fakturering). Litet företag med få stora kunder.
Personligen om jag hade en jobbmobil skulle jag aldrig svara utanför kontorstid.
Och använda separata jobb/personlig mobil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkka:

Vill arbetsgivaren att jag ska svara i telefon utanför normal arbetstid så får de betala mig för jour. Hittills har de inte gjort det.

Vill man vara petig så är det inte jour utan beredskap du har i sånt fall. Jour är förlagd på arbetsplatsen.

Beredskap har andra krav.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF